Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

179

1. Tämän+päivän+Karjalaisessa+on+kirjoitus+sakaaleista+ja+siinä+todetaan+että+sakaaliin+liittyvää+lainsäädäntöä+on+pidetty+ongelmallisena.+Niin+ikään+kirjoituksessa+on+tämä+lainattu+teksti:+”+Kansanedustaja+Anne+Kalmari+(kesk.)+pitää+edelleen+kiinni+siitä,+että+kultasakaali+on+poistettava+Suomen+luonnosta+eikä+toimenpide+ole+luonnonsuojelurikos.”+Maa-+ja+metsätalousvaliokunta+on+kirjoituksen+mukaan+nimennyt+sakaalin+selkeästi+vieraslajiksi.+Luonnonsuojelijat+taas+ovat+tietenkin+toista+mieltä.+Myös+eläinlääkäri/+kansanedustaja+Markku+Eestilä+on+sitä+mieltä,+että+ammuttava+tavattaessa.+Olen+täysin+samaa+mieltä.Tuolla+ylempänä+ketjussa+oli+hyönteismaailman+tulokkaista+jo+juttua+Kamuttajalta+ja+taisipa+tulla+hirvikärpänenkin+toisaalla+mainittua.Seuraava+linkki+on+ehkä+joillekuille+hieman+säpsäyttävä.+Ennakkovaroitus+siksi,+että+ei+kannata+läpsäyttää+näyttöä+tai+säikähtää.+Ei+ole+virus,+mato+eikä+bugi.http://www.hyonteismaailma.fi/hyonteiset/ulkohyonteiset/piha_ja_puutarha/liljakukko.html
  2. En+ollut+sinua+vielä+tuolloin+katsomassa;)60-luvulla+vasta+muutin+Pielisjärvelle+vanhempieni+kyydissä+kansakouluikäisenä.On+mukavaa+saada+tällä+palstalla+aloittajan+tarjoamaa+tietoa+Lieksan+aikaisempiin+vuosikymmeniin+liittyen.+Meitä+on+monta+ikäluokkaa+vielä+viriilisti+elossa.+Harvaan+käyvät+20-luvun+loppupuolellakin+syntyneet+ystävät+sukulaiset+ja+tutut.+30-+luvulla+syntyneitä+on+jo+enemmän.+Itse+olen+heihin+verrattuna+vielä+”nuori”.+Syntynyt+kun+olen+50-luvulla.+Eniten+elossa+olevia+suomalaisia+ihmisiä+on+varmaa+juuri+50-90+luvulla+syntyneissä.+Heitä+ilmeisesti+voidaan+pääsääntöisesti+kutsua+suureksi+ikäluokaksi+esimerkiksi+eläkelaskelmien+taloushallinnossa.+Pieni+notkahdus+tapahtui+välillä+tuossa+80-luvun+tietämillä.+Ikäluokkien+määrä+on+vaihdellut.+Sotien+jälkeen+lienee+ollut+usko+tulevaan+suuri,+ja+naimahalut+sen+myötä+sitä+mukaan.++Tätä+voi+kiertokulkua+voi+siis+kutsutaan+elämäksi.+Näin+ollen+aiheeseen+liittyen,+puu+Suomessa,+ja+sen+taloudellinen+merkitys+oli+aikoinaan+tuolloin+suuressa+merkityksessä.+Puu+kulki+eri+tavoin+pienissäkin+jokipahaisissa+teollisuutta+ja+jatkojalostusta+kohti.Suomen+Filmiteollisuus,+ennen+Markku+Pölösen+ja+vaimonsa+oikeuksien+ostoa+(2005),+ovat+suomalaisten+elokuvien+katsojien+sydämissä+monin+eri+tavoin.Paljon+olisi+siitäkin+kerrottavaa,+muta+kiinnostuneet+osaavatien+kohdistaa+nykyisin+hakunsa+muuten+kuin+minun+pitkillä+kerronnoilla.Mainittakoon+kuitenkin+asiayhteyteen+liittyen,+että+elokuva+Lieksa+on+uuden+samannimisen+yhtiön+tuotantoa.+Tukkijoella+taas+on+sitä+vanhan+tuotantoa.+Jo+1928+on+tukinuitosta+tehty+elokuvia.Lopuksi+valitsen+näytteen+meidän+ikäluokille+tutuimmasta.Olkaapa+hyvällä+päällä+siellä+elämänne+palstoilla;)https://www.youtube.com/watch?v=EgSzQK7TUQw
  3. Hyvin+nostettu!+Mitenkäs+se+sanonta+kuuluu,+vanhassa+vara+parempi,+sano+hirsivara;)Tämä+seuraava+runo+on+hieman+Leinomaisen+synkkää,+vaikkei+se+Leinoa+ole.+Sopii+hyvin+kuitenkin+ennakkovaroitukseksi+sepalus+auki+veneen+laidalta+ilman+paukkuliiviäkään+vettä+heittäville+Juhannus+Urhoille.+Heistä+huomisissa+lehdissä+luemme,+kuulemme+uutisista.+He+tekivät+Juhannustaikoja+monin+eri+tavoin,+ja+näkivät+tulevan+morsiamensa,+tai+lesken,+rannalla+vielä+kerran.+Häät+vain+jäivät+pitämättä.+Hautajaiset+molemmilla.+Kaikesta+tästä+jo+todetusta+huolimatta,+kaikille+toivotan+oikein+hyvää+ja+turvallista+Juhannusta.Ja+se+runo.Ylitse+kuulaan,+kimmeltävän+veenkäy+lokkein+lento+yössä+hiljalleen,ja+kaislat+huojuu+onnen+unelmoissa.Kuin+laulu+kuolevasoi+siipein+havina!Ja+laine+vierii+rannan+ruohikoissa.Ne+lentää+laumat+lumivalkeat,ja+suurten+merten+taakse+katoovat.Ma+rinnassani+tunnen+riemun+salaa:kuin+linnut+tumman+veenelämä+murheineennoin+katoo-+eikä+enää+koskaan+palaa.ILMARI+PIMIÄ