Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

9

1. 3 minulle läheistä ihmistä on kuollut keuhkosyöpään. Kukaan heistä ei tupakoinut. Joten jos voit osoittaa jonkin tutkimuksen joka osoittaa keuhkosyövän ja tupakoinnin likipitäen 100% yhteyden kuten edellisessä viestissäsi väitit, olisitko niin ystävällinen että antaisit jonkin linkin tutkimustietoon?
  2. Mistä tuo 7000 vuotta? Minulle ainakin jehovantodistajat ovat kertoneet siitä olevan reilut 4000 vuotta. No, joka tapauksessa aikaa on vierähtänyt sen verran että pieni erehtyminen on ihan sallittua. Puolin ja toisin.

Maailma vai maailmankaikkeus? Lienee mahdollista saada itsensä uskomaan, että maapallo ja sen elämä ovat tuon ikäisiä ja tuossa ajassa luotuja. Kun vaan sulkee mielestä, että monet fossiilit ja muut löydökset ovat pikkaisen vanhempia. Mutta sehän on pelkkää tiedettä - ja mahdollisesti sielunvihollisen ovela salajuoni. Ja mistäpä minä tiedän, saattaa ollakin.

Aatamista ja Eevasta, ja heidän sukurutsastaan, olet varmasti kuullut kyllästymiseen asti. Ei kaivanne kommenttia. Mutta jos Raamatun sana on totta, eivätköhän ne geenivirheetkin ole sieltä peräisin.

Jääkausia on ollut useampiakin (viimeisimmästä ollaan vasta toipumassa). Niillä on ollut pahana tapana levittää kylmiä alueita laajalle. Ihan hytisyttää. Mutta jälleen, mistäpä minä tietäisin? En ollut näkemässä.

Omassa uskossa ei ole mitään väärää. Päinvastoin, ihailtavaahan sellainen on. Vastaus siihen, miksi vakaumuksesi ärsyttää monia itseni kaltaisesti ajattelevia, onkin sitten vaikeammin haettavissa. Syitä on varmasti monia - ja monet niistä ovat sellaisia jotka saavat minut pitämään oman ateismini omana tietonani. Ei kivoja juttuja ollenkaan. Eikä edes sellaisia jotka voisi pukea kirjallisesti järkevään muotoon (tosin samasta vaivasta raamattufanaatikotkin kärsivät.)

Kai kyse pohjimmiltaan on kuitenkin uskonasioista. Se jälleen. Me ateistit olemme varmoja asiastamme (ja löytyyhän meidän näkemyksille tukeakin). Siitä seuraa että täysin vastakkainen näkemys leimataan oikopäätä typeräksi, ja samalla auttamattomasti sen esittäjäkin. On kieltämättä hyvä veto vedota Jumalan suuruuteen, korkeuteen - siihen että Hän on niin paljon meidän ihmisten yläpuolella, että meillä ei ole edes mahdollisuutta ymmärtää häntä. Vaikea tuollaiseen on vastaankaan väittää.

Oma ateismini perustuu ajatukseen, miksi pitäisikään. Jos Jumalaa ei kerran voi ymmärtää, eikö se tee kaiken Raamatuntulkinnan turhanpäiväiseksi? Jos Hän haluaa korkealla liihottaa, se olkoon Hänen asiansa.

Yksi asia vielä. Ja tästä en tingi. Maailmassa kaikella, paitsi ihmisellä ja Jumalla, on oma tarkoituksensa. Oma paikka olemassaolelle, ylipäänsä syy olemassaololle, jokin tarkoitus. Paitsi näillä kahdella. Uskallan väittää, että tämä planeetta olisi paljon parempi elinympäristö ilman niitä.