Vapaa kuvaus

m.y.m = Mies yksin matkalla Olen keski-ikäinen mies. Nautin Thaimaan matkailusta paljon. Olen saanut paljon paikallisilta ystäviltä opastusta, neuvoja, ja päässyt paikkoihin jonne normaalisti turistit eivät mene. Yritän jakaa sitä iloa, ja oppia jota olen itse saannut jo jonkun verran matkustaneena. Oppimista minullakin on vielä paljon, niin kielessä kuin kulttuurissakin. Jotta meillä kaikilla olisi parempi mieli ja loma Suosikkibändit/artistit: job2do, tai oratai, sek loso Lempikirjat: thaisanakirja. Vapaa-aikanani: matkailu, musiikki, kulttuuri, thaikieli Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: khao lak En pidä: pahansuopaisuudesta Parhaat matkakohteet: Thaimaa (khao lak), isaan Ruoka & juoma: Singha, padthai, priau waan, roti sai kluei sai nom, muu waan, wiskikana (teryaki), hong thong. Haave ammatti: Oppaaksi khao lakkiin.

Aloituksia

40

Kommenttia

454

1. Minusta koko khao lak palsta on niin asiallinen kuin se mitenkään sosiaalisessa mediassa on mahdollista. Joskus tosin vähän hiljainen. Joten kiitos kuuluu kaikille. Myös niille jotka jättävät kirjoittamatta.

Ne sää ennusteet!!!
    On aina riesana. Kun tuppaavat vielä tähänkin aikaan näyttämään kaikkea mahdollista. Yleensä ne kuurot tulee alkuiltapäivästä, ja harvoin tuntia kestävät. Itse en niitä ennusteita etukäteen murehtisi. Tosin sitä vettä voi tulla sitten kuin seinää. Eli joskus metriä ei eteensä näe. Jos sellainen kohdalle sattuu, se pitää ottaa kokemuksena. Muuten sade raikasta vain ilmaa. Jos rantsulla alkaa satamaan, niin sen ajan voi vaikka nauttia hieronnasta. Myös syöminen on hyvä tapa pidellä sadetta. Sunetralla ainakin on aivan loistava ruoka ravintola rannalla, jossa on hyvä pidellä sadetta.

Hmm! Onkohan sunetrasta täällä kukaan kertonut koskaan mitään? En muista. Tai varmaan olen hehkuttanut heidänkin rantahierojiaan viime talvena.

Baan Sunetra on hotelli, jolla on jokin oma tapa hankkia asiakkaita. Ei löydy hotellihakukoneilta. Ilmeisesti omistajalla on saksankielinen tausta.Sunetra on kuuluisa koiristaan. Ne ovat tosi kilttejä, ja hyvätapaisia. Niitä vain on yli 30 :) . Muistan lukeneeni joiltakin saksalaisilta sivuilta, että olisivat pelastettuja kulkukoiria. Myös kissoja siellä lliikkuu normaalia enemmän.

Eläimet ei tosiaankaan siellä kuitenkaan häiritse asiakkaita. Mutta näkee niitä, kun osa saa olla vapaana.

Kun nyt noista ravintoloista on ollut puhetta, niin kerrotaan vielä yksi asia. Parhaaksi osoittautunut sanonta kutsua tarjoilijaa thaimaassa on * Nong Nong* Testatkaa vaikka :)

Suomessa vastaavasta voisi tarjoilija hermostua, mutta thaimaassa se on normaali sanonta. Thaimaahan on hyvin hierarkinen maa. Nong tarkoittanee jotakin vähempi arvoista tms. Esim noong sau on pikkusisko. phii sau taas vastaavasti isosisko.

Kun kissoistakin oli puhetta, niin niiden ääntä ei kannata ehkä matkia sanomalla maumau = humalassa. :) Kissa taas thaiksi on määu. Koira on maa.
    se khaohöpö
  2. Minua on kohdeltu khao lakissa kuin kukkaa kämmenellä. Hyvää fiilistä ja mukavia kokemuksia on kiva jakaa, jotta kaikki voisivat nauttia matkoistaan. Kiva jos joku tykkää.

kymmeniä kertoja komolsilla ruokailleena, ilman oireita, toki käsitys on eri.
    Ellei oireiksi lasketa hyvää mieltä, ja pahanlaatuiseksi käynyttä khao lak riippuvuutta, johon varmaan komolsillakin pieni osuutensa.

Ruokamyrkytyksen tai sen syyn voi todeta vain laboratoriotutkimuksin. Muutenhan se voi olla peräisin vaikka aamiaiselta, tai omista käsistä. Itse en kyllä lomaani tuhlaisi labratutkimuksiin. Jos niitä ei ole tehty, niin sitten syyn aiheuttajaan voi uskoa siinä missä ensiviikon punanuttuunkin.

Toki ruokamyrkytyksen voi saada helsingin hienoimmista ravintoloistakin jos huono tuuri käy. Joten ei se mahdotonta liene missään.

Itse aijon tulevaisuudessakin nauttia edelleen komolsin ruoista, juomista, hieronnoista ja muistakin palveluista, joille tarvetta ilmenee. Enkä näe omalta kohdalta mitään syytä miksen sitä suosittelisi muillekkin.

Toki ko rannalla on muitakin ihania ihmisiä, joita on hienoa tavata kun sinnepäin pääsen.

Komols vaan on sellainen palvelu ja tietotoimisto, että siksi sitä helposti suosittelen lähes kaikkeen. Viime talvena kävi yksi henkilökunnasta jopa tarkistamassa etukäteen bungalovin, onko se tarpeksi hyvä, hinta kun tuntui minusta alhaiselta. tuttu kuski lentokentällä vastassa helpottaa aina. Ei kovin omatoimista, mutta hiton kätevää.

Aina on komolsilla ollut muitakin kanta-asiakkait, jotka olen siellä nähnyt aijemminkin. En siis suinkaan ole ainut khaohöpö
  3. Melonta keskus tai miksi sitä nyt voisi sanoakkaan, on hotellistasi ehkä reilu kymmenisen km Phuketin suuntaan. Nimeltään paikka on Ta din deang (community based tourism group) yhteisöllinen turistiryhmä.

siellä voi tutustua vihannesten vesiviljelyyn
    batiikki maalaukseen
    tinakaivokseen
    melonta lähellä puhdasta mangrove metsää.
    luontopolku
    jos haluat lisätietoa paikasta voit soittaa Habideen Waharak 084 991 1529
    suomesta soittaessa +6684....

toinen vastaava melonnan järjestäjä Baan koh nok community.
    sinne puhelin on 085 473 8987 tai 084 442 287.

Itse jos haluaisin melomaan lähteä. samalla rannalla kuin briza sijaitsee, löytyy komols corner niminen ranta ravintola, jossa myös saa hierontaa.
    https://www.facebook.com/pages/Komols-Corner/240841879378671
    Paikan pomo katekanda Pramkaew jonka miehellä komol:lla on matkaily yritys komols tour. Katekandalle kun kertoo haluavansa melomaan, hän järjestää kyllä juuri haluamasi retken. hakevat hotelilta ja vievät odottavat ja tuovat takaisin. Minua he ovat useinmiten kuskanneet uudehkolla avensilla, sillä voi pidemillä olla merkitystä lavatakseihin verrattuna.

Jos itse melominen tuntuu liian rankalta lomalla, voi lähteä myös vaikkapa bambulautta safarille, johon kuuluu myös härkävankkuriajelu. Tähänkin löytyy apu komolsilta.

Voitte myös mennä brizalta parisen kilsaa phuketin suuntaan, josta löytyy iso valkoinen talo, jonka seinässä lukee isoin kirjaimin tourist information (vasemmalla puolella tietä). Paikka on nimeltään baan nam sai. Olen baan nam sai projektista tänne kirjoittanut aijemmin. Sieltä löytyy kuitenkin kaikki mahdollinen tieto erilaisista aktiviteettimahdollisuuksista jota khao lakilla on tarjottavana. Siellä ei välttämättä näe henkilökuntaa, mutta tiskillä on kello jota soittamalla henkilökuntaa ilmestyy paikalle.

Kertokaahan katekandalle ja sumlee (samlii) lle terveisiä suomesta.

Palstalla vasta oli brizasta parikin hyvää ketjua, joten niihin tutustumalla saatte hotellista ja sen ympäristöstä hyvän kuvan.
    Myös merlin, emerald, diamond, hotellit ovat samalla rannalla joten niistäkin ketjuista varmaan voi alueeseen hyötyä olla.
  4. Jokainen Thaimaalainen tuntee jonkun joka on ollut skootterionnettomuudessa, ettei sitä voi turvalliseksi sanoa. Skoottereitakin on paljon. Monet myös ajavat päihtyneenä siellä skootterilla. Myös ilman kypärää, itsekin siihen syyllistynyt, myönnän häpeissäni. Kaipa jokainen suomalainenkin taas tuntee jonkun joka on ollut auto-onnettomuudessa.

Skoottereihin on siellä kuitenkin totuttu, koska niitä on jokapuolella, ja paljon. Thaimaalaiset eivät juurikaan perusta kävelemisestä, joten etenkin turistikohteiden ulkopuolella jalkakäytävät on täynnä kauppojen tavaraa, ja mainoksia, koska siellä ei juuri kukaan kulje jalan. Niin ei sitten jalankulkijoihin suhtaudutakkaan samoin kuin meillä suomessa.

Khao lak on oivallinen ensimmäinen paikka thaimaassa ajaa skootterilla, koska eihän siellä ole kuin yksi tie, ja pari sivukujaa, näin karrikoiden. Myös pientareet ovat leveät jossa on tilaa ajella. Kuitenkin käännyttäessä ja tienylityksissä kannattaa olla mielummin ylivarovainen. Pysähtyy sitten vaikka reilusti, ja odottaa, että tie on selvä. Niin monet paikallisetkin tekevät.

Ennen skootterin selkään hyppäämistä kannattaa ehkä kuitenkin vaikka ajaa lenkki taksilla, ja kuvitella itse ajavansa. Koska *vääränpuoleinen* liikenne voi sekottaa väistämissääntöjä, ryhmittymisiä jne. Ainakin itselle olisi sattunut varmaan parikin kolaria, kapealla tiellä väistäessä oikealle vastaan tulijaa.

Myös se on hyvä tiedostaa etenkin khao lakin rinnettä mukailevalla tiellä, joka on todella mutkainen, että monet autoiljat antavat äänimerkin ilmoittaakseen ohittavansa. Siitä ei pidä säikähtää.

Eikä paikallisten kanssa kannata ajaa kilpaa. Antaa vain kiireisten mennä ja ohitella, minnekäs sitä lomalla olisikaan kiire :)
  5. Kuten thaimaassa on melko tavallistakin, ei liikennesuunnittelussa paljon jalankulkijoiden varaan lasketa. Vain suurissa kaupungeissa olen nähnyt ylikulkusiltoja jalankulkijoille.

Suojateitäkään ei ihan äkkiä tule mieleeni, ainakaan khao lakissa. Voin toki olla väärässäkin, mutta mielikuvaa niistä ei ole. vai onko yksi keskustassa?

Aika vähän Thaimaalaisia näkee jalan kulkemassa. Lyhellekkin matkalle helposti otetaan skootteri alle. Siksi meidän farangien liikkumista siellä pidetään kaottisena, samoin kuin me pidetään Thailiikennettä. Jalankulkijan kyllä kannattaa olla enemmän kuin hyvin varovainen kadun ylityksissä.

Kyllähän khao lakissa löytyy neljä kaistaa ainakin nang thong marketille saakka. keskellä on vielä koroke.
    Matkavakuutus kannattaa kyllä ottaa. Se ei ole kovin suuri kustannus, koko matkabudjettia ajatellen. Ei sitten jää omaisten maksettavaksi erikoiskuljetus, joka varmasti on hinnakas, jos huonosti käy.

Noi suojatiet kyllä jäi mietittymään, onko yhtään.? Itse kun liikun skootterilla nykyisin khao lakissa, niin ei niin suojateitä ole tarvinnut. keskustassakin tulee käytyä vain kerran pari matkalla.
  6. Nämä lienee niin makuasioita. Yksi oleellinen seikka voisi olla kielitaito, joka voi valintaan vaikuttaa. Toisaalta etenkin vanhemmille ihmisille, kotimainen opas voi tuoda turvallisuudentunnetta. Suomalaisilla oppailla tuntuu vain tietämys rajoittumaan johonkin luetusta opittuun.

Paikallisen järjestäjän kautta, saa aina valmisretket edullisemmin.Myyntikojuja on ihan joka nurkalla. Palvelut toimii. Minä olen suosinut komols touria jos saariretkiä olen tehnyt. Toki siihen vaikuttaa omistajien tunteminen, ja tieto että hinta on mulle suht koht kohdallaan tinkimättä.

Itse teen retkeni nykyisin ihan itsenäisesti yleensä skootterilla. Aikataulun voi päättää fiiliksen ja säänkin mukaan.

Mukavia kohteita itsenäiseen retkeilyyn voisivat olla ainakin: Takua pa:n markkinat, Kapongin kuumat lähteet, koh kho khao, kaikki vesiputoukset, monet temppelit, perhos ja orkideapuisto, Thai myang, maaseutukierrokset, kilpikonnat, Tsunamimuistomerkit. Khao lakin rantakierros, luostarikoulu, baan nam sai,...

Jotkut luontonähtävyydet on maksullisia 100thb/ hlö/ päivä. Samalla lipulla pääsee kaikkiin, mitä päivässä ehtii kiertää.

Niihin toki voi myös yhdistää muita aktiviteettejä mitä khao lakista löytyy kuten:

ratsastusta, minigolfia, golfia, surfausta, sukellusta, mönkkäriajelua, maastöpyöräilyä, härkävankkurit, bambulauttailu, norsusafarit, luontopolut, melonta...

khao lakista voi myös vuokrata pitkähäntäveneen omaan käyttöön. Niitä on joillakin rannoillakin, varsinainen vuokrauspiste sijaitsee, thap la mu:ssa. vuokraus onnistuu myös baan nam sai:n kautta.
  7. lueppas noita brizan, emeraldin, ja merlinin ketjuja, niissä aika paljon siitä ympäristöstäkin.

Kuitenkin siinä kymmenkuntaravintolaa sadanmetrinsäteellä. Joes seafood monien mieleen.

Rannalla päivisin voi syödä myös komols cornerilla, eikä maksa paljon.
    Myös heidän hierontapalveluja suosittelen, koska pomo huolehtii hieronnan tasosta.

Khao lakissa ei ole tuk tukeja, vaan lavatakseja.
    Itse olen viehtynyt juuri ko rannalle, mutta toki mielipiteeni on puolueellinen :)

Eikä emeraldilta aina kannata lähteäkkään khao lakin keskustan suuntaan, vaan myös lam kaeniin, jonne matkaa vain pari kilsaa. siellä myös pidetään markkinoita paikallisille. Ja monta hyvää ruokapaikkaa, jotka suunnattu paikallisille. Lam kaenissa on myös loistava kalaravintola baan khaolak.

emeraldin lähelle pysähtyy myös pannarimopo, josta saa ihan kelvollisia banaanibannareita, kastikkeeksi suosittelen maitoa :) vastaa vaniljakastiketta. Varmaankin kondensoitua maitoa keitetty kasaan.

Mielestäni ehkäpä parempikin hotelli on diamond joka on emeraldin vieressä, mutta sinne ei taida suomalaiset matkatoimistot tehdä varauksia. netistä toki saa varattua.

Merlin on taatusti parempi, mutta on myös kyllä hintavampi. Merlinkin sijaitsee emeraldin vieressä.
    Brizaakin suosittelisin, joka on myös aivan emeraldin tuntumassa, ja taitaa olla myös hivenen halvempi, ja uusipuoli on vain parivuotta vanha.

Aika monta kertaa olen eteläisellä khaolakin rannalla saanut viettää lomani, joten jos kysymyksiä, ilmenee niin vastailen, jos osaan. Rantaan ette tule pettymään.

Moracea hotellista en tiedä mitään, en edes missä sijaitsee :(
  8. eihän khao lakin hotellien aurinkotuolit ole olleetkaan rannalla... siis hiekalla. Ne ovat siis edelleen hotellien pihalla, hiekkarajan yläpuolella. n. 20m vesirajasta.
    Toki aina on ollut matkailijoita, ja baariyrittäjiäkin jotka ajattelevat ettei säännöt heitä koske. Hotellit sensijaan pääsääntöisesti aika hyvin ovat pitäneet rannat tuolittomina. Jotkut hotellin asukit ovat niitä tuoleja, kumipatjoja sitten roudanneet ilman lupaa hiekalle, mutta heitä paheksutaan.

Myös rantabaareja on edelleen heti hiekan yläpuolella.

Joka sesonki joku matkailija valittelee tai ihmettelee tuolien puuttumista rannalla, ennen matkaa. Matkan jälkeen en ole huomannut kenenkään valittavan.

Pidetään siis jatkossakin khao lakin rannat vapaina.