Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

226

1. Jalkojenpesussa ei ollut kysymys likaisten jalkojen pesusta, hygieniasta tai mistään ulkonaisesta seikasta. Jeesus sanoi: "Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille." Jeesus antoi konkreettisen esimerkin, jotta opetuslapset olisivat ymmärtäneet, mikä on tärkeintä.

Jalkojenpesu toimi nöyryyden ja lähimmäisen palvelemisen osoituksena. Se osoittaa myös omasta sisäisen puhdistumisen tarpeestamme. Meidän ei ole välttämätöntä ulkonaisesti pestä toistemme jalkoja vaan voittaa ylpeytemme ja itseriittoisuutemme. Tämä syvempi merkitys on syytä muistaa, kun siteeraamme Raamatun kohtia toisille.
  2. Yllättävän+tasaiseksi+vaalit+menivät,+vaikka+Trump+on+käyttäytynyt+epäsovinnaisesti+ja+puhunut+muunneltua+totuutta+koko+presidenttikautensa+ajan.+Laitaoikeistolaisia+uskovaisia+on+miellyttänyt+Trumpin+ajama+politiikka,+ehkä+ei+niinkään+itse+henkilö.+Luulisi,+että+kristityt+haluaisivat+parantaa+heikompien+asemaa+esim.+julkista+terveydenhoitoa+myös+vähävaraisille,+mutta+tällaista+ei+ole+ns.+aitokristittyjen+uskovien+politiikka.+Kaikkia+kristittyjä+ei+pidä+olettaa+Trumpin+kannattajiksi.+Kamala+Harris+totesi+vaaliväittelyssä,+että+myös+hän+ja+Biden+ovat+uskovaisia.