Vapaa kuvaus

Aloituksia

5

Kommenttia

24

1. On+esitetty,+että+kuolema+on+paha.+Silti+uskovaiset+ateistit+eivät+tahdo+elää+ikuisesti.+He+pitävät+siis+kuolemaa+hyvänä+asiana+tätä+taustaa+vasten,+vaikka+eivät+sitä+tavoittelekaan...Jos+kuolemaa+ei+olisi+ja+eliöt+lisääntyisivät,+niin+maapallo+ei+pystyisi+elättämään+niitä+kaikkia.+Se+johtaisi+kaiken+elämän+katoamiseen+sukupuuton+kautta.+Kuolema+on+siten+välttämätön+osa+ekosysteemiä,+mutta+miksi+sen+pitäisi+olla+moraaliltaan+hyvä+tai+paha+asia?+Jos+uskovainen+ateisti+olisi+Jumala,+niin+hän+olisi+suunnitellut+kivuttoman+kuoleman+eliöille+siinä+tapauksessa,+että+ekosysteemi+olisi+luotu+elämän+ja+kuoleman+kiertokulun+varaan.+Kuolema+ei+ole+nyt+kivuton+ja+sitä+edeltävät+monet+sairaudet,+vammat+ja+onnettomuudet,+joten+onko+luoja+sadisti?+Siitä+voimme+olla+varmoja,+että+luoja+ei+pahemmin+puutu+tämän+maailman+tapahtumiin+eikä+ihmisten+elämään.+Sitä+emme+voi+tietää,+puuttuuko+hän+koskaan.+Emme+tiedä+sitäkään,+onko+luojaa+tai+luojia+olemassa+ja+onko+luomista+tapahtunut.+Se+on+mahdollista+niin+kuin+se+toinenkin+vaihtoehto,+mutta+me+emme+tiedä.+Sen+vuoksi+"me"+olemme+tosi+ateisteja+toisin+kuin+uskovaiset+ateistit,+jotka+eivät+edes+häpeä+omaa+uskovaisuuttaan...
  2. Teit+hyvän+huomion.+Niin+kuin+ihmisen+henki+ei+ole+ihmisestä+erillinen+persoona,+niin+ei+Jumalan+henkikään+ole+Jumalasta+erillinen+persoona.+Ihminen+tutkii+asioita+henkensä+kautta+aivan+niin+kuin+Jumalakin,+mutta+ihminen+on+yksi+ainoa+persoona+aivan+niin+kuin+Jumalakin.+Luukkaan+evankeliumi:1:47+ja+minun+henkeni+riemuitsee+Jumalasta,+vapahtajastani;"Minun+henkeni"+on+tässä+samaa+tarkoittava+kuin+"minä"+(minä+riemuitsen).+1.Korinttolaiskirje:5:4+-+sittenkuin+olemme,+te+ja+minun+henkeni+ynnä+meidän+Herramme+Jeesuksen+voima,+tulleet+yhteen+Paavalin+henki+ei+ole+tässä+hänestä+erillinen+persoona,+vaikka+joku+voisi+niin+luulla.+14:14+Sillä+jos+minä+rukoilen+kielillä+puhuen,+niin+minun+henkeni+kyllä+rukoilee,+mutta+ymmärrykseni+on+hedelmätön."Minun+henkeni"+voi+tämän+kohdan+perusteella+rukoilla+"kielillä",+mutta+jos+kukaan+ei+tulkitse+(käännä)+sitä+kieltä+rukoilijan+äidinkielelle,+niin+ymmärrys+jää+hedelmättömäksi.+Tämän+perusteella+ei+voida+sanoa,+että+Paavalin+henki+on+hänestä+erillinen+persoona+eivätkä+tällaiset+kohda+tue+millään+tavalla+kolmiyhteisen+jumalan+oppia.+Matteuksen+evankeliumi:12:18+"Katso,+minun+palvelijani,+jonka+minä+olen+valinnut,+minun+rakkaani,+johon+minun+sieluni+on+mielistynyt;+minä+panen+Henkeni+häneen,+ja+hän+on+saattava+oikeuden+sanomaa+pakanoille."Minun+sieluni"+on+tässä+samaa+tarkoittava+sanonta+kuin+"minä"+ja+sillä+viitataan+Jumalaan,+joka+ei+ole+henki,+sielu+ja+ruumis+tai+kolmiyhteinen.+26:38+Silloin+hän+sanoi+heille:+"Minun+sieluni+on+syvästi+murheellinen,+kuolemaan+asti;+olkaa+tässä+ja+valvokaa+minun+kanssani."+"Minun+sieluni"+on+tässä+samaa+tarkoittava+sanonta+kuin+"minä":+"Minä+olen+syvästi+murheellinen".+Ihmistä+ei+jaeta+tässä+osiin,+jotka+olisivat+kolme+eri+persoonaa+niin+kuin+Jumala+(henki,+sielu+ja+ruumis+eivät+ole+persoonia+eikä+Jumala+ole+kolmepersoonainen).
  3. Nimimerkkini+jahve.elohim+on+kieltämättä+raflaava,+mutta+en+väitä+olevani+Jahve+Elohim,+vaikka+kirjoitan+hänen+nimessään+tai+nimellään.+Sattuipahan+vain+olemaan+vapaa+nikki...