Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
profiilit
v.aari
v.aari
Vapaa kuvaus
Aloituksia
96
Kommenttia
5326
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Historian lukenut * kirjoitti: «Kirkko-historia kertoo Rooman keisarin antaneen sunnuntai lain, joten tämän lain antamisen mukaan tämä Konstantine niminen keisari on sunnntai Kristittyjen ihan oikea jumala, tai Jumaluus.»
Konstantinus Suuri laillisti vuonna 313 kristinuskon Rooman valtakunnassa. Sitä ennen kristinuskon harjoittaminen oli rikos. Tuo lainmuutos ei kuitenkaan tehnyt muiden uskontojen harjoittamisesta vielä kiellettyä. Kaiken kaikkiaan Konstantinuksen uudistukset olivat ennen kaikkea suvaitsemattomuutta ja kohtuuttoman julmia rangaistuksia vastaan.
Vuonna 321 tuli sitten voimaan Konstantinuksen laki sunnuntain pyhittämisestä. Se tarkoitti lähinnä kaupankäynnin kieltämistä sunnuntaisin.
Lain antaminen on aivan eri asia kuin se, mikä oli vallitsevana käytänönä kristittyjen keskuudessa varhaisina vuosina. Tuon lain säätämisen ajalta en ole löytänyt mainintoja siitä, että kristityt olisivat vastustaneet sitä tai kokeneet sen olevan oman uskonsa kanssa ristiriidassa.
Jostakin syystä sunnuntain nimi tarkoittaa monissa kielissä Herran päivää. Jotkut vetävät tuosta yhtäläisyysmerkit Apt. 20:7 mainintaan kokoontumisesta "murtamaan leipää". Toisissa kielissä sitten sunnuntain nimi tarkoittaa auringon päivää.
Kun kristittyjen vainoaminen lopetettiin, maallista valtaa saanut kirkko alkoi vähitellen itse käyttäytyä vainoajana. Valta turmelee.
15.06.2011 13:26
Se, että Jeesuksella oli tapana mennä mennä sapatin päivänä synägoogaan on aivan eri asia kuin että Jeesus olisi kehottanut kaikkia seuraajiaan viettämään lauantaita lepopäivänä.
Jeesuksella oli monia muitakin tapoja, jotka en ole kuullut asetettavan velvoittaviksi esimerkeiksi.
Parempi on keskittyä Jeesuksen opetukseen.
15.06.2011 12:57
kysymys vain... kysyy «Saakos v.aarilta kysäistä onko v.aarilla hengellistä kotia nyt ollenkaan, kun sanot ettet ole enää vuosiin käynyt adventtiseurakunnassa? »
Tottakai saa kysyä. Ja jos kysyjä käyttäisi rekisteröityä nimimerkkiä, saattaisin harkita vastaamistakin.
Puskasta huutelijoille en vastaa mitään henkilööni liittyvää. Muutenkin olen linjannut toistaiseksi niin, että en kerro henkilöllisyyttäni. Asiassa pysyminen henkilöön menemisen sijasta on riittävän vaikeaa joka tapauksessa.
15.06.2011 12:49
Lappiin sijoittamista ankarampi liike olisi ollut lähettäminen esim Pakistaniin.
15.06.2011 11:43
Yritä edes kirjoitti: «Sanon vain että Jumala sinua auttakoon ihmisparka. »
Kiitos.
«Kuten sanottu minulla ei ole aavistakaan siitä miten elät ja toimit muuten kuin tällä palstalla, mutta sen perusteella mitä olen lukenut olet joko hieman typerä tai sitten epärehellinen. Jos löydät jonkun muun vaihtoehdon niin kerrohan se meille.»
Olen tietenkin jäävi arvioimaan tuollaista. Osaisitko kertoa edes jonkin esimerkin sellaisesta kirjoituksesta, joka mielestäsi osoittaa typeryyttä tai epärehellisyyttä? Olisin siitä kiitollinen, koska se ehkä toisi mahdollisuuden kasvaa.
Mitä tulee tuohon La Sierran erottamisten spekulointiin ja arvailuun, se on tietysti melko hedelmätöntä ilman täsmällistä tietoa. Aihe on kuitenkin kiinnostanut varsin monia. Nyt tiedämme asiasta enemmän:
http://spectrummagazine.org/blog/2011/06/14/private-recorded-conversation-prompts-la-sierra-resignations
Työpaikan säännöt työntekijöille ovat poikkeuksellisen tiukat, mutta eroamaan kehotetut ainakin julkisesti hyväksyvät ne ja katsovat tulleensa oikein kohdelluiksi.
Tuollainen vahingossa syntyneen äänitteen käyttäminen vihjaa kyllä, että erotettavia olisi samoilla perusteilla enemmänkin. Mutta muut ovat onnistuneet keskustelemaan ja toimimaan paremmin salassa.
15.06.2011 11:38
En ole kuullut, että adventistit varsinaisesti kieltäisivät historiaansa tuon kymmenysten maksamisen osalta. Siitä ei vain kovin paljon puhuta.
Mutta jos asiasta mainitaan, on käytössä sellainen puhetapa, että veli Canrightin kautta "kirkastui" kymmenyksiin liittyvä "totuus". Ja että valitettavasti veli joutui myöhemmin saatanan eksyttämäksi.
Se on helppoa kun osaa valita sanat taitavasti.
15.06.2011 11:03
Kurkkasin uteliaisuuttani itsekin tuota sivustoa.
Sen verran pitää tarkentaa, että kokoontuniset ovat nyt kesällä elokuuhun asti katkolla. Sähköpostiosoitteita ei löydy.
Sivusto on kaikin puolin ihan sen näköinen kuin mistä on kyse. Tuollainen rehellisyys on minusta kaunista, vaikka en itse enää erinäisiin vuosikymmeniin ole adventisti ollutkaan.
15.06.2011 10:51
Espoon adventtiseurakunnan löytyminen on vähän niin ja näin. Joitakin vuosia sitten se joutui luopumaan näkyvästä Kivenlahdessa sijaitsevasta kulmahuoneistosta, josta tuo nimi Kulmakivi. Sitten seurakunta vuokrasi jonkin aikaa pientä huonetta Soukan ostoskeskusta vastapäätä. Siinä tilassa toimii nykyään parturi-kampaamo.
Espoon adventtiseurakunta kokoontuu lauantaisin Soukan palvelutalon kokoushuoneessa. Sitä on asiasta tietämättömän suorastaan vaikea löytää. Porukkaa on vain kourallinen ja keski-ikä korkeahko.
Jos kontaktia haluaa, paras ellei ainoa tapa on ottaa yhteyttä puhelimella tai meilillä johonkin kolmesta yhteyshenkilöstä.
http://kulmakivi.adventist.fi/yhteystiedot
15.06.2011 10:46
Juoruamisesta olisi kyse, jos esittäisi väitteitä.
Kun avoimesti kertoo tietämättömyytensä ja sitten esittää kysymyksiä ja omia arvauksia, se on keskustelua aiheesta puutteellisin tiedoin.
Lisää tietoa on luvattu. Kyllä tuohon selvyys saadaan.
On aika olennaista, onko kyseisiä henkilöitä kehotettu lähtemään opillisten näkemyserojen vai esimerkiksi kavallusten takia.
Uskonopillisten perusteiden takia pois potkiminen olisi asiasta vastaavalle yhdistykselle WASC'lle syy peruuttaa La Sierran akkreditointi pätevänä ja uskottavana yliopistona. Yhdysvalloissa on oppiarvon lisäksi hyvin olennaista, mikä on yliopiston maine ja uskottavuus. "Tohtoreita" tehtaillaan varsin heikkotasoisissakin putiikeissa ja siksi oppiarvon yhteydessä usein mainitaan myös yliopiston nimi.
14.06.2011 14:42
Uusi tarkennus yliopiston tiedottajilta sisältää mm tämän: «Please understand these resignations have no connection to the biology controversy. There is also no connection with students.»
Jos kyse ei ole ongelmista suhteessa kreationismiin eikä suhteista opiskelijoihin, päällimmäinen arvaus minulla on jonkinlainen epäselvyys taloudenpidossa.
Ovatko erotetut henkilöt sitten olleet jonkinlaisessa opillisessa ristiriidassa adventtiseurakunnan virallisen opetuksen kanssa? Onko erottamisen perusteluista jotakin tietoa "tiskin alta"? Yliopisto ilmoittaa tiedottavansa asiasta lisää "niin pian kuin on soveliasta".
Näinpä sitä yksi vaari kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastata.
14.06.2011 10:50
pyh! kirjoitti: "ja siellä taas yx typerys pieksee suutaan.... "
Nimimerkiltä prof. tosiaan puuttuivat kokonaan lähdeviittaukset tuossa jutussaan huumeiden käytöstä. Kyllä tuollaista väitettä voi kohtuudella pyytää tarkentamaan ja perustelemaan.
13.06.2011 18:07
pyh! kirjoitti vaihteeksi näin sielukkaasti: "tuo on paskapuhetta."
Miten itse ymmärrät sitten tuon Joosuan kirjan kuvauksen? Ajatteletko sen olevan kirjaimellisesti tarjoitettu tosikertomus?
Pysähtyikö sitten maapallo normaalista kierrostaan? Vai oliko paikalla olleilla vain jonkinlainen joukkosuggestio, jonka takia he kokivat auringon pysähtyneen taivaalle?
Mikä tässä asiassa ei olisi paskapuhetta?
13.06.2011 18:04
Valon Viesti kirjoitti: «He uskovat vieläkin siihenkin, että elämä maapallollamme olisi vain 6000 vuotta vanhaa.»
Kolmessa paikassa Raamatussa viitataan selvästi auringon ja kuun pimennyksiin: Joel 2:31, Apt. 2:20 ja Ilm. 6:12.
Nämä ovat ymmärrettäviä luonnonilmiöitä.
Sen sijaan 2. Kun. 20:8-11 kerrottu varjon siirtyminen takaisinpäin on hurjempi juttu. Joko maapallo olisi pyörinyt vähän takaisinpäin tai sitten kuningas Ahasin taloa olisi pitänyt kallistaa varovasti sopiva määrä. Maapallon liikkeen muuttaminen noin rivakasti rysäyttäisi nurin ja hengiltä aivan kaiken tältä planeetalta. Kallistun (sic) kannattamaan ajatusta siitä, että taloa kallistettiin. Emme kai voi ajatella, että tarina olisi sepitteellinen...
Mutta vielä kovempaa kamaa on Joosua 10:12-14, jossa kerrotaan auringon seisseen aloillaan taivaalla kokonaisen päivän ajan, kunnes Israelin armeija sai tehdyksi selvää sillä kertaa amorilaisista. Tuollainen pysäytys vaatisi tosiaan maapallon pyörimisen pysäyttämisen. Ja se taas väistämättä aiheuttaisi sellaisen myllerryksen maan pinnalla, ettei kertomusessa kuvattu taistelu olisi ollut mahdollinen. Tuossa on usko kovalla koetuksella. Minulla ei ole niin vahvaa uskoa.
Tänään on muuten hebrealaisessa kalenterissa Sivan-kuun 11. päivä vuonna 5771 maailman luomisesta.
13.06.2011 10:50
Eipä tullut vastauksia yksinkertaisiin kysymyksiin. Arvaan, että niitä vastauksia ei kerta kaikkiaan ole. Hankala on kohdistaa kysymyksiäkin, kun melko osa porukasta vaihtaa nimimerkkiä joka kerta.
Ja sitten, on kai vaikea erottaa toisistaan asiaan ja henkilöön kohdistuvaa arvostelua.
Mutta eihän asia minulle kuulu. Jatkakoot palstan häirikköadventistit ihan rauhassa seurakuntansa julkista häpäisemistä.
12.06.2011 10:56
pyh! kirjoitti: "Höpöhöpö. Ei riitä."
Aika tiivistä on viestintäsi. Voisit edes vähän yrittää perustella.
Kirjoitin myös näin: "Minkä Jumalan esittämän totuuden esimerkiksi olen hylännyt? Millä tavalla Jumala on tuon totuuden esittänyt?"
Osaatko vastata noihin kysymyksiin? Ne koskivat omia väitteitäsi.
Jotakin muuta kun pyh tai höpöhöpö, jos vain suinkin osaat.
Jos et osaa vastata, juttusi on pelkkää henkilöön käyvää tyhjää solvausta.
11.06.2011 14:21
Vaari on vanha ja väsynyt.
Näytä, missä joku "adventistien vastustaja" on kirjoittanut "olet täysääliö" tai muuta vastaavaa. Olen valmis paheksumaan niitä tapauksia aivan yhtäläisesti.
Jokainen vastaa tietysti omista kirjoituksistaan. Yksi puoli siitä on ottaa vastaan reaktiot toisilta keskustelijoilta.
En suostu sheriffiksi. Joku nuorempi saa yrittää.
10.06.2011 22:24
bushmanni kirjoitti: «Jokainen yhteisö toimii sillä tasolla kuin toimii yhteisön primitiivisin edustaja.»
Erityisesti uskonnollisissa yhteisöissä on määräänsä nähden enemmän vaikutusvaltaa kaikkein konservatiivisimmilla jäsenillä. Koska tieto on lisääntynyt valtavalla vauhdilla, opillisesti konservatiivisimmat ovat usein käytännössä myös maailmankuvassaan primitiivisimpiä.
10.06.2011 16:48
pyh! kirjoitti: «Itse olet harhaoppinen kolminaisuudenkieltäjä. Olet täysääliö.»
Noin ei kirjoita ihminen, jolla on Jumalan valtakunta sydämessään.
Katso tarkkaan, mitä edustat ja minkä puolesta puhut. Tuolla tyylillä toimit niitä vastaan.
10.06.2011 16:39
ei voi olla totta! kirjoitti: «Eli olet Jumalan esittämät totuudet hylännyt relativisti, jolle kaikki käy, kunhan tuntuu hyvältä.... niinpä niin. Se on se lavea tie se.»
Minkä Jumalan esittämän totuuden esimerkiksi olen hylännyt? Millä tavalla Jumala on tuon totuuden esittänyt?
Eikö riitä se, että olen itselleni rehellinen ja samalla nöyrästi tunnustan, että en voi tietää kaikkea? Mutta kunnioitan Jumalan minulle antamaa järkeä ja arvostelukykyä. En voisi hyvällä omallatunnolla olla adventtiseurakunnan jäsen. Kaikella vilpittömyydellä näen ja ymmärrän sen hyvin monet opetukset vääriksi ja haitallisiksi.
Luulenpa, että myös Jumala on adventistikriteereillä arvioiden harhaoppinen.
10.06.2011 16:25
Kai_A kirjoitti:
«Siis oppi on tärkeämpi kuin Krisus!!? Huh! Minä kun olen erehtynyt aina väliin arvostelemaan Adventtikirkon ylemmääräistä oppikeskeisyyttä, mutta tämähän menee siitä vielä paljon ohi.»
«Uskomme yleisesti jopa sen, että suurin osa pelastetuista on sellaisia, jotka eivät kuulu adventtikirkkoon eivätkä pidä sapattia tai opeta niinkuin adventtikirkko opettaa.»
Onko adventtikirkon opetuksessa luovuttu siitä ajatuksesta, että viimeisinä aikoina lepopäivän valinta sapatin ja sunnuntain välillä nousee erottavaksi tekijäksi pelastuvien ja kadotukseen joutuvien välillä?
Sehän on erittäin oppikeskeinen juttu.
Minusta on ihan myönteistä, että myös Adventtikirkossa on sellaisia voimia, jotka ajavat uudistumista sisältä päin. Olen ollut siinä käsityksessä, että Kai A edustaa sellaista näkemystä. Kohtuullinen väljyys opillisessa keskustelussa olisi hyväksi, jotta seurakunta voisi korjata mahdollisia virheitään.
Tosin minun havaintoni viime vuosilta on ollut aikamoinen jyrkkyys harhaoppiseksi leimaamisessa. Mintut ja tillit siivilöidään hyvin tarkkaan. Koko elämänsä seurakunnalle uhranneita vanhoja ihmisiä heitetään ulos varsin pienten opillisten tulkintaerojen takia. Tämä on tieto eikä mikään juoru.
10.06.2011 12:23
263 / 267