Jeesuksella oli tapana mennä mennä sapatin päivänä synägoogaan!

Totuus ei muutu*

Minä vaan ihmettelen kauhiast: Milloinka on Jeesus tästä tavastaan luopunut? Näet en löydä mitään vihjettä, että hän olisi antanut suosituksen alkaa pyhittämään viikon ensimmäistä työpäivää? Se henkilö tai mahtivoima, joka on pystynyt Jeesuksen käskyn poistamaan, niin tämä mahti on todellinen oikea Jumaluus!

Totuushan on se, etteivät oikeat uskovat ainakaan poikkea Herran Jeesuksen tavoista, jotka hän on omilleen elämän ohjeiksi antanut!

56

221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se, että Jeesuksella oli tapana mennä mennä sapatin päivänä synägoogaan on aivan eri asia kuin että Jeesus olisi kehottanut kaikkia seuraajiaan viettämään lauantaita lepopäivänä.

Jeesuksella oli monia muitakin tapoja, jotka en ole kuullut asetettavan velvoittaviksi esimerkeiksi.

Parempi on keskittyä Jeesuksen opetukseen.

• eremith32

Jeesus pyhitti jokaisen päivän hyvillä töillään/teoillaan, ja hän meni myöskin juutalaisena kansalaisena synagoogaan, jottei loukkaisi fariseusten sapatti muodollisuutta! Mutta ennenkaikkea hän meni sinne puhumaan fariseuksille totuutta sitä elämänoppia, jota juutalaiset uskonnon johtajat ja muut rabbit eivät sietäneet. Ja kaikenlisäksi Jeesus paransi sielläkin sairaan käden ja paljon sellaista joka nostatti fariseusten kiukun huippuunsa, niin että he olisivat mielellään kivittäneet Jeesuksen siinä paikassa, "mokomakin sapatin rikkoja ja häpäisiä.

Jeesuksen oppi oli Juutalaisille uskonnollisille johtajille ja rabbeille myrkkyä, sillä hänen oppinsa ei ollut tästä maailmasta niinkuin hän itse sitä kutsui. Se oli vain hyljättyjen ja poljettujen maailman hylkäämien kurjien ja asunnottomien, nälkäisten ja kidutettujen ihmispoloisten sielulle sopiva oppi, siksi Jeesus Kristus juutalaisten taholta pitikin mahdollisimman pian saada raivata pois heidän laki sääteisen kansallisen uskontonsa oppia vastaan taistelemasta, joka tuomitsi kuolemaan kaikki jotka rikkoivat sapatin, niinkuin nyt Jeesuskin teki, sillä juutalainen laki niin määräsi.

Jeesuksen totuuteen kohdistuva elämänoppi sai juutalaisen 10-käskyn antaman kuoleman tuomion, koska se oli juutalaista lakia rikkovaa opetusta, eli kukaan muu ei ole lähimmäinen kuin vain juutalaiseen heimoon kuuluva - muut olivat vihollisia heitä ei saanut sääliä ja kunnioittaa. Sapatti oli säädetty vain juutalaisille.

• eremith32 kirjoitti: «Jeesuksen totuuteen kohdistuva elämänoppi sai juutalaisen 10-käskyn antaman kuoleman tuomion, koska se oli juutalaista lakia rikkovaa opetusta, eli kukaan muu ei ole lähimmäinen kuin vain juutalaiseen heimoon kuuluva - muut olivat vihollisia heitä ei saanut sääliä ja kunnioittaa. Sapatti oli säädetty vain juutalaisille. »

Tarkkaan ottaenhan kymmenessä käskyssä ei ole säädetty rangaistuksista mitään. Esimerkiksi sapatin rikkomisesta määrätty kuolemantuomio löytyy myöhemmin 2 Moos. luvuista 31 ja 35. Ennakkotapaus lain soveltamisesta on 4 Moos 32-36. Polttopuita sapatin päivänä kerännyt mies kivitettiin kuoliaaksi leirin ulkopuolella Mooseksen Herralta saaman käskyn mukaan.

On jotenkin mielivaltaista ottaa tuo sapattikäsky käyttöön ilman siihen liitettyjä Herralta tulleita soveltamisohjeita. Ymmärrettävistä syistä kuitenkaan nykyisissä sivistysmaissa kivittämistä ei suosita. Se johtaisi aika nopeasti ristiriitaan maassa noudatettavan lainsäädännön kanssa.

Missä kohdassa Raamatussa on vedettynä se rajaus, mitkä osat Mooseksen laista ovat edelleen kristittyjä velvoittavia ja mitkä säännöt kuuluvat historiaan?

Jeesus antoi vain kaksi käskyä: Rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

• yksinkertainen..
        v.aari kirjoitti:

eremith32 kirjoitti: «Jeesuksen totuuteen kohdistuva elämänoppi sai juutalaisen 10-käskyn antaman kuoleman tuomion, koska se oli juutalaista lakia rikkovaa opetusta, eli kukaan muu ei ole lähimmäinen kuin vain juutalaiseen heimoon kuuluva - muut olivat vihollisia heitä ei saanut sääliä ja kunnioittaa. Sapatti oli säädetty vain juutalaisille. »

Tarkkaan ottaenhan kymmenessä käskyssä ei ole säädetty rangaistuksista mitään. Esimerkiksi sapatin rikkomisesta määrätty kuolemantuomio löytyy myöhemmin 2 Moos. luvuista 31 ja 35. Ennakkotapaus lain soveltamisesta on 4 Moos 32-36. Polttopuita sapatin päivänä kerännyt mies kivitettiin kuoliaaksi leirin ulkopuolella Mooseksen Herralta saaman käskyn mukaan.

On jotenkin mielivaltaista ottaa tuo sapattikäsky käyttöön ilman siihen liitettyjä Herralta tulleita soveltamisohjeita. Ymmärrettävistä syistä kuitenkaan nykyisissä sivistysmaissa kivittämistä ei suosita. Se johtaisi aika nopeasti ristiriitaan maassa noudatettavan lainsäädännön kanssa.

Missä kohdassa Raamatussa on vedettynä se rajaus, mitkä osat Mooseksen laista ovat edelleen kristittyjä velvoittavia ja mitkä säännöt kuuluvat historiaan?

Jeesus antoi vain kaksi käskyä: Rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

Niinhän se on kaksi käskyä ne kymmenkäskyä ovatkin, kuusi ensimmäistä on Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämmestäsi,siihen kuuluu myöskin Sapatti, ja neljä viimeistä käskyä Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi, näissä kahdessa käskyssä riippuu laki ja profeetat.

• yksinkertainen.. kirjoitti:

Niinhän se on kaksi käskyä ne kymmenkäskyä ovatkin, kuusi ensimmäistä on Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämmestäsi,siihen kuuluu myöskin Sapatti, ja neljä viimeistä käskyä Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi, näissä kahdessa käskyssä riippuu laki ja profeetat.

yksinkertainen.. kirjoitti: «Niinhän se on kaksi käskyä ne kymmenkäskyä ovatkin, kuusi ensimmäistä on Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämmestäsi,siihen kuuluu myöskin Sapatti, ja neljä viimeistä käskyä Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi, näissä kahdessa käskyssä riippuu laki ja profeetat.»

Mihin tämä rinnastaminen kymmeneen käskyyn perustuu?

Jeesus ei tuollaista sanonut.

• eremith32
        v.aari kirjoitti:

yksinkertainen.. kirjoitti: «Niinhän se on kaksi käskyä ne kymmenkäskyä ovatkin, kuusi ensimmäistä on Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämmestäsi,siihen kuuluu myöskin Sapatti, ja neljä viimeistä käskyä Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi, näissä kahdessa käskyssä riippuu laki ja profeetat.»

Niin kuules! Näissä kahdessa käskyssä; Rakasta Jumalaa yli-kaiken kaikesta sydämestäsi ja mielestäsi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi: Siinä ovat laki ja profeetat, eli mitään ei voida lisätä noiden rinnalle enään, se on sitä täydellisyyttä, mitä ihminen voi elää eli kaikki muu on turhaa ja arvotonta sen rinnalla. Eli nämä kaksi lakia antoi Jeesus Kristus, joissa täyttyy Kristuksen laki.

• yksinkertainen..
        v.aari kirjoitti:

Jeesus opetti vuorisaarnassa Hän saoi: Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan, en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Sillä totisesti minä sanon teille; kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut.( maa ja taivas ei viellä ole kadonnut)

Sen, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuman suureksi taivasten valtakunnassa. Matt. 5:17-19.
        Ei kukaan kai uskalla väittää, ettei Kristus tarkoittanut, mitä hän sanoi?

• eremith32
        yksinkertainen.. kirjoitti:

Jeesus opetti vuorisaarnassa Hän saoi: Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan, en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Sillä totisesti minä sanon teille; kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut.( maa ja taivas ei viellä ole kadonnut)

Sen, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuman suureksi taivasten valtakunnassa. Matt. 5:17-19.

Niin! Eihän eihän moraalisia eettisiä siveyslakeja, todellakaan kukaan pysty kumoamaan, koska ne saapuivat planeetallemme silloin kuin ensimäinen elämän henkäys puhalsi kaikkeuden tuntemattomasta ikuisuudesta. Eli tämä henkinen moraalisääntö tulee ikuisesti hallitsemaan korkeampitasoista moraali-sääntöä eli etiikkaa. Näihin sääntöihinhän Kristus rakkaus kasvattaa ihmistä, jos se saa tehdä vaikuttavaa työtään fyysisen ihmisen tajunnassa.

Tähän tähtäsi Jeesuksen Kristuksen elämänymmärrys nimenomaan mm. Hänene opetuslastensa kasvatuksessa.

• yksinkertainen.. kirjoitti:

Mitä lakia ja profeettoja ajattelet Jeesuksen tuossa tarkoittaneen?

Onko siinä mukana koko Mooseksen laki vaiko jokin tietty osa siitä? Jos tarkoitetaan vain jotakin osaa, millä perusteella raja vedetään?

• v.aari kirjoitti:

Muutoin oikein yksinkertainen, mutta päinvastoin:

Neljä ensimäistä kymmenestä kehoittavat"Rakasta Jumalaa ylikaiken!"

Ja kuusi viimeistä kymmenestä kuuluu kategoriaan; "Rakasta lähimäistäsi niinkuin itseäsi."

Jeesus sanoi että näihin kahteen käskyyn sisältyy KOKO laki ja profeetat!

Jos tutkimme mitä tahansa Jumalan antamasta kymmenestä käskystä, niin ei yksikään niistä ole meitä vastaan, vaan parhaaksemme!

Nehän perustuvat rakkauteen ja oikeudenmukaisuuteen ja jos sydämemme täyttää rakkaus Jumalaa ja lähimäistämme kohtaan, niin omatuntomme pitää meidät oikealla tiellä.

Usko ilman tekoja on kuollut, mutta uskonteot eivät ole mitään väkinäistä pakonomaista vääntöä, vaan oikea usko synnyttää myöskin oikeita tekoja. Niimpä hyvät ja epäitsekkäät teot ovatkin uskon hedelmää, ei siis enää meidän tekojamme vaan Kristuksen tekoja meissä ja meidän kauttamme.

Näin minä uskon.

• eremith32

Kyllä tämä Jeesuksen Kristuksen antamat viisi käskyä oli todella sitä luokkaa, että Mooseksen antamat 10-käskyä jää todellakin varjoon, sillä Jeesuksen antamat viisi käskyä ovat Jumalallisuudessaan uskoisin täydelliset, eli siis lähimmäisen rakkaudessa huippuunsa hipoavat: Toisin sanoen siihen sisältyy vain kaksi ehtoa jotka ihmisen on mahdollisuus täyttää: "Rakasta Jumalaa yli kaiken, kaikesta sydämestäsi ja mielestäsi - ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Ei ihminen voi tehdä yhtään enempää pelastaakseen sielunsa, sillä muut viisi käskyä sulautuvat noihin kahteen käskyyn kuin "sokeri mehuun". Ja tässä eli näissä kahdessa edellä mainitussa käskyssä riippuu ihmisen täydellisyys Kristuksessa. Matt.5:48. "Olkaa täydellisiä niinkuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen". Ei ihminen voi koskaan 10-käskyn lakia pitä'mällä tulla täydelliseksi Kristus/rakkaudessa.

Sydämen asenne on se joka määrää minun perimmäisen elämäni päämäärän, ei se että minä elän lain ehdoilla, josta seuraisi minulle palkkio vaikkapa ikuinen elämä taivaan ihanuudessa. Jos me tässä mielessä noudatamme 10-käskyn lakia joihin yhtenä sisältyy sapatti laki muiden käskysääntöjen ohella, niin aivan turhaa on meidän sairas unelmamme, että meille käskyjen noudattamisen ehtona annettaisiin palkkiona ikuinen elämä taivaallisessa paratiisissa.

"Yksinkertainen"! Lue huolella koko Vuorisaarnan evankeliumi, niin sinulle selviää varmasti paremmin Jeesuksen antama elämän ymmärrys. Sillä sieltä selviää myöskin se, että mitä taivas-elämä tarkoittaa, mikä on Kristus meissä, mikä on Pyhä Henki ja, n,e,l. Ei Kristus ja taivaan valtakunta tule nähtävällä tavalla, tarkoitan meidän aistillisille silmillemme nähtävällä tavalla. Kristus asuu sisäisesti meissä, jos saa asua - silloin on myöskin taivasvaltakunta meissä. Meidän olisi hyvä oppia näkemään raamatun tekstin symboliikka - vertauskuva, jotta me ymmärtäisimme Jeesuksen Kristuksen opetuksen.

• Sirkka-Iita kirjoitti:

Ja kuusi viimeistä kymmenestä kuuluu kategoriaan; "Rakasta lähimäistäsi niinkuin itseäsi."

Jos tutkimme mitä tahansa Jumalan antamasta kymmenestä käskystä, niin ei yksikään niistä ole meitä vastaan, vaan parhaaksemme!

Nehän perustuvat rakkauteen ja oikeudenmukaisuuteen ja jos sydämemme täyttää rakkaus Jumalaa ja lähimäistämme kohtaan, niin omatuntomme pitää meidät oikealla tiellä.

Usko ilman tekoja on kuollut, mutta uskonteot eivät ole mitään väkinäistä pakonomaista vääntöä, vaan oikea usko synnyttää myöskin oikeita tekoja. Niimpä hyvät ja epäitsekkäät teot ovatkin uskon hedelmää, ei siis enää meidän tekojamme vaan Kristuksen tekoja meissä ja meidän kauttamme.

Näin minä uskon.

Sirkka-Iita kirjoitti: «Neljä ensimäistä kymmenestä kehoittavat "Rakasta Jumalaa ylikaiken!"

Ja kuusi viimeistä kymmenestä kuuluu kategoriaan; "Rakasta lähimäistäsi niinkuin itseäsi."»

Mihin perustat sen ajatuksen, että Jeesuksen antama rakkauden kaksoiskäsky on sama kuin kymmenen käskyn laki?

Kymmenen käskyä alkaa Jumalan tunnistautumisella: "...joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta". Se antaa ymmärtää, että käskyt on annettu nimenomaan Israelin kansalle.

Suurin osa kymmenestä käskystä on yleistä inhimillistä etiikkaa, joka on varsin samanlainen kaikissa kulttuureissa.

Kuitenkin sapattikäsky poikkeaa tästä. Sille ei ole mitään yleiseettistä perustelua. On saivartelua sanoa tähän, että ihminen tarvitsee säännöllisesti lepoa. Kysymys on kuitenkin ollut nimenomaan tietystä päivästä ja hyvin ankarasta kiellosta tehdä mitään työtä silloin. Myöhemmät tarkentavat säädökset käskivät kivittämään kuoliaaksi israelilaisen, joka tekee sapattina niinkin kevyttä työtä kuin kerää polttopuita.

En pysty näkemään mitään perustelua sille rajaukselle, että sapattikäsky olisi mukana Jeesuksen tarkoittamassa Jumalan rakastamisessa, ja vieläpä adventistien pehmeässä muodossa, jossa yhtä ja toista kyllä saa tehdä sapattinakin – ainakin adventtiseurakunnan laitoksissa.

Tähän vielä kerron mausteeksi asian, jota ihmettelin jo lapsena. Seurakuntaan oli tullut bussinkuljettaja, joka oli sitten ohjeiden mukaisesti kieltäytynyt tekemästä työtä sapattina. Hän menetti työpaikkansa ja sitä ylistettiin rohkeana todistamisena Jumalan lain puolesta. Kuitenkin huomattavan moni tuli sapattikirkkoon bussikyydillä. Se tuntui minusta ristiriitaiselta tai kuten myöhemmin opin sanomaan, kaksinaismoraalilta.

• Laki esittää näin

Neljä ensimmäistä koskee Jumalaa ja kuusi viimeistä meidän lähimmäisiämme, joten muuten oli oikein.
        Toisessa taulussa ovat Jumalaa koskevat ja toisessa ihmistä koskevat lakipykälät. Nämä ovat ne suuret pääperiaatteet, jotka ovat kaikkien lakien pohjana, vielä?

• Laki esittää näin kirjoitti:

Neljä ensimmäistä koskee Jumalaa ja kuusi viimeistä meidän lähimmäisiämme, joten muuten oli oikein.
        Toisessa taulussa ovat Jumalaa koskevat ja toisessa ihmistä koskevat lakipykälät. Nämä ovat ne suuret pääperiaatteet, jotka ovat kaikkien lakien pohjana, vielä?

Tottahan minä olen tuon opetuksen saanut monet kerrat, miten Mooseksen esittelemä kymmenen käskyn laki ryhmitellään.

Nyt olikin kyse siitä, mitä lakia pidetään Kristuksen seuraajaa velvoittavana. Ja olen esittänyt toiveen, että sapattikäskyn vesitetyn version mukaan ottamiselle saisi jonkin perustelun tapaisen. Mutta ehkä se on kohtuuttoman vaikea juttu.

Ihmiskunnassa on monia vanhoja lainsäädännön kulttuureita, jotka ovat syntyneet itsenäisesti. Kaikissa niissä on samoja peruseettisiä pykäliä kuin kymmenen käskyn jälkimmäisessä osassa. Rehellisyys, ihmiselämän ja omaisuuden kunnioittaminen, parisuhteen loukkaamattomuus, vanhempien kunnioitus – nämä ovat ihmisellä syvällä perimässä aivan riippumatta kymmenen käskyn laistakin.

Pidän asiallisesti virheellisenä sellaista tulkintaa, että kymmenen käskyn laki olisi kaikkien eri kansojen lakien pohjana.

• Höpö höpö hulda!
        Laki esittää näin kirjoitti:

AQi, että Jumalallekin tarvitsee olla laki, jotta jos hän rikkoo lakia, niin Häntäkin rangaistaan. Missä se persoonallinen Jumasla sitten toimii ja viettää tärkeimmät hetkensä, lakia laatiessa vai siellä jossakin adventistien määräämässä taivaan kaikkein pyhimmässä?

• +++
        eremith32 kirjoitti:

Niin kuules! Näissä kahdessa käskyssä; Rakasta Jumalaa yli-kaiken kaikesta sydämestäsi ja mielestäsi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi: Siinä ovat laki ja profeetat, eli mitään ei voida lisätä noiden rinnalle enään, se on sitä täydellisyyttä, mitä ihminen voi elää eli kaikki muu on turhaa ja arvotonta sen rinnalla. Eli nämä kaksi lakia antoi Jeesus Kristus, joissa täyttyy Kristuksen laki.

Totta puhut: rakasta Jumalaa yli kaiken jne. Mutta kuinka? Miten osoitat rakkautesi Jumalaan? No tietenkin siten, että olet kuuliainen Jumalalle ja tottelet häntä.

• +++ kirjoitti:

Totta puhut: rakasta Jumalaa yli kaiken jne. Mutta kuinka? Miten osoitat rakkautesi Jumalaan? No tietenkin siten, että olet kuuliainen Jumalalle ja tottelet häntä.

Se on niin ja amen! Eremith32 sanoo sen lyhyesti ja kauniisti!! Kiitos!!!

• AnttiVKantola kirjoitti:

Se on niin ja amen! Eremith32 sanoo sen lyhyesti ja kauniisti!! Kiitos!!!

Siis nimenomaan tässä eremithin viestissä ei ole poistettavaa eikä lisättävää:

eremith32
        15.6.2011 15:25

• Sirkka-Iita kirjoitti:

Näin minä uskon.

## Ja kuusi viimeistä kymmenestä kuuluu kategoriaan;
        "Rakasta lähimäistäsi niinkuin itseäsi." ##

Niin ei voi olla, sillä tuon on Jeesuksen antama UUSI käsky.
        Toki vanhassakin liitossa, vaikkei ihan kymmenessä käskyssä, mutta sentään Mooseksen siveyssäädöksissä kehotetaan rakastamaan - mutta vain oman kansan jäseniä. Muut käsketään ajaa pois ja vihata heitä.

Esim. "Älä tapa"-rikoslaki on juuri siksi, ettei ole rakkautta, mutta tarvitaan moraalilaki edes hiukan hillitsemään. Kun joku jättää jonkun tappamatta,
        ei Jumala sano, että hyvin teit kun olit tekemättä, olet täynnä rakkautta, kun meinasit tappaa, muttet ihan sentään ainakaan vielä tappanut, vaikka mieli teki tappaa.

RAKKAUS NÄKYY VASTA SIINÄ KUN ET AINOASTAAN JÄTÄ TAPPAMATTA VIHAMIESTÄSI, VAAN SEN LISÄKSI ANNAT OMAN HENKESI HÄNEN PUOLESTAAN SUOJELLESSASI HÄNTÄ, VIHAMIESTÄSI. Niin teki Jeesus.

• eremith32 kirjoitti:

Niin juuri, sillä tuohon Jeesuksen antamaan rakkauden kaksoiskäskyyn sisältyy koko laki ja profeetat.

• diudiudiu, nounounou
        AnttiVKantola kirjoitti:

Siis nimenomaan tässä eremithin viestissä ei ole poistettavaa eikä lisättävää:

eremith32
        15.6.2011 15:25

Se mitä adventtikirkko tarkentaa kaksoiskäskyn tarkoittavan on täysin vastoin sitä mitä Jeesus on opettanut. Adventtikirkko ottaa itselleen tehtävän johon ei ole mitään kehoitusta. Adventtikirkolla on oma lehmäkanttura (EGW) ojassa.
        Eikä Jeesuksen maininta härän nostamisesta kaivosta ole sovitettavissa adventistin lehmänkantturan (EWG) ojasta nostoon.

• diudiudiu, nounounou
        Sirkka-Iita kirjoitti:

Niin juuri, sillä tuohon Jeesuksen antamaan rakkauden kaksoiskäskyyn sisältyy koko laki ja profeetat.

Äläpäs muuta!
        Ei kaksoiskäskyssä ole tarkennusta siten että tee tämä näin ja tuo noin.
        Vuorisaarnassa Jeesus osoittaa käskyjen sisällön ilman käskymuotoa. Lain täyttämesestä poistui käskytys samalla kun siitä poistui ulkopuolisten valvonta ja käskyn noudattamisesta tuli henkilön oma asia. Adventismin tapa pomottaa siitä puuttui. Adventismin opettamat tavat ovat irvikuvaa oikeasta mielentilasta.Näkeehän sen adventisteistakin jo päällepäin.

• A-VK

Nämä "pienimmät käskyt" eivät sisältäneetkään sapattikäskyä. Nehän olivat lähimmäisiä koskevia käskyjä jokainen. Etkös tiedä, että suuri käsky kohdentui Jumalaan (Rakasta Jumalaasi yli kaiken) ja pienimmät käskyt kohdentuivat lähimmäisiin (,ja rakasta lähimmäistäs niinkuin itseäs).

• diudiudiu,nounounou
        AnttiVKantola kirjoitti:

## Ja kuusi viimeistä kymmenestä kuuluu kategoriaan;
        "Rakasta lähimäistäsi niinkuin itseäsi." ##

Niin ei voi olla, sillä tuon on Jeesuksen antama UUSI käsky.
        Toki vanhassakin liitossa, vaikkei ihan kymmenessä käskyssä, mutta sentään Mooseksen siveyssäädöksissä kehotetaan rakastamaan - mutta vain oman kansan jäseniä. Muut käsketään ajaa pois ja vihata heitä.

Esim. "Älä tapa"-rikoslaki on juuri siksi, ettei ole rakkautta, mutta tarvitaan moraalilaki edes hiukan hillitsemään. Kun joku jättää jonkun tappamatta,
        ei Jumala sano, että hyvin teit kun olit tekemättä, olet täynnä rakkautta, kun meinasit tappaa, muttet ihan sentään ainakaan vielä tappanut, vaikka mieli teki tappaa.

RAKKAUS NÄKYY VASTA SIINÄ KUN ET AINOASTAAN JÄTÄ TAPPAMATTA VIHAMIESTÄSI, VAAN SEN LISÄKSI ANNAT OMAN HENKESI HÄNEN PUOLESTAAN SUOJELLESSASI HÄNTÄ, VIHAMIESTÄSI. Niin teki Jeesus.

Ihan totta. On hyvä, että adventisteilla on käsky olla tappamatta, sillä sen vuoksi me jäämme eloon. Rakkautta adventisteilla ei ole senvertaa että se meitä suojelis.
        Harmi ettei käskyihin ole liitetty vielä lähestymiskieltoa joka olisi adventistit huomioonottaen hyvä lisä käskyissä.

• eremith21
        A-VK kirjoitti:

Nämä "pienimmät käskyt" eivät sisältäneetkään sapattikäskyä. Nehän olivat lähimmäisiä koskevia käskyjä jokainen. Etkös tiedä, että suuri käsky kohdentui Jumalaan (Rakasta Jumalaasi yli kaiken) ja pienimmät käskyt kohdentuivat lähimmäisiin (,ja rakasta lähimmäistäs niinkuin itseäs).

A-VK). Nyt sinä kirjoitat aivan lööperä! Jeesuksen Kristuksen käskyissä ei ole yhtäänm pinempää, tai toista suurempaa käskyä, sillä Jumalallinen rakkaus eli Kristus on sidottu hänen käskyihinsä aivan yhtä korkealla siveellisellä moraalilla eli arvolla. Jumala on elämän henki, aivan niinkuin Jeesus Kristus sanoi, ja että Häntä tulee Hengessä palvoa, eli kaikkeuden ääretön Rakkaus/Kristus on aivan saman arvoinen Jumalisessa elämässämme, siis teimmepä mitä tahansa.

Jumala ilmentää, ja hän aivankuin vaatii jokaisessa teoissamme täydellisyyttä. "Olkaa täydelliset niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on", siis tätä tarkoittaa Jeesus.Matt.5:48. Eli Jumalallinen rakkaus ei tietenkään vähene arvossaan, koska se vaatii täydellisyyttä "Hänessä" ilmenevää.

• diudiudiu, nounounou kirjoitti:

Äläpäs muuta!
        Ei kaksoiskäskyssä ole tarkennusta siten että tee tämä näin ja tuo noin.
        Vuorisaarnassa Jeesus osoittaa käskyjen sisällön ilman käskymuotoa. Lain täyttämesestä poistui käskytys samalla kun siitä poistui ulkopuolisten valvonta ja käskyn noudattamisesta tuli henkilön oma asia. Adventismin tapa pomottaa siitä puuttui. Adventismin opettamat tavat ovat irvikuvaa oikeasta mielentilasta.Näkeehän sen adventisteistakin jo päällepäin.

"'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi."

Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.

Toinen, tämän vertainen, on: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Matt.22:35-40

• Sirkka-Iita kirjoitti:

"'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi."

Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.

Toinen, tämän vertainen, on: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Matt.22:35-40

Mikä sitten on rakkaus Jumalaan, Johannes sanoo:

"Rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat."

1Joh 5:3.

Johannes kirjoitti totuuden ja armon sanoja.

• Jeesuksella ei mainita olleen tapana mennä minäkään päivänä adventtikirkkoon, joten jos mekaanisesti tulkitaan asiat tyyliin "niin kuin silloin, niin nytkin",

niin ilmeisesti Jeesus tapansa mukaan menisi ensi sapattina juutalaisten synagogaan. Sellaisia löytyy Suomestakin.

Joten jos haluatte kohdata hänet, matkatkaapa lähimpään synagogaan tapaamisiin.

Jos tuolla yhdellä raamatunlauseella halutaan todistaan jonkin päivän paremmuus, miksi ei samasta jakeesta johdeta myös PAIKAN paremmuutta, tässä tapauksessa siis synagogan?

• Ukko kunniaan *

Kyllä tämä ristin usko on kehitetty omavaraisten päätelmien päälle. Näet tämä Jeesus sanoo,että hänet on lähetetty vain etsimään Israelin huoneen kadonneita lampaita?

Siis Jeesuksen mukaan nämä pakanat kuvittelevat olevansa Juutalaisia? Jeesus sanoo, että ei lasten leipää sovi antaa penikoille eli koiran pennuille. Olihan meillä Suomalaisilla Ihan oikea Ukkonen Jumalana. Kyllä tämä Jumaluus Ukkosen muodossa on todella mahtava luonnon ilmiö, joka on todellisuutta kaikessa muodossa. Näet sähköä et sinä näe mutta sen voiman varmasti tunnet. Nykyään on Suomen kansallinen Ukkojumala antamassa palvelujaan kaikelle kansalle. Kyllä Ukossa on voimaa vieläkin.

• Tuomas-kuomalle

Totesit virheellisesti, että Jeesuksella EI ole tapansa mukaan paikkaa adventtikirkossa?!!

Miksi tuollaiseen päätökseen olet päätynyt?

Asia on ensinnäkin raamatun vastainen!

Jeesus sanoi lähtiessään pilvessä Isän oikealle puolen, että hän lähettää Puolustajan Pyhän Hengen, joka kirkastaa Kristusta.

No tuossa on sinulle jo vastaus, Tuomas-kuoma, joka kertoo sanasi vain inhimilliseksi lihassa lausutuksi päätelmäksi, leimakirves- opiksi.

Kun adventisti, uudestisyntyneenä menee sapattina kirkkoonsa, niin Kristus menee hänen kansaan ja kas, missä kaksi tahi kolme on koolla Hänen nimessään, niin adventtikirkossa on Kristus, tapansa mukaan ja tuvan puolella.

.... ts. mennään saman mukaisesti.....

• vai mites
        Ukko kunniaan * kirjoitti:

Kyllä tämä ristin usko on kehitetty omavaraisten päätelmien päälle. Näet tämä Jeesus sanoo,että hänet on lähetetty vain etsimään Israelin huoneen kadonneita lampaita?

Siis Jeesuksen mukaan nämä pakanat kuvittelevat olevansa Juutalaisia? Jeesus sanoo, että ei lasten leipää sovi antaa penikoille eli koiran pennuille. Olihan meillä Suomalaisilla Ihan oikea Ukkonen Jumalana. Kyllä tämä Jumaluus Ukkosen muodossa on todella mahtava luonnon ilmiö, joka on todellisuutta kaikessa muodossa. Näet sähköä et sinä näe mutta sen voiman varmasti tunnet. Nykyään on Suomen kansallinen Ukkojumala antamassa palvelujaan kaikelle kansalle. Kyllä Ukossa on voimaa vieläkin.

Olet oikeassa!
        Omavaraisten päätelmien vuoksihan ne adventistit tulevat muille lakia pomottelemaan ilman lainvalvontavirkaa. Adventistit ovat näet lakiin nähden virattomia.
        Ja pidä se ukkojumalasi ihan omanas. Eihän se lähetyskäskyä ole sinulle antanutkaan.
        Meillä suomalaisilla ei ole sellaasta jumaluutta mikä on teillä suomalaisilla jumaluutena. Äläkä sitä omaasi tuputa meille muille, ethän enää?
        Asiasi muuten tuskin kuuluu edes tälle palstalle, sillä eihän se liittynyt pastamme advetismi-aiheeseen mitenkään!

• .....
        Tuomas-kuomalle kirjoitti:

Totesit virheellisesti, että Jeesuksella EI ole tapansa mukaan paikkaa adventtikirkossa?!!

Miksi tuollaiseen päätökseen olet päätynyt?

Asia on ensinnäkin raamatun vastainen!

Jeesus sanoi lähtiessään pilvessä Isän oikealle puolen, että hän lähettää Puolustajan Pyhän Hengen, joka kirkastaa Kristusta.

No tuossa on sinulle jo vastaus, Tuomas-kuoma, joka kertoo sanasi vain inhimilliseksi lihassa lausutuksi päätelmäksi, leimakirves- opiksi.

Kun adventisti, uudestisyntyneenä menee sapattina kirkkoonsa, niin Kristus menee hänen kansaan ja kas, missä kaksi tahi kolme on koolla Hänen nimessään, niin adventtikirkossa on Kristus, tapansa mukaan ja tuvan puolella.

.... ts. mennään saman mukaisesti.....

Kun adventisti uudestisyntyneenä menee kirkkoon, hän ei enää olekaan adventisti.

• ## Jeesuksella oli tapana mennä mennä sapatin päivänä synägoogaan! ##

Mutta minullapas onkin tapana kiertää kaukaa synagoogat ja mennä sapattina
      Beteliin. Ja pyhäpäivänä Varissuon kirkkoon. Miksi juuri pyhänä? Nooh, siksi että
      siellä on silloin muitakin. Ja otan parhaan ystäväni mukaan, vanhimman veljeni.
      Jeesuksen.

Apt.19:8
      Ja hän meni synagoogaan, ja kolmen kuukauden ajan hän puhui heidän kanssansa rohkeasti ja vakuuttavasti Jumalan valtakunnasta.
      9 Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa.
      10 Ja sitä kesti kaksi vuotta, niin että kaikki Aasian asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset, saivat kuulla Herran sanan.

antti

• kysympähän vain..

Miksi Antti kutsuu pyhäksi Sunnuntaita, ei ole muita pyhiä ja siunattuja päiviä kuin Sapatti ja itse Herra on Sapatin siunannut ja pyhittänyt, sillä Hän on Sapatin Herra.

Sunnuntai on ihmisen asettama päivä ja ehkä siunaamakin, mutta Jumala sanoo minkä kaltaisia te olette, olette vain tomu tuhka, kannaattako seurata tomua ja tuhkaa ja pyhittää hänen asettamansa päivä?

• vaakakuppi ojennukse
        kysympähän vain.. kirjoitti:

Miksi Antti kutsuu pyhäksi Sunnuntaita, ei ole muita pyhiä ja siunattuja päiviä kuin Sapatti ja itse Herra on Sapatin siunannut ja pyhittänyt, sillä Hän on Sapatin Herra.

Sunnuntai on ihmisen asettama päivä ja ehkä siunaamakin, mutta Jumala sanoo minkä kaltaisia te olette, olette vain tomu tuhka, kannaattako seurata tomua ja tuhkaa ja pyhittää hänen asettamansa päivä?

Eikös Antilla olekin oikeus mennä Varissuon kirkkoon sunnuntaina, eli kansankielellä sanottuna pyhäpäivänä.

Uskon, että kun siellä sen ymmärryksen mukaan kokoonnutaan kaikki Kristukseen uskovana tuovat Jeesuksen matkassaan.

Apostolien aikana tottakai sapatti oli sapatti, eihän siitä ollut kiistaa, mutta opetuslapset kokontuivat myös joka päivä, oli tarkoitus ja syy tehdä silloin näin.

Nytkin, elämme aikaa, jolloin meidän on mentävä teille ja aitovierille, sinnekin missä sanotaan sunnuntaita pyhäpäiväksi.

Se sana on pyhäpäivä vain sana, joka ei sinällään tee sydämessä siitä jumalaa, tahi Jumalan edottamaa päivää, vaan on sanana, kuin 1.nen päivä, 2.nen päivä jne.

Mutta kun sydämessä on sapatti, Herran erottama päivä, voi vapaana mennä ja todeta, että tulin "sunnuntai" pyhäpäivänä, teidän kirkkoonne.

Se on rakkaudella osoitettu teko, joka sitten todistaa sen, että kun tulee kyse Pyhä päivästä, todistaja kertoo raamatullisen sisällön sanan tarkoitukselle Sapatti.

Eli kaikki pyhäpäivänä Varissuon kirkkoon Kristuksen rakkaudesta, se ei saastuta,, koska Kristus on suurempi, kuin ihmismieli, kun asiat on sydämessä vain kunnossa.

Uskoisin, että ehkä Antilla asiat on selvitetty sydämessä, missä mennään.

Kyllä minä voin kävellä kapakkaan, istun pöytään, en kaljalle, mutta voin ottaa vaikka limonadin eteeni ja todistan siellä.

Mutta on tiedettävä mihin menee ja mikä on motiivi.

Kyllähän siinä voi jonkun mummon sukat pyörähtää jalassa, kun näkee, että kapakan ovesta käveli sisään, tahi toisen kirkon ovista.

Tämä ei ole herja vaan mieliä avaava ajatus, kun meidät on lähettetty todistajaksi KAIKKEEN maailmaan.

• kysympähän vain.. kirjoitti:

6 EPÄPYHÄÄ PÄIVÄÄ - YKSI PYHÄPÄIVÄ ?

## ei ole muita pyhiä ja siunattuja päiviä kuin Sapatti ##

Okay, sovitaan, että vain lauantai (saturday / sabbath) on Herran pyhittämä päivä.
        Mutta lisäksi viikossa on ainakin Raamatun todistuksen mukaan 6 HYVÄÄ päivää
        niille, jotka uskovat. Huomaa että tämä on kirjoitettu roomalaisille ja nehän tuppaavat korostamaan yhtä tiettyä päivää. Tosin sekään ei ole synniksi . . .

Room. 14:5
        Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

eiköhän su-pe ole Luojan luomia nekin eikä Lusiferin?

Hyvää päivää!

• näin se vaan on..
        AnttiVKantola kirjoitti:

6 EPÄPYHÄÄ PÄIVÄÄ - YKSI PYHÄPÄIVÄ ?

## ei ole muita pyhiä ja siunattuja päiviä kuin Sapatti ##

Okay, sovitaan, että vain lauantai (saturday / sabbath) on Herran pyhittämä päivä.
        Mutta lisäksi viikossa on ainakin Raamatun todistuksen mukaan 6 HYVÄÄ päivää
        niille, jotka uskovat. Huomaa että tämä on kirjoitettu roomalaisille ja nehän tuppaavat korostamaan yhtä tiettyä päivää. Tosin sekään ei ole synniksi . . .

Room. 14:5
        Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

eiköhän su-pe ole Luojan luomia nekin eikä Lusiferin?

Hyvää päivää!

Tuo Raamatunkohta Room.14:5 ei sovi tuohon pyhäpäivä asiaan, siinä kerrotaan paastopäivistä Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä;kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

Kun lukee sen koko luvun niin rehellinen lukija huomaa että ei siinä puhuta muusta kuin syömisestä, mutta jotkut ottavat sen puolustuksekseen pyhäpäivästä.

Kaikki päivät ovat Jumalan luomia ja jokaisena päivänä voi Herraa kiittää ja rukoilla, ja niinhän uudesti syntynyt kristitty tekeekin, mutta yksi vain on Jumala asettama Hänen palveluspäiväkseen ja se on Sapatti, on sitten eri asia kuka haluaa noudattaa Herran sanaa, kuka ihmisen,(paavin) se on valinta vapaus.

• koska

Koska Antti ei ole muuttunut, kavala käärme hän yhä on!

• adventistimäkin

Tämä oli asiaton ilmaus hyvä veli/sisko "kysympähän vain.."

Kyllä Antti-veli voi ja saa mennä kirkkoon sekä sapattina että sunnuntaina, maanantaina, tiistaina jne.

Asettama ja asettama..! Tuo sinun typerä legalismisi "maistuu puulta!

• =)
        adventistimäkin kirjoitti:

Tämä oli asiaton ilmaus hyvä veli/sisko "kysympähän vain.."

Kyllä Antti-veli voi ja saa mennä kirkkoon sekä sapattina että sunnuntaina, maanantaina, tiistaina jne.

Asettama ja asettama..! Tuo sinun typerä legalismisi "maistuu puulta!

:D

• Roomalais kirjeen mainita kertoo aivan selvästi koko luvun
      luettuna paastopäivistä. Aivan tarkoitusellisesti monet uskonnollis mieliset unohtavat koko asian ydin ajatuksen pois, kun he irrallisen yhteydestään irroitetun lauseen mukana väsäävät itselleen mieluisen katsantokannan. Hyvänä esimerkkinä meillä on Pietarin kirjeen mainita, jossa
      hän meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille Nooan aikana, jolloin rakennettiin arkkia, jonka avulla 8 sielua pelastui.

Nämä asiayhteydestään eroitetut pikkulauseet ovat saaneet aikaan sen, että lähimain 2000 Ristillisyyden nimissä toimivia kuppikuntia on ympärimaailman. Tarkoitan tätä meidän Tellusta.

Antille minä suosittelisin hyvää kirkkohistorian lukemista.
      Näet kirkkohistoria kertoo melkoselvästi sunnuntain muodostuneen melko myöhään. Keisari Constantin suuri antoi kristittyjen vainon lopettamisen myötäjäisiksi sunnuntain. 7-Maaliskuuta vuonna 321. Tämä laki vahvistettiin v.364. Nykyisin löytyy tämä kirkko-historiakin suoraan Netistä.

• Una-Fortunalle.

Kun takahikiän mummo lähtee kiitteleen sunnuntaina kirkkoon, täydessä uskon varmuudessa, ei hän valikoi päiviä muunkuin sanankuulon takia.

Hän kuulee armon sanomaa ja lähtee kiitosmielin kotiin takaisin.

Ei ole muuta taivaanleivän taittopaikkaa kuin tuo sunnuntaikirkko.

Eiköhän me siunata mummon kirkkokäynti ja ollaan veljellisessä rakkaudessa häneen. Ei mumma tiedä päivien valikoinnista välttämättä, mutta Jeesuksen hän tuntee ja kun Jeesus hänet tuntee, se riittänee.

Vai mittee ootte mieltä?

• onko mummo nöyrä?
        Una-Fortunalle. kirjoitti:

Kun takahikiän mummo lähtee kiitteleen sunnuntaina kirkkoon, täydessä uskon varmuudessa, ei hän valikoi päiviä muunkuin sanankuulon takia.

Eiköhän me siunata mummon kirkkokäynti ja ollaan veljellisessä rakkaudessa häneen. Ei mumma tiedä päivien valikoinnista välttämättä, mutta Jeesuksen hän tuntee ja kun Jeesus hänet tuntee, se riittänee.

Vai mittee ootte mieltä?

Tuo on sitten eri asia jos mummo ei ole muusta kuulutkaan, totta kai hän sitten täydessä uskon varmuudessa kiittelisi sunnuntai kirkossaan Herraa ja se ei olisi hänelle synniksi.

Mutta mitäpä jos mummo kuulisi että lauantai onkin se oikea Jumalan antama lepopäivä, mutta mummo vain viittaisi kintaalla ja sanoisi ettei se hänelle kuulu pitäkööt sapattia juutalaiset, olisiko se oikein mummolta ettei hän korvaansa edes kallistaisi tutkimaan että olenkohan sittenkin pitänyt väärää lepopäivää, siitähän tästä onkin kysymys, kuinka ihminen suhtautuu sapatin suhteen.
        Haluaako hän edes tutkia asiaa vai haluaako hän vain joukon mukana huutaa ei se minulle kuulu.
        Jumalalle antautunut uskova on nöyrä ja hän tutkii onko asia noin ja jos on ollut väärässä hän ei ole niin uppiniskainen, ettei korjaisi virhettään myöskin tämä mummo.
        Jumala rakastaa nöyrää lastaan.

• OUTSIDER 1*
        Una-Fortunalle. kirjoitti:

Vai mittee ootte mieltä?

Kyllähän nämä päivien Herrat omistaan huolen pitävät. Onhan tämä auringon kunnioitteva päivä käytössä Keisarin määräyksen mukaan noin 1700 vuotta. Eikä tämän tavan alkuperää ole kellekään kerrottu, Joten annetaan mummon tehdä, mitä haluaa!

Paljonhan on noita ihmisiä taivaaseen menevinään. Näin laulettiin ainakin Lutterin virressä.

Koko taivas tarinat ovat kehitettyjä Papiston toimesta. Totuus saattaa olla kokonaan aivan tosenkaltainen. Minä olen vapautunut uskontojen ja uskomusten kierteistä. Olen vain ulkopuolinen uskomuksille ja myyteille, joilla ei ole mitään takuita. Onhan koko tämä meidän maailma uskonnoilla eläviä Kirkkojen miehiä ja naisia täynnä. Minutkin kasvatettiin Lutterin lahkoon.

Pääsin tästä kuppikunnasta eroon. Aloitin omien aivojeni käytön ja löysin todellisen tarkoituksen miksi olen syntynyt. Tiedän oman tieni, en lähde uskottelujen tielle, vaan kaikella pitää olla todellista Factaa. Kulkekoon mummosi oman uskomuksensa tietä. Kulkien autuaana.

• >!!!<
        onko mummo nöyrä? kirjoitti:

Tuo on sitten eri asia jos mummo ei ole muusta kuulutkaan, totta kai hän sitten täydessä uskon varmuudessa kiittelisi sunnuntai kirkossaan Herraa ja se ei olisi hänelle synniksi.

Mutta mitäpä jos mummo kuulisi että lauantai onkin se oikea Jumalan antama lepopäivä, mutta mummo vain viittaisi kintaalla ja sanoisi ettei se hänelle kuulu pitäkööt sapattia juutalaiset, olisiko se oikein mummolta ettei hän korvaansa edes kallistaisi tutkimaan että olenkohan sittenkin pitänyt väärää lepopäivää, siitähän tästä onkin kysymys, kuinka ihminen suhtautuu sapatin suhteen.
        Haluaako hän edes tutkia asiaa vai haluaako hän vain joukon mukana huutaa ei se minulle kuulu.
        Jumalalle antautunut uskova on nöyrä ja hän tutkii onko asia noin ja jos on ollut väärässä hän ei ole niin uppiniskainen, ettei korjaisi virhettään myöskin tämä mummo.

Toivottavasti kukaan kiihko adventisti dogmikko ei mene mummoa johtamaan harhaan, ja hänen hyvää mieltään pahoittamaan, eikä myöskään horjuttamaan häen Kristususkoaan johon hän on pannut toivonsa.

• järjettömyyttä kaikk
        OUTSIDER 1* kirjoitti:

Kyllähän nämä päivien Herrat omistaan huolen pitävät. Onhan tämä auringon kunnioitteva päivä käytössä Keisarin määräyksen mukaan noin 1700 vuotta. Eikä tämän tavan alkuperää ole kellekään kerrottu, Joten annetaan mummon tehdä, mitä haluaa!

Paljonhan on noita ihmisiä taivaaseen menevinään. Näin laulettiin ainakin Lutterin virressä.

Koko taivas tarinat ovat kehitettyjä Papiston toimesta. Totuus saattaa olla kokonaan aivan tosenkaltainen. Minä olen vapautunut uskontojen ja uskomusten kierteistä. Olen vain ulkopuolinen uskomuksille ja myyteille, joilla ei ole mitään takuita. Onhan koko tämä meidän maailma uskonnoilla eläviä Kirkkojen miehiä ja naisia täynnä. Minutkin kasvatettiin Lutterin lahkoon.

Pääsin tästä kuppikunnasta eroon. Aloitin omien aivojeni käytön ja löysin todellisen tarkoituksen miksi olen syntynyt. Tiedän oman tieni, en lähde uskottelujen tielle, vaan kaikella pitää olla todellista Factaa. Kulkekoon mummosi oman uskomuksensa tietä. Kulkien autuaana.

"Outsider" on aivan oikeassa, ettei lähde toisten perustamien uskonnollisten oppikuntien omien liiketaloudellisessa mielessä toimivien järjestöjen uhrilampaiksi sitoutuen noudattamaan heidän omiatarkoitusperiään toteutettavaksi laadittujen opinsidonnaisuuksiin, joilla sitten orjuutetaan jäset jäsenten ajattelu pois omasta käytöstään.

• 2.Moos.20:8-11
        >!!!< kirjoitti:

Toivottavasti kukaan kiihko adventisti dogmikko ei mene mummoa johtamaan harhaan, ja hänen hyvää mieltään pahoittamaan, eikä myöskään horjuttamaan häen Kristususkoaan johon hän on pannut toivonsa.

Eikö kiihko luterilaisen mielestä saa mummolle kertoa totuutta, että Vapahtajalla oli tapana käydä Sapattina seurakunnan kokouksissa ja että näin on nykyisinkin!

• Tuossa alla muuten joku vastailee näppärän oikein UnaFortunalle ja puhuu kaikkien meidän tavallisten halveksittujen keskinkertaisten uskovaisten puolesta.
        Munua joku kommentoi näin: "Koska Antti ei ole muuttunut, kavala käärme hän yhä on!" Hän on täysin oikeassa, sillä lihani ei ole muuttunut, enkä sitä odotakan:

Room. 7:25
        Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

UnaFortuna on voideltu mies, mutta kenenkähän voitelema.
        ## Roomalaiskirjeen maininta kertoo aivan selvästi koko luvun
        luettuna paastopäivistä. ##

Tässä Unan toivomana mainittu koko luku:
        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Room. 14:1&rnd=1310408932942

Ja tässä se kiistelty kohta, jonka Una toteaa koskevan aivan selvästi PAASTOA

5 Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma.
        6 Joka kiinnittää huomionsa päiviin, tekee niin Herran kunniaksi, ja joka syö, syö Herran kunniaksi, sillä hän kiittää Jumalaa. Joka taas ei syö, on Herran kunniaksi syömättä, ja hänkin kiittää Jumalaa.

Kiinnitin huomioni tähän:
        "Joka taas ei syö, on Herran kunniaksi syömättä, ja hänkin kiittää Jumalaa."

On niin, että eihän paastopäivästä ole kyse, jos syö silloin. Se että on kyse lihan syönnistä eikä paastopäivästä, käy tästä vielä selvemmin ilmi:
        "2 Joku katsoo voivansa syödä kaikkea, mutta heikkouskoinen syö vain kasviksia.
        3 Joka syö kaikkea, älköön halveksiko sitä joka ei syö, ja joka taas ei syö kaikkea, älköön tuomitko sitä joka syö. Onhan Jumala ottanut omakseen hänetkin."

On nääs niitä, jotka syövät kaikkea ja on niitä, jotka eivät syö lihaa. Paastopäivänäänhän ei kukaan syö mitään; juoda saattaapi jotain sentään.
        Mutta olisiko päiväasiassa kyse paastopäivien valikoimisesta? Ei, ei ole.
        Sillä tässähän aivan selvästi Sana toteaa, että joku pitää kaikkia VIIKONPÄIVIÄ
        yhtä hyvinä ja joku toinen korottaa juhlapäiviä, mm. sapattia yli arkipäivän.
        PÄÄPOINTTI ON SE, ETTÄ HYVÄ MITEN VAIN KUNHAN ON OMASSA MIELESSÄÄN VARMA ASIASTAAN, OMANTUNNON KANSSA SOPUSOINNUSSA. Toista ei saa tuomita päivistä eikä ruuasta, sillä nääs . . .

Kol. 2:16
        Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä.

"Miten noudatatte" ? Kysyä voi mutta tuomita ei saa !!!

Kerrataanpa tämä:
        2 Joku katsoo voivansa syödä kaikkea, mutta heikkouskoinen syö vain kasviksia.

JOS olisi kyse paastopäivästä, niin heikoin olisi se, joka syö kaikkea ja melko heikko sekin, joka syö kasviksia - sillä pastominen on pidättäytymistä!

UnaF: "Antille minä suosittelisin hyvää kirkkohistorian lukemista."

Emmä nyt tiä. Satoja kirkkohistorann kirjoja on vielä lukematta, mutta tulevaisuuteen suuntautuvana olen jo siirtynyt tutkimaan profeetallisia kirjoja, joita on lukematta enempiä satoja.

2. Piet. 1:19
        Siksi me voimme entistä lujemmin luottaa profeetalliseen sanaan. Ja hyvin teette tekin, jos kiinnitätte katseenne siihen kuin pimeässä loistavaan lamppuun, kunnes päivä sarastaa ja kointähti syttyy teidän sydämessänne.
        2. Piet. 1:21 :
        Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet.

Tottakai jokaisen pitää viettää lauantailepopäivää, vaikka ei tietäisi kirkkohistoriasta mitään. Ei se kirkkoon liity vaan luomiseen ja sapatin Herraan ja lepoon ja lepoon erityisesti Kristuksessa.

• rabbi on teeskenteli
        2.Moos.20:8-11 kirjoitti:

Eikö kiihko luterilaisen mielestä saa mummolle kertoa totuutta, että Vapahtajalla oli tapana käydä Sapattina seurakunnan kokouksissa ja että näin on nykyisinkin!

Ei koskaq siinä ei suinkaan totuus, Jeesus kävi aivan toisessa mielessä sapattisin synagoogassa. Sillä hän kävi siellä opettamassa juutalaisille fariseuksille täisin heidän jumalanpalvelusu sääntöjensä vastaista näkemystä Jumalan palvelusta. Sillä hän ensiksi opetti, että Jumalan palvelus on jokapäiväistä laupeuden työtä, aivan niinkuin hän esimerkillään osoitti parantaessaan siellä miehen halvaantuneen käden, joka viittasi siihen, että näin tulisi Jumalaa palvella.

Sitten hän osoitti, että kaikki hyljätyt,rammat, puutteen alaiset, kodittomat ja nälkäiset olivat tuolla ulkona hyljättyinä ja unohdettuina, ja te täällä kiitätte omaa jahveanne ja hyvinvoinnistanne kun maallista mammonaa siunaantuu kaikenlaisen oudon menettelyn kautta, Voin aivan hyvin tajuta Jeesuksen kohdistavan nuhtelunsa noille juutalaisille fariseusylimyksille tuolla synagoogassa, ja arvaan, että rabbit eli nuo uskonnolliset opettajat olivat kiukusta tulisilla hiileillä tanssivia fakiireita, sillä eihän Jeesuksen nuhtelu heitä miellyttänyt.

• +++

Kaikki nöyrät ja ylpeet mummot ja vaarit!

Puhukaa, kirjoittakaa ja ajatelkaa Jeesusta ja täyttykää Hengellä! Niin ja menkää vaikka joka päivä kirkkoon, mutta

varsinkin

sapattina :)

• Taka-hikiä

Ja onnekseen Mummo ei ole kuullut jostakin erikoisesta sapatin päivästä kun sellaista ei koskaan elämän hengen yhteydessä ole luotu, vaan juutainen jahve usko vain perustuu siihen, kun Mooses luki sen yksinomaan omalle kansalleen. Nytpä sitten takahikiän Mummokin voi huoetta palvella Kristusta, vapaasti.

• mustaamakkaraa 2

Määki meen sapatinpäivänä paskalle vaikka adventistit sen kieltää.
      Sapatinpäivänä tulee oikee mustamakkara,koska oon sitä pinnistäny koko viikon.

• Voi sua raukkaa...

...miksi kirjoittelet tuollaista ruokottomuutta, mikä sinua vaivaa?

Etkö tiedä, että röyhkeys ei ole rohkeutta, vaan raukkamaisuutta?

• Markku Tampio

Jeesus meni tapansa mukaan sapattina synagoogaan sen vuoksi, koska israelilaiset elivät edelleenkin Mooseksen lain alaisuudessa..

Vasta Jeesuksen ristinkuolemassa Uusi Liitto sai täyttymyksensä, eikä israelilaisten enää tarvinnut yrittää ansaita Isä Jumalan armoa Moosekselle annetun lain kautta..

Uudessa Liitossa Isä Jumalan armo lahjoitetaan, uskon kautta hänen Poikaansa, Kristukseen Jeesukseen..

Jeesuksen elämä ja kuolema ja ylösnousemus on esikuva itsekullekin Jeesusta seuraavalle..

Viettikö Jeesus sapattia jokaisen viikon viimeisenä päivänä, koko maanpäällisen elämänsä aikana, ja kehoittiko hän mm. opetuslapsiaan myös aina siihen?

• Niin se piti toimia!

Ei todellakaan: Jeesus ei suinkaan kehoittanut opetuslapsiaan pitämään Juutalaista rabbi sapattia, vaan liikkuivat yhdessä tekivä ihmisten parissa laupeuden ja rakkauden palveluksia kärsivien ja hyljättyjen ihmisten keskuudessa, eivät he halunneet Kristuksen heiltä velvoittamaa uhrautuvaa laupeuden työtä jättää sikseen ja mennä synagoogaan istumaan kädet ristissä, vaan toteuttivat sydämensä ääntä uhrautuvaan kärsivän lähimmäisensä auttamiseen joka päivä.

• ällöä adv.sepustus

Jeesus oli juutalainen.Minä en.Siksi minä voin tehdä sapattina mitä haluan,tai olla tekemättä.
      "Hyvää saa tehdä aina.Pahaa ei koskaan".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5460
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      249
      1652
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1497
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      324
      1181
    9. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1173
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      330
      1171
    Aihe