Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

6

1. Ei kuulu työterveyteen yleensä silmäsairaudet. Mulla ollut molemmissa silmissä verkkokalvonirtauma ja molemmilla kerroilla päivystävänä lääkärinä ollut yleislääkäri, jolla ei ole ollut mitään työvälineitä silmätutkimukseen, eikä tietenkään laajennustippojakaan. Ekan irtauman kohdalla olin jo potenut useamman päivän ja sellainen sumea öljymäinen alue oli näkökentässä nenänpielessä. Niin vain siinä kohden en nähnyt lääkärin sormenpäätä ja tämä ratkaisi asian. Toisella kerralla lähettivät kotiin, kun mulla ei ollut ”läpinäkymätöntä mustaa” silmässä - ei ollut edelliselläkään kerralla. Menin päivystyksestä suoraan yksitykselle, pakkohan se oli maksaa, kun tiesin, että on irtauma silmässä (samanlaiset oireet kuin viime kerralla). Yksityinen teki heti diagnoosin, kun pääsi laajennustippojen jälkeen näkemään silmänpohjaan. Oli iso palkeenkieli, joka leikattiin seuraavana päivänä.

Ihan jumissa tuntuu kyllä olevan julkinen silmäpoliklinikka. Olen vuoden aikana käynyt monta kertaa akuuttipoliklinikalla, koska silmässä on ollut iriitttiä. No, iriitin lääkitys (kortisonitippa) on viime kuureissa nostanut silmänpainetta. Nyt on näkökentässä useampia suttuisia kohtia iriittisilmässä ja epäilys glaukoomasta. Vaikka iriitin takia olen käynyt polilla edelleen, ei noiden näkökenttähäikkien tutkiminen etene, kun ne kuuluvat glaukoomapolin asioihin. Joulukuussa oli eka havainto puutoksesta, tammikuun alussa tekivät lähetteen glaukoomatutkimuksiin, mutta kutsua ei vain tule. Odottavan aika on pitkä ja jaksaminen töissä vähän sitä sun tätä. Ei paljon naurata. Tällä menolla toinen silmä on kohta käyttökelvoton ja minä sen kun jonotan.
  2. Siis+miksi+sinulle+on+tarkoitus+tehdä+vitrektomia?+Lasiaissamentumien+takiako?+Mulla+on+sellainen+käsitys,+ettei+kaikkia+samentumia+välttämättä+saa+pois+vitrektomialla,+sillä+osia+lasiaisesta+jää+silmään+ainakin+niillä+ihmisillä,+joilla+lasiainen+ei+ole+kokonaan+irronnut.+Ja+kun+lasiainen+poistetaan,+syntyy+silmään+”tyhjää+tilaa”,+joka+on+riski+verkkokalvon+irtaumalle.+Mulle+tehtiin+vikrektomia,+kun+oli+pakko.+Ensin+irtosi+itsestään+osa+lasiaisesta+ja+se+irtoaminen+hajotti+verkkokalvoa.+Verkkokalvoreikä+piti+paikata+leikkauksessa.+Samalla+poistettiin+lasiainen+niin+isosti+kuin+pystyttiin.+Tilalle+laitettiin+kaasua,+jonka+tarkoitus+oli+tukea+verkkokalvoa,+jottei+kokoon+kursittu+kohta+hajoaisi+uudestaan.+Oli+aika+iso+operaatio,+vaikka+tehtiinkin+paikallispuudutuksessa.+Leikkauksen+jälkeen+kesti+melkein+kaksi+kuukautta,+ennen+kuin+kaasu+oli+kokonaan+poistunut+silmästä.+Kaasukupla+oli+alussa+niin+iso,+etten+nähnyt+leikatulla+silmällä+juuri+mitään+ja+myöhemminkin+esim.+kävelyliikkeen+mukaan+pomppiva+kupla+haittasi+näkemistä+isosti.+Kun++tehdään+silmän+sisäisiä+leikkauksia,+seurauksena+voi+olla+jälkikaihi+parin+vuoden+päästä.++Mun+kohdalla+puhuttiin+jälkikaihista+niin+kuin+automaatista,+en+tiedä+onko+mulle+tehty+operaatio+jotenkin+erityisesti+kaihia+aiheuttava.+Joka+tapauksessa+kannattaa+miettiä+tarkkaan,+onko+leikkauksesta+tarpeeksi+hyötyä+näön+kannalta.+Itse+olisin+ilman+leikkausta+sokeutunut+toisesta+silmästä,+joten+ehkä+tässä+jatkoleikkauksenkin+kestää.
  3. Hei,tosi+erilaisia+paranemistarinoita+täällä+tuntuu+olevan,+ilmeisesti+silmänpaine+ja+reiän+koko+vaikuttavat,+samoin+se,+onko+reikä+tullut+lasiaisen+irtauman+seurauksena+vai+muuten.Mulla+irtosi+lasiainen+vajaa+kuukausi+sitten+(oli+paljon+valonvälkettä+ja+samentumia,+kuin+diskopallo+pyörimässä+silmässä).+Pari+päivää+myöhemmin+alkoi+ylhäältä+nenän+pielestä+samentuma,+joka+suureni+ja+muuttui+tummemmaksi.+Tämä+olikin+sitten+verkkokalvoreikä.Reikä+korjattiin+ja+lasiainen+poistettiin+päivystysleikkauksessa.+Silmään+laitettiin+kaasua,+joka+poistuu+sieltä+itsestään+lähiviikkoina.+Asentohoitoa+oli+mulla+vasemmalla+kyljellä+10+vrk+ja+sain+Oftan+Dexa-Chlora+-tipat+neljäksi+viikoksi.+Edelleen+on+tippakuuri+menossa,+sairaslomaa+vielä+puolitoista+viikkoa.+Eka+kontrolli+oli+kaksi+viikkoa+leikkauksen+jälkeen,.+Paraneminen+oli+onneksi+lähtenyt+käyntiin+normaalisti.+Kaasu+haittaa+aika+paljon+näkemistä,+kuplan+läpi+ei+näe+kuin+sumeita+muotoja+ja+kuplan+pinta+heijastelee+niin,+että+yläpuolinenkin+osa+peilailee+kuvajaisia.Minulta+kiellettiin+vain+raskas+liikunta+täksi+kuukaudeksi.+Ensimmäisten+kahden+viikon+ajan+kiellettiin+myös+painavien+tavaroiden+nostelu.+Nyt+tällä+viikolla+on+tullut+pakosta+nostelua+(piti+viedä+kissa+eläinlääkäriin,+piti+myös+siivota+hiekkalaatikot).+Olen+välttänyt+äkillistä+riuhtomista+ja+koittanut+pitää+taukoja.+Olen+vielä+sen+verran+”nuori”+(51v),+että+ahdistaisi+pahasti,+jos+pitäisi+aina+nostaessa+pelätä+silmän+vaurioituvan.+Ehkä+tilanne+on+vähän+erilainen,+jos+reikä+on+tullut+lasiaisen+irtoamisen+seurauksena?
  4. Tänään+oli+ensimmäinen+kontrollikäynti+leikkauksen+jälkeen.+Reikä+on+kiinni,+silmänpohja+rauhallinen+ja+näkökyky+kohtuullinen.+Näkö+voi+ilmeisesti+vielä+parantua.En+oikein+saanut+vastausta+siihen+kysymykseen,+miten+kauan+joudun+katselemaan+leikatussa+silmässä+kaasupalloa.+Kontrollilääkärinä+oli+erikoistuva+nuorimies,+joka+hoiti+kyllä+tutkimuksen+asiallisesti,+mutta+tuijotti+muuten+tietokonettaan+ja+mutisi+vastauksia+vähän+ärtyneen+oloisena.+Kun+erehdyin+kysymään,+miten+kauan+kaasun+poistuminen+kestää,+hän+murahti,+että+”siinä+menee+kuukausia”+ja+kun+kysyin,+mitä+sitten+jos+en+ole+kaasupallon+takia+työkunnossa+kuukauden+päästä+”no+ei+me+täällä+polilla+erikseen+kaasua+tarkkailla.+Jos+et+pysty+töihin,+niin+haet+työterveydestä+sairaslomaa.+Kyllä+se+kuukausi+on+yleensä+riitttänyt.”Kaasupallo+ei+sinänsä+olisi+niin+hankala,+mutta+kun+liikun+tai+vaikka+vaan+käännän+päätä,+kaasu+liikkuu+ja+se+on+kuin+katsoisi+liikkuvaa+vedenpintaa.+Olen+nuorena+ollut+herkkä+matkapahoinvoinnille,+ja+nyt+tuntuu+samalta.+Pariin+otteeseen+olen+hissutellut+kävelyllä,+mutta+kerrat+ovat+lopahtaneet+pahoinvointiin+ja+huimauksen+tunteeseen.+Vaikka+silmää+pitäisi+kiinni,+näkyy+kaasupallo+ja+kaasun+liike+kuvajaisena+luomen+sisällä.+Sama+pahoinvointi+siis,+olipa+silmä+auki+tai+kiinni.+Ihan+paikallaan+ollessa+olo+on+parempi.+Hirvittää,+jos+tämän+pallon+kanssa+pitäisi+töitä+tehdä+(olen+asiakaspalvelutyössä,+jossa+päivän+aikana+tulee+liikuttua+kohtuullisen+paljon).