Vapaa kuvaus

Aloituksia

25

Kommenttia

3337

1. Saat+kysyä.+Ei+siinä+mitään+väärää+ole.Lupaan+antaa+vastauksen,+kun+henkilöllisyyteni+paljastuminen+ei+aiheuta+ongelmia+yhdellekään+lapselleni,+joka+on+A-kirkon+toiminnassa+mukana.Nääs+kun+joillekin+adventisteille+ei+ole+kristallinkirkkaana+painunut+mieleen+Hes+18+sanoma:"1+Ja+minulle+tuli+tämä+Herran+sana:2+"Mikä+teillä+on,+kun+te+lausutte+tätä+pilkkalausetta+Israelin+maasta:+'Isät+söivät+raakoja+rypäleitä,+lasten+hampaat+heltyivät'?3+Niin+totta+kuin+minä+elän,+sanoo+Herra,+Herra,+ei+tule+teidän+enää+lausua+tätä+pilkkalausetta+Israelissa.4+Katso,+kaikki+sielut+ovat+minun:+niinkuin+isän+sielu,+niin+pojankin+sielu-ne+ovat+minun."Tai+kysy+Kai+Arasolalta.+A-kirkon+ehdottomalta+suosikkipastoriltani.+Tosin+hänkään+ei+sinulle+vastaa.
  2. "Se+oli+lähinnä+retorinen+kysymys,+johon+tuli+jo+vastaus.+Kukaan+ei+olisi+ollut+synnitön+siinä+vaiheessa,+kun+olisi+heittänyt+kiven.+"Ei.+Lain+ehdottoman+käskyn+toimeenpaneminen+ei+ole+synti.+Kun+laki+käskee+kivittämään,+niin+kysy+ainoastaan+kuinka+isolla+kivellä+pitää+heittää."Katolisten+isien+salaliiton+tutkinta+Raamatun+tekstien+vääntämiseksi+voi+olla+joillekin+tärkeää,+mutta+itse+antaisin+sijaa+Pyhän+Hengen+johdatukselle+ja+traditiolle.+"Ei.+Sinua+itseäsi+varmaan+lohduttaa+kutsua+asiaa+joksikin+salaliiton+tutkimiseksi,+mutta+todellisuudessa+ei+ollut+mitään+"laajaa+salaliittoa".Raamatun+"alkutekstejä"+on+tuhansia+eri+versioita,+joissa+eroavaisuuksia+on+enemmän+kuin+koko+UT:ssä+on+sanoja.+Luokkaa+puoli+miljoonaa.Vaikka+valtaosa+näistä+on+tahattomia+kirjoitusvirheitä+ja+kopiointivirheitä,+niin+monesta+UT:n+kohdasta+on+löydettävissä+asiasisällön+muuttamiseksi+tehtyjä+mitä+ilmeisimmin+tahallisia+virheitä+jopa+3-10+erilaista+versiota+samaisesta+kohdasta.+Ja+tässä+ei+ole+kopiointivirheistä+kyse.+Eikä+salaliitostakaan.En+usko+mihinkään+järjestelmälliseen+salaliittoon+sellaisenaan,+joskin+on+nähtävissä+täysin+systemaattinen+muutostrendi+koskien+esimerkiksi+Jeesuksen+jumaluutta,+syntien+sovitusta,+PH:n+roolia+yms.+tukevia+uudempia+versioita.Kopiointi+tapahtui+usein+siten,+että+yksi+luki+tekstiä+ja+monet+muut+kirjoittivat+sanelusta.+Näin+ollen,+itse+kopioiden+tekijät+eivät+välttämättä+edes+tienneet+pikku+muutoksista,+joita+sanelija+saattoi+tehdä,+tuodakseen+jonkin+asian+esille+eri+valossa,+eri+sanoin,+eri+tavalla+yms.
  3. "Eli+huomaa+Adviss+se,+että+Uuden+testamentin+rakenne+ja+kokoomus+on+peräisin+jo+150-luvulta+!"No+niin,+koetahan+rauhoittua.Jakamassasi+Muratorin+kaanonissakaan+eivät+ole+lueteltuna+tämän+päivän+UT:n+kirjat.+Sieltä+puuttuvat+mm.+Pietarin+kirjeet+ja+yksi+Joh+kirjeistä.+No+mutta+voi+voi,+miksi+näitä+"apostolien"+kirjetä+joku+halusi+sensuroida+jo+2.+vuosisadalla+???+Eikö+olekin+mielenkiintoista+?+(vastaus+on+yksinkertainen,+mutta+et+kestä+sitä+kuulla).+Sieltä+on+pois+pari+myöhemmin+Paavalin+kirjoittamiksi+uskottua+kirjettä,+2.+Tim+ja+2.+Kor.+Siellä+ei+ole+Hepr.+kirjettä.Siellä+on+sen+sijaan+mukana+mm.+Hermaan+Paimen,+ja+Pietarin+ilmestys+!!!Pietarin+ilmestys+on+sitten+aivan+oma+lukunsa.+Voidaan+siihenkin+mennä+joskus+myöhemmin,+mutta+se+ei+ainakaan+ole+monen+nykyisen+kirkokunnan+mieliteos;+ei+ainakaan+adventistien.Lisäksi:"+Se+on+600-luvulta+peräisin+oleva+latinankielisen+käsikirjoituksen+katkelma,+josta+puuttuu+alku+ja+loppu.+SEN+ON+PÄÄTELTY+OLEVAN+KÄÄNNÖS+kreikankielisestä+kirjoituksesta+noin+vuodelta+170."Se+on+sitten+toinen+asia,+kuka+on+näin+päätellyt,+ja+mielenkiintoisena+detaljina,+vielä+vuonna+170+ei+tämän+mukaan+osattu+sanoa+kenen+kirjoittamia+olivat+Matt+ja+Mark+tekstit.Eikö+olekin+mielenkiintoista+!!!+Jos+170jKr+ei+tiedetty+kenen+kirjoittamia+olivat+Matt+ja+Mark,+miten+on+mahdollista+että+ne+tekstit+sitten+pääteltiin+olevan+Matteuksen+ja+Markuksen+kirjoittamia,+joskus+myöhemmin+???Ja+kuten+toin+jo+ilmi,+tässä+listassa+on+paljon+muutoksia+nykyRaamattuun.Alat+päästä+jyvälle+siitä,+miten+sekasikiöinen+oli+katolisten+isien+opin+kehitelmä,+ja+sitä+tukevien+Raamatun+kirjoitusten+valinta+!
  4. Keskustelussa+on+valitettavan+tyypillistä,+että+kun+kirjoittelija+tajuaa+olevansa+häviöllä,+hän+alkaa+mollata+toista+kirjoittelijaa+henkilökohtaisella+tasolla.Näin+tässäkin:+"Oletko+sinä+Adviss+(Exap:n+opetuslapsi)+..."Tarkennan+nyt+siis+kaikille,+että+ensinnäkin,+Adviss+ei+ole+opetuslapseni,+enkä+minä+hänen+opetuslapsensa.+Minä+en+ainakaan+tunne+Adviss:in+henkilöllisyyttä,+enkä+tiedä+tunteeko+hän+minun+henkilöllisyyttäni.Olemme+kaksi+kirjoittelijaa,+joita+yhdistää+nimenomaan+se,+ettemme+tyydy+uskontokunnaltamme+saamaamme+valheeseen,+vaan+haluamme+löytää+totuuden+asiassa.+Olemme+sitä+etsineet+kumpikin+itsenäisesti,+joskin+minä+ainakin+avoimesti+tunnustan,+että+Adviss+on+lukuisia+kertoja+antanut+minulle+kirjoitustensa+kautta+uutta+tietoa,+jonka+pystyn+hänestä+riippumatta+vahvistamaan+tieteellisten+tutkimusten+kautta.Tässä+juuri+onkin+se+ero,+joka+saa+aikaan+täällä+nähtyä+kiivastusta.+Kun+monet+elävät+oman+kirkkonsa+harhassa+eivätkä+etsi+itse+totuutta,+eivät+tutki+miten+kirjoituksia+on+muokattu+vuosisatojen+vaihteessa,+tai+miten+alkuseurakunnan+opetukset+erosivat+Paavalin+opetuksista,+mikä+oli+apostolien+ja+Paavalin+suhde+toisiinsa...+yms.+yms.+...+ovat+ainoastaan+oman+kirkkokuntansa+"virallisen+näkemyksen"+varassa,+eikä+heillä+ole+valitettavasti+edes+työkaluja+ymmärtää+mistä+Adviss+ja+minä+usein+puhumme.Se+nyt+johtuu+vain+siitä,+että+jos+ristiriitojen+kohdatessa+työntää+päänsä+syvemmälle+pensaaseen,+niin+ei+voi+ymmärtää+asioita...
  5. "Olet+siis+sitä+mieltä,+että+alkukristityt+elivät+kristillisessä+harhassa+kun+kopioivat+kopioiden+kopioita+apostolien+kirjoituksista?Mitkä+raamatun+nykyisistä+kirjoista+sinä+hylkäisit?"Kuulehan+Ano,+meidän+päiviimme+ei+ole+säilynyt+kuin+rippeitä+aidoista+toisen+vuosisadan+kirjoituksista.+Näinollen,+lähes+kaikki+apokryfikirjoitukset+aivan+siinä+kuin+muutama+vuosisata+jälkeenpäin+Raamatun+lehdille+ilmestyneetkin+ovat+kaikki+yhtälailla+kopioituja+kopioidenkopioiden+...+-kopioita.Ainoa+ero+on+se,+että+jossakin+vaiheessa+joitakin+alettiin+pitää+harhaoppisina,+mitä+mistäkin+syystä.Mutta+sen+verran+noista+vielä,+että+oli+aivan+hilkulla+ettei+esim.+Didakhe+tai+Hermaan+Paimen+sattunut+tulemaan+Raamattuumme.+Ei+niiden+sisällössä+olisi+edes+ollut+mitään+niin+ongelmallista,+mutta+sattuneesta+syystä+eräs+Egyptiläinen+piispa+joka+ensimmäisenä+ehdotti+listaa+suositelluista+kirjoituksista,+ei+sattunut+ottamaan+näitä+listalle.+Listahan+oli+vain+yhden+henkilön+suosikkilista,+kunnes+kauan,+kauan,+kauan+myöhemmin+se+jotenkin+vakiintui.Raamatun+kirjoja+ei+siis+koskaan+oikeastaan+"valittu"+sen+kummemmin;+niiden+sisällöstä,+sopivuudesta+tai+sopimattomuudesta+-++ei+äänestetty+kirkolliskokouksissa+eikä+asiasta+käyty+sinänsä+laajaa+polemiikkiakaan.+Raamattu+vain+sattui+asettumaan+itsestään+niiden+kirjoitusten+listaksi+jotka+tuo+yksi+egyptiläinen+Piispa+aikanaan+"suositteli"+omille+seurkunnilleen+(hänkään+ei+esittänyt+sitä+kristikunnanlaajuiseksi).Joten+eivät+ne+apokryfikirjoitukset+suinkaan+olleet+apostolien+tai+alkukirkon+hylkäämiä.+Päinvastoin.+Jos+ne+olisivat+olleet,+ei+niitä+olisi+kukaan+kopioinut.+Ja+niitä+totta+tosiaan+kopioitiin+!!!