Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
turkka.mella
profiilit
turkka.mella
turkka.mella
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
40
Kommenttia
450
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ykköseen voi laittaa aina yhden nollan lisää ja äärettömään aina yhden ykkösen lisää joten ykköseen menee ääretön määrä nollaa.
1:0=Ääretön
08.09.2008 17:16
Väitteeni "raamattu ei valehtele" oli virheellinen, koska selvästikkin Nooan tarinan kirjoittanut valehteli, antoi virheellistä iffoa tai häntä oltiin huijattu. Ainakin se nyt näillä tiedoilla siltä näyttäisi.
Väittely oli mielestäni hyvä ja ainakin minä opin jotain uutta.
Joku nyt voi vetää johto päätöksen, että kaikilla raamatun teksteillä on sama totuus arvo, joten kaikki on yhtä paljon valetta. Raamattu ei ole yhden miehen kirjoittama vaan siinä on monta kirjaa yhdessä, jolloin totuus arvo on sama voin tämän kirjoittajan tekstissä, joka ei kata koko raamattua. Mielestäni kuitenkin vähintään kannattaa lukea kirja, ennenkuin tuomitsee sen.
Mielestäni, raamatun filosofia on suurta ja sana Jumalasta kaunis.
24.08.2008 22:04
Kato sieltä raamatusta mimmonen hän on.
Ja jos jumala olisi poistanut jäljet, niin miten se hänestä kusettajan tekee.
24.08.2008 19:55
"9 Tämä on kertomus Nooasta ja hänen suvustaan. Nooa oli aikalaistensa joukossa ainoa oikeamielinen ja nuhteeton, ja hän vaelsi Jumalalle kuuliaisena.
10 Hänelle syntyi kolme poikaa: Seem, Haam ja Jafet.
11 Siihen aikaan turmelus levisi maassa Jumalan silmien alla ja väkivalta täytti maan.
12 Kun Jumala katseli maata, hän näki, että turmelus vallitsi kaikkialla, sillä ihmiset kuluttivat elämänsä pahuudessa.
13 Jumala sanoi Nooalle: "Minä olen päättänyt tehdä lopun kaikesta elollises- ta, sillä maa on ihmisten takia täynnä väkivaltaa. Minä hävitän heidät ja maan heidän kanssaan.
14 Tee itsellesi arkki sypressipuusta, rakenna se huoneita täyteen ja tiivistä se maapiellä sisältä ja ulkoa.
15 Tällaiseksi sinun tulee tehdä arkki: sen pituus olkoon kolmesataa kyynärää, leveys viisikymmentä ja korkeus kolmekymmentä kyynärää.
16 Rakenna arkkiin katto ja tee siitä kyynärän verran kalteva, sijoita ovi arkin kylkeen ja rakenna arkkiin kolme kerrosta.
17 "Minä lähetän vedenpaisumuksen maan päälle hävittämään taivaan alta kaiken, missä on elämän henki. Kaikki on tuhoutuva maan päältä,
18 mutta sinun kanssasi minä teen liiton. Sinun tulee mennä arkkiin ja ottaa mukaan poikasi, vaimosi ja poikiesi vaimot. [1. Piet. 3:20]
19 Ja kaikkia elollisia sinun tulee ottaa mukaasi arkkiin kaksi, uros ja naaras, että ne säilyisivät hengissä sinun kanssasi.
20 Lintuja, karjaeläimiä ja kaikkia pikkueläimiä tulkoon luoksesi kaksi kutakin lajia, jotta ne jäisivät henkiin.
21 Sinun tulee ottaa mukaan arkkiin kaikenlaista syötävää, niin että sinulla ja kaikilla muilla on mitä syödä."
22 Nooa teki kaiken niin kuin Jumala oli häntä käskenyt.
1 Herra sanoi Nooalle: "Mene perheinesi arkkiin, sillä minä olen havainnut sinut ainoaksi vanhurskaaksi tämän sukupolven joukossa. [Viis. 10:4; Sir. 44:17; 2. Piet. 2:5]
2 Ota kaikkia uhrikelpoisia karjaeläimiä seitsemän paria, uroksia ja naaraita, mutta kaikkia epäpuhtaita karjaeläimiä ota kaksi, uros ja naaras. [3. Moos. 11:47]
3 Myös taivaan lintuja ota seitsemän paria, uroksia ja naaraita, että niiden suku jatkuisi maan päällä.
4 Seitsemän päivän kuluttua minä lähetän maan päälle sateen, jota kestää neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä. Minä pyyhin pois maan päältä kaikki olennot, jotka olen luonut."
5 Nooa teki niin kuin Herra oli häntä käskenyt.
6 Nooa oli kuudensadan vuoden ikäinen, kun vedenpaisumus tuli.
7 Hän vei poikansa, vaimonsa ja poikiensa vaimot mukanaan arkkiin vedenpaisumukselta turvaan.
8 Uhrikelpoisia ja epäpuhtaita karjaeläi- miä, lintuja ja kaikkia maalla liikkuvia pikkueläi- miä
9 meni pareittain, uros ja naaras kutakin lajia, Nooan luo arkkiin, niin kuin Jumala oli hänelle sanonut.
10 Kun seitsemän päivää oli kulunut, tuli vedenpaisumus maan päälle.
11 Sinä vuonna, jona Nooa täytti kuusisataa vuotta, vuoden toisen kuukauden seitsemäntenätoista päivänä, puhkesivat kaikki syvyyden lähteet ja taivaan ik- kunat aukenivat. [Job 38:16]
12 Maan päällä satoi rankasti nel- jäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä.
13 Juuri sinä päivänä Nooa sekä hänen kolme poikaansa Seem, Haam ja Jafet, hänen vaimonsa ja hänen kolmen poi- kansa vaimot menivät arkkiin.
14 Heidän lisäkseen arkkiin meni kaikkia villieläimiä, karjaeläimiä ja maalla liikkuvia pikkueläimiä sekä kaikkia lintuja, niin pikkulintuja kuin muitakin siivekkäitä.
15 Nooan luo tuli kaikkia eläviä olentoja pareittain,
16 jokaista lajia uros ja naaras, niin kuin Jumala oli Nooalle sanonut. Ja Jumala sulki oven Nooan jälkeen.
17 Niin tuli vedenpaisumus neljäksikymmeneksi päiväksi maan päälle. Vedet nousivat ja nostivat arkin irti, niin että se kohosi korkealle maasta.
18 Vedet paisuivat ja lisääntyivät suuresti maan päällä, ja arkki ajelehti veden pinnalla.
19 Ja vedet paisuivat paisumistaan, kunnes korkeimmatkin vuoret peittyivät.
20 Vesi nousi, ja vuoret jäivät viisitoista kyynärää veden alle.
21 Silloin tuhoutuivat kaikki maan elävät olennot, linnut, karjaeläimet, villieläimet ja kaikki maan päällä vilisevät pikkueläimet sekä kaikki ihmiset. [Matt. 24:39]
22 Kaikki kuivalla maalla elävät olennot kuolivat, kaikki, joissa oli elämän henkäys.
23 Näin Herra pyyhkäisi maan päältä kaikki elävät olennot, ihmiset, karjaeläimet, pikkueläimet ja linnut; kaikki ne hän pyyhkäisi pois. Jäljelle jäivät vain Nooa sekä ne, jotka olivat hänen kanssaan arkissa. [Viis. 14:6; 2. Piet. 3:6]
24 Maa oli veden vallassa sataviisikymmentä päivää.
1 Mutta Jumala ei unohtanut Nooaa eikä villieläimiä ja karjaeläimiä, jotka olivat arkissa hänen muka- naan, vaan pani tuulen puhaltamaan maan yli, ja vedet lakkasivat nousemasta.
2 Syvyyden lähteet ja taivaan ikkunat sulkeutuivat, ja sade taukosi.
3 Vedet väistyivät väistymistään maan päältä, ja sadanviidenkymmenen päivän kuluttua vedet olivat alentuneet niin paljon,
4 että arkki pysähtyi seitsemännen kuun seitsemäntenätoista päivänä Arara- tin vuoristoon.
5 Vedet vähenivät vähenemistään kymmenenteen kuuhun saakka, ja kymmenennen kuun ensimmäisenä päivänä tulivat vuorten huiput näky- viin.
6 Kun vielä neljäkymmentä päivää oli kulunut, Nooa avasi arkin ikkunaluukun, jonka hän oli tehnyt,
7 ja päästi lentoon korpin. Se lähti ja lenteli edestakaisin, kunnes vedet olivat kuivuneet maan päältä.
8 Sitten hän lähetti luotaan kyyhkysen saadakseen tietää, joko maa oli tullut esiin veden alta,
9 mutta se ei löytänyt jalansijaa, mihin jäädä levähtämään, vaan palasi hänen luokseen arkkiin, sillä vesi peitti yhä koko maan pinnan. Ja hän ojensi kätensä ja otti kyyhkysen luokseen arkkiin.
10 Hän odotti vielä seitsemän päivää ja lähetti kyyhkysen uudelleen arkista.
11 Kun kyyhkynen illansuussa palasi hänen luokseen, sillä oli nokassaan tuore oliivipuun lehti. Siitä Nooa ymmärsi, että vedet olivat käyneet vähiin maan päällä.
12 Hän odotti silti seitsemän päivää lisää ja päästi kyyhkysen jälleen lentoon, eikä se enää palannut hänen luokseen.
13 Ensimmäisenä päivänä ensimmäistä kuuta sinä vuonna, jona Nooa täytti kuusisataayksi vuotta, vedet eivät enää peittäneet maata. Nooa poisti arkin katon ja näki, että maan pinta oli kuivunut.
14 Toisen kuun kahdentenakymmenentenäseitsemäntenä päivänä maa oli kokonaan kuiva.
15 Silloin Jumala sanoi Nooalle:
16 "Lähde ulos arkista ja ota mukaan vaimosi, poikasi ja poikiesi vaimot.
17 Vie mukanasi ulos kaikki eläimet, jotka ovat luonasi, kaikki elävät olennot, linnut, karjaeläimet ja maan päällä liikkuvat pikkueläimet. Vilisköön maa niitä jälleen, ja olkoot ne hedelmälliset ja lisääntykööt maan päällä." [1. Moos. 1:22]
18 Niin Nooa lähti poikiensa, vaimonsa ja poikiensa vaimojen kanssa ulos,
19 ja kaikki eläimet, kaikki pikkueläimet, linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat, lähtivät suvuittain arkista.
20 Sitten Nooa rakensi alttarin Herralle, otti kaikkia uhrikelpoisia karjaeläimiä ja uhrikelpoisia lintuja ja uhrasi ne polttouhrina alttarilla. [1. Moos. 7:2,3]
21 Ja kun Herra tunsi uhrisavun tuoksun, hän sanoi mieles- sään: "Minä en enää koskaan kiroa maata ihmisen tähden, vaikka ihmisen ajatukset ja teot ovat pahat nuoruudesta saakka, enää en hävitä kaikkea elävää, niin kuin tein. [Sananl. 20:9; Saarn. 9:3; Jes. 54:9; Jer. 17:9; Mark. 7:21]
22 -- Niin kauan kuin maa pysyy, ei lakkaa kylvö eikä korjuu, ei vilu eikä helle, ei kesä eikä talvi, ei päivä eikä yö.""
No, ehkä Jumala poisti jäljet maakerrostumista tai jotain, mutta aika heikoltahan tilanne tarinan vedenpitävyyden kannalta näyttää.
Silti raamatun filosofia on minusta tärkein.
24.08.2008 19:21
Sanoit, "Tulvat jättävät *aina* jälkensä maakerrostumiin, poikkeuksetta. Paikallisetkin tulvat. Globaali tulva olisi varmasti jättänyt jälkensä *kaikkialla* maakerrostumiin. Mitään sellaista ei ole kuitenkaan *mistään* havaittu."
Anna minulle linkki jossa joku nimekäs tiede mies/tutkija pystyy vahvistamaan tuon väitteesi.
24.08.2008 14:36
Ja mitä Jumalan olemassa olon todistamiseen tulee, niin Nina Ramstadius näki enkelin.
http://www.turunsanomat.fi/extra/?ts=1,3:1010:0:0,4:10:0:1:2004-06-19,104:10:232526,1:0:0:0:0:0:
24.08.2008 14:33
Vastauseni on, että kaikkia kohtia raamatussa jotka käsittelevät biologiaa tai fysiikkaa ei kannata pitää faktana koska tieto näillä osa alueilla vanhentuu ajan mittaan, mutta sen sijaan raamatun filosofiaa tulee lukea tarkkaan koska mielestäni se on raamatun sydän.
Jos onnistut löytämään pätevän aukon raamatun filosofiasta, niin minä myönnän tappioni.
24.08.2008 14:23
En nyt jaksa ruveta tonkimaan, mutta sieltä löytyy.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Käytä maalais järkeä.
24.08.2008 13:48
"Pointti onkin juuri se, että raamatussa esitettyjen tietojen tieteellisyys on täsmälleen samalla tasolla kuin tieteen taso yleensäkin pronssikaudella." Oliko tämä sinulle yllätys, että johonkin aikaan kirjoitettu kirja käyttää oman aikansa tiedettä.
Kyllä, raamattu sanoo, että lepakko on lintu ja että jänis märehtii, mutta siihen aikaan kun raamattu kirjoitettiin nämä olivat tieteellisiä faktoja. Jos pidät tuota jonain merkkinä raamatun merkityksettömyydestä, niin olen pettynyt.
Harva tänäpäivänä tai koskaan on lukenut raamattua biologian, fysiikan tai maantieteen oppikirjana, se on se filosofia joka siittä kirjasta tekee arvokkaan.
24.08.2008 13:42
Minulla ei ole yhtään tiukat paikat ja minun ei tarvitse hylätä minkään totuus arvoa.
Jos siellä kuussa oli vuori, jolla he olivat. Tai sitten vuori oli vertauskuva, koska kyllähän raamatun kirjoittamisen aikaan tiedettiin maapallon pyöreydestä
24.08.2008 13:29
Väitteen esittäjiä ja toisen väitteen epäiliöitä tässä ollaan molemmat. Sinä väität että ei ja minä että kyllä.
Joten nyt on sinun vuorosi antaa väitteellesi "ettei tulvaa ollut" todisteita.
Siksiän tästä vielä 2008 vuonnakin väitellään, kun tieteellä ei ole todisteita kumotakseen tätä asiaa, jolloin se että asia lukee raamatussa jää raskaimmaksi todisteeksi ja ettei ole todisteita sitä vastaan tukee sen todenperäisyyttä.
24.08.2008 13:18
Tältä sivulta löydätte ne kohdat joista puhutte ja voittehan ruveta etsimään, jos löytyisi vaikka lisää niitä "virheitä".
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
24.08.2008 00:41
No, ajatteleppa asiaa tältä kannalta. Elät jossain 500 luvulla ja sinulle lyödään raamattu käteen jossa väitettäisiin, että jänis ei ole märehtijä, etanan limaa ei voi verrata sulamiseen, Jumalalla ei ole valtaa pistää käärmettä puhumaan, lepakkoa ei voida pitää lintuna ja Jumalalla ei ole valtaa tehdä maan laajuista tulvaa (ja tämä olisi kaikkia sen aikaisia oppejasi ja ymmärrystäsi vastaan). Mikäköhän oisi ollut seaktiosi kirjaa kohtaan tässätapauksessa. Joten eikö kannattaisikin kirjassa kertoa sen ajan ihmisille sen ajan asioita.
Kun mieleisesi "virheet" ja huomautukset raamatun kirjoituksessa koski sanoja joilla yritettiin havainnollistaa jotain sen ajan ihmisille, niin on niiden ymmärtäminen tässä tapauksessa tärkeämpää kuin apsoluuttinen totuus.
Ja mikä sen ajan biologian tietämykseen tulee, on se samalla tasolla, kuin 4000 lukua elävän mielestä sinun biologian tietämyksesi. Kun sinä nyt kirjoitat kirjan, niin oletat varmaan 2000:n vuoden jälkeen sitä lukevan ottavan huomioon tietyt muuttujat tieteessä (toisin kuin mitä sinä nyt teet).
Toivon kovasti ettei neiti vetänyt hernettä nenään, kun nyt viestissäsi herjasit entistä enemmän. Sinun on nyt vain keksittävä raskaampia todisteita tueksesi.
Minä kyllä myönnän tappioni, jos sellaisen kohtaan tässä väittelyssä.
24.08.2008 00:32
"Väitteen esittäjän velvollisuutena pidetään väitteensä todistamista. Todistusvelvollinen ei ole väitteen epäilijä. Ymmärrätkö?"
Kaivatko linkin sivuille missä tämmöinen protokola esitetään ja väitteen esittäjiä ja toisen väitteen epäiliöitä tässä ollaan molemmat. Sinä väität että ei ja minä että kyllä.
Todiste 1. Raamattu. Miten muuten asia olisi sinne päätynyt, jos sitä ei koskaan olisi tapahtunut.
Todiste 2. Kukaan ei ole todistanut maakerrosnäytteiden perusteella ettei tulvaa ollut.
Todiste 3. Sinä. Kuinka muuten kanta isäsi ja eläimet olisivat selvinneet tulvasta hengissä, ilman arkkia.
Todiste 4. Sinä. Kuinka muuten kanta isäsi ja eläimet olisivat selvinneet tulvasta hengissä, ilman arkkia ja Nooaa.
Pakko myöntää, että tässä on kutakuinkin kaikki todisteet mitä minulla olisi antaa tästä asiasta, mutta sinulla on varmasti vielä vähemmän todisteita miksi tämä ei olisi voinut tapahtua, kerroppa ne ja muista Jumala on kaikkivoipa.
23.08.2008 23:45
No kerrohan tarkkaan mikä tarinassa kaipaa mielestäsi todisteluja?
23.08.2008 19:00
1. Lepakot eivät ole lintuja raamatun väitteistä huolimatta.
Leviticus 11
"13. Linnuista taas inhotkaa näitä; älköön niitä syötäkö, vaan olkoot inhottavia: kotka, partakorppikotka ja harmaa korppikotka,
14. haarahaukka ja suohaukkalajit,
15. kaikki kaarnelajit,
16. kamelikurki, pääskynen, kalalokki ja jalohaukkalajit,
17. huuhkaja, kalasääksi ja kissapöllö,
18. sarvipöllö, pelikaani ja likakorppikotka,
19. haikara ja sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko. "
Sanan lintu määritelmä on lähes varmasti ollut eri 2000 vuotta sitten esim: Tarkoittaa eläintä jolla on siivet ja joka lentää.
2. Jänikset eivät ole märehtijöitä.
Leviticus 11
"6. jänistä, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen;"
wikipedia
"Jäniseläinten ravinnonkäytössä on muuan vähän tunnettu erikoisuus: ne syövät säännöllisesti osan ulosteestaan. Näin jänis siirtää umpisuolesta erittyvää ruoansulatusentsyymiä mahalaukkuun. Tuolloin papanoiden sisältö poikkeaa muulloin ulostetusta. Jotkut ovat virheellisesti tulkinneet tämän Raamatussa mainituksi märehtimiseksi. Tosin Raamatun kirjoittamisen aikana märehtimisen määritelmä on voinut olla eri kuin nykyään käytössä oleva."
Totta kai on ollut eri, vain täysi idiootti olettaisi, ettei tieteellisien määritelmien tekiät muutu 2000:n vuoden aikana saatujen tutkimus tulosten myötä.
3. Hyönteiset eivät ole nelijalkaisia.
Leviticus 11:
"20. Ja kaikkia siivellisiä pikkueläimiä, jotka liikkuvat neljällä jalalla, inhotkaa.
21. Kuitenkin saatte siivellisistä pikkueläimistä, jotka liikkuvat neljällä jalalla, syödä niitä, joilla jalkojen yläpuolella on kaksi säärtä hypelläksensä niillä maassa.
22. Niistä te saatte syödä seuraavia: heinäsirkkalajeja, solam-sirkkalajeja, hargol-sirkkalajeja ja haagab-sirkkalajeja.
Selvästikkin tohon aikaan jalalla ja säärellä oli merkittävä eroavaisuus esim: Sääri tarkoitti taka jalkaa (näin ollen kaikilla hyönteisillä oli tuon ajan tieteen mukaan neljä jalkaa ja kaksi säärtä.
4. Etanat eivät "sula".
Psalmit 58:8
"58:9 Olkoot he niinkuin etana, joka sulaa mataessaan, niinkuin vaimon keskoiset, jotka eivät aurinkoa näe."
"Olkoot he niinkuin etana, joka sulaa mataessaan" tai olkoon he niinkuin mies, joka palaa maatessaan. Eli tekstihän antaa vain vertaus kuvan asian käsittämiseksi ja tilanteen havainnollistamiseksi. siinä ei sanota, etana sulaa maatessaan(raamatussa puhutaan paljon vertaus kuvilla ja tuo oli kyllä aika selkeä).
5. Maapallo ei ole litteä.
Matteus 4:8
"8 Vielä Paholainen vei Jeesuksen hyvin korkealle vuorelle, näytti hänelle maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston 9 ja sanoi: "Kaiken tämän minä annan sinulle, jos polvistut eteeni ja kumarrat minua." 10 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, Saatana! On kirjoitettu: 'Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.'"
11 Silloin Paholainen jätti Jeesuksen rauhaan, ja hänen luokseen tuli enkeleitä, jotka palvelivat häntä.
No ensiksikin siinä puhutaan "valtakunnista" ja minulla eikä varmaan sinullakaan ole mitään käsitystä minkä laisia sivilisaatiota tuohon aikaan kutsuttiin valtakunnaksi. Esim: he pitivät vain idän kansakuntia tuohon aikaan valtakuntina ja kaikille ulkopuolisille kansoille oli jokin muu termi. Ja koska tuossa ei kerrottu missä vuori sijaitsee, se olisi voinut olla vaikka kuussa (ja kun maapallo pyörii he olisivat nähneet ne kaikki).
6. Käärmeet eivät puhu.
Genesis 3:14
"1 Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?"
Kyllä, käärme osasi puhua paratiisissa.
"14 Herra Jumala sanoi käärmeelle: -- Koska tämän teit, olet kirottu. Toisin kuin muut eläimet, karja ja pedot, sinun on madeltava vatsallasi ja syötävä maan tomua niin kauan kuin elät."
Näköjään käärme osasi paratiisissa paljon muutakin, mutta häneltä otettiin kaikki pois ja koska käärmeet eivät tänä paivänä puhu, niin niihin kuului myös puhumisen taito.
"23 Niin Herra Jumala ajoi ihmisen pois Eedenin puutarhasta ja pani hänet viljelemään maata, josta hänet oli tehty."
Eedenin puutarha ja paratiisi eivät minkään raamatun tekstin mukaan, ole varmasti santottuna edes maan päällisiä paikkoja.
Että, kyllä sun nyt pitää kehitellä paljon ja paljon parempia todisteita, ennenkuin kukaan toistamiseen jaksaa vaivata sormen päitään kirjoittaakseen sulle vastauksen.
23.08.2008 18:58
"Raamattu vaehtelee maailmasta" Todista.
Vastauksessasi tulee tulla selväksi: asia mistä valehtelee, todisteet, tavat joilla todisteet on saatu, data asiasi takaa.
23.08.2008 16:38
Joten, alku väittämäni oli, että maailman kaikkeuden ikää ei voi määrittää, koska aikadilataation takia aika ei ole vakio. Olin osittain väärässä.(olit enemmän oikeassa kuin minä, älä anna sen nousta päähän)
Luuletko silti, että maailman kaikkeuden iän määrittämisellä voidaan kumota raamatun sanoma? Raamattu puhuu maailmasta ja tiede miehet maailman kaikkeudesta, eri asia. Tietenkin maailman kaikkeus on vanhempi kuin maailma.
23.08.2008 15:40
Väitätkö ettei maassa muka voi kokea aikadilataatiota. En väitä että se on mitenkään suuri, mutta se silti vaikuttaa maassa ja kaikissa missä on kravitaatio. Neutronitähdet ja mustataukot ovat ääri päässä. Olet oikeassa kun sanot "kokea" koska ei maassa sitä nyt ehkä voi konkreettisesti kokea(vaikka se monien vuosi tuhansien aikana kyllä vääristääkin aikaa vähän), mutta et voi kiistää eittei se ole olemassa myös maassa maan kravitaatiokentän vaikutuksesta.
23.08.2008 13:45
No, olen lukenut kaksi kirjaa tähti tieteestä ja tehnyt päätelmäni niiden pohjalta, jotem jos teoriat ovat vanhentuneet, niin ehkä haluaisit valaista minua.
Kun tunnut itse olevan niin hyvin perillä, vaikket muuta lauokaan kuin tuhjiä sivistys-sanoja.
22.08.2008 21:22
22 / 23