Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Olen+lueskellut+erinäisiä+kirjoituksia+lemmikkieläinten+mahdollisesta+koronataudista+tai+viruksen+kantamisesta.+Joitan+pieniä+tutkimuksia+on+tehty.+Kissoilla+ja+koirilla+on+omat+koronansa,+jotka+aiheuttavat+niille+tauteja,+jopa+kuolettavia,+mutta+ne+eivät+leviä+ihmiseen.+HKG:ssa+kahdelta+koiralta+löytyi+nykyinen++korona,+mutta+koirat+eivät+olleet+sairaita.++Siellä+testattiin+17+koiraa+ja+8+kissaa,+joiden+perheissä+oli+tartunta.+Kahdelta+koiralta+löytyi+testissä+virus.+Virus+voi+siis+siirtyä+ihmisestä+koiraan+sen+kuitenkaan+sairastumatta.+Myöskään+kotieläimien+ei+katsota+levittävän+virusta.Minimaalinen+riski+voi+olla,+että+perheessä+missä+ihminen+on+saanut+tartunnan,+voi+virus+tarttua+esim.+koiran+suusta+sen+päästessä+nuolemaan+esim.+ihmisen+naamaa,+kun+se+on+ensin+nuollut+sairastuneen+naamaa.+-+en+kyllä+tajua,+jos+antaa+koiran+nuolla+naamaansa.++Koiran+tai+kissan+turkissa+virus+ei+elä.Mutta+luulenpa+vain,+että+yllätyksiäkin+koronan+käyttäytymisessä+tulee+vastaan.+Sen+luin+äsken,+että+pessimisti+pärjää+parhaiten+koronakriisissä.+Minä+olen+melkoinen+pessimisti,+joten+ei+hätiä+mitiä.+Kai.
  2. Nonni,+Sanna+rankaisee+lenkille+läksijöitä;+joutsenella+päähän,+raekuuroilla+silmien+välliin,+millähän+huomenna.+Täällä+meillä+kyllä+tuuli+rankaisee+ainakin+hentoja,+vie+pian+mennessään.Meidän+kunnassa+viimeisin+tieto+sanoo,+että+21+tartuntaa+on+todettu.+Täältähän+käydään+paljon+Hesassa+töissä,+ja+nyt+kun+työ+tehdään+kotona,+niin+kai+se+on+hidastanut+tarttumisia.+Miniäkin+on+ainakin+vielä+kunnossa+huolimatta+hirmuisesta+urakastaan+lentoasemalla.+Nyt+jäi+sitten+lomalle.+Heidän+piti+kaksi+viikkoa+lomailla+Lapissa+hiihdellen,+mutta+ehkä+sitten+ensi+vuonna.+Lappihan+ei+mihinkään+karkaa.+Elleivät+sitten+sukset.Mutta+kettispojat+ovat+onnellisia+kun+saavat+olla+koko+päivän+huushollissaan+ihan+siellä+missä+haluavat.+Toinen+koira+tykkää+maata+poikamme+kynkäsää,+kun+hän+tekee+töitään.+Välillä+se+pistää+päänsä+läppärin+ruudullekin.+Pari+kuvaakin+on+sellaisesta.+Sai+poika+itselleen+tarkan+pomon.Sitä+se+mämmi+teettää.+Eilen+iltapalaksi+söin+annoksen+mämmiä+ja+kermaa+(kermaa+sen+pitää+olla!),+ja+kuinkas+sattuikaan+sitten+niin,+että+en+muistanut+ottaa+pakastimesta+tämän+päivän+ruokaa,+pihvejä,+yöksi+sulamaan,+ja+tänäänkin+vasta+lähempänä+puolta+päivää+ne+vihdoin+muistin.+Nyt+sitten+kieli+pitkällä+on+odotettu+niiden+sulamista+-+en+laita+mikroon,+kun+alkavat+siellä+paikoin+jo+kypsyä.+Nälkä+kurnii.+Kaikki+muu+muuten+valmiina.Ja+eikä+aikaakaan+kun+jo,+voi+kauhistus,+pääsiäinenkin+on+plakkarissa.+Juhannusta+sii+sodottelemaan!Hyvää+pyhien+lopettelua!
  3. Kyllä+minäkin+äimistyin+kun+luin,+että+virallisia+hankintoja+tehdään+kyseenalaisia+väyliä+käyttäen.+On+ehkä++tilanne+niin+kova++ja+varusteista+pula,+että+kaikki+keinot+pitää+käyttää+suojainten+saamiseksi.+Se+vähän+ihmetyttää,+kun+vasta+nyt+Suomessa+ryhdytään+suojaimia+valmistamaan+ja+osin+sekin+vielä+vasta+suunnitteluasteella.No,+hyvähän+täältä+karanteenista+on+räkyttää.+Etenkin,+kun+todellinen+totuus+asiasta+ei+ainakaan+vielä+ole+julkisesti+tiedossa.+Mielenkiintoista+kuulla+tarinan+loppu.+JOs+sitä+koskaan+edes+kerrotaan.Tänään+olen+vähän+taas+siivoillut+vähän+sieltä+sun+täältä.+Ylimääräisiä+kamoja,+jotka+haittaavat+siivousta+olen+myös+yrittänyt+piilotella+kaappeihin,+kun+ensin+niistä+olen+poistanut+turhaa+tavaraa+roskikseen+vietäväksi.+Siippa+seuraa+hommiani+silmä+kovana+ja+puuttuu+oitis,+jos+hänen+mielestään+jotain+ei+roskapussiin+saa+laittaa.+Hän+on+kova+keräämään+kaikkea.+Isänsä+oli+aivan+samanlainen.YLE-uutisten+sivuilla+oli+kuvia+ihmisten+käyttämistä+ja+väsäämistä+suojaimista.+Asiantuntijat+kyllä+sanovat,+että+suojalla+voi+estää+pöpöjen+itsestä+muualle+lentämisen,+ei+omaa+tartunnan+saamista.+Jossain+kuvassa+näin+ihmisen+naamalla+sanomalehdestä+tehdyn+tötsän,+jonka+hengitysreiän+päällä+oli+kahvisuodatin.+Ei+ehkä+tehokkaimmasta+päästä,+mutta+yritys+hyvä+(kymmenen,+tulos+plus+miinus+nolla")Itse+ajattelin+vielä+illalla+käväistä+kukkakaupassa.+Paitsi+jos+on+väkeä,+säästän+huomisaamuksi.Toivotan+kaikille+erikoisista+oloista+huolimatta+hyvää+pääsiäistä.+Pysykää+terveinä!
  4. Joku+oli+kirjoittanut+runoketjuun+kauniisti+sinivuokoista.+Tänään+lenkillä+itsekin+ihailin+niitä.+Olivat+todella+ihania+väriläiskiä+muuten+kuolleen+värisessä+maastossa,++kirkkaassa+auringonpaisteessa.+Jotain+kaunista+tämän+ruman+koronavitsauksen+keskellä.Aikamoisen+lisäbudjetin+hallitus+teki.+Hienoa,+että+ihmisten+henkisetkin+tarpeet+on+otettu+huomioon.+Myös+sossupuolen+saama+lisäraha+tulee+tarpeeseen+eikä+varmaan+edes+riitä.+Lapsiperheistä+moni+on+ilman+koronaakin+vaikeuksissa+saati+koronan+jälkeen.Hirvittää.+Hirvittää+se,+miten+ihmiset+pääsevät+koronan+jälkeen+taas+elämään+kiinni,+ja+se+miten+valtion+karmeaa+velkaa+ruvetaan+sitten+maksamaan.+Voi+olla,+että+siinä+eläkerahastotkin+otetaan+apuun.+Jää+nähtäväksi.+Vanha+sanontahan+on:+se+näkee+joka+elää.Tänään+on+meilläkin+netti+tökkinyt+kunnolla.+Välillä+pääsee+ja+välillä+ei.+Puhelimen+hotspotti+kyllä+pelaa.+Ja+sillä+pääasiassa+tänään+olen+tietsikkaani+käyttänytkin.+Tässä+ollaan+siipan+kanssa+mietitty,+mihin+ajankohtaan+kauppa-asiat+tänä+viikonloppuna+pitäisi+sijoittaa.+Joku+kauppias+sanoi,+että+pelkää+ruokakauppoihin+syntyvän+koronalinkoja,+kun+ihmiset+haalivat+pääsiäisruokia.+Me+kyllä+pärjäämme+ruoan+puolesta+vaikka+kaikki+pyhät.+Pakastimesta+löytyy+yhtä+sun+toista.+Lammastakin+olemme+sunnuntaiksi+jo+hankkineet.+Tosin+tällä+kertaa+valmista.+Tavallisesti+laitan+sen+itse,+mutta+nyt+kun+ei+ole+kuin+kaksi+syöjää+niin+valmis+ajaa+hyvin+asiansa.HUS+rakentaa+Meikun+parkkihalliin+telttasairaalan.+Ahistuksesta+puhuttiin+aiemmin+radiossa,+ja+minua+varmaan+ahistaisi+hirveästi,+jos+joutuisin+koronaa+sairastamaan+parkkihallin+telttasairaalassa.+Hengitysvaikeuksia+tulee+melkein+jo+ajatuksesta.+Kuinkahan+siellä+saadaan+ilmastointi+toimimaan.+Mutta+johonkinhan+sairaat+pitää+saada+hoitoon,+jos+uusia+potilaita+tulee+nykytahdilla.+Voikaa+hyvin!
  5. Pari+vuotta+sitten+keliakiadiagnoosin+saaneita+oli+Suomessa+n.+30/100+000+as,+eli+aika+harva+sitä+onneksi+sairastaa.+Pojantyttäreni+sai+diagnoosin+jo+viisivuotiaana.Yleinen+suhtautuminen+keliakiaan+ei+ihan+ole+sillä+tasolla,+mitä+vakava+sairaus+vaatisi.+Sitä+ei+aina+huomioida+esim.+koulujen+ja+päiväkotien+ruokatarjonnassa.+Tai+huomioidaan,+mutta+ei+oikeudenmukaisella+tavalla.+Esim.+koulussa+silloin,+kun+"terveillä"+oppilailla+on+jotain+lähes+kaikkien+lasten+lempiruokaa+esim.+lihamakronilootaa,++lihapullia,+riisipuuroa+(jossa+vehnänleseitä+seassa!!!)+tai+kalapuikkoja,+saa+keliaakikkotyttömme+kasvissyöjien+annoksen.+Hän+ei+ole+kasvissyöjä.+Keliaakikon+ruoka+pitää+tehdä+omilla+välineillään,+työpöydillä+jne.+Kasvisruoan+teossa+ei+sellaisia+rajoituksia+ole.+Voiko+luottaa,+että++valmistuksen+puhtaustaso+noudattaa+keliakiaakikkojen+kriteereitä.+Kasvissyöntiä,+jota+monet+harjoittavat+vain+aatteen+ja+muodin+vuoksi,++ei+jonkun+sairauden+pakottamana,+kyllä+tukee+täällä+kuntakin,+mutta+ei+tue+sairauden+hoitoa.+Tyttömme+suuren+harmistuksen+ymmärtää,+kun+muut+saavat+lihamakaronilaatikkoa,+niin+keliaakikko+saa+soijavelliä!!
  6. Nyt+on+kyllä+niin+keväinen+päivä,+ettei+enää+paremmasta+väliä.+Vähän+keväthommia+olen+saanut+tehtyä+ulkona,+mutta+ei+jostain+syystä+ole+kovin+kova+draivi+päällä.Spedestä+muistan+sen+jonkun+telkkariohjelman,+nimi+taisi+olla+Speden+Spelit+tjms,+missä+kilpailijat+tekivät+kaikenlaisia+juttuja.+Jossain+vaiheessa+Arja+Koriseva+tuli+vetämään+ohjelmaa.+Silloin+minulta+meni+maku+siitä+tytöstä.+Se+kätkättäminen+alkoi+ohjelman+ekalla+minuutilla+ja+jatkui+viimeiseen,+ja+rupesi+rasittamaan.+LiisaO+tuolla+ylempänä+mainitsi+jostain+ohjelmasta+viime+viikolla,+misssä+AK+oli+mukana.+En+katsonut,+vai+tulikohan+se+radiosta.Tehtiin+juuri+lenkki.+Ja+hiki+tuli+pintaan+vaikka+sisäpaidan+päällä+oli+vain+ohut+ulkoilutakki.+Valkovuokotkin+jo+nostaneet+päänsä.+Taitavat+mennä+jo+ohikin+äitienpäiväksi.+No,+kaupasta+varmaan+saa+muita+kukkia.Rapuselta+piti+kysymäni,+kun+olet+kommentoinut++tervarin+labraan+pääsyvaikeuksia,+joko+on+tärpännyt?+Kummalta+tuntuu,+ettet+sinne+pääse.+Tuo+INR-arvohan+on+tosi+tärkeää+tietää+säännöllisin+välein.Täällä+meidän+tervarissa+on+ihan+oma+koronanumero.+Jos+jotain+muuta+asiaa+on,+niin+omahoitajalle+voi+soittaa+hänen+numeroonsa.+Hän+soittaa+takaisin+viimeistään+seuraavana+päivänä.+Mutta+onhan+siellä+Hesassa+tietysti+toinen+tilanne,+kun+väkeä+piisaa+ja+tautisia+on+nyt+paljon.+Meillä+on+myös+nettipalvelu,+jossa+voi+mm.+kertoa+oireistaan+ja+pistää+muutakin+tekstiä,+ja+vastaus+tulee+viimeistään+seuravana+päivänä,+ellei+ole+jotain+vakavan+tuntuista,+jolloin+yhteys+otetaan+heti.+Sen+kautta+esim.+itse+sain+määräyksen+Hb:n+ottoon+labrassa.+Minulla+se+alkaa+olla+sellaisissa+lukemissa,+että+taitaa+suonissani+virrata+puuro+eikä+veri.+Nyt+pitää+labraankin+tilata+aika.+Onneksi,+niin+ei+tarvitse+siellä+odottaa+ryysiksessä.Hyvää+kevätiltaa!