Vapaa kuvaus

Aloituksia

15

Kommenttia

140

1. En+usko,+että+niin+usein+pitää+käydä+kirkossa,+sillä+luterilaisen+opin+mukaan+pelastus+perustuu+yksin+armoon,+ei++ihmisen+omiin+tekoihin.+Riittää+yksin+usko,+että+kelpaa.+Mutta+toisaalta+Jumala+rankaisee+pahat+teot+kolmanteen+ikäpolveen+saakka.+Voiko+Hän+olla+niin+ankara+ja+epäoikeudenmukainen?Hyvää++olisi+myös+vähän+rukoilla.+Olen+tavallinen+syntinen,+mutta++Jumala+on+aina+mielessääni,+aina+ja+kaikkialla.+Kun+jokin+menee+vikaan,+muistan,+että+olenhan+rukoillut,+että+tapahtukoon+tahtosi+.+.+.+.++.+Jumalan+tahto+nyt+vain+poikkesi+omastani.+Olen+rukoillut+myös,+että+anna+syntiemme+anteeksi,+niin+kuin+mekin+.+.+.+.++.+Jos+nöyrästi+pyytäisi,+antaisin+anteeksi++myös+sille+rikolliselle,+joka+murtautui+Nordean+pankkitililleni+ja+vei+minulta+yhdeksän+tonnia+rahaa.+Muuten+toivoisin,+että+hänet+laitetaan+elävänä+Helvettiin.Tarina+kertoo,+että+kotikuntani+kauppaketjun+kuorma-autokuljettaja+ajoi+autollaan+ojaan.+Rukoili,+että+jumala+auta+minua.+Hän+pääsi+ylös+ja+sanoi+"kiitos+perkele".+Auto+luisui+takaisin+ojaan+ja+vielä+syvämmelle+niin,+että+hinausapua+piti+saada.btl
  2. Ei+alkoholin+nauttiminen+syntiä+ole,+mutta+humalassa+tehdyt+temput+voivat+olla.Nooa+kun+joi+viiniä,+hän+juopui+ja+makasi+alasti+majassansa.+Kannattaa+noudattaa+kiinalaisen+Kungfutsen+ohjeita:+Viinin+nauttimista+eivät+ohja+mitkään+ehdottomat+säännöt,+mutta+älä+koskaan+juo+niin+paljon,+että+tulet+juovuksiin.Kuten+ketjussa+jo+sanotaan,+viini+mainitaan+Raamatussa+monessa+kohdassa+myönteisesti+ja+tekihän+myös+Jeesus+vedestä+viintä+niin,+että+se+kaikille+riitti.Egyptiläiset+osasivat+valmistaa+viiniä+neljännellä+vuosituhannella+eKr.+Käynyt+rypälemehu+lienee+ollut+yläluokalle+varattu+nautintoaine.+Kreikalla+oli+antiikin+ajalla+rikas+viinikulttuuri.Rooman+valtakunnan+tuhon+jälkeen+viinikulttuuria+vaalivat+ja+kehittivät+sydänkeskiajalla+kirkonmiehet.+Luostariveljet+näkivät+paljon+vaivaa+rakkaiden+viinitarhojensa++tähden.Valamon+luostarissa+Heinävedellä+tehdään+viinejä,+olen+sieltä+ostanut,+ja+hyviä+ovat.Nyt+ovat+myös+alkaneet+tislata+ja+kypsyttää+Whiskyä.+Kai+he+maistavat+sitä+itsekin,+ja+käyvät+yökylässä+läheisessä+Lintulan+luostarissa.+Eihän+sekaan+ole+Raamatun+vastaista.Kotikuntani+historia+kertoo,+että+kirkonmiehet+perustivat+kapakoita+kirkon+läheisyyteen.+Hiukan+sai+juopua,+mutta+häiriköinnistä+sakotettiin.Luokittelen+itseni+uskovaiseksi,+mutta+kyllä+alkoholia+nautin,+tosin+maltillisesti.