Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

17

Kommenttia

255

1. Olin muutama vuosi sitten Tivoli-hotellissa. Hotellissa on kolme asuinrakennusta ja ravintolarakennus seka vielä erillinen rakennus jossa oli "respa" ja baari ym. Ulkoalueella on isohko uima-allas. Rakennusten ympärillä on pieni kaunis puutarha erilaisine kasveineen. Huoneet olivat ihan ok no ehkä hitusen "kulahtaneet".Ulkoalueella oli myös muutama tenniskenttä. Kun siellä olin niin aamiainen oli buffet aamiainen samoin illallinen. Ruoka oli kummassakin ihan ok ja sitä oli liikaakin. Minkään ison mäen takana Tivoli hotelli ei sijaitse.Loivaa nou7sua on jossain määrin. Hotellilta rantaan päin on runsaasti erilaisia liikkeitä ja ravintoloita.

Muiden mainittujen hotellien osalta minulla ei ole kokemuksia. Retkien osalta viittaan kirjoitukseeni eiliseltä päivältä. Hyvää kesän jatkoa. Kalevi
  2. Olen samaa mieltä kanssanne siitä, että Marrakech on itsestäänselvyys. Tosin toisenlaistakin mielipidettä on esitetty. Tottakai. Essaouira on pieni kaupunki noin 170 kilometriä Agadiristä. Tie sinne seuraa pääosiltaan Atlannin rannikkoa.Tuokin kaupunki on omasta mielestäni mielenkiintoinen.Sen rytmi on ollut ainakin aikaisemminb rauhallisempi kuin esim. Agadir tai Marrakech.Medinassa on ollut paljon pieniä putiikkeja ja gallerioita. En ole käynyt Essaouirassa pariin vuoteen, mutta kauppiaat ovat olleet rauhallisempia kuin esim. Agadirissä.Essaouiran satamassa on tarjolla monenlaista paistettuna. Ainoa pienehkö ongelma on sielläkin tuo lokkivaara.Kuten Helsingissä niin sikäläiset sukulaisensa ovat olleet hieman röyhkeitä, mutta kyllä siellä ruokailla voi.
    Agadirin eteläpuolella on pieni hopeakaupunki Tiznit, (no ei se muutoin mikään merkittävä paikka ole).Isompi kaupunki on Taroudant, jota olen kuullut sanottavan pikku Marrakechiksi.Talot ovat Marran tapaan punaiset.Paikalliselämää. Tafraoute-niminen kylä on myöskin mainitsemisen arvoinen.Reitti sinne on mukavan tuntuinen. Perillä on merkillisiä kalliomuodostelmia.
    Jos jättää huomiotta kotimaisten matkanjärjestäjien tarjoamat retket, niin Agadirissa on useita matkatoimistoja esim.Holiday tours ja Massira Tours, jotka järjestävät kansainvälisiä retkiä. Retkitarjontaa on runsaasti.Tuo ensiksimainittu sijatsee Hassan II- kadulla ja tuo toinen 20 ayot-kadulla. Olen huomannut, että myöskin kansainvalisiä patikkaretkiä on ollut ohjelmassa.

Agadirissä on useita ns. villejä retkien järjestäjiä. Näistä minulla ei ole minkäänlaisia kokemuksia.

Mikäli kielitaitoa tai kokemusta matkustamisesta ei ole niin silloin kai olisi parasta osallistua kotimaisten matkanjärjestäjien retkille.Tämä on hyvin henkilökohtainen kysymys. Hyvää kesän jatkoa.Kalevi
  3. Valitettavasti nyt päättyneenä kautena minulla ei ollut mahdollisuutta matkustaa Marokkoon. Olen käynyt siellä noin kaksi kertaa vuodessa.Olen käyttänyt Aurinkomatkoja eli olen mennyt syksyllä kun kausi alkaa ja sitten taas keväällä niin että olen tullut kauden päättymislennolla takaisin.Matkat ovat olleet aina pakettimatkoja. Se että menin Marokkoon ja Agadiriin oli nopea valinta. Olin varannut aikoinani matkan viikoksi Sri Lankalle ja toiseksi viikoksi Nepalin Katmanduun.Siinä kävi sitten kuitenkin niin, että tuo matkatoimisto perui matkan. Minulle tarjottiin Kanarian Saaria tai Marokkoa. Valitsin sen enempää miettimättä Agadirin. Matkan kesto oli kaksi viikkoa enkä viihtynyt lainkaan. Kaikki tökki.KUn sitten istuin paluumatkalla koneessa niin mietin mistä tämä nyt sitten johtui. Ehkä siihen vaikutti se että olin paneutunut Sri Lankaan ja Nepaliin.Tulin kuitenkin omassa mielessäni siihen tulokseen, että vika onkin minussa, ja että minun pitää antaa Kuningaskunnalle vielä uusi mahdollisuus.Niinpä varasin uuden matkan,ja sillä tiellä olen.Olin juo aikaisemmin käynyt muutamassa muussa islamilaisissa maissa, joten jonkinlainen tuntuma minulla piti olla.Nii8n että mistään "rakkaudesta ensi silmäyksellä" ei ollut kysymys.Olen oppinut paljon islamilaisesta maailmasta.Nautin kahviloissa istumisesta, ja hyvinstä pikkuleivistä siellä.Pidän marokkolaisesta ruuasta. Oum Kalthumista olin jo oppinut pitämään aikoinaan Kairossa.Olen oppinut myöskin pitämään arabipopista.Yksinkertaisesti vaan viihdyn siellä. Aurinkoa ja lämmintä sekä ystävällisiä ihmisiä.Olen myös matkustellut jossain määrin maan sisälläkin. Nyt vielä pitäisi päästä käymään Ouorzazatessa ja Zagorassakin. Insha Allaah.Niin että tälläinen on tämä minun tarinani. Hyvää kevättä myös. Kalevi
  4. Molemmat ovat mielenkiintoisia kaupunkeja. Agadir on rantalomakohde, mutta sieltä käsin voi tehdä retkiä lähialueen kaupunkeihin. Agadirissä on myös hyvät erilaiset harrastusmahdollisuudet, esim. golfia, tennistä,ratsastusta sekä hevosella että kamelilla, mönkijäajelua, vesiskooteriajelua, riippuliitoa.Turistien käyttämissä hotelleissa on uima-altaat.Hotelleja on aina 5 tähdestä 2 tähden hotelleihin. Sitten on tietysti pitkä hiekkaranta. Rantabulevardilla on ravintoloita´ ja kahviloita. Parasta-aikaa rantabulevardia pidennetään, joten sen pituus valmistuttuaan on n 5 km. Iltaelämää löytyy diskoissa.

Marrakech on erilainen kaupunki, mutta varsin varsin mielenkiintoinen.Kun Agadirissä talot ovat valkoisia niin Marrassa ne ovat okran väriset.Voisin sanoa, että Marran sydän on sen vanha kaupunki Medina ja siellä tietysti Sadunkertojien tori eli Djema El Fna ja sen vieressä iso souk eli markkina-alua. Kun kävelee tuolla sadunkertojien torilla niin on kuin siirtyisi ajassa paljaon paljon taaksepäin. Sieltä löytyy kirjureita, käärmeenkesyttäjiä, jonglööreja, luonnonlääkkeiden myyntia ja myös noita tarinankertojia.Vaikka ei siitä mitään ymmärrä niin sitä on hauska seurata. Ihmiset ovat kertojan ympärillä piirissä.Se on hyvin intensiivistä seuraamista. Ilmeisesti huippukohdassa tarina keskeytyy ja rahankeräys alkaa. Senjälkeen jatkuu tarina.Illansuussa noin klo 5 pm tuo tori muuttuu pieniksi ravintoiksi pöytineen,karbiinilamppuineen ja ruokapatoineen. Auringon kehrä laskeutuu Kotoubian moskeijan taakse ja hyörinä torilla alkaa. Ruuan túoksuja ja hiilipannujen savuja.Tori on hyvin suosittu ruokapaikkana sekä turistien että paikallisten kesken.Monenlaista ruokaa.Kaupungin uusi osa Gelize on toisenlainen. Siellä on leveitä bulevardeja mukavine katukahviloineen ja liikkeineen.Marra on tänäpäivänä hyvin suosittu kaupunki.Hotelleja on runsaasti aina kuuluisasta 5 tähden Mamounia hotellista lähtien.Tuo kaupunki on ollut niin suosittu, että hotellihuoneen saanti on tuottanut vaikeuksia.Sadunkertojien torinh vieressä on mahdollisuus hevosajeluun.Ajelun kestosta ja hinnasta tulee sopia ajurin kanssa. Marrassa on yksi mielenkiintoinen puutarha Majorelle. Rauhallinen keidas kaupungin hyörinässä. Puutarhassa on ainakin erilaisia palmupuita ja bambuja sekä valtava määrä erilaisia kaktuksia.Pienet katetut polut risteilevät puutarhassa. Siellä täällä on penkkejä lepoa varten.

Marrakech sijaitsee "pesuvadín pohjalla" eli siellä saattaa olla heinäkuussa huomattavan kuuma.Agadirissa kesällä vilvoittaa Atlannin valtameri. En ole itse käynyt Marokossa kesällä. Heinäkuu on siellä kesälomakuukausi, joten tämä merkitasee Agadirin kohdalla ihmispaljoutta. Marokkolaiset tulevat muualta maasta rannikolle lomalle. Myöskin ulkomarokkolaiset tulevat sankoin joukoin. Kaupungissa on tällöin normaalia enemmän autoja. Olen kuullut siellä asuvilta suomalaisilta, että jotkut kadut muuttuvat yksisuuntaisiksi ja hotellien hinnat nousevat.Ihmisiä on paljon.

Agadirissa paikalliset ovat tottuneet turisteihin, joten siellä voi kulkea shortseissa. En oikein tiedä minkälainen tuo naisten toppi on, mutta käsittääkseni se on käyttökelpoinen asuste.Pääasia että se peittää edestä ylhäältä riittävästi. Asusteisiin ei siellä paikalliset puutu, mutta jos on liian vähän päällä, niin olo saattaa tuntua vähän kiusalliselta.Saattaisi olla niin että päälle vähän enemmän kuin liian vähän.Miesten tulee aina pitää kuitenkin paita päällä.Eikä kadulla ole sopivaa kulkea kaljapullo kädessä.

Turistien käyttämissä hotelleissa ei ole ötököitä ainakin minun kokemukseni mukaan.Juomavetenä tulisi käyttää pullotettua vettä. Se ei siellä ole kallista. Hampaat voi pestä hanavedellä.

Esim Agadiristä ,ja tietysti Marrasta samoin, pääsee bussilla muutaman kerran päivässä.Agadirissä ei ole rautatietä, joten bussit ovat yleensä tupaten täynnä. Matkalippu kannattaa ostaa mieluimmin edellineä päivänä.Edestakaista lippua ei ole voinut ostaa aikaisemmin.Agadirissä uusi linja-autoasema on Soukin eli markkina-alueen takana, joten en nyt tiedä olisi tältä osin tapahtunut muutosta. Siellä liikennoi useita bussiyhtiöitä. Hinta on ollut 90 dirhamia sivu. Matka-aika noin 4 tuntia.Hinta on euroissa n 9.

Jos Teitä kiinnostaa niin lukekaapa Elias Canettin kirjoittama Marrakechin äänet- niminen kirja.

Mikäli Marrakechissä kuvaatte Sadunkertojien torilla esim käärmeitä ,niin Teidän pitää maksaa siitä.Ne huomaavar marmasti kuvausaikeenne ja alta aikayksikön heilahtaa kippo Teidän edessänne.Hintapyynto saattaa olla jopa 100 dirhamia, mutta sopiva maksu tästä on 5-10 dirhamia.Värikkäiden vedenmyyjien kohdalla asia on sama sekä Agadirissä että Marrakechissä.
    Jos Teille tulee vielä mieleen jotain niin vastailen auliisti.Kalevi