Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7

1. Minulla on myös sairautena bipolaarinen mielialahäiriö, niin lääkäri katsoi Venlan olevan tarpeellinen sen hoidossa, ainakin nyt alussa. Selitin ehkä vähän huonosti tuon masennukseni, en siis ennen Thyroxinia reagoinut mitenkään masennuslääkkeisiin. Thyroxon korjasi suuren osan kivuistani ja masennuksestani, muttei ihan kaikkea. Luulen, että jos annosta titraisi ylöspäin Thyroxissa, en tarvitsisi Venlaa enää ollenkaan. Arvoni ovat nyt tyydyttävät tällä 125 mikrog. annoksella. En itsekään tiedä, miksi tk-lääkäri ei halua nostaa annosta edes vähäsen, jotta tuo yläarvo olisi hieman korkeampi kuin 12, tietääksei sen pitäisi olla lähellä 20, niin olisi hyvä.
  2. Kyllä+ne+kaikki+kuivattavat+suuta.+Mulla+on+ollut+useammanlaisia+ja+jokainen+niistä+on+jotenkin+kuivattanut.+Trisykliset+ehkä+eniten,+mutta+esim.+minulla+menevä+Venlafaxine+aiheuttaa+sekin+suun+kuivumista+ja+ihan+ensimmäisestä+pilleristä+saakka.+Kannattaa+investoida+hyvään+hammasharjaan+ja+kosteuttavaan+hammastahnaan.+Vähentynyt+syljeneritys+voi+aiheuttaa+toisille+paljonkin+reikiä+hampaisiin.+Yksinkertaisin+konsti+on+käyttää+ruokaöljyä+suussa,+se+pitää+suun+"kosteana."+Lisäksi+apteekissa+on+paljon+erilaisia+valmisteita+ko.+vaivaan.+Purukumia,+suihkeita,+suuvettä,+pastilleja+yms.+Ja+tietysti+hammastahnat,+joista+nyt+ensin+tulevat+mieleeni+Salutem+ja+Biotene.+Biotene+esim.+on+n.+kympin+paukku+(+tosin+saatta+löytyä+Citymarketista+halvemmalla,+ainakin+Vantaalla+siellä+oli.+)+Mutta+se+maksaa+itsensä+takaisin,+koska+sitä+ei+tarvitse+käyttää+kuin+herneen+kokoinen+määrä+ja+tuubi+100+ml:n+kokoinen.+Salutem+on+muistaakseni+75+ml,+mutta+kuluu+suhteellisesti+nopeammin.+Hammaslääkärilllä+käyntejä+ei+kannata+skipata,+koska+myös+syljen+koostumus+saattaa+muuttua+enemmän+hammaskiveä+aiheuttavaksi.+Ja+mulla+on+on+ollut+Oralin+pyöreäpäinen+sähköhammasharja+jo+vuodesta+-+97+enkä+vaihda,+se+on+tosi+hyvä,+eikä+maksakaan+paria+kymppiä+enempää.+Ja+hammaslangat+ja+muut+myös+käyttöön,+jos+on+taipumuksia+ongelmiin+suussa.+Tavalliset+hammastahnat+sisältävät+usein+liitua+ja+se+vain+kuivattaa+limakalvoja+entisestään,+joten+kannattaa+olla+tarkkana.+Kuiva+suu+vaikeuttaa+myös+puhumista+ja+voi+aiheuttaa+aftoja+poskiin+jne.+Lisäksi+muutkin+limakalvot+saattavat+kuivaa,+etenkin+silmät..+Kyynelvuoto+silmistä+on+kuivien+silmien+merkki,+mutta+siihenkin+löytyy+hyviä+valmisteita+apteekista+ja+joistain+luontaistuotekaupoista.+Tsemppiä!