Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. OLihan+täällä+päin+joku+päivä+sitten+jonkun+uuden+kauppakeskuksen+avajaiset+ja+valokuvan+mukaan+ihmiset+siellä+jonottivat+tappituntumassa.+En+tiedä+oliko+tarjolla+ämpäreitä+vai+mitä,+mutta+jotain+kuitenkin,+kun+tämmöisenäkin+aikana+rynnätään+laumoittain+jonoon.Mummokurkut+ovat+todella+hyviä.+Ravistelukurkuiksi+myös+nimitetään.+Itsekin+niitä+silloin+tällöin+teen.+Pitääpä+ottaa+taas+ensi+viikon+menuun.
  2. Minulla+on+muistikuva+lapsuudestani,+että+vähän+väliä+olisi+meidän+perheessä+ollut+joku+taudin+kourissa,+paitsi+isä.+En+muista+hänen+koskaan+sairastaneen+flunssia+tai+influenssia+-+sairasti+kyllä+sitten+vanhempana+vielä+paljon+pahempia+sairauksia.Sairastin+silloin+50-luvun+lopulla+tuota+HS:nkin+jutun+aasialaista+pitkään.+Lopulta+vanhempani+totesivat,+että+lääkäriä+jo+tarvitaan,+kun+ei+likka+ala+parantua.+SIlloin+olisi+saanut+lääkärin+kotikäynnille,+mutta+talossamme+asui+erään+juutalaisperheen+vasta+valmistunut+lääkäripoika.+Hän+tuli+vanhempieni+pyynnöstä+minuakin+katsomaan+ja+kirjoitti+jotain+lääkettäkin.Hän+jäi+minut+tarkastettuaan+meille+istumaan+ja+vanhempieni+kanssa+turisemaan.+Minä+makoilin+olohuoneen+kyljessä+olevassa+alkovissa+ja+sieltä+näin+ja+kuulin+tapahtumat.+Äiti+tietysti+turautti+kahvit,+kerman+ja+sokerin+kera.+Lääkäri+oli+kova+tupakkamies+niin+kuin+isänikin.+Siinä+sankassa+savussa,+kahvia+juodessaan+ja+kovasti+puhuessaan+hän+ei+huomannut+tumppaavansa+kermanekkaan.+Minä+näin+sen+tapahtuman+vuoteestani+käsin.+Vanhempani+eivät+sanoneet+mitään.+Äiti+vain+hissuksiin+vei+tuhkakerman+pois+ja+toi+puhtaan+nekan+tilalle+Huumoripläjäys+radiosta.+Joku+radioon+soittaja+kertoi+(puhuivat+paperisanomalehtien+käyttötavoista),+että+ainoa+paperilehti+joka+hänelle+tulee+on+Maaseudun+tulevaisuus,+mutta++sitä+ei+voi+hyödyntää+hellassa+syttynä,+kun+totuushan+ei+pala+tulessakaan.+Joku+voi+olla+toista+mieltä.Täällä+oli+äsken+raju+raekuuro+ja+maa+on+nyt+sen+peitossa.+Hyvää+päivää+elämäänne+ja+Elämäämme!
  3. Kysyin+jo+kerran,+että+olisiko+laulava+miniäsi+onnellinen,+jos+ihmiset+alkavat+hänenkin+musiikkiaan+vain+kuunnella;+ei+siis+enää+lava-+tai+muita+estradikeikkoja.On+todella+mukava+kuunnella=lukea,+kuinka+koet+suurta+onnea,+kun+laumoittain+ihmisiä+jää+nyt+työttömiksi.+Muullahan+ei+ole+väliä+kuin+sinun+homekaarasi+kulkemisella+ja+kylkiasennollasi+telkkarin+edessä+Muut+kuolkoon+vaikka+nälkään.
  4. Aurinkoista+aamupäivää!Eihän+tuo+sonnityperys+tiedä,+mitä+me+tiedämme.+Omassa+sairaassa+päässään+keittää+luuloliemiään+meidän+ajatuksistamme+ja+tekemisistämme+ja+kertoo+niitä+täällä+totena.+Taitaa+onneton+uskoa+niihin+itsekin.Luulenpa+vain,++että+itse+tiesin+esim.+juurella+leipomisesta+jo+ennen+kuin+hän+oppi+kirjoittamaan,+jälkijunassa+(joka+itse+asiassa+seisahtui+jo+aikaa+sitten)+kun+näkyy+ainakin+ihmisyydessä+tulevan,+niin+varmaan+myös+on+käynyt+kirjoittamisen+ja+lukemisen+kanssa.+Siksi+varmaan+halveksiikin+kaikkea+kirjoihin+liittyvääTätini+aikoinaan+leipoi+hapanjuurella+ja+minä+opin+sen+häneltä.+Joskus+nuorena+perheenäitinä+vielä+omassakin+huushollissani+sitä+harjoitin.+Sittemmin+laiskuus+tuli+mukaan+kuvaan,+ja+niin+kauan+kuin+(kuiva)hiivaa+on+saatavilla+käytän+sitä.Vapun+aikaan+toivottavasti+on+tuorehiivaa+saatavilla.+Kuivahiivalla+simasta+ei+tule+simaa+vaan+sitruunasokerilientä.+Ja+simaa+pitää+vappuna+olla.+Nuorempi+poikani+alkaa+muistuttaa+sen+tekemisestä+jo+hyvissä+ajoin,+ettei+vain+pääse+unohtumaan.+Viime+viikolla+meidän+kaupoista+maitojauheet,+hiivat+ja+vessapaperit+oli+hamstrattu+ensimmäisinä.+Nyt+niitä+taas+on,+tai+ainakin+eilen+oli.Eilen+kuulin+sisareltani+hauskasta+tavasta+tehdä+etätöitä.+Hänen+toinen+tyttärensä+on+kotonaan+pianotunteja+antava+soitonopettaja,+joka+nyt+sitten+opettaa+Skypellä.+Kuulemma+hän+on+hiljakkoin+saanut+lisää+aikuisoppilaita,+kun+ihmiset+etsivät+itselleen+järkevää+tekemistä.Nyt+kuuntelemaan+pressan+haastattelua.