Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1753

1. Enda+orsaken+är+att+vi+faktiskt+är+rädda+för+att+sjukvården+inte+kommer+att+fungera+i+Seinäjoki.+Vi+struntar+blankt+i+kommunalvalet.+Följer+som+bäst+med+hur+likgiltigt+en+svenskspråkig+åldring+har+blivit+behandlad++på+ett+sjukhus+som+officiellt+nog+är+tvåspråkigt+men+där+ingen+i+personalen+klara+svenska.+En+åldring+som+innan+hen+åkte+in+var+klar+och+redig+lyckades+man+på+en+vecka+få+till+en+osäker,+förvirrad+patient.+Barnen+har+gjort+vad+de+kunnat+får+att+få+en+värdig+vård+men+avdelningen+har+totalt+struntat+i+deras+kommentarer+med+motiveringen+att+patienten+är+åldersförvirrad.+Och+gång+på+gång+har+patienten+sagt:+Då+de+inte+pratar+med+mig,+de+frågar+inte+hur+jag+mår+och+de+struntar+i+mig+fast+de+pratat+med+de+andra+i+rummet.
  2. Absolut+när+det+gäller+en+butik!+Om+man+artigt+säger+att+tyvärr+jag+kan+inte+svenska+så+är+det+inget+problem.+Men+när+man+hånleende+säger+att+man+inte+talar+svenska+då+har+jag+inte+någon+orsak+att+handla+i+den+butiken.+Eller+när+man+blir+tillsagd:+"Suomessa+puhutaan+suomea".+Då+går+jag+ut+och+låter+nog+andra+också+veta+att+den+butiken,+restaurangen+skall+man+inte+gå+till.+En+helt+annan+sak+är+det+sedan+när+jag+tar+kontakt+med+en+myndighet,+ringer+på+deras+svenska+servicenummer+och+blir+utskälld+på+finska+för+att+jag+vill+tala+svenska.+Det+anmäler+jag+direkt+vidare.