Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8501

1. Minulle Raamattu on tanach eli se mitä te kristityt kutsutte vanhaksi testamentiksi. UT on meille yhtä vieras kuin vaikka Koraani teille. Liitto Israelin ja maailman Luojan kanssa on ikuinen, jos muuta väitätte, niin sen joudutte sen perustamaan yksin omaan teologiaanne .
    Kristityt ovat olleet aika perusteellisia ei-kristittyjen tappamisessa joten ehkä Israelista jääkin vain jäännös, mutta missä on se hepr. raamatun kohta jossa JHWH ilmoittaa että me juutalaiset alamme palvoa kolmea jumalaa joista yksi väittää että on kuningas Davidin jälkeläinen?
  2. Kuoleman rangaistus poistettiin juutalaisuudesta jo toisen temppelin aikaan ts. sen antaminen tehtiin käytännössä mahdottomaksi. Emme myöskään tiedä moniko mies itse asiassa on surmattu miehen kanssa makaamisesta tai kukaan sabatin rikkomisen vuoksi.
    Euroopan maissa oli kuoleman rangaistus voimassa lähes kaikissa maissa vielä 1800-luvulla, osin 1900 luvulla ja mm USA:ssa joissakin osavaltioissa yhä. Israel ja Juuda eivät olleet sen sotaisempia kuin tuon ajan pikkuvaltiot yleensä nekin raasut kun elivät samaan aikaan kuin Assyria, Babylonia ja Rooma.

Kyllä se vanha liitto on paha, voi voi, kuitenkin uskotte että Jumalanne poika syntyi juutalaiseksi ja päälle pääksi väitti ettei laista katoasi ainoakaan piirto. Ilman suullista lakia juutalainen kansa ei keräisi roppakaupalla tieteen Nobeleja vaan eläisi yhä 1000 eaa lukua. Jo Jeesuksen aikaan juutalaiset naiset voivat niin halutessaan elää itsellistä elämää, tosin niin voivat esikristillisessä Suomessakin. Taantumus saattaa tulla yllättävältä taholta...

Itse en ymmärrä joidenkin täällä kirjoittavien loputonta kitinää tyyliin vanha liitto sitä tai tätä ,ilman mitään tietoa. Islamin historiasta täällä kaikilla ei myös tunnu olevan tietoa, sehän on ollut lähes yhtä sotaisa kuin kristinusko. Siis todella sotaisa. Viime vuosikymmenen aikaan lähi-idässä arabit ovat tappaneet yhteensä miljoona muuta arabia, Syyriassa, Jemenissä ja muulla. Jos mennään Irakin ja Iranin sotaan saadaan laittaa satoja tuhansia lisää jne.
  3. Hamasille se ei käynyt nyt gazalaiset jo osoittavat mieltään Hamasia vastaan koska tietävät että sota ei lopu niin kauan kun Hamas ja Iran sitä ylläpitävät.