Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

2154

1. Ei+sinun+tarvitse+olla+samaa+mieltä,+mutta+valehtelet+hänestä,+ja+se+on+huono+juttu.+Ota+selvää,+ellet+halua+valehdella.+Mutta+kuullostaa,+että+haluat+mieluummin+valehdella+kuin+ottaa+selvää.+Päästä+nouseva+höyry+ei+saastuta.+Se+on+vettä.+Greta+matkustaa+isänsä+kanssa.+Joskus+on+äitikin+mukana.+Jos+jotkut+muutkin+haluavat+matkustaa+samaan+paikkaan+kuin+Greta,+niin+ei+sellainen+halu+tee+heistä+esikuntaa.+Etkä+sinä+voi+sanoa,+että+Greta+saastuttaa,+jos+joku+muukin+matkustaa+samaan+paikkaan.+Hän+ei+matkustele+ympäri+maailman.+Hän+on+ollut+mukana+mielenosoituksissa+Euroopassa+ja+amerikoiden+mantereilla,+jonne+hän+kuten+jo+sanottu+matkusti+purjeveneen+kyydissä+ja+siellä+käytti+junaa.++Niihin+tilaisuuksiin,+joihin+hän+osallistuu,+matkustaa+varmasti+paljon+muitakin+ihmisiä,+nehän+ovat+isoja+kokouksia+tai+mielenosoituksia,+joukossa+voipi+olla+perseennuolijoitakin,+mene+tiedä.+Mutta+millä+logiikalla+Greta+silloin+saastuttaa?+Jos+sinä+matkustat+lähijunalla+keskustaan+ja+samanaikaisesti+kymmenet+tuhannet+ajavat+samaan+paikkaan+autoilla,+niin+sinäkö+se+siinä+silloin+saastutat?+Olisi+kiva+kuulla.
  2. "Mikkelin+ja+Savonlinnan+välistä+saattoi+nähdä+kirkkaalla+ilmalla+selvästi+Norjan+vuoret.+"Maapallon+kaarevuuden+taakse+näkeminen+silloin+tällöin+ei+todista+maan+litteyttä,+vaan+refraktion+satunnaisuuden+ja+oikullisuuden.+Littarit+käyttävät+refraktiota+väärin.+He+väittävät+sen+painavan+aurinkoa+näennäisesti+alemmas,+jotta+heidän+aurinkomallinsa+toimisi.+Fysikaalinen+fakta+on,+että+horisontin+lähellä+refraktio+nostaa+kaukaisia+kohteita,+sillä+maanpinnan+lähellä+ilmanpaine+on+korkeampi+ja++ilma+siis+on+alhaalla+tiheämpää+kuin+ylempänä,+joten+valonsäteet+taittuvat+alaspäin+-+eli+kohde+näkyy+"kumpareen+taakse".
  3. "Esimerkkinä:+Mielestäni+on+aika+puolueellista+syyttää+minua+pilkunviilauksesta,+jos+oma+itse+ilmoittama+arviosi+DNA:n+yhteneväisyydestä+Ihmisen+ja+mainitsemasi+eläimen+välillä+oli+promillen+tarkkuudella.+(98,7%)+Sitten+kun+tarkistan+väitettä,+kritisoit+minua+pilkun+viilaamisesta.+Ei+se+mitään,+on+hyvin+mahdollista,+että+itse+olisin+saattanut+sanoa+asemassasi+jotain+samantapaista.+"En+ole+pyrkinytkää+olemaan+puolueeton,+minulle+evoluutio+on+ainoa+järkevä+selitys+ja+todistettu+prosessi.+Annoin+simpanssin+ja+ihmisen+perimän+yhtäläisyydeksi+lähedeaineistosta+noutkitun+tiedon+-+en+ole+itse+viilanut+lukua+promillentarkaksi.+Halusit+tavalla+tai+toisella+kiistää+yhtäläisyyden+kertomalla,+että+99%-yhtäläisyys+on+myytti+ja+linnkasit+lähteeseen,+joka+kertoo,+että+yhtäläisyys+onkin+95,77%.+Tarkistin+useita+muitakin+lähteitä,+jotka+murtavat+tuota+myyttiä+-+ja+ne+kaikki+ovat+kumma+kyllä+eri+asteisten+kreationistien+ja+apologeettien+sivuja.+Ne+ehdottavat+oikeaksi+luvuksi+pikemminkin+97%,+rohkeimmat+jotakin+80-87%+paikkeille.+Koska+biologian+tai+geenitutkimuksen+taholta+ei+juuri+muita+lukuja+esitetä,+pidän+noita+alempia+lukuja+tavoitteellisena+vääristelynä+luomisopin+hyväksi.+No+eihän+tuollainenkaan+ero+millään+tavoin+kumoa+kehitysopin+perusajatusta,+että+ihmisellä+ja+simpanssilla+on+jossakin+evoluution+menneisyydessä+yhteinen+esi-isä.+Eri+lähteiden+pieneen+numeroeroon+takertumista+tarkoitin+pilkun+viilaamisella.++Sciencen+artikkelissa+muuten+puhutaa+1,23%+eroavaisuudesta,+yksi+desimaali+enemmän.+En+minäkään+halua+tätä+keskustelua+laajentaa,+myönnän+etten+osaa+spontaanisti+tuoda+mitään+uutta+tähän+aiheeseen.