Vapaa kuvaus

Eläin joka tavataan tyypillisemmin kirkkokahvila nimisessä chatissä. Toisinaan kirjoittelee palstoilla. Toisinaan sitten taas ei. On ateisti.
Koala_puussa liittyy keskusteluun. Hän on chattäillyt 444444 minuutin aja

Aloituksia

101

Kommenttia

347

1. "En pidä koko kysymyksenasettelusta- se on luvalla sanoen typerä! Arvioit aten henkisyyttä negaation, eli uskisten puutteiden kautta. Ei kovin hedelmällistä."

Käsität ilmeisesti väärin. Ei henkisyys tarvitse ateismia tai uskoa itsessään. Pointti koko kirjoituksessa oli vain hälventää sellaisia joidenkin uskovien ennakkoluuloja ja tulkintoja että ateistit eivät voi olla henkisiä ja ovat esimerkiksi kovia. Vastaavasti myös joskus ateisteilla voi olla ennakkoluuloja uskovista.

"Olen nostanut esiin kysymyksen demokratiasta. Kun muu tasa-arvoistaminen etenee,m pitäisikö naisten olla väliinputoajia kirkossa!? Sanoipa mitä tahansa, tuomion pasuuna raikaa."

Hyvä kysymys. Itse näen että papit ovat kuin nuorallatanssijoita nuoralla jossa on samaan aikaan humaanit arvot,ihmisoikeudet ja kristinuskon perusteet raamattuineen. Eikä vain papit vain kirkko itsessään. Samalla kirkon pitäisi olla myös hieman populisti että se säilyttäisi suosionsa. Kun tasa-arvo etenee on raamatun tulkinnoista usein luovuttava koska ne ovat esimerkiksi naispappeuden tai seksuaalivähemmistöjen kohdalla ristiriidassa keskenään.

" Ehkä menin liian pitkälle - pyydän anteeksi! Eikä ole minun asiani arvioida sinun motiivejasi."

Kiitos tästä. On aina kypsyyden merkki kun ihminen voi tunnustaa arvioineensa väärin. Näin toimivaa ihmistä kuuntelee mielellään silloinkin kun ollaan asioista aivan eri mieltä.
  2. "Miten sinä luulet ,että aito uskova säästyy epäilyksiltä, jopa kieltämisen mahdollisuudelta."

Tälläistä en missään kohtaan väittänytkään.

" Valitettavan usein tuo henkisyys ryhmittyy puolustamaan ateistista maailmankäsitystä. Luopiolla periaatteessa aina."

Ei ateismia tarvitse puolustaa. Jos näkee jonkin asian valheellisena, niin siitä luopuminen eli "luopioituminen" on hyvä asia. Tuolla sanalla "luopio" on kuitenkin uskonnollisessa merkityksessä hyvin negatiivinen sävy.

"Mitä kristinuskoa se on, että ottaa vastaan käskyt kuin susikoira! Raamatun sanomahan on nimenomaan kyseenalaistaa, katsoa, mikä on hyvää ja olla OMASSA sydämessään varma."

Niin, eli käytännössä saa kyseenalaistaa ja koetella kunhan lopputulos on se, että raamattu tai muu uskonto on totuus. Miksi silloin kyseenalaistaa edes vähää jos lopputulema ei voi olla se, että kyseinen uskonto ei perustu totuuteen? Jos lopputulos on omassa mielessä jo ennalta määrätty, on kaikki kyseenalaistaminen turhaa.

"Usko vapauttaa ihmisen olemaaan ihminen ja hyväksymään pinnistelemättä, että on, mikä on"

Tämä on yksilökohtaista eikä siihen tarvita uskoa tai ateismia itsessään.

"Ateisti ensinnäkin tukahduttaa ja kieltää erään yleisinhimillisen piirteen ja tappelee rationalisoiden sitä vastaan."

Mielestäni juuri aloituksessa toin tiettäväksi että usko on inhimillistä. Kristinusko ja moni muu uskonto on niin irrationaalisia että pakostakin rationaalisuus herää eloon.

"Minusta henkisyyden vertaaminen näin on tuoreen käännynnäisen jutustelua oman uskonsa pönkittämiseksi. Eräänlaista "teinhän minä oikein " pyytelyä."

Mistä oletit että olen tuore "käännynnäinen"? Olen ollut ateisti pidempään. Ateismi eli Jumalan olemattomuus ei ole edes itselleni mieluisa asia vaan epämieluisa asia jonka hyväksyn. Olen käsitellyt asiaa itseni kanssa hyvin ja pitkästi joten en tarvitse mitään uskon pönkittämistä maailmankuvaani.

En halua käännyttää ketään. Monelle usko on hyvin tärkeää. Paremminkin haluan antaa pohdittavaa tai esittää kysymyksiä sellaisille uskoville jotka ovat itse valmiita niitä pohtimaan. Kannettu vesi ei pysy kaivossa.
  3. "Jos lähimmäisesi olisi taparikollinen, niin antaisitko hyväksyntäsi sille, että hän jatkaisi rötöstelemistä ja pakoilisi poliisia? "

Tietenkin yrittäisin vaikuttaa asiaan siten että tämä taparikollinen muuttaisi käytöstään. Vertauksesi ei vain sovi lainkaan tähän kysymykseen koska ihminen voi toimia hyvin tai huonosti, uskolla tai ilman.

"Juuri samanlainen on uskovan ja ateistin välinen suhde. Ei uskova voi siunata sitä, että ateisti elää synnissä ja pakoilee Jumalaa."

Ei pidä paikkaansa. Kuten sanottua, ihminen voi tehdä vääriä tekoja uskolla tai ilman. Eihän ateisti edes Jumalaa pakoile vaan hän ei usko sellaiseen. Itsekin ateistina toivoisin olevani väärässä. Näkisin mielelläni olemassa hyvän Jumalan. Asia on vain valitettavasti niin että Jumalan olemassaoloa vastaan on olemassa niin paljon ja niin perustavanlaatuisia todisteita että Jumalan olemassaolon todennäköisyys on hyvin alhainen. Uskovat taas vahvistavat omallä käytöksellään sitä että usko on käytännössä defenssi.

"Ja turha väittää, ettei ateisti usko Jumalaan. Et sinä tänne kirjoittelisi, jos et "pelekäisi polliisia".

Olet väärässä. En kirjoittele tänne siksi että pelkäisin jonkin kristinuskon Jumalaa jonka tiedän olevan fiktiivinen monestakin syystä. Itse asiassa mahdollisen tuntemattoman ja salatun Jumalan olemassaolo on paljon todennäköisempää kuin se, että kristinusko edustaisi Jumalallista totuutta. Tämä siitä syystä että raamattu itsessään erittäin tehokkaasti osoittaa että on ihmisten tekemä väkivaltainen teos ajalta jolloin Jumalakäsitys oli kovin väkivaltainen. Olen itse vapautunut uskonnosta ja entisenä uskovana aihepiiri kiinnostaa nyt erilaisista näkökulmista. Taulun näkee parhaitan ulkopuolelta eikä raamien sisäpuolelta.
  4. "Kysyn,miten selitätte,että puolustatte lähimmäistenne syntielämää,jos teillä todella on Jumalan antama johdatus sisimmässänne. Kaikki palat ei nyt loksahda kohdalleen."

Tämä ei liity itse avaukseen mitenkään mutta en oikein ymmärrä miten se olisi syntielämän puolustamista että ei hyväksy läheisilleen epäuskosta ikuista piinaa. Tekeehän uskovatkin sitä syntiä jokainen päivä joten tässä mielessä uskovalla ja ei-uskovalla ei ole eroa ainakaan tekojen suhteen.

Puheesi kuulostaa itsesi korottamiselle kun lähdet siitä oletuksesta että uskova eläisi paremmin kuin ei-uskova. Monasti asia on jopa toisinpäin.
  5. "Tässä ei ole kyse siitä, mitä uskovat hyväksyvät, vaan mitä helvettiin matkalla oleva henkilö itse hyväksyy omalle kohdalleen. "

Tietysti on tästä kysymys että mitä hyväksyy läheisilleen. Vaikka ei voisikaan vaikuttaa Jumalan päätöksentekoon niin on lopulta hyväksyttävä että Jumala laittaa ikuiseen piinaan omiakin läheisiä epäuskosta, mikäli aikoo olla kristitty joka ei kapinoi Jumalaansa vastaan. Muistuttaisin myös että epäuskoinen ihminen ei myös usko hel-vettiin joten hän ei luonnollisestikaan valitse joutua paikkaan mihin ei usko.

"Et sinä sillä mitään voita, että luovut kristinuskoata. Ei ******** lakkaa sen seurauksena olemasta. Jos et tykkää helvetistä, niin miksi haluat edistää joutumistasi sinne eroamalla kristinuskosta ?"

Olet sikäli oikeassa että ei kristinusko muutu todeksi tai epätodeksi uskolla tai epäuskolla. Kyse oli kuitenkin siitä että havaitsin että omaatuntoa kolkutti tämä hel-vettikysymys aina kun ajattelin että joki ei-uskova joutuisi epäuskon takia sellaiseen paikkaan. Tämä omantunnon kolkutus osoitti minulle ettei raamattu ole sopusoinnussa moraalin kanssa. Tämä herätti minut pohtimaan ja tutkimaan kristinuskoa laajemmin ja havainto oli että kristinusko ei kestänyt sitä koettelua vaan mureni kriittisessä tarkastelussa.

Pidän siis kristinuskon hel-vettiä yhtä totena kuin sinä pidät kaiketi islamin uskonnon hel-vettiä. En siis edistä itseni joutumista hel-vettiin millään muotoa koska pidän ajatusta sellaisesta paikasta lapsellisena uskomuksena.
  6. "Itse en osaa ajatella noin kuin kuvailet kristittyjen ajattelevan, muiden hel-vettiin joutumisesta tai taivaaseen pääsemisestä. Kuten sanottu Jumalan tiet ovat tutkimattomia emmekä me ole ketään sanomaan mihin kukin joutuu kuolemansa jälkeen"

Kysymys ei ollutkaan siitä kuka tietää minne kukin joutuu tai että kukaan tuomitsisi ketään minnekään. Kyse oli siitä että hel-vettiin uskovana kristittynä on pakotetty HYVÄKSYMÄÄN läheisilleen ikuinen kärsimys pelkästä epäuskosta. Hyväksytkö sinä?

"Enhän voi automaattisesti tietää itsekään kristittynä, että pääsen varmasti taivaaseen. Lisäksi kukaan meistä ei tiedä millainen taivas on. Emme tiedä tunnistammeko toisemme siellä samoin kuin maanpäällä ja onko taivassa esim. perhesuhteet voimassa"

Emme tiedäkään mutta oletuksena on kuitenkin kristinuskossa se, että ei-uskova ei taivaaseen pääse vaan hänen paikkansa on hel-vetti. Ja kysymys oli edelleen että hyväksyykö kristitty tämän läheiselleen tuomioksi.

"Tottakai jokainen meistä toivoo, että kaikki läheisemme ja itsekin pääsisimme taivaaseen ja saisimme levon, mutta tämä on todellakin jotain sellaista salattua, johon saamme vastauksen vasta kuolemassa."

Siinä mielessä kovin salattua se ei useimmille kristityille vaikuttaisi olevan tämä hel-vetti tai taivas-kysymys että kuitenkin useimmat kristityt joko varoittelee hel-vettiin joutumisesta tai tekee muuta rukoustyötä tms vaikuttaakseen asiaan. Miksi he tekisivät tätä jos eivät uskoisi hel-vettiin?

"Toivon todellakin, ettei sinun tai kenenkään toisenkaan tarvitsisi ajatella, että kristityt muita kohdatessaan ajattelisivat heidän osaansa kuoleman jälkeen. En usko kovinkaan monen niin tekevän. Enemmänkin haluaisin toivottaa tässä ja nyt jokaiselle ihmiselle uskontoon katsomatta onnellista ja elämän makuista elämää. "

Saanen vetää tästä sen johtopäätöksen ettet pidä itse hel-vettiä ainakaan kovin suurena riskinä tai todellisena paikkana?
  7. "Kirjoituksessasi kiinnität huomiota paljon negatiivisiin asioihin. Jotenkin elämä ja erityisesti lasten syntymä saa kirjoituksesi valossa hyvin kyynisen arvon."

Ehkä kirjoitukseni onkin negatiivinen kristinuskosta käsin mutta mietipä sitä että tämä on vain minun kirjoitus mutta helve-vetin ikuisuudessa on vielä negatiivisempaa jokaisena hetkenä suurella osalla ihmiskuntaa.

"Itse ajattelen, että elämä on suuri lahja. Monet toivovat lasta ja ovat lapsettomuuden takia surullisia. Kristittyinä meille elämä on lahjaa Jumalalta."

Minusta on suuri vitsi kutsua elämää lahjaksi. Maailmaan syntyy joka hetki lapsia vanhemmille jotka tulevat kiusaamaan lastaan eri tavoin. Miksi Jumala antaisi sellaisen "lahjan" vanhemmille jotka tietää epäkelpoiksi ihmisiksi tai muutoin sietämättömiin olosuhteisiin?

"Vaikka elämässä on paljon vaikeuksia ja haasteita emmekä me tiedä mitä tulevaisuus tuo itse kullekin, niin silti elämän arvo on mittaamaton. "

Jos palautan mielisi sellaisenkin taannoin uutisissa olleen koko kansaa järkyttäneen uutisen jossa 8 vuotias lapsi tukehdetuttiin kuoliaaksi niin puheesi elämän arvosta muuttuu aika oudoiksi. Tuskimpa tämä viaton pieni ihminen piti kärsimyksiään mittaamattoman arvokkaina.

"Ja ajattelen myös, että kristittyinä on lupa uskoa taivaaseen ei vain helvettiin. "

Muotoilet asian oudosti ikäänkuin voisimme iitsekkäästi ottaa vain kermat päältä ja unohtaa sen helve-tin joka koskettaa kuitenkin suurinta osaa kristinuskon todellisuudessa.

"Saamme olla taivaan kansalaisia ja silti elää jokainen uusi päivä suurena Jumalan lahjana."

Jos se on jotkain suurta että saa elää ja palvoa sellaista Jumalaa joka on joukkoteurastanut luomuksiaan ja aikoo vielä laittaa hel-vettiin terveestä skeptisyydestä ihmisiä niin aika outoa.

Ehkä Merja papille avauksen asia on vain negatiivisuutta mutta mielestäni taivaan ansaitsevia ihmisiä pitäisi kiinnostaa myös muiden kohtalo hieman eikä vain omansa.