Vapaa kuvaus

Aloituksia

4

Kommenttia

348

1. Itse+asiassa+Paavali,+entinen+Saulus,+sopii+hyvin+mallioppilaaksi+ja+moraalioppilaaksi+meille+kaikille,+uskomattomillekin.+Sauluksen+kääntymys+ja+heräämien+on+esimerkki+siitä,+että+ihminen+voi+muuttua+täysin+ja+toimia+malliyksilönä+heräämisensä+jälkeen+myös+maallisessa+mielessä.++Saulus+osallistui+kristittyjen+vainoihin+hyvin+antaumuksella,+mutta+heräämisensä+jälkeen+hänestä+tulikin+Paavali,+ahkera+kristitty,+levitti+sanomaa+ja+perusti+seurakuntia+jopa+pakanoiden+keskuuteen.+Paavalin+tarinaa+voi+verrata+vaikka+juoppoihin,+jotka+raitistuvat+ja+toimivat+vaikka+alkholistien+avustajina,+pahoinpitelijöihin,+jotka+lopettavat+ja+alkavat+julistaa+väkivallattomuutta,+ahneisiin,+jotka+alkavatkin+jakaa+omastaan,+nettitrollajiin,+jotka+opettelevatkin+asiallisesti+keskustelemaan+ja+rakentavat+fiksua+keskusteluilmapiiriä+yms+yms.Tarinalla+on+siis+hyvä+opetus,+pahastakin+ihmisestävoi+tulla+toisten+tukipilari,+koska+tuntee+pahuuden+polut+ja+riivaukset.
  2. Ehkä+olisi+ikuisen+sairaalloisen++jankuttamisesi+sijaan+syytä+esittää+edes+jotain+kannaottoja+itse+asiaankin.+Mutta+koska+et+asiaa+tunne+etkä+edes+halua+tutustua+kommentoimasi+kirjoittajan+perusteisiin,+niin+sorrut+vain+tuohon+typeryyteen,+jankuttamiseen.+Sehän+oli+ihan+tuttua+eräällä+toisellakin+palstalla.+Opettajana+sinun+pitäisi+tietää,+että+väitteitäsi+pitäisi+kyetä+edes+jollain+tavalla+laajemmin+analysoimaankin,+sillä+pelkkä+jankutus+ei+osoita+henkilön+korkeaa+ajattelukykyä.+Olen,+kuten+toisaalla+vihjasinkin,+aikanaan+ihan+pelkästään+mielenkiinnosta+istunut+teologisen+seminaarin+iltakursseilla+ja+kuullut+kyllä+useammankin+kerran+tuon+selkeän+jaon,+joka+on+helposti+havaittavissa+ja+tutkittavissakin.+Molemmissa+näkökulmissa+on+kyseessä+aivan+erilainen+teologia+ja+eikö+juuri+teologia+teekin+uskonnosta+juuri+sen+uskonnon,+vrt+vaikka+katolisuus+ja+luterilaisuus,+joila+on+erilainen+teologia,+josta+ne+on+helppo+erottaa+toisistaan.+Samoin+liberaaliteologia+on+helppo+erottaa+perinteisestä+luterilaisuudesta.+Jopa+jotkut+luterilaisuuden+piirissä+syntyneet+"herätysliikkeet"+ovat+kehitelleet+omaa+teologiaansa+ja+siitä+on+syntynytkin+skismaa+kirkon+ja+muutamien+herätysliikkeiden+välillä.Siispä,+sinulta+puuttuuu+tietämys+todellisten+teologistenkin+faktojen+sisällöstä+ja+merkityksestä+ja+joku+erityinen+syy+sinulla+täytyy+olla,+kun+pyrit+esittäytymään+asiaa+tuntevana,+mutta+et+osaa+kuin+trollata+ja+väheksyä+toisia+kirjoittajia+trollausjutuillasi.+Sorge+vaan,+oli+pakko+tulla+kurkkimaan+tänne+ihan+mielenkiinnosta,+kun+tosiaan+tuo+aihe,+kaksi+varsin+erilaista+teologiaa+luterilaisessa+kirkossa,+on+erityisen+mielenkiintoinen+teologinen+ja+psykologinenkin+ilmiö.
  3. Höh,+olen+kyllä+seurannut+juuri+samaa+taktiikkaa+kuin+palstan+trollit+eli+lyhyitä+lainauksia,+mutta+sillä+erolla+että+lainaukset+sisältävät+ihan+asiaa+ekä+otteita+toisten+kirjoituksista+ja+niiden+reposteluja.