Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Dogmatikos.rek
profiilit
Dogmatikos.rek
Dogmatikos.rek
Vapaa kuvaus
Aloituksia
6
Kommenttia
184
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ilmeisesti+raamatunkääntäjäkään+ei+ollut+kunnolla+PH:n+johdossa,+kun+tunsi+tarvetta+lisätä+tekstiin+sanan+"vielä",+jottei+se+syöksyisi+silmille.
20.02.2019 12:13
Jos+olisi+riivaajia,+olisi+aika+kummallista,+että+niiden+käyttäytymistä+voisi+muuttaa+lääkkein,+siis+kemiallisilla+aineilla.
20.02.2019 10:23
Ei,+kyllä+minä+arvelen:+A)+Raamattu+ei+kerro+sanatarkasti.+Jeesus+ei+valehtele.
20.02.2019 10:12
Ei+liity+aiheeseen,+vaan+on+vastaus+ja+kysymys+nimimerkille+Jaaaamentaperään,+joka+edellä+sanoi:+"Luottakaamme+siis+Vapahtajaamme+Jeesukseen+myös+tässä+asiassa,+sillä+Hän+on+personoitu+Totuus.+Ei+Hän+valehtele+eikä+johda+harhaan+palvelijoitaan."
20.02.2019 09:07
Lutherin+sanomukset+eivät+ole+kirkon+oppi,+mutta+mahdollisia.+Myöskään+oma+arveluni+ei+ole+kirkon+oppi+kuten+olen+selvästi+sanonut.+Kirkko+ei+ole+sanonut+tästä+mitään+varmaa.
20.02.2019 08:48
Edelleen+pyydän+keskustelijoita+keskittymään+kysymykseen,+voiko+riivaajahypoteesia+pitää+oikeana.
19.02.2019 22:55
Ylösnouseminen+on+luomisen+kaltainen+tapahtuma.+Jumala+luo+ihmisen+uudelleen,+mutta+sitä+ennen+hän+on+kuollut,+Onko+sielu+erillinen+vai+ruumiin+toiminnan+funktio,+ei+vaikuta+asiaan+luterilaisen+käsityksen+mukaan.+Vaikutta+kylläkin+sen+tyyppisen+eskatologian+mukaan,+että+ennen+ylösnousemista+sielu+olisi+erillisenä+ilman+ruumista+Jumalan+luona.+
Tämä+on+minun+henkilökohtainen+arvioni,+Kirkoilla+ei+ole+yhteneväistä+oppia,+johon+voisin+tukeutua.
19.02.2019 22:49
Nminerkille+Jaaaamentaperään:
Jeesus+sanoi+veljilleen:
8+Menkää+te+ylös+juhlille;+minä+en+vielä+(sana+vielä+on+lisätty+käännökseen,+muttei+ole+kreikkalaisessa+tekstissä)+mene+näille+juhlille,+sillä+minun+aikani+ei+ole+vielä+täyttynyt.+
9+Tämän+hän+sanoi+heille+ja+jäi+Galileaan.+
10+Mutta+kun+hänen+veljensä+olivat+menneet+juhlille,+silloin+hänkin+meni+sinne,+ei+julki,+vaan+ikäänkuin+salaa.
8+ὑμεῖς+ἀνάβητε+εἰς+τὴν+ἑορτήν·+ἐγὼ+οὐκ+ἀναβαίνω+εἰς+τὴν+ἑορτὴν+ταύτην,+ὅτι+ὁ+ἐμὸς+καιρὸς+οὔπω+πεπλήρωται.+
9+ταῦτα+δὲ+εἰπὼν+αὐτὸς+ἔμεινεν+ἐν+τῇ+Γαλιλαίᾳ.
10+Ὡς+δὲ+ἀνέβησαν+οἱ+ἀδελφοὶ+αὐτοῦ+εἰς+τὴν+ἑορτήν,+τότε+καὶ+αὐτὸς+ἀνέβη+οὐ+φανερῶς+ἀλλ’+[ὡς]+ἐν+κρυπτῷ.+Joh.ev.+7+luku.
Jeesus+siis+sanoi+veljilleen:+ἐγὼ+οὐκ+ἀναβαίνω+εἰς+τὴν+ἑορτὴν+ταύτην,+minä+en+mene+näille+juhlille.+Mutta+meni+kuitenkin.+
Minusta+näyttää,+että+A)+Raamattu+ei+kerro+sanatarkasti,+tai+B)+Jeesus+valehteli.+A)+on+todennäköisemmin+totta.+Kumpi+sinusta?
19.02.2019 22:25
Molempia+tutkimusotteita+tarvitaan.
19.02.2019 18:58
Tarkoitukseni+ei+ollut+johtaa+keskustelua+aivokemian+ykstyiskohtiin,+vaan+kysymykseen,+että+fundamentalistit+uskovat+poikkeavan+käyttäytymisen+ja+ajattelun+johtuvan+riivaajista+ja+nykytietämys+aivokemiasta+ja+aivojen+rakenteesta.++
Myös+fundamentalisteilla+on+sana+vapaa.
19.02.2019 18:53
Alunperin+raamatunteksti+sisälsi+vain+konsonantit.+Nimi+Jehova+on+syntynyt+siten,+että+juutalaiset+pyrkivät+olemaan+lausumatta+Jumalan+nimeä,+joten+nimen+יהוה,+JHWH,+kohdalla+Raamatun+teksteja+lukiessa+lausuttiin+"nimi".
Kun+heprean+vokaalien+ääntämys+alkoi+kielen+hävitessä+unohtua,+masoreetit+varustivat+vuosina+800+-+1000+j.Kr.+konsonanttitekstin+vokaalimerkeillä,+jolloin+Jumalan+nimeen+lisättiin+alkuperäisten+konsonanttien+lisäksi+sanan+"nimi"+vokaalit.+Kun+tämä+sitten+unohdettiin+luettiin+Jehova.
Kielitieteilijät+ovat+arvelleet,+että+alkuperäinen+nimi+olisi+ollut+Jahwæ.
19.02.2019 18:26
Tuskinpa+voimme+saada+selkoa+jokaisestä+neuronista.+Niitähän+on+sitä+paitsi+eri+ihmisillä+eri+määrä+ja+ne+ovat+järjestyneet+verkoksi+eri+tavalla.
Se+sijaan+tietokonesimulaatiolla+saatamme+saada+käsityksen+ajattelutavastamme,+mutta+ei+sekään+varmaa+ole.
19.02.2019 17:50
En+ole+missään+sanonut+mitään+sen+tapaistakaan,+että+rukoilisin+Kur´anin+käsityksen+mukaista+Jumalaa.+Pyrit+kiusaamaan+ihmisiä+tuomalla+esiin+sellasia+asioita,+jotka+lähtevät+sinun+omasta+mielestäsi.+
Jumala+on+kolmiyhteinen,+kuten+kristitty+uskoo.+Asia+on+loppuunkäsitelty.
19.02.2019 17:43
ٱلله+.+Allah,+on+arabiaa,+jumalaa+tarkoittavan+sanan+määräinen+muoto,+myös+Raamatun+käännöksessa+arabiaksi.
Äidinkieli+on+sallittu+rukoillessa,+sillä+niinkuin+Agricola+sanoi:+"Kyllä+se+taitaa+suomen+kielen,+joka+ymmärtää+kaikkein+mielen."+Vastaavasti+arabikristityt+osoittavat+rukoksensa+ٱلله+:ille.
19.02.2019 17:27
Klassinen+fysiikka,+jota+Einsteininkin+teoriat+ovat,+ja+kvanttifysiikka+ovat+edelleen+sovittamatta+yhteen.
Pari+vuosikymmentä+sitten+säiehypoteesin+uskottiin+rakentavan+sillan+näiden+teorioiden+välille.+Nyt+säiehypoteesista+ei+juuri+enää+kuulu.
19.02.2019 17:06
Edellä+kommentoin+itse+asiaa.
<<Onpas+typerä+jumalattoman+ihmisen+kannanotto!<<
Tiedä,+että+minun+syntini+on+pesty+Kristuksen+kalliilla+ja+pyhällä+sovintoverellä.+Sitä+et+minulta+ota+pois.+Olet+väärällä+ja+vaarallisella+tiellä.+Väität,+että+olen+jumalaton.+
"1+Älkää+tuomitko,+ettei+teitä+tuomittaisi;+2+sillä+millä+tuomiolla+te+tuomitsette,+sillä+teidät+tuomitaan;+ja+millä+mitalla+te+mittaatte,+sillä+teille+mitataan.+3+Kuinka+näet+rikan,+joka+on+veljesi+silmässä,+mutta+et+huomaa+malkaa+omassa+silmässäsi?+4+Taikka+kuinka+saatat+sanoa+veljellesi:+'Annas,+minä+otan+rikan+silmästäsi',+ja+katso,+malka+on+omassa+silmässäsi?+5+Sinä+ulkokullattu,+ota+ensin+malka+omasta+silmästäsi,+ja+sitten+sinä+näet+ottaa+rikan+veljesi+silmästä."+Matt.+7.
19.02.2019 16:04
Kiinnitä+huomiota+siihen,+että+en+ole+sanonut+kannattavani,+enkä+muuten+oikeastikaan+kannata+"aukkojen+Jumalan"+hypoteesia.+
Selostin,+millainen+se+on,+ja+millaisiin+ongelmiin+sen+kannattajat+joutuvat.+Tietoisesti+hekään+eivät+kannata,+sillä+he+luulevat,+että+heidän+selityksensä+on+lopullinen,+eivätkä+osaa+ottaa+huomioon,+että+tiede+edistyy.
19.02.2019 15:49
Piilomuuttujat+ovat+väite,+että+kvanttifysikaaliset+ilmiöt+eivät+noudattaisikaan+satunnaisuutta,+vaan+niiden+takana+olisi+tekijä,+joka+määrää+niitä,+ja+niiden+keskiarvo+olisi+olisi+silti+satunnaisen+mukainen+odotusarvo.+Piilomuuttujilla+ei+ole+mitään+tekemistä+pimeän+energian+ja+pimeän+aineen+kanssa.
Piilomuuttujateoriaa+kannatti+suomalaisista+ydinfyysikoista+Laurila.+Kuten+mainitsin,+hypoteesi+on+todistettu+vääräksi.
Maailman+ja+samalla+sen+historian+luominen,+on+semantiikkaa.+Tiede+nojautuu+havaintoihin,+eikä+semantiikkaan.
19.02.2019 15:41
Uskomme+ja+opetamme,+että+Pyhä+Henki+johtaa+kirkkoa.+Uskomme+ja+opetamme,+että+Raamatussa+on+myös+muuta+kuin+jumalansanaa.+Kirkon+näkemys+Raamatusta+on+inspiroitu+sana,+ei+sanainspiraatio.+Emme+tingi+siitä,+mitä+kirkko+havaitsi+oikeaksi+ennen+jakaantumista.
19.02.2019 14:22
Kysymys+on+semanttinen,+jolla+ei+ole+mitään+tekemistä+todellisuuden+kanssa.+
Meillä+kaikilla+on+kuva+todellisuudesta,+mutta+se+ei+välttämättä+ole+todellisuuden+kanssa+yhtäpitävä.+Kyse+on+siis+siitä,+onko+kristityilla,+juutalaisilla+vai+muslimeilla+oikea+kuva+ainoasta+Jumalasta+vai+onko+se+kaikilla+jotenkin+vino.
En+ole+havainnut,+että+edes+fundiksilla+olisi+sama+kuva.+Puhuvatko+he+eri+Jumalasta.
19.02.2019 14:14
4 / 10