Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Ihana+aamu!Entisestä+yökyöpelistä+on+tullut+aamuvirkku.+Aamujeni+avaus+on+sellainen,+että+satoi+tai+paistoi+hiippailen+parvekkeelle+istuskelemaan.++Tänään+on+sellainen+aamu,+että+mielessäni+alkoi++soida+vanha+laulu:+"Linnut+laulullaan+meidät+herätti.+Taivaanranta+peittyi+peittyi+säteistä+auringon"...Laulu+kertoo+ensi+rakkaudesta,++mutta+se+sopi++tunnelmaan,+vaikka+omalla+kohdallani++ensi+rakkauteni+ei+ollut+sen+kauempana+kuin+ikkunan+tapana+makuuhuoneessa+peitto+korvillaan.+Kumma+kyllä,+laulun+sanatkin+soivat+mielessäni.++Tyydyin+kuitenkin+vain+viheltämään+ja+olin+onnellinen,+ettei+alla+vaahterain+sävel+suruinen+kertonut+sellaista,+minkä+kertomattakin+tiesin.Nyt+alkaa+ruska+tulla+upeammaksi+päivä+päivältä.++Onneksi+täällä+on+aikoinaan+ymmärretty+istuttaa+kotoisten+koivujen+lisäksi+myös+muita+lehtipuita.++Ajelimme+eilen+sellaisissa+maisemissa,+missä+oli+osattu+antaa+arvoa+aidolle+luonnolle.+Täällä+Ilvesvuoren++teollisuusalue+saa+täydet+plussapisteet.++Siellä+on+osattu+rakentaa+niin,++ettei+maisemaa+ole+pilattu.Näin+paljasjalkaiseksi++maalaiseksi+syntyneenä+ja+täällä+koko+koko+elämäni+asustelleena+++olen+alkanut+kammota+kaikenlaista+suuruudenhulluutta,+mikä+kunnassamme++näyttää+päässeen+valloilleen.++Luin+lehdestä,+että+kuntaamme+pitää+saada+40.000+asukasta+lisää+määrättyyn+aikaan+mennessä.++Kyllä+tänne+väkeä+mahtuu,+mutta+aina+jossakin+vilahtaa+kerrostalojen+rakentaminen.++Vaikuttaa+siltä+kuin+jossakin+kaavailtaisiin+jopa+kokonaisia+kerrostalolueita...+++++Ei+minulla+ole+mitään+sitä+vastaan,+että+kerrostaloja+on.++Mutta+jos++avara+maalaismaisema+kaavoitetaan+slummiksi,+niin+se+on+osoitus+siitä,+että+raha+on+tärkeämpi+kuin+ihmiset.++Kuinka+paljon+tänne+mahtuisikaan+tilavia,+kauniita++omakotialueita...+Ei+pitäisi+ottaa+turhia+murheita+itselleen,+mutta+kun+olen+juntti+niin+olen+juntti!Terveisin.+Nyt+testataan,+onko+alla+oleva+sininen+nimikirjoituseni+vielä+voimassa
  2. Usvaista+aamupäivää.++Mittari+näyttää+plussaa+10,9+astetta,+ja+kaiken+aikaa+vaikuttaa+siltä,+että++ilma+olisi+valostumassa.++++Päivän+ensimmäinen+päiväkotilasten++jono+taapersi+keltaisissa+huomioliiveissään+käsi+kädessä.Kaupan+pihassa+on+vilkas+autoliikenne;+jos+yksi+menee,+tulee+kaksi+tilalle.++Usein+on+sellainen+trafiikki,+että+ihan+ihmetyttää+kun+kolarointeja+ei+ole+tapahtunut.+++++Kauempana+seisoo+se+valkea+huvila,+jonka+ostan+heti,+kun+voitan+lotossa+kymmenen+miljoonaa.Jostakin+kumman+syystä+en+ole+vielä+ennättänyt+lottoamaan.++Luultavasti+se+unelmieni+huvila+lähtisi+parillakin+miljoonalla,+mutta+se+on+niin+monta+vuotta+ollut+asumattomana,+että+siellä+pitäisi+teettää+melkoinen+remontti.+Pieneksi+on+mennyt+penskasta+lähtien+vilkkaan+ja+meneväisen+ihmisen+elämänpiiri.+Onneksi+on+vilkas+mielikuvitus.+Surkeaa+olisi,+jos+ei+olisi+muuta+ajateltavaa+kuin+omat+raihnaisuuudet+ja+kivut.+Ymmärrän+hyvin,+ettei+Late+ole+innostunut+lähtemään+kanssani+sen+paremmin+kuin+Pohjois-Karjalaan+kuin+Vinku-Intiaankaan.+Kotimaassa+matkailun+sulkee+pois+se,+että+meillä+on+nyt+enää+yksi+kuljettaja.+Annoin+ajokorttini+mennä+vanhaksi+jo+parisen+vuotta+sitten.+++++Ulkomaille+ei+kannata+matkustaa+pelkästään+asustamaan+pari+viikkoa+hotellissa.++Enää+ei+onnistuisi+kipeäminen+Kiinan+muurille+tai+seikkailu+siellä+sun+täällä+ihan+omin+nokkinemme+oman+aikataulumme+mukaan+ja++ilman+matkaopasta.++Nobelin+kirjallisuuspalkintoakaan+en+enää+kaavaile.++Jään+nyt+odottelemaan,+että+nykyiseen+kiireiseen+elämääni+tulisi+yhden+lottorivin+raaputtamiseen++riittävä+hiljainen+hetki.+Kun+se+on+ohi,+ja+minusta+on+tullut+unelmahuvilani+omistaja,+pidän+ikimuistoiset+pihapippalot,+joihin+toivotan+sydämellisesti+koko+Kahvipirtin+porukan!Terveisin:+VenlastiinaJ.K.++En+ole+ympäristölle+vaarallinen.
  3. Hauskaa+huomenta!+Minua+hymyilyttää+tuo+Kahvipirtin+alapuolella+oleva+teksti+lupaavan+näköisestä+aamusta.+Kolmisen+tuntia+olen+istunut+parvekkeella+haukkomassa+happea,+tiirailemassa+löytyisikö++harmaalta+taivaalta+edes+pieni+sininen+viiru++ja+ihmettelemässä+ettei+tuntunut+edes+kylmältä,+vaikka+tuuli+piehtaroikin+naapurin+koivujen+latvoissa.++++Nyt+eivät++pelkästään+latvat+saa+kyytiä,+suuretkin+koivut+taipuvat+nöyriin+kumarruksiin.++Kuri+näkyy+löytyneen+myös+taivaalle.+Tuuli+lakaisee+pilviä+pois++sinisen+tieltä.+ja+sään+valaistumisesta+päätellen+aurinkokin+pikkuhiljaa+heräilee+hyväntuulisena.+++Hyvältä+tuntuu+meistäkin.+Osasyynä+ovat+kunnon+kahvit+ja+makoisa+mustikkapiirakka,+mutta+tunnelman+viritti+Reijo+Kallio+Suvivalssilla.+Hänen+jälkeensä+lauloi+Hvorostovski+Iltalaulun,+ja++vuorossa+oli++Tapio+Rautavaara,++joka++Uralin+pihlajan++jälkeen+vakuutti+ettei+päivääkään+vaihtaisi+pois.+Moskovan+valot+taikoi+loistamaan+SNTL:n+kansanedustaja+eestiläinen+Georg+Ots.Nyt+on+konsertti+päättymässä+Irwin+Goodmanin+upeaan+Viimeiseen+lauluun.Seuraava+ohjelmanumero,+joka+musiikin+kuuntelussa+oli+unohtua,+on+aamupillerien+ahmiminen.Huomenna+menen+omalääkärille+ja+aion+kysyä,+onko+tarpeellista+ottaa+esim.+kahta+saman+sairauden+hoitoon+määrättyä+lääkettä.++Oikeastaan+ainakaan+minun+nautiskelemani+pillerit+eivät+ainakaan+ole+parantaneet+-+mielestäni+päinvastoin.++Ehkä+niitten+tarkoitus+onkin+pitkittää+kitumista...Samperi!+Taas+meni+tunnelma+alamäkeen,+ja+taivaskin++on+jälleen+tasaisen+harmaa.Aurinkoistakaan+ei+enää+ole.++Rakastan+äidinkieltäni+ja+sen+monia+vanhoja+viisauksia.++Kaikki+ovat+enemmän+tai+vähemmän+elämänkokemusten+synnyttämiä.+Uskon+niihin,+joten+tähän+hetkeen+sopii+tieto,+että+paistaa+se+päivä+risukasaankin.Terveisin+sama+vanha+Venla
  4. Tämäpä+nyt+on:+alapuolella+sinistelee+jälleen+Venlastiina,+vaikka+en+ole+kirjautunutkaa!+Saa+nähdä,+pysyykö+se+paikallaan+loppuun+asti.++Tällä+kertaa+jännitän+sitä+kannattaako+kirjoittaa,+kun+eilen+oma+läppäri+kenkkuili.+Tänään+sitten+molempien+kirjoittimet+olivat+aivan+pimeinä.+Luultavasti++Late+kirjoittaa+toimintaselostuksen,+jonka+ansiosta+kummankin+läpyskä+toimii+jälleen.++Minä+olen+niin+osaamaton+masiinan+tekniikasta+etten+tiennyt+edes+mitä+mokkula+tarkoittaa.++++++++++Onneksi+on+tullut+tekaistuksi+nuo+kaksi+jälkeläistä.++Kun+neuvoja+tai+apua+tarvitaan,++omasta+takaa+on+voi+pyytää+käytännön+apua+tai+neuvontaa.+Parasta+on+se,+että+kumpikin+on+tiennyt+mitä+haluavat+tehdä+ja+tekevät+sen+osaavasti+ja+ahkerasti.++Plussaa+tietysti+ovat+heidän+jälkeläisensä:kaksi+tyttöä+ja+yksi+poika.++Näitä+aikaansaanoksia+ovat+olleet+tekemässä+kaksi+ihanaa+nuorta+naista,+joista+toinen+kantaa+samaa+nimeä+kuin+mekin.+Toinen+miniämme+oli+avoliitossa++poikamme+kanssa,+ja+vaikka+he+päätyivät+eroon,+ovat+he+edelleen+puheväleissä,+eikä+tyttärestä+ole+tullut+riitaa.+Hän+on+edelleen+sekä+äidin+että+isän+tyttö.+++Mitä+lapsenlapsemme++äitiin+tulee,+on+hän+meille+edelleenkin+miniä+ja+poikkeaa+aina+silloin+tällöin+meillä.++Luultavasti+tunteet+ovat+molemminpuoliset,++koska+pidämme+edelleen+yhteyttä.+++++++Täytyy+myöntää,+että+meitä+on+perhesuhteissa+onnestanut.Ja+nyt+katsotaan,+onnistuuko+Kahvipirttiin+kirjautuminen.
  5. Kaunis+on+ilta,+rauhan+se+tuo...Olen+tänään+kälättänyt+puhelimessa+kahteenkin+otteeseen.+Ensin+soitin+serkkuvainajan+serkulle,+joka+ei+ollut+saanut+yhteyttä+yhteisen+serkkumme+tyttäreen.++Tytär+oli+kyllä+ilmoittanut+äitinsä+kuolemasta,+mutta+silloin+hän+ei+ollut+vielä+tietänyt+hautauspäivää,+aikaa+ja+paikkaa+eikä+ilmoittanut+sitä+myöhemminkään.+Serkunserkku+oli+kyllä+yrittänyt+soitella+yhteisen+serkkumme+tyttärelle++saamatta+tätä+"langanpäähän".+Hän+oli+pahoillaan,+että+he+ovat+tytön+kanssa+niin+etäisiä+toisistaan:+vuosi+vuodelta+kauempana+ja+kauempana.+Minä+tiesin+syyn,+mutta+en+ruvennut+sitä+kertomaan.++Serkkuni+serkku+on+varakas+ikäneito,+joka+usein+antoi+tytölle+joko++rutkasti+rahaa+tai+jotakin+muuta+arvokasta.++Ylioppilaslahjarahasumma+oli+ainakin+yhtä+suuri+kuin++meiltä++toisen+suvun+puoleisilta+serkuilta+yhteensä.++Tähän+sarjaan+meitä+kuului+kahdeksan.+Serkkuni+hätääntyi+ja+rupesi+kasvattamaan+juopaa+tyttärensä+ja+serkkunsa+väliin++kuultuaan+serkun+aikovan+tehdä+tytöstä+perillisensä.++Maailmakin+tietysti+vieroittaa,+mutta+ilmeisesti+lapsestaan+mustasukkainen+äiti+osaa+saman+tempun.+++++++++Edesmenneen+yhteisen+serkkumme++varakas+serkku+tuntui+tosissaan+surevan,+ettei+serkkumme+enää+ole+langan+päässä.++En+osannut+häntä+lohduttaa+tai+totta+puhuen+viitsinyt++ruveta+jakamaan+surua+hänen+kanssaan.++Suru+on+asia,+jota+ei+voi+teeskennellä+eikä+välttää.++Totta+puhuen+serkkuni+oli++omaisteni+ja+ystävieni+joukosta+ensimmäinen,+jonka+haudalla+en+itkenyt.Toisen+puhelun+soitin+entiselle+luokkatoverilleni,+ja+hän+on+Ihminen+isolla+iillä:++hyvä,+lämmin,+aito,+älykäs,+kovia+kokenut,+urhea,+huumorintajuinen+ja+ehdottoman+oikeamielinen.Lisäksi+hän+on+Latenkin++entinen+koulutoveri+viiden+vuoden+ajalta.+Kun+vielä+tähän++lisätään+meidän+kolmen+yhteinen+ajatusmaailma,+ei+parempaa+ystävää+voisi+olla.Meitä+kolme+yhdistää+myös+se,+että+uskallamme+nauraa+itsellemme.Nyt+painun+vihdoinkin+pehkuihin.Nukkukaa+hyvin+toivottaa+Venlastiina
  6. Vihdoinkin!+Tänään+on+tänään.Seikkailin+kirjoittamassa+muka+11.8.++Osasin+kyllä+lukea+ilmoituksen+uuden+pirtin+avautumisesta,+mutta+kun+ei+ollut+kompassia,+eksyin+matkalla.Hieno+päivä.+Taivaan+sini+ei+tosin+ole+se+aito+taivaansini,+vaan+siihen+on+sekoittunut+aavistuksen+verran+harmaata.++Upea+oli+päivä+eilenkin.++Hyvä+etten+saanut+auringonpistosta,+kun+unohdin++ottaa+päähäni+se+aiemmin+kehumani+hellehatun.++Toissapäivänä+se+minulla+oli,+ja+ihan+tarpeeseen+se+oli+jo+silloin.++Eilen+kahvittelimme+parvekkeella,+ja+Late+kutsui+ohi+kulkeneen+naapurin+kahville.+Siirryimme+sisään,kun+parvekkeella+on++vain+kaksi+istumapaikkaa.++Rattoisasti+ilta+kului,+kun+juttu+luisti.+Mikä+olikaan+luistaessa,+kun+oli+paljon+yhteisiä+tuttuja.+Naapurimme+veli+oli+joskus+viime+vuosituhannella++luokkatoverini++ja+Laten+urheilukaveri.++Yksi+kilpailuareena+oli+Moskovan+lenkki.+Se+alkoi+työväentalon+pihasta,+kiersi++kirkonkylää+ja+palasi+lähtökohtaan.++Siihen+aikaan+täällä+oli++ainakin+kahdeksan+työväentaloa.+Niiden+pihoilla+pidettiin+kesäisiä+urheilujuhlia,+ja+illalla+oli+sitten+tanssit+ja+väkeä+oli+kuin+helluntaiepistolassa.Nyt+työväentaloja+ei+taida+enää+olla+puoliakaan+entisestä,+ja+kyläkisailuista+eivät+nykyihmiset+viitsi/ehdi/osaa+olla+kiinnostuneita.+++Vahinko,+mutta+eiväthän+nykysukupolvet+taida++ymärtää+mitä+menettävät.++Eri+vuosikymmenillä+syntyneet+paikkakuntalaiset++näyttävät+ajattelevan+samoin+kuin+minä.++Nykyisin+käy+niin,+että+tavattaessa+vuosikymmenten+takaisen+hyvänpäiväntutun,+jutstelu+alkaa+halaamisella!Tämä+naputtelu+on+taas+kestänyt+vaikka+kuinka+kauan+ja+päättyy+thän:VOIKAA+HYVIN!
  7. Sateista+päivää!Alan+kai+olla+niin+vanhuudenhöppänä,+että++mielestäni+lapsuuden+kesät+olivat+enemmän+aurinkoisia+ja+lämpöisiä+kuin+nykykesät.++Sateitakin+oli+ja+komeita+ukonilmoja:+jyrinä+oli+mahtava,+ja+salamat+leimusivat+valaisten+koko+maiseman.++Oikeastaan+ne+vähän+pelottivatkin,+mutta+jos+jotakin+ilmiötä+luonnehtisin+jumalaiseksi+näytelmäksi,+niin+lapsena+kokemani+ukonilmat+todella+olivat+jumalaisia+näytelmiä.+Sateet+olivat+lämpimiä,+vai+johtuiko+lämmin+siitä+kun+paljain+jaloin+juostiin+hiekkatietä+ja+pellonpientareita+ja+kastuimme+likomäriksi.Olisi+mielenkiintoista+vielä+kerran+kokea+paljasjalkaisena+pellonpientareella+ja+hiekkatiella+tallusteleminen.+Valitettasti+lähimaillakaan+ei+ole+peltoja,+jonne+voisi+lähteä+kokeilemaan+jalkapohjoien+kestävyyttä,+ja+hiekkatiet+ovat+ties+kuinka+kaukana.+Nykyisinhän+on+kaikki+asfaltoitu.++Henkilökohtaisena+esteenäni+on+peruslaiskuuden+lisäksi+matkakumppani,+jonka+kanssa+ei+taatusti+olisi+sänkipellolla+liikkua.+Varmuuden+vuoksi++ilmoitan,+että+edellä+mainitsemallani+seuralaisella+en+tarkoita+Latea+vaan+rollaattoria,++jota+usein+joudun+käyttämään+jopa+sisätiloissa.Mennyttä+aikaahan+ei+saa+takaisin,+mutta+onneksi+ovat+muistot.+Kun+suuriman+osan+ajasta+nökötämme+täällä+kotosalla,+on+eräs+yhteinen+harrastuksemme++kertoa+toisille+lapsuutemme+ajoista.++Jaha.+Palkaton+omaishoitajani+tuli+kaupasta+ja++toi+tullessaan+Koskenlaskija-juustoa,+joka+oli++sodanaikaisen+lapsuuteni+harvinaista+herkkua.+Arvatkaa,+kuka+teki+komean+juustovoileivän+ja+kaatoi+itselleen+lasillisen+jääkylmää+maitoa.Terveisn+sama+vanha+Venla
  8. Päivää,+vaikkei+paistakaan.++Luonto+taitaa+osoittaa+myötätuntoa+minun+menetykseni+johdosta.Osasin+tätä+jo+odottaakin,+kun+jo+aiemmin+kuulin+joko++televisiosta+tai+luin+jostakin,+että+mätäkuu+poistetaan,+Eilen+sitten+oli+viimeinen+mätäkuun+ensimmäinen+päivä.+Tästä+lähtien+se+on+yksi+tavallinen+päivä+muitten+päivien+joukossa,+23.7.++On+ollut+tapanani+vastata+kysymykseen+syntymäpäivästäni,++että+olen+syntynyt+mätäkuun+ensimmäisenä+päivänä.+On+se+omituista,+että+nykyisin+pitää+pyyhkiä+pois+kaikki++vanhat+perinteet;+niin+tavat+kuin+nimetkin.+Onkohan+se+sitä+samaa+sivistystä,+jota++on+engelskan+työntäminen+joka+paikkaan?Mietin+mielessäni+mitä+naantalilaiset+mahtavat+ajatella,+jos/kun+unikeon+päivä+poistetaan...Late+pelaa+tämän+saman+pöydän+ääressä+jotakin+peliä+ja+intoutui+pohtimaan+mitä+muita+suomalaisia+päiviä+saattaisi+olla+poistolistalla.++Häneltä+menin+peli+ihan+mönkään,+ja+nyt+hän+näyttää+kovin+mietteliäältä.++Taitaa+miettiä,+kannattaaako+jatkaa+peliä,+joka+eilenkin+meni+päin+prinkkalaa,+Toinen+vaihtoehto+on+pohtia+niitä+suomalaiskansallisia+päiviä+ja+juhlia,+joita+ei+englanniksi+ole+eikä+varmasti+tulekaan.++Suomea+kuin+on+kuulemma+vaikea+lukea+ja+lausua.++++++Niin+olivat+väittäneet+serkkuni+tyttären+englanninkieliset+työteverit+nähdessään+nimen+Outi+kirjoitettuna.+Flikka+oli+vetäissyt+paperille++isot+kirjaimet+OT+ja+kysäissyt.+että+mitäs+tuossa+lukee.+Helppoahan+se+oli+lausua,+kun+kirjaimet+engelskaksi+lausutaan+ou+ja+tii.Nyt+olen+yhdellä+sormella+naputellut+niin+pitkän+litanian+ja+korjaillut+vieresten+sormien+sohimia+virheitä+niin+kauan,+että+kirjautumiseni+on+saattanut+livahtaa+teille+tietymättömnille.Katsotaan,+onko+mitään+tallella