Vapaa kuvaus

Eläin joka tavataan tyypillisemmin kirkkokahvila nimisessä chatissä. Toisinaan kirjoittelee palstoilla. Toisinaan sitten taas ei. On ateisti.
Koala_puussa liittyy keskusteluun. Hän on chattäillyt 444444 minuutin aja

Aloituksia

101

Kommenttia

347

1. "Minä olen monesti kyseenlaistanut uskoon liittyviä opillisia asioita."

Haluaisitko täsmentää millaisia opillisia asioita?

"Jumala on rakastanut maailmaa ja meitä ihmisiä paljon, käsittämättömän paljon"

Miten tämä sinusta näyttäytyy maailmassa? Onko Jumala mielestäsi riittävän aktiivinen toteuttamaan esimerkiksi oikeudenmukaisuutta sen suhteen millaisia lähtöedellytyksiä saamme jo syntymässämme? ( sairaudet yms)

"Helvetillä pelottelu ei kuulu meille."

Tällä tavalla voikin kätevästi sivuuttaa koko asian moraalittomuuden pohdinnan. Kukaan ei ole puhunutkaan pelottelusta. Mielestäni kuitenkin jos kristinuskoon kuuluu hel-vetti, on se niin karmea asia että nimenomaan sillä pitäisi pelotella ihmisiä olettaen että siihen uskotaan ja sitä pidetään todellisena vaarana. Normaalia on että vaaroista varoitetaan sitä enemmän mitä suurempi vaara on. Ikuista tuskaa olettaisi varoiteltavan kaikkialla.
  2. "Uskon ja luotan, että enkeli oli nälkään nääntyvän lapsen luona häntä vahvistamassa, kun äiti jätti hänet heitteille."

Minusta ajatuksesi on vähintäänkin rivo ja sairas. Ettäkö pitäisi ajatella että Jumalalla on kyky ihan auttaa tätäkin lasta mutta sitä hän ei halua tehdä, vaan hän on lapsen "luona" sitten auttamassa häntä kuihtumaan ja kuolemaan? Miljoonat maailman ihmiset olisivat halunneet tätäkin lasta auttaa, mutta he eivät olleet asiasta edes tietoisia. Jumala taas näkee kaiken ja pystyisi auttamaan, mutta tahtoa tuntuu puuttuvan. Minä sanoisin että ihminen on ihmillisempi kuin Jumalasi.

Moni ihminen ei kykenisi katsomaan sivusto toimettomana pienen lapsen kuihtumista ja hätää. Jumala nähtävästi tähän pystyy. Sitten joku uskova kertoo "todistuksen" kuinka Jumala antoi hänelle työpaikan ja yhdessä huudetaan sitten halleluujaata ja kiitosta. Se jos mikä on todellista sokeutta.

"Joskus emme vain ymmärrä, miksi tällaisia lastenkohtaloita sattuu tapahtumaan."

Jos väitetty Jumala luo kaikista erilaisia persoonia ja vielä suosii vapaata tahtoa, niin tälläistä siitä seuraa.

"Olen sanaton ja suruissani ihmisen pahuuden vuoksi. "

Minä olen sanaton myös siitä että on aikuisia ihmisiä joilla on niin suuri tarve mielyttää itseään väkivaltaisilla tarinoilla "rakkauden" jumalasta että he kehtaavat päästää suustaan väitteitä että Jumala on näiden suunnattomasti kärsivien rinnalla ja tukena ja väheksyä näin toisten kärsimystä.

Pitäisikö tosissaan uskoa että rakkauden Jumala suojelee pahantekijän vapaata tahtoa niin paljon ettei mitenkään voi auttaa tälläisen ihmisen uhria ja pelastaa häntä?
  3. "Pohdintasi on mielenkiintoista ja tärkeää."

Joidenkin mielestä se on vähemmän tärkeää. Kiitos kuitenkin kannustuksesta.

"Ymmärtäisin, että Jumalalla on oma ratkaisunsa heille, jotka eivät ole kuulleet koskaan Jumalasta ja Jeesuksesta. Eihän voi ikään kuin olla syyllinen, jos ei ole valinnan vapautta, kun ei ole ollut mahdolisuutta valita."

Tämä ei poista mitenkään sitä eriavoisuutta joka kristinuskossa ihmisten välillä on. Jos kuulematon tuomitaan tekojen mukaan ja kuullut uskon mukaan, on asetelma väärämielinen. Raamattu myös sanoo että jokainen on syntiä tehnyt ja koska uskovatkaan eivät kuulemma voisi teoillaan pelastua, kuinka kuulematon sitten voisi? Tästä mielestäni seuraa se että kuulemattomat joutuvat aina kadotukseen koska heidän tekonsa ei riitä. Jos taas Jumala armahtaisi kuulemattomat kategorisesti, niin sekin olisi väärin koska silloin kuulemattomuus pelastaisi ihmiset varmemmin kuin kuuleminen, koska kuulluista ei kaikki kykene uskomaan tarinaa.
    Teki niin tai näin, järjestelmästä ei saa koskaan oikeudenmukaista.

"Toinen asia, ihmisellä on valinnan vapaus, sikäli, että Jumala ei pakota seuraansa."

En kutsu sitä valinnanvapaudeksi että ihminen syntyy esim musliperheeseen muslimimaahan ja kuulee toki kristinuskosta, mutta pitää tätä harhaoppina kuten kristityt pitävät islamia. Kuuleminen ei takaa valinnanvapautta koska kyky uskomiseen riippuu lähtökohdista. Toisaalta itsekään en ateistina voisi valita uskoa koska totuusarvoja ei voi yleensäkään valita. Me emme voi valita pitämmekö jotain asiaa uskottavana vai ei, siis ainakaan päättämällä asiaa.

Myöskään se että ateisti ei usko Jumalaan, ei suinkaan tarkoita että hän haluaisi kadotukseen, johon ei usko siihenkään. Itse ateistina pitäisin Jumalaa erittäin tervetulleena asiana, mutta en saata todellisuuden valossa mitenkään uskoa sellaisen olemassaoloon. Tämä ei ole mitenkään valintaa vaan paremminkin sitä että on pakotettu hyväksymään hahmottamansa ja käsittämänsä todellisuuden sellaisena millaisena se näyttäytyy. Jotta olisimme asiassa mahdollisiman rehellisiä ja objektiivisia, pitää muistaa ettei asioiden tarvitse olla sellaisia kuin me toivoisimme niiden olevan. Tässä kohtaa rehellisyys on tärkeämpää kuin itsensä mielyttäminen.

Toisaalta se, että jos kristinuskon Jumala ei halua pakottaa seuraansa, hän kuitenkin pakottaa ei-uskovat ja väärin uskovat kadotukseen. Allekirjoittanut esimerkiksi ei haluaisi taivaaseen sen paremmin kuin kadotukseenkaan. Jos silti joudun toiseen, minut sinne nimenomaan pakotetaan kristinuskossa.

Kadotus on asia joka aiheuttaa kristinuskossa sen, että Jumala oletettavasti tietää että taivaaseen on tulossa monia uhkailun ja pelon vuoksi. Tilanne muistuttaa sitä kun joku ihminen uhkailemalla ja kiristämällä yrittäisi saada itselleen kumppania ja odottaisi vielä tältä aitoa rakkautta itseensä.
  4. "Erilaisia filosofisia suuntauksia sitten antiikin ajoista lähtien, on kuin Vilkkilässä kissoja. Minkänimisten filosofien opetuksista olet itse poiminut eväitä oman ja läheistesi ns. hyvän elämän rakennuspalikoiksi ja mitä ne palikat ovat?"

Uskonnottomalla uskolla Jumalaan en sinänsä tarkoita mitään filosofista aatetta. Pelkästään sen näen hyödyllisenä jos yksilö uskoo ilman uskontoa Jumalaan vaikka hän ei omaisi mitään ideologiaa. Itse en ole yrittänyt omaksua mistään filosofioista rakennuspalikoita mihinkään vaan pyrin ajatuksen tasolla näkemään sellaisia. Hyvän elämän rakennuspalikat on kaiketi verrattain yksinkertaisia eivätkä vaadi edes uskoa Jumaliin.

"Mitä tulee erilaisuuden sietokykymittareihin, niin huonolta näyttää.
    Yksi ei siedä esim. liian lihavia, toinen liian laihoja, kolmas rumia, neljäs tyhmiä, viides yhteiskunnan vapaamatkustajia jne., porukalla ei siedetä esim. toista poliittista mielipidettä olevia, ei lähistölle rakennettavaa/peruskorjattavaa vammais-/alkoholistiasuntolaa jne"

Tämä on totta mutta ehkä juuri siksi että "luonnostaan" ihmiset eivät tahdo sietää aina erilaisuutta, olisi uskontojen vaikutuksen vähentyminen positiivista koska ne tuottavat tarpeetonta kapea-alaisuutta näkökenttiimme.

"Kertoisitko millä sinä mittareilla mittaat yksilön/kansakuntien henkistä kehitystä esim ajanlaskusta 4000 vuotta eaa nykypäivään ja minkälaista kehitystä siinä näet?"

En mittaa sitä lainkaan. Päättelen että henkinen kehitys on sitä helpompaa mitä vähemmän ihminen täyttää itseään ns. varmoilla totuuksilla ja valmiilla moraaleilla yms mitä uskonnot tuottavat. Koska silloin yksilö joutuu näkemään vaivaa itsensä kanssa enemmän eikä ole heti tarjolla keinotekoista näennäisturvaakaan.

"Tilaa innovaatioille ym. tilanteen estämiseksi löytyy kirjoituksistasi päätellen vain teiltä "uskonnottomillta Jumalauskovilta", koska mielestäsi uskontofilosofisten opetusten noudattaminen elämässä tappaa niin yksilön "luovuuden kuin pohdinnankin""

Itse en ole uskonnoton Jumalauskova vaan ateisti. Uskovakin voi olla luova ja innovatiivinen ja vaikka mitä. Pointtini on vain että uskonnoista on keskimäärin valtavasti haittaa. Tämän voi todentaa jo tutustumalla ihmisen historiaan ja uskontojen historiaan.