Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Hyvää+palmusunnuntaita!Ei+ole+virpojia+näkynyt.+Kindereitä+kyllä+varasimme,+kun+luimme+jostain,+että+lapset+ovat+erilaisia+kikkoja+keksineet+sen+tilalle.+Lapsenlapsillemme+veimme+eilen+Kinderit.+Hehän+eivät+enää+virvo,+mutta+namut+maistuvat+teineillekin.Just+juttelin+miniäni+kanssa.+Viikko+sitten+kerroin+täällä+hänen+projektistaan+lentokentällä.+Se+onkin+jatkunut+koko+viikon+ja+jatkuu+vielä+ainakin+ensi+viikon.+Päiväkoti-ihmisiä+on+sinne+patistettu+siksi,+että+heitä+paljon+nyt+"vapaana";+lapsia+on+vähän+hoidossa.++Sitä+en+kyllä+ymmärrä,+että+ovat+välillä+kentällä+ja+sitten+taas+päiväkodissa.+Palkka+juoksee+ja+työantajalla+direktio-oikeus.+Nyt+on+miniälläkin+kuulemma+jotain+outoja+tuntemuksia+kropassaan,+mutta+ainakin+vielä+uskoo,+että+on+vain+väsymystä,+kun+vetää+päivät+päiväkodissa+ja+illat+lentoasemalla.+Hän+on+silti+nyt+varmuuden+vuoksi+kotona,+tänäänkin+olisi+ollut+"vuoro"+kentällä.+Kuulemma+nyt+jo+alkaa+myös+töissä+näkyä+lapsiperheiden+ongelmien+kasvu.+Ja+niitä+setvitään+päivästä+toiseen,+mikä+vie+energiaa,++kun+näkee+lasten+onnettomuuden+vain+lisivän.Minä+itsekkäänä+juuri+nyt+hieman+haikeudella+ajattelen,+että+tänä+viikonloppuna+olisi+meillä+ollut+perhejuhlat,+mutta+elämme+toivossa,+että+ne+jossain+vaiheessa+voidaan+pitää.+Ainakin+laivaliput+siirrettiin+syyskuulle.+No,+jos+ei+silloinkaan+onnistu,+niin+kaipa+liput+saa+taas+siirtää+taas+eteenpäin.+Ja+niistähän+voi+sitten+saada+rahatkin+takaisin.Pysykää+terveinä!Nyt+juhlalounaan+kimppuun,+siis+sen+valmistamisen.+Grilli+saa+tänään+kesäkasteensa.+Sinne+menee+possua+ja+hallumia.+Mikrossa+valkosipuliperunoita.++Lisukkeeksi+runsas+salaatti.+Amaronea+kyytipojaksi+ja+avot+että+päikkärit+taas+maistuvat.
  2. Keksin+näköjään+uuden+tanssinkin,+falmencon.+No,+silmät+vielä+aamuhäppärällä.+Valvoin+taas+tuntitolkulla+ja+vanhan+kaavan+mukaan+nukahdin+kun+siippa+nousi+ylös.+Onneksi+en+nukahtanut+aikaisemmin.+Olisin+silloin+joutunut+heräämään+siipan+herätyshälyyn.+Hänellä+oli+poikkeuksellisen+aikainen+nousu,+kun+hammaslääkäri+häntä+odotteli.+Huomenna+vielä+aikaisempi.+Eikö+todellakaan+ole+muita+työaikoja+kuin+kukonlaulun+ajat!Kyllä+meitä+nyt+hemmotellaan.+Taas+tänään+soittivat+kunnalta.+Minun+numerooni,+mutta+siipalle+oli+asiaa.+Hänellä+ei+täällä+neljän+vuosikymmenen+aikana+montakaan+asiaa+kuntaan+ole+ollut,+ja+ilmeisesti++puhelinnumeronsa+on+jäänyt+tallentamatta.+Eikä+sitä+löydy+nimihaullakaan.+Minun+numerooni+sitten+soittivat.+Samat+pärjäämiskysymykset+hänellekin+esittivät+kuin+minulle+muutama+päivä+sitten.Tänään+tai+huomenna+ajattelin+hieman+uhmata+karanteenisääntöjä.+Pitää+mennä++ostamaan+vanhempieni+haudalle+ja+pihan+kukkalaatikoihin+kukkia.+Saa+nuo+kulahtaneet+kanervat++pois+silmistä;+eivät+enää+ilahduta.+Täytyy+vain+ensin+käydä+kurkistelemassa+puutarhan+parkkipaikalla,+onko+paljon+väkeä.+Jos+on,+niin+sitten+pois+ja+jossain+vaiheessa+uusi+tarkistus.+Ryysikseen+en+lähde.+Todennettuja+tartuntoja+kunnassamme+oli+vielä+eilen+"vain"+11,+mutta+tämän+päivän+lukuja+en+ole+vielä+katsonut.+Siltihän+tuolla+liikkuu+moninkertainen+määrä+ihmisiä,+joilla+tartunta+on,+eivätkä+siitä+tiedä.Tervettä+torstaita+toivotellen!
  3. Maanantaita!+Taas!+Justhan+se+oli.Aika+kulkee,+ainakin+näihin+aikoihin+ihan+liiankin+nopeasti,+mutta+voi+olla+että+karanteenin+pidentyessä+kulku++alkaa+hidastua,+pitkästyminen+iskee.Minua+ei+ainakaan+vielä+pitkästys+ole+uhannut.+Siipan+kanssa+emme+mitään+kovia+menijöitä+ole+normaalioloissa.+Kotona+enimmäkseen+luuratan,+joten+tämä+tilanne+ei+niin+kovin+suuria+muutoksia+meille+tuo.+Tietysti+läheisiä+haluttaisiin+nähdä+enemmän++ja+vähän+lähempää+kuin+vain+oven+raosta.+Mutta+sekin+aika+koittaa+vielä.+Jos+sitten+itse+on+enää+elävien+kirjoissa.+Se+on+sitten+sen+ajan+murhe.Kun+katselen+noita+kuvia+"maan"+rajoilta,+niin+tulee+siitä+aika+erikoinen+tunne.+Paljon+tulee+näinä+päivinä+mietittyä+edellistä+sukupolvea,+minkälaisia+tuntemuksia+heillä+oli+maan+sotaan+valmistuessa+ja+sen+sitten+alkaessa.+Ei+voi+oikein+edes+kuvitella,+vain+pieni+aavistuksen+haituva+tulee+mieleen+nyt+näitä+oloja+seuratessa.Mutta+lounamme+oli+herkullinen.Tänään+tein+kalkkunaa+ja+(herkille+varoitus😏!)+mustatorvisienirisottoa.+Hitsin+hyvää+tuli+vaikka+kaapista+ei+löynytkään+risottoriisiä.+Tavallisesta+riisistä+tuli+lähes+yhtä+hyvää,+kun+haudutin+riisit+osan+aikaa+kermassa.+Kalkkunan+olin+ostanut+jo+alkuviikolla+ja+unohtanut+jääkaapin+hyllyn+perälle.+Tänään+sen+muistin+ja+olikin+sen+pe-päivä,+joten+pakko+oli+se+laittaa.+Päivämäärien+kanssa+olen+yleensä+aika+lepsu,+maistan+ja+jos+on+pahaa+niin+sitten+vasta+heitän+pois.+Mutta+kanan/broilerin+ja+kalan+päivämäärien+kanssa+olen+aika+jämtti.Hyvää+alkanutta+viikkoa!
  4. Kiitoksia+kiitoksista!Sama+meno+taitaa+jatkua+tässä+uudessakin.+Robo+vie,+vaikka+ei+syytäkään+olisi.Kevät+on+kyllä+ihan+"päällä".+Leskenlehtiä+ojan+pientareilla,+hyypät+vauhdissa+ja+tänään+kuultiin+jo+kiurua!+Hirmu+ristiriitainen+tunne,+kun+normaalisti+tällainen+keli+saisi+jo+omankin+kielen+livertämää,+mutta+nyt+ei.+Synkät+ajatukset+ovat+nyt+päällimmäisinä.+Monilla+ihmisillä+on+ihan+hirveä+tilanne.+Toivottavasti+kuitenkin+selviävät+toiselle+rannalle,+vaikka+kaikki+eivät+kuitenkaan+apujakaan+saa.Tänään+HS:ssa+oli+kuva+ruoka-apua+hakevien+jonosta.+Siellä+muutenkin+huonovointisia+ihmisiä,+niin+tuommoisessa+tiiviissä+jonossa+koronankin+tarttuminen+on+hyvin+mahdollista.Viikonloppu+on+aluillaan+ja+kelloakin+taas+pitää+veivata.+Se+on+minusta+ihan+turhaa+ja+kerkisin+jo+toivoa,+että+päätös+lopettaa+moinen+pölyys+olisi+tullut+voimaan+jo+tänä+vuonna.Ja+nyt+lounaalle,+joka+tänään+on+omatekemää+hernaria.Hyvää+viikonloppua!
  5. Kylläpä+oli+tuulinen+päivälenkki.+Meillä+on+tuolla+jonkun+matkan+päässä+isot+peltoalueet+ja+siellä+reunoilla+hyvät,++koirantaluttajien+tallaamat+polut.+Siellä+siis+paarustimme,+ja+olimme+lähes+lentoon+lähdössä.Ja+hiljaista+oli,+ei+tullut+yhtään+elävää+olentoa+poluilla+vastaan.+Sen+sijaan+seurasimme+vähän+aikaa,+kun+töyhtöhyyppäpari+yritti+myrskyssä+laskeutua+ojan+pientareelle.+Kai+niillä+pesänteko+mielessä.Kävimme+myös+viemässä+eilisiä+leipomuksiani+poikiemme+perheisiin.+Saavat+töidensä+ohessa+vähän+herkutellakin.+Kyllä+tällä+erää+oma+auto++on+arvossaan,+jos+vähän+kauemmaksi+pitää+päästä.+Julkisiakin+vielä+kulkee,+mutta+jos+niissä+muutenkin+on+vähän+matkustajia,+niin+nyt+ei+ole+yhtään.Kuvaavaa+tämänpäiväiselle+tuulelle+on,+kun+matkalla+toisen+pojan+luo+tuli+vastaan+kaksi+pyöräilijää,+niin+palatessamme+olivat+jo+nousseet+taluttamaan+pyöriään.+Pyörätie+kulkee+siinä+kohdassa+valtavan+ison+peltoalueen+reunassa+ja+suunta+mihin+he+olivat+menossa+oli+täysin+vastatuulessa.Noista+pyöräilijöistä+tuli+mieleen+hauska+tapaus+Pekingissä.+Siellähän+suorilla++kaduilla+tuuli+äityy+välillä+hirveäksi,+kuten+juuri+tuona+nimenomaisena+päivänä+oli+käynyt.+Katselin+hotellin+ikkunasta,+kun+näkökenttään+tuli+pyörä,+joka+veti+perässään+jumalattoman+korkeaa+patjapinoa.+Patjakasan+päällä+istui++ukko+ja+toinen+polki+pyörää.+Eteneminen+vastatuulessa+oli+todella+vaikean+näköistä.Ikkunani+kohdalla,+kadun+toisella+puolen+oli+matala+rakennus,+jonka+ulko-ovi+oli+syvennyksessä.+Ukot+pysäyttivät+pyörän+siihen+ja+kävivät+syvennykseen,+tuulensuojaan+tupakalle.+Aikansa+siinä+savuttelivat,+kunnes+hyppäsivät+taas+pyörän+selkään,+mutta+käänsivätkin+sen+ympäri+ja+lähtivät+polkemaan+sinne+mistä+tulivatkin!Mukavaa+iltaa!
  6. Aurinkoista+pikkulauantain+aamupäivää!Äsken+juuri+uutisissa+kerrottiin+toisesta+koronakuolemasta.+Saman+uutisen+yhteydessä+kuultiin+jonkun+lääkärin+vetoomus+ikäihmisille,+että+noudattaisivat+karanteenikäskyä,+etteivät++jotuisi+sairaaloihin+vähiä+tehohoitopaikkoja+viemään.+Merkillistä,+jos+ihmiset+eivät+nyt+ymmärrä+tai+halua+ymmärtää+tätä+vakavaa+asiaa.Mutta+hieman+keveämpää:+Erään+tutun+pariskunnan+mies+kertoi+(kieli+poskessa;)+etsivänsä+vaimolleen+netistä+koirapukua+valmistautuessaan+ulkonaliikkumiskieltoon.+Koiriahan+luultavasti+täälläkin+saisi+silloin+kuljettaa.+Mies+itse+on+aivan+tolkuton+kuntoilija+ja+on+kuulemma+jo+aika+hermostunut,+kun+ei+pääse+salille.+Olisikohan+kyse+kuntoiluaddiktiosta.Ja+eilen+illalla+minun+kohtalokseni+tuli+taas+ottaa+uunista+palaneita+pullia.+Onneksi+niitä+oli+nyt+vain+muutama,+mutta+silti+otti+pattiin+-+eka+pellillinen+sentään+onnistui.+Uunin+hälyytys+ei+kuulu+huushollisamme+pitkälle,+ja+jäin+yhteen+makkariin+hetkeksi+jumiin+telkkaria+katsomaan,+ja+uuni+unohtui.+Eivät+ne+sentään+ihan+salmiakiksi+menneet+ja+tekevät+kyllä+kauppansa+minun+porukassani+palovammoista+huolimatta.+Omppupiirakastakin+tuli+tosi+hyvää.+Omenien+alle+pistin+kerroksen+kermalla+pehmitettyä+sitruunatuorejuustoa,+ja+se+tekikin+piirakan+tosi+mehukkaaksi.Kohta+lähdemme+tuonne+hirmuiseen+tuuleen+tekemään+pienen+kävelylenkin,+jotta+sitten+lounas+ja+päikkäri+maistuisivat.+No,+päikkäreiden+kanssa+ei+ole+ongelmaa,+mutta+jostain+syystä+nyt+kun+tässä+paikallaan+käkkii,+ei+ole+nälän+tunnetta+tullut+yhtenäkään+päivänä.+Se+kai+sitten+seuraa+luonnostaan+siitä,+ettei+ole+äksöniä.+Toisaalta+minulla+ei+kyllä+normaalistikaan+niin+kovasti+äksöniä+huushollihommien+lisäksi+ole+ja+silti+joskus+on+ollut+sudennälkä.++Siippa+kyllä+mennä+touhottaa+ja+toimittaa+kaikenlaisia+asioita.+Nyt+pitää+lähteä+pelastamaan+tuulen+teille+lähtenyttä+vaatetta+pyykinkuivasutelineeltä.Voikaa+hyvin!