Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Dogmatikos.rereg
profiilit
Dogmatikos.rereg
Dogmatikos.rereg
Vapaa kuvaus
Aloituksia
24
Kommenttia
284
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ennen+kirkolla+oli+valtaa,+nyt+ei+ole.
14.05.2020 17:13
Aivotutkimus+ei+kuulu+eksakteihin+luonnontieteisiin.
14.05.2020 16:58
<<Ja+että+opista+muka+kiistelisivät+yksin+miehet?+Katinkontit.+Minä+kiistelen+ja+olen+nainen.<<
Kovin+on+vaikeaa.+Sanoin+täsmälleen,+jotta+ei+syntyisi+kahta+käsitystä,+mitä+tarkoitan:+"Tyyliseikoista+voi+päätellä,+että+täällä+käy+aniharvoin+naisia."+Sanamuoto+oli+etukäteen+tarkoin+harkittu,+mutta+siltikin+joku+ymmärtää+minun+sanoneen+VAIN+miesten+käyvän+keskustelua.
Miten+olisi+tullut+sanoa,+että+se+olisi+ymmärretty?
Olen+edelleen+mies,+mutta+en+ole+vakuuttunut,+että+systeemiajattelu+on+uskonasioissa+otollinen.
14.05.2020 16:49
Noudatan+tieteellistä+biologiaa.+Niin+Aatami+kuin+Eevakin+ovat+taruolentoja.+Ihminen+on+kehittynyt+n.+6+miljoonaa+vuotta+samasta+apinahaarasta,+josta+myös+simpanssit.
14.05.2020 14:22
Vaikuttaa,+kuin+olisi+sinulta+jäänyt+lukematta+Lue+lisää+-osuus,+ja+olisit+siten+ymmärtänyt+päinvastoin,+kuin+olin+kirjoittanut.+Osuiko+arvaukseni+oikein?
14.05.2020 14:15
Juuri+valehtelemista+vastustan.+Helvettioppi+on+tuulesta+temmattu+ihmisten+SÄIKYTTELEMISEKSI+kuuliaisiksi+vallanpitäjille.
14.05.2020 13:41
Kirkko+on+yrittänyt+tasapainoilla+istumalla+kahdella+tuolilla.+Ei+onnistu+enää,+kun+kirkolta+on+poistunut+valta.+Helvettioppi+lienee+tärkeimpiä+syitä,+miksi+kirkon+sanoma+ei+enää+kuulu+uskottavalta.+Siinä+lienee+perimmäinen+syy+nykyiseen+massaluopumiseen+kirkosta.
14.05.2020 13:30
Luonnontieteen+kanta+on+yksiselitteinen,+vapaata+tahtoa+ei+ole.
14.05.2020 10:45
Viranomaiset+TUTKIVAT+asiaa.+Ennen+tutkimuksia+ei+kerrota+mistään+mahdollisista+lauseista,+ei+edes+siitä,+nostetaanko+syyte.+On+IDIOOTTIMAISTA+vaatia+tietoa+henkilöiltä,+jotka+ovat+täysin+tietämättömiä,+mitä+tuleman+pitää.
14.05.2020 10:40
Oppi+ikuisesta+kidutushelvetistä+syntyi+aikana,+jolloin+opin+luojat+olivat+äärimmäisen+raakoja.+Kirkko+ja+papisto+on+tasapainoillut+siten,+että+aikoihin+tätä+oppia+ei+ole+enää+opetettu,+mutta+ei+sitä+ole+laajasti+kumottukaan,+koska+monen+kirkkoon+kuuluvan+perinteinen+usko+helvettioppia+vaatii.++
Papisto+ei+helvettiin+usko,+mutta+sen+selvästä+sanomisesta+syntyisi+älämölö.+Tyypillinen+on+tilanne+runsaat+20+vuotta+sitten.+Muuan+pappi+julisti,+kuten+useimmat+muutkin+papit+uskovat,+että+lopulta+KAIKKI+PELASTUVAT.+
Tietysti+syntyi+älämölö,+ja+piispakin+kutsui+papin+"keskusteluun".+Emme+tiedä,+mitä+piispa+sanoi,+mutta+hänen+yleisen+vihjailunsa+perusteella+voinee+arvata+hänen+neuvoneen,+että+kaikkea+ei+tarvitse+sanoa.++
Rooman+kirkko+on+ratkaissut+ongelman+paavin+sanoin:+"Helvetti+on+nykyisin+kiinni."+Minusta+olisi+jo+aika+sanoa+suorempaankin:+"Helvettioppi+on+AINA+ollut+erehdys."+Vain+siten+kirkko+voisi+saattaa+lohdullisen+sanoman+voimaan.
14.05.2020 10:27
Anteeksi,+käytin+vahingossa+väärää+nikkiä.+Olisi+pitänyt+olla+Dogmatikos.rereg.
14.05.2020 07:21
Alkoholismi+on+MONIGEENISESTI+periytyvä+sairaus.+Jos+sopivaa+geenikombinaatiota+ei+ole,+ei+voi+tulla+ilmiasuiseksi+alkoholistiksi,+vaikka+kuinka+joisi.+Jos+on,+tulee+AINA.+Alkoholismi+noudattaa+adoptiotapauksissa+100+%:sesti+vain+biologisten+vanhempien+mukaan+laskettua+odotusarvoa.
Alkoholismin+"hyppääminen+sukupolven+yli"+johtuu+siitä,+että+välisukupolvella+ei+ole+sopivaa+geenikombinaatiota,+mutta+seuraavalla+on,+koska+on+perinyt+toiselta+vanhemmaltaan+geenit,+jotka+yhdessä+toisen+vanhemman+(välisukupolvi)+geenien+kanssa+muodostavat+alkoholismin+aiheuttavan+geenistön.
Periytyminen+on+satunnainen+siten,+että+edellisen+sukupolven+geenistö+on+kaksinkertainen,+eli+siitä+periytyy+satunnaisesti+vain+puolet.+Siten+esimerkiksi+sisaruksista+toinen+sattuu+saamaan+alkoholismin+aiheuttavan+geenistön,+toinen+ei.+Perinnöllisyyslait+ovat+selvät+ja+yksiselitteiset.
Muilla+riippuvuuksilla+on+positiivista+korrelaatiota+alkoholismiin,+mutta+ei+suinkaan+välttämättä+ykstyistapauksissa.+Esimerkiksi+itse+olen+erittäin+syvä+alkoholisti,+mutta+inhoan+pelejä+ja+penkkiurheilua.+Puheet+seksiriippuvuudesta+ovat+psykologien+kehittämää+roskaa.+Eri+ihmisillä+on+vain+luonnostaan+erivoimakas+libido.
14.05.2020 06:48
Eikä+antanut.+Kun+sama+taho+sekä+tutki+että+määräsi+rangaistuksen,+opettajan+antipatiat+paistoivat+kuin+Naantalin+aurinko.
Keisarin+antamassa+asetuksessa+Koulukuri+neuvottiin+rankaisijaa+varomaan,+"ettei+liiallinen+ankaruus+siitä+lisääntyvää+vallattomuutta".
13.05.2020 18:16
Muuten+Raamatun+säädös,+ettei+mies+saanut+pukeutua+naisen+vaatteisiin,+ja+jota+on+nykyisin+selitetty+noudatettavaksi+myös+toisinpäin,+oli+seemiläistyyppinen+kiertoilmaisu,+vahän+kuin+savolainen.
Vuorilla+asuvat+heprealaiset+paimentolaiset,+joiden+jumalanpalvelus+oli+kuivaa+ja+askeettista,+tunsivat+suunnatonta+vetoa+laaksossa+asuvien+ja+maata+viljelevien+kanaanilaisten+meheviin+jumalanpalveluksiin,+joissa+harrastettiin+myös+transseksuaalisia+menoja.+Oli+siis+kiellettyä+osallistua+kanaanilaisten+menoihin.
13.05.2020 15:06
Fundamentalistien+opin+mukaan+Jeesus+vie+perille+"nöyrät"+ja+muut+heitetään+helvettiin.+Me+uskomme+ja+opetamme,+että+nöyriä+eivät+ole+ketkään,+mutta+Jeesus+vie+meidät+KAIKKI+perille.
13.05.2020 14:47
Ei+tulisi+mieleen,+että+"morkkaisin+fundamentalisteja",+mutta+heidän+oppiaan+ei+luterilainen,+enkä+minä+henkilökohtaisesti,+voi+pitää+oikeana.+Ajattelevalle+se+tuo+vain+tuskaa+ja+ahdistusta.+Sen+mukaan+vain+"nöyrää"+viedään+perille+asti.+Me+uskomme+ja+opetamme,+että+nöyrä+ei+ole+kukaan.
13.05.2020 14:42
<<...eikä+sinun+senjälkeen+tarvitse+vihata+ihmisiä,+joiden+päälle+latelet+kummallisia+omia+ajatuksiasi+ja+tuntemuksiasi.<<
Harhainen+mieli+luo+tuntemuksen,+että+on+vihan+kohteena.+Me+kirkon+papit+päinvastoin+yritämme+toimia+niin,+että+fundamentalistit+pääsisivät+harhoistaan+ja+heillä+olisi+mahdollisimman+hyvä+olla+Jeesuksen+sovintoveren+turvissa.
13.05.2020 12:29
Fundamentalistiseen+uskoon+tulleista+suurin+osa+on+nuoria.+He+ovat+HYVIN+varmoja+uskonsa+oikeudesta+ja+siitä,+että+he+ITSE+eivät+tule+luopumaan+uskostaan.+Silti+ENEMMISTÖ+heistä+tulee+myöhemmin+toisiin+ajatuksiin+ja+luopuu+fundamentalismista.+
Miten+voi+etukäteen+tietää,+ettei+kuulu+luopuneisiin?+Ei+voikaan.+Vain+megalomaaninen+usko,+että+"minä+en+luovu",+luo+kuvan+pysymisestä+niillekin,+jotka+sitten+luopuvat.
13.05.2020 11:52
VT:n+aikana+monivaimoisuus+oli+normaalia.+Sen+lisäksi+perheen+pää+sai+käyttää+orjattaria+ja+näiden+lapsia+seksikumppaninaan+ikään+katsomatta.+Olivat+hänen+suvereenia+omaisuuttaan.
Mooseksen+laissa+oli+myös+säädetty+leviraattiavioliitto.+Jos+mies+kuoli,+veljen+oli+yhdyttävä+leskeen,+kunnes+tämä+sai+lapsen,+joka+katsottiin+kuolleen+perilliseksi.
12.05.2020 18:56
"Herralle+pyhittäminen"+eli+"Herralle+lunastaminen"+oli+eufemismi,+joka+tarkoitti+KAIKEN+tuhoamista+ja+KAIKKIEN+surmaamista,+myös+naisten+ja+lasten.
12.05.2020 18:19
3 / 15