Vapaa kuvaus

Aloituksia

245

Kommenttia

4572

  1. Ei naista pidetä solumöykynkään arvoisena, jos lukee näitä kommentteja:

    "Lapsellakin on oikeus elämäänsä ja ruumiiseensa"

    "Anonyymi-ap
    2024-10-02 17:05:31

    Kenelläkään ei ole moraalista oikeutta puuttua toisen ihmisen elämään ja ruumiiseen."

    ---

    Eli tämän mukaan kirjoittajalla on moraalinen oikeus puuttua naisen elämään, jolloin nainen ei ole hänen arvomaailmassaan ihminen, kun taas se solumöykky naisen elimistön sisällä on, johon naisella itsellään ei ole mitään puuttumisoikeutta, vaikka kyse on hänen henkilökohtaisen tilaansa, kehoon, terveyteen ja vapauteen kuuluvasta asiasta. Oma nahka, sen sisäiset asiat ja oma elämä.

    Tämähän on ihan perusajatus abortinvastustajilla. Alkio hedelmöityshoidossa ei tuota samaa dilemmaa koska alkio ei ole naisen sisällä. Niitä voi hävittää ilman moraalipaniikkia kuinka paljon vain eikä abortinvastustaja pahoita mieltään eikä solvaa naista. Alkio ei olekaan "vauva" kun se menee roskiin eronneen miehen määräyksestä eikä alkion hävittäminen ole murha, vaikka alkioita menisi tuhat roskiin. Niitä joilla olisi ollut se kuuluisa "ainutkertainen 100 v elämä" edessä.

    Koko abortin ongelma moraalisesti on siinä että naisella on valta asiassa, mihin miehellä ei ole enää meillä länsimaissa mitään laillista valtaa, oman kehon rajat. Eli lisääntymisensä säätely ilman miehen lupaa. Naisten laillinen valta omiin nahkoihinsa ja omaan seksuaalisuuteen ja kehoon on vain muutamia kymmeniä vuosia vanha. Raiskaus avioliitossa oli vielä 90-luvulla miehen laillinen oikeus eli vaimon kehoon oli aviomiehellä käyttöoikeus vaimon tahdosta riippumatta. Voiko kukaan kolmikymppinen nainen käsittää asiaa todeksi? Voiko kukaan edes ajatella niin päin, että vaimolla olisi ollut laillinen oikeus esim penetroida jollain esineellä miestä anukseen ilman miehen lupaa, vaikka sitoen mies kiinni, niinkuin avioliiton luontaisetuna? Sehän olisi kauheaa väkivaltaa?

    Ei ihme että samat tahot jotka ei hyväksy aborttia, ei pidä raiskauksia eikä naisten ahdistelua kovin suurena ongelmana, koska ne nyt kuuluu "naisen osaan". Kun on aina ahdisteltu ja raiskattu, niin mitä sitä perinnettä muuttamaan? Naisen tulee kantaa vastuu miehenkin käytöksestä. Aborttiasiassa tämä varsinkin on niin selkeä. Mies on niin heikko ja peniksensä ohjattavissa kuten Aatamikin, ja vastuu on oikeastaan naisen itsensä, kun houkutteli miehen pelkästään sillä että oli paikalla. Ja sitten vielä väitetään, että "nainen on heikompi astia", kun joutuu kuitenkin vastaamaan kaikista lisääntymiseen liittyvästä kärsimyksestä ja seurauksista. Abortinvastustaja halusi hurskaana uskovana vielä muutaman lisäkuorman naisten selkään entisten lisäksi.

    Epäjohdonmukaisuuden huippu: Siittäjälle ei tietenkään mitään rangaistuksia tai velvoitteita, koska eihän "lapsen saaminen ole yksin naisen asia" (kansalaisaloite aborttikiellosta)
  2. "Jokaisella tosiaan on oikeus OMAAN ruumiiseensa, mutta VAIN omaansa. Ei esim. lapsen, riippumatta missä olinpaikassa sattuu olemaan. Ja lapsella on oikeus omaansa, mikä sinulta tuppaa aina kummasti "uohtumaan"..."

    Koska rinnastat alkion syntyneeseen lapseen, niin otammeko tähän taas puheenaiheeksi alkiot hedelmöitysklinikalla, koska olinpaikalla ei ole väliä vs alkion ihmisarvo?

    Ei alkiolla siellä hedelmöitysklinikallakaan ole oikeutta itseensä, vaikka ne on tarkoituksella ja vakain tuumin hedelmöitetty. Ei ollut siittiöllä vaatimuksia päästä munasoluun, semminkin kuin munasolullakaan vaatimuksia tulla hedelmöitetyksi. Joku siis toimi asian eteen jotenkin.

    Eli abortinvastustajien käsitysjärjestelmän mukaan nämä ovat toivottuja lapsia. Ne voidaan siitä huolimatta heittää menemään sieltä säiliöstä, kun on valittu mitkä tai mikä istutetaan kohtuun, eikä kenenkään mieli pahoitu yhtään eikä moralistisedät hyökkää näiden "toivottujen lasten isiä ja äitejä" vastaan.

    Asiasta tulee ongelma vasta, kun se alkio on kohdussa, ja raskaus vahinko. Silloin alkaa moraalisaarnojen pauhu, koska se on seksinharrastamisen (haarojen levittelyn, lainatakseni jälleen Räyhää) tulosta, josta pitää "kantaa vastuu" eli raskaus muuttuu moraaliopetuksen ja rangaistuksen välineeksi NAISELLE. Alkio hedelmöitysklinikalla ei ole seksinharrastamisesta lähtöisin, jos siksi ei lueta miehen masturboimista jolla ne siittiöt on kuppiin turautettu. Heittää saa pois vaikka 20 alkiota, eikä kukaan pidä tätä moraalisesti ongelmallisena.

    Uusille lukijoille tiedoksi, että eräs abortinvastustaja teki jopa kansalaisaloitteita naisten ehkäisyn kieltämiseksi, koska se "kannustaa yhden yön suhteisiin". Tällä palstalla taas on mainittu samoista lähteistä, että ehkäisy pitäisi kieltää, koska ehkäisy provosoi aikuisia miehiä tyttöjen hyväksikäyttöön. Miehillä ei missään prosessin vaiheessa katsota olevan vastuuta mistään, edes siitä hyväksikäytöstä - syy on tyttöjen, kun mies hyväksikäyttää. Tämä on top 5 pöyristyttävin asia mitä täällä olen koskaan lukenut.

    Ongelman ydin ei siis ole mikään abortti, vaan naisten seksinharrastaminen kenen kanssa haluaa, ja tätä pitäisi kontrolloida ehkäisyn ja abortin kieltämisellä.

    Seurakuntalainen.fi eli hurmosuskovaisten moraalilehdessä oli taannoin kirjoitus, johon lainauksia tässä kirjoituksessa:

    https://keskustelu.suomi24.fi/t/16715022/lapsi-ansaittu-rangaistus-seksuaalisesta-holtittomuudesta

    Kyseistä artikkeli ei enää seurakuntalaisen sivulla ole olemassa. Mikähän siinä oli niin kiusallista, että se on pitänyt poistaa? ;-D Eikö kirjoittajat seisokaan enää omien ajatustensa takana?
  3. Olisit suoraan kirjoittanut niinkuin näet asian ja mikä koko homman idea on: Naisella ei ole oikeutta hallita elämäänsä eikä ruumistaan, vaan pelkästään naisen sisäelimissä sijaitsevalla muutama tunti sitten jakautuneella solullakin on ihmisoikeudet "ruumiiseensa" mutta naisella ei oikeutta päättää omista elimistään tai raskaudestaan. Tuotahan sillä oikeasti tarkoitetaan. Kohtu kuitenkin kuuluu naisen elimistöön ja naisen oman hallinnan alle, ihan omillakin määritelmilläsi, vaikka miten asian yrität heti seuraavassa mitätöidä. Jos ei pidä kohtua naisen kehon osana, niin pitäisi määritellä kelle se kuuluu.

    Epäjohdonmukaista on väittää että äidin keho kuuluu äidille itselleen, kun sillä oikeasti tarkoittaa että muu keho kyllä kuuluu naiselle, mutta ei kohtu.

    Tämä on aika selkeästi laissa määritelty miten nämä oikeudet oikeasti menee. Lääkäriliitto ei ole muuttanut kantaansa sen suhteen, että kun nainen päättää olla tekemättä aborttia hän huolehtii siitä että hän sitoutuu huolehtimaan sikiön hyvinvoinnista.

    Jos joku esittää tosissaan että alkiolla tai sikiöllä on samat oikeudet kuin sillä henkilöllä jonka elimistössä tämä on kiinnittynyt, pitäisi kyetä ajattelemaan nenäänsä pidemmälle: miten raskaana olevaa voitaisiin valvoa tai kontrolloida niin ettei tämän oikeuksia henkilökohtaiseen vapauteen (ja siihen kehoon myös,)rikota? Tähän ei kukaan ole kyennyt mitään kommentoimaan. Asia tuli esille kun "Suomen Phelpsit" keksi kuuluisan kansalaisaloitteensa. Elämänkoululaiset ei koskaan oman hurmoksen läpi pysty päättelemään mitä seuraamuksia milläkin säädöksellä on.

    Asiasta oli ihan oikeustieteellinen artikkeli, joka ennenkin täällä ollut tähän jatkuvasti toistuvaan teemaan sikiön vs raskaana olevan oikeudet. Etsin sen jatkoksi.
  4. Ei aborttipotilasta kiinnosta ylipäätään kenenkään mielipide. Jokaisella semmoinen on. Abortti on yksityisasia ja kuuluu oman kehon ja kotirauhan ja yksityisyyden suojan piiriin, kuten parisuhde, seksi, ehkäisy ja terveyskin. Ei se ole mikään torimuijien tai hurmoslahkosetien toimivaltaan tai säätelyyn kuuluva asia josta päätetään huutoäänestyksellä. Jokainen pitäköön huolta omista kilkuttimistaan ja siitä ettei niillä aiheuta ongelmia toisille. Lakikin säädetään seurausvaikutuksia arvioiden eikä suinkaan hurmoslahkolaisten mielipahan hoito mielessä.

    Mulla on aina sinun postauksia lukiessa olo kuin kattois jonkun sekakäyttäjä-juopporetkueen rähisemistä lähikaupan edessä missä näillä on kaljakokoontumiasajot, joiden tiimmellyksessä huutelevat törkeyksiä ohikulkijoille. Yhtä perusteltuja ja mietittyjä kommentteja.
  5. Lähteesi luettuani huomasin että olet muunnellut tekstejä oman pääsi mukaan. Sitä sanotaan disinformaatioksi.

    1. Hesarin jutussa väität olevan jotain, mitä et itsekään näe, eikä otsikossa mitään asiasta ole.

    2. Anna Heino on aborttitutkija ja on maininnut mm. näin lakimuutosta valmistellessa:

    "Kireä lainsäädäntö ei ole Suomen laskevien aborttilukujen taustalla – saman lain aikana Suomessa on ollut myös nykyistä merkittävästi korkeammat aborttiluvut. Esimerkiksi vuonna 1975 tehtiin 60 % enemmän keskeytyksiä kuin viime vuonna – yli 21 000."

    https://blogi.thl.fi/suomen-aborttilainsaadanto-on-modernisoitava/

    3. Ylen linkki on kymmenen vuotta vanha, ja siinä sanotaan näin: "Keskeytysten suhteellisiin määriin vaikuttavat Pohjoismaiden lainsäädännölliset erot. Suomessa aborttiin on aina anottava lupa, kun taas Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa keskeytyksen saa naisen oman pyynnön perusteella. Islannissa tarvitaan kansallisen lautakunnan lupa 16. raskausviikon jälkeen."

    Vaikkei toimittaja viittaa mihinkään, niin samalla sivulla oleva juttu vie tilastoon Pohjoismaiset raskaudenkeskeytykset 2011. Siellä todellakin (!) Anna Heino ja Mika Gissler ovat maininneet yhdessä virkkeessä, että lainsäädäntö selittää maiden eroja. Mutta tätä ei enää mainita vuoden 2021 Raskaudenkeskeytykset pohjoismaissa -tilastossa selittävänä tekijänä, vaan virke on poistettu. Kaikissa Pohjoismaissa keskeytykset on laskeneet hurjasti, joten lainsäädäntö ei enää selitykseksi voikaan kelvata, koska laki ja käytäntö on vapautunut kaikissa maissa entisestään. Mutta ehkäisyn käyttö on lisääntynyt, ja Norjassa ja Suomessa, jossa ehkäisyä tarjotaan ilmaiseksi nuorille, on käyrät hurjemmin laskussa. Ruotsissakin määrät on laskeneet.

    4. Tuo "Väestöuutiset" näyttää olevan jonkun moskovalaisen peräkammarikirjoittelijan trolliblogi, nimestä päätelleen, (Konstantin) jossa ihan outoa juttua ja salaliittoteorioita, naisvihaa, rivoja juttuja ja venäjämielistä propagandaa, muttei siinäkään paneuduta asiaan kuin maininnalla, eikä tietenkään ole mitään lähteitä. Kaikkea paskaa sinäkin luet, ja vielä esität muka "todisteena" :D

    5. Jaakko Heinimäki Kirkko ja kaupunki -lehdessä kirjoittaa ihan järkevästi, ja mainitsee että aborttilukujen alhaisuuteen olisi syynä juuri lainsäädäntö. Kuitenkin hän epäjohdonmukaisesti sitten kirjoittaa, ettei lain kiristäminen lisäisi mitään halukkuutta synnyttää, vaan laittomia abortteja. Hänkin assosioi aborttilukujen ja lainsäädännön välillä, ja kuitenkin mainitsee syyksi ehkäisyneuvonnan ja seksuaalikasvatuksen. Heinimäki ei ole väestötutkija eikä aborttiasiantuntija vaan teologi.
    ---
    Ainut kelvollinen lähde sinulla siis on A.H ja M.G. Ja hekin ovat sillä kannalla, ettei lain kiristäminen vähennä abortteja, vaikka ovat vuonna 2011 olleetkin sitä mieltä, että lainsäädännöllä on jotain tekemistä asian kanssa Pohjoismaiden eroissa. Yhä enemmän selittäväksi tekijäksi nousee ehkäisyn käyttö ja sen kulttuuri.

    Minusta on aika hauskakin tuo moka, jonka he ovat toki korjanneet: Ensin tutkija esittää, että Suomen kireämpi lainsäädäntö selittää eroja, ja sitten menee muutama vuosi, ja sama tutkija sanoo, että lain kiristäminen ei vaikuttaisikaan abortteihin. Eli tässä tutkija kumoaa aiemman oman assosiaationsa, ihan vaan aineiston ja tilastojen todistusvoiman vuoksi. Semmoista on tiede.