Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

234

1. Ärsyttävää nämä elämän lainalaisuudet. Juuri kerkesin asettua ja kohta jo ruvetaan puhumaan, milloin pitää pois lähteä. Kuukausi on liian lyhyt aika Puertossa oleskeluun, joksi yli kaksi kuukautta oli siinä ja siinä. Kolme alkoi olla liikaa selvästi.

Suomalainen ei opi täällä pinnan alla vallitsevaa luokkayhteiskuntaan. Sitä ei vaan yksinkertaisesti tahdo havaita, ymmärtää.. Katselen omasta residenssistäni etäältä edessäni kolmea asuinkompleksia, joille kaikille näyttää olevan tunnusomaista, että omistajat vuokraavat osaa huoneistoistaan, eivät kuitenkaan mitenkään aktiivisesti. Ne ovat isoja, selvästi yli 500 jopa 900 m2. Siivoojat ja puutarhurit käy huoltamassa ja joku vuokravälittäjä seikkailee kutsuttuna. Osa omistajista sitten poistuu johonkin muuhun residenssiinsä jouluksi. Niiden tila jää tyhjäksi. Sinne ei vuokralaisia lasketa.
    Ihan hyvä kämppä meillä oli aluksikin, mutta varjoisa. Nyt oltiin niin lyhyen aikaa, että olisin voinut delegoida vaihtamisen henkilökunnallekin, mutta hoidin itse. Se oli hilpeää, yöllä kehotettiin ottamaan yhteyttä aamulla päättäviin. Sitten kehotettiin ottamaan yhteyttä seuraavana päivänä bosseen, kun oli poissa pyhien vuoksi. Olin pyytänyt kirjaamaan näkemykseni etukäteen bossen tiedoksi ja kun sitten kävelin arvoisaa madamea tapaamaan, ”kaikki oli järjestetty”. Tämä henkilöltä henkilölle, kasvoista kasvoihin, on jotain, mitä ”henkilöstö” ei voi korvata. Aina oppii. Saatiin makee kämppä.

Säätilan suhteen olin tänään väärässä. Aamusta tuuli terhakkaasti ja Teide piirtyi feikkilumivaippaan, jonka teki valkoiset pilvet, mutta merellä oli mustia. Vanhan prätkäjätkän nenään tuntui sade. Sitä ei tullut. Edelleen se sade silti ”tuoksuu”.

Vielä kerkesin nähdä vanhaa Punta Bravaa. Tulee hieno kävelybaana meren rajalle. Asunnoissa tehdään remppaa. Alue kohentuu. Vanhoilla on tuskin varaa jatkossa asua. Käykää ihmeessä vielä katselemassa te, jotka ette ole nähneet ja te, jotka muistatte vanhan.
  2. Jaahas!+Testataanpa+:)
  3. Kokeillaan+moderointia.