Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
rainbowshy
profiilit
rainbowshy
rainbowshy
Vapaa kuvaus
Villi ja vapaa ajattelija!
Aloituksia
32
Kommenttia
1175
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Joo niin näyttäisi jäämässä. Olen ottanut tuossa väliaikatuloksen, ja näyttäisi että vapaa-ajattelijoiksi tiedetyistä ehdokkaista Jape Loven SDP, Helsinki ja Alviina Alametsä vihreät, Helsinki ovat saaneet suurimmat äänimäärät, mutta edes kumpikaan heistä ei näyttäisi olevan menossa läpi. En minä mitenkään yllättynyt tästä ole, onhan tilanne se että yli 90 % ehdokkaista jää valitsematta kun ehdokkaita on yli 2000 ja paikkoja vain 200. Vaikuttaminen puolueen sisällä kuitenkin jatkuu vaalien jälkeenkin, ja rannalle jääneet ehdokkaat voivat edistää sekularismin ilosanomaa eduskunnan ulkopuolellakin.
19.04.2015 21:25
No ei kai vaparit ole ainoa yhdistys Suomessa joka saa ministeriöltä tukea? Niitähän on pitkä lista ja nähdäkseni olemme ihan samassa asemassa muiden kanssa.
19.04.2015 11:58
Selvä. Hienoa että aiot kuitenkin äänestää.
19.04.2015 09:33
Osa toki tulee valtiolta. Osan vapareiden toiminnasta maksavat vaparit ihan itse jäsenmaksuillaan, ja osa toiminnasta rahoitetaan pääomatuotoilla. Mitä jos tehdään sellainen vaihto että vaparit ei ota valtiolta yhtään tukea, mutta jäsenmaksut kerätään verona? "ei valtion pidä tuottaa mitään laskutuspalvelua tämmöiselle!!!2" No jos ei toimi niin luovutaan kaikista jäsenmaksujen keruusta veroina ja otetaan kaikki valtionavustukset pois, onko sitten hyvä? Tasapuolinen kaikille?
19.04.2015 00:10
En usko että sukupuolisella suuntautumisella tai sukupuolella on merkitystä suuntaan tai toiseen protun kannalta. En itse toki voi tätä vahvistaa koska en vaikuta protussa, mutta tuntuisi todella oudolta jos olisi. Minusta vaikuttaa siltä että kirjoittaja pyrkii tarkoitushakuisesti etsimään syytä saada kärpäsestä härkästä, syitä tälle voi vain arvailla. Jori ei Vapaa-ajattelupalstan ylläpitäjänä linjaa Protun linjaa, eikä yksittäisen viestin poistoa voi edes tulkita tuollaiseksi linjaukseksi. Protun toimintatavoista vastaa Protu itse hallituksensa päätösvallalla. Onko Jori Protun hallituksessa? No ei näyttäisi olevan: https://www.protu.fi/ajankohtaista/uutiset/2013-11-18/protun-hallitus-vuodelle-2014-valittu - mistä ihmeestä syntyi tulkinta että Jorin Vapaa-ajattelupalstan ylläpitäjänä toiminen voitaisiin tulkita erillisen yhdistyksen linjaukseksi? Pitää olla päästään sekaisin tai trolli jos tätä edes ehdottaa.
17.04.2015 20:14
Nokkelimmat ehkä huomasivat minun kirjoittaneen "omasta puolestani". Minähän en edusta koko liittoa enkä yksin määrittele sen tavoitteita. Kerroin vain oman mielipiteeni. Ja siis tiedossa on varmasti ollut että kirkko irti valtiosta on yksi liiton suurimmista tavoitteista. Koskahan yksittäisten vapaa-ajattelijoiden kannanottoja nettipalstalla lakataan tulkitsemasta liiton virallisiksi linjauksiksi?
15.04.2015 20:57
Omasta puolestani olen valmis siihen että va-liitto luopuu valtiontuesta heti kun kirkon yhteiskunnalliset tehtävät on siirretty kunnille. Kirkko vaan irti valtiosta niin homma on selvä meidän osalta, loppu edunvalvonta toteutunee omarahoitteisesti.
15.04.2015 18:34
Sinulla taitaa joka päivä olla yhtä juhlaa sitten jos pidät ruokailua, kahvia ja nukkumista juhlana.
14.04.2015 22:53
Mainitsen myös että Protulaisia on ehdolla:
http://www.protulehti.fi/2015/03/25/pohtijasta-paattajaksi/
13.04.2015 22:34
Tässä jätettiin mainitsematta että Kim Sjöström oli läsnä Helsingin Vapaa-ajattelijoiden vaalipaneelissa, ja huolimatta siitä että vain eduskuntapuolueita oli varsinaisina panelisteina niin myös kahdelle yleisössä olleelle ehdokkaalle jaettiin puheenvuoroja. Toinen näistä oli Kim Sjöström joka annettujen puheenvuorojen lisäksi edusti itseään myös omavaltaisilla puheenvuoroilla ja välihuudoilla. Ei ole Sjöströmiä leikattu pois videolta: https://www.youtube.com/watch?v=70ceMlbxQx4
Taisi jäädä mainitsematta sekin että hän on mukana myös Vapaa-ajattelijain liiton nettisivuilla pyörivässä ehdokasgalleriassa. http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2015/02/03/kim_sjostrom/
Harmillista että liberaalipuoluetta ei ole olemassa puoluerekisterissä vaan Sjöström on valitsijayhdistyksen ehdokas. Jos liberaalipuolue olisi olemassa niin toki hän sellaisen ehdokkaana olisi ollut mukana tuossa vaalikoneessa.
Tarkistin tuossa paljonko näitä valitsijayhdistysten ehdokkaita oli, ja 14 sain kokonaisluvuksi. En tiedä oliko päätöksen pohjalla tekninen vaikeus toteuttaa vaalikone toimimaan myös ehdokkailla jotka eivät kuuluneet puolueisiin. Ehkä tämä huomioidaan seuraavan kerran kun on vaalit, ja Sjöström pääsee mukaan sitten nettisivujen ja vaalipaneelin lisäksi myös vaalikoneeseen, ellei liberaalipuolue sitten ole siihen mennessä kerännyt viittätuhatta kannattajakorttia.
13.04.2015 20:58
Lehdessä on Suvi Auvisen juttu jossa kuvaillaan erilaisia vaikuttamisen keinoja. Suora toiminta on yhtenä mainittu, ja sen on mainittu olevan (yleensä) laitonta. Missään kohdassa ei mielestäni YLLYTETÄ anarkismiin. Missään ei käsketä polttamaan kirkkoja tai ylipäänkään sanota mitään mikä antaisi ymmärtää että liitto rohkaisee laittomaan toimintaan. Se että jossain esitellään jokin ilmiö ei tarkoita että ilmiötä kannatettaisiin.
Vertailukohta: se että Tiina Vilponen on kirjoittanut jutun lehteen ympärileikkauksesta ei tarkoita että vapaa-ajattelijat kannustaisivat tekemään ympärileikkauksia. (http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2014/09/09/oikeus-omaan-kehoon/). Se että joku asia MAINITAAN lehdessä ei vielä ole yllyttämistä siihen. Jos joku anarkistinen toimintapa on lehdessä mainittu ja vielä huomautettu olevan laitonta niin se ei minun järjelläni ajatellen ole anarkismiin yllyttämistä.
12.04.2015 22:42
Joo no näkyy olevan. Tuota en hoksannut. Käytännössä pykälä on kuitenkin täysin tarpeeton ja sen voisi varmaan heivata säännöistä pois a) koska sitä ei voi valvoa mitenkään b) ei minua ole ainakaan koskaan kiinnostanut tutkia kenenkään jäseneksi pyrkivän taustoja tuolta osin. Luotan siihen että yhdistyksen jäseniksi valikoituu luonnostaan ihmisiä jotka eivät kuulu kirkkoon, ja jos sattuisivat kuulumaan mutta haluavat silti tavoitteita edistää niin tervetuloa.
12.04.2015 14:13
Video kertoo: https://www.youtube.com/watch?v=Gmo0UoyqIXk
TL;DW: Hyvähenkinen keskustelu jossa oli aatteen kannalta puolueen parhaat valittu edustamaan, poislukien SKP jonka edustaja oli yllättäen puolueensa keskiarvoa suopeampi kirkolle. Positiivista on ainakin että ajamiamme asioita kannatetaan myös sellaisten puolueiden marginaaleissa, jotka eivät kovin suurta sulkaa saa hattuunsa kirkon ja valtion erottamisen asiasta. Positiivisin yllättäjä oli Keskustan Nina Naskali jonka mielipiteet poikkesivat puolueensa yleislinjasta hyvin meidän eduksi. Tere Sammallahti vakuutti minut ainakin siitä että Piraatit olisivat voimakkaasti kirkon ja valtion erottamisen kannalla jos vain edustajia saisivat. Vihreiden linja on ehdokas Hokkasen mukaan hyvin vapaa-ajattelijoiden linjoilla, mikä olisi ainakin tervetullut uudistus aiempaan. Vasemmiston Lohikoski uskonnottomana oli itse meidän kannallamme vahvasti, ja myös puolueen linja myötäilee omaamme uskonnonvapausasioissa. Henrik Vuornos Kokoomuksesta oli muilta osin kannallamme, mutta armeijan ja sotilasvalan osalta oli hieman eriävät näkemykset, ja muistettavaa on kuten Vuornos myönsi, että Kokoomus ei ole liiemmin asiaa edistänyt. SDP:n Mirja Suhonen oli hieman kiikun kaakun ja muisteli itsekin että ei ole puoluekokousta jossa Forssan kokouksen päätöstä kirkon ja valtion erottamisesta ei oltaisi mainittu, mutta liiemmin ei ole asia edennyt.
12.04.2015 13:59
Fredlundin tehtäväkuvaus on paljon suppeampi kuin Vilkan. Osa tehtävistä joita Vilkka on hoitanut koordinoidaan jatkossa aktiivien vapaaehtoistyönä tehtäväksi. Tämä on tehty hyvässä yhteisymmärryksessä kaikkien osapuolten kesken joita asia koskee, ja vain ulkopuoliset mitään mistään tietämättömät räksyttävät asiasta räksyttämisen vuoksi.
12.04.2015 05:04
Yksityishenkilöt liittyvät paikallisyhdistyksiin jäseneksi, eli pitäisi katsoa kunkin paikallisyhdistyksen säännöt läpi. Voin omasta puolestani puhua Helsingin paikallisyhdistyksestä, jonka säännöt voi lukea tästä: http://helsinki.vapaa-ajattelijat.fi/saannot/HVAsaannot.pdf
"4 § Jäseneksi pääseminen
Yhdistyksen jäseneksi hallitus voi hyväksyä henkilön, joka sitoutuu noudattamaan Vapaa-ajattelijain liiton jäsenyhdistyksen sääntöjä, päätöksiä ja toimintaohjeita.
Jäseneksi voidaan hyväksyä varsinaisia jäseniä, nuorisojäseniä (alle 22-vuotias) ja
varsinaisen jäsenen tai nuorisojäsenen kanssa samassa taloudessa asuvia perhejäseniä."
Ehtona ei mainita että ei saisi kuulua uskonnollisiin yhdyskuntiin. Vapaa-ajattelijain liiton sääntöihin vaaditaan sitoutumaan, mutta niissäkään ei mainita jäsenyyden ehtona kirkkoon kuulumattomuutta: http://vapaa-ajattelijat.fi/liiton-saannot/
Toisekseen: teknisesti meidän on ihan mahdotonta edes tarkistaa kuuluuko jäseneksi pyrkivä kirkkoon vai ei. Ei meillä ole pääsyä väestörekisteriin mistä tarkistettaisiin henkilön yksityisiä tietoja. Ei olisi myöskään järkevää vaatia todistusta kirkosta eroamisesta tai jotain muuta vastaavaa. En ole myöskään koskaan kysellyt kenenkään jäseneksi pyrkivän kirkkoon kuulumista kun jäseniä on hallituksen kokouksissa hyväksytty.
12.04.2015 02:36
Minä en yksittäisenä Vapaa-ajattelijoiden jäsenenä yhdellä kommentillani määritä liiton linjaa. Vähän sama kuin koittaisi ekstrapoloida maailmankaikkeuden leivänkannikasta, haasteellista puuhaa.
Käy ihmeessä kirkossa jos se sinua huvittaa. Ei ole minun juttu mutta vapaassa maassa on lupa tehdä kuten haluaa kunhan ei muita vahingoita. Jos siellä kirkossa olet vaikka hetken kirjoittelematta paskaa palstalle niin totta kai se on kivaa.
10.04.2015 23:24
Missä kohdassa on anarkismiin yllytetty? Nyt ei siis kysytä että onko jossain muualla kirjoitettu anarkismista jotain vaan missä kohdassa Vapaa Ajattelija -lehteä kehoitetaan anarkismiin?
10.04.2015 20:29
Voitko esittää lehdestä suoran sitaatin jossa mainitaan lakko, boikotti, kansalaistottelemattomuus ja suora toiminta? Lobbausta ja kansalaisloitetta en pidä anarkiana, ja edellämainittuja en jutuista löytänyt vaikka mielestäni jutut tarkkaan luin joten valaisisitko minua nyt missä lauseessa tarkalleen ottaen suoraan kehotetaan anarkiaan?
08.04.2015 23:58
Jaa-a... Mitähän jännää siellä oikein on? Huhhuh!
07.04.2015 22:57
Uskonnonvapaus on minulle ok. Hyväksyn Suomen perustuslaissa määritellyn uskonnonvapauden harjoittaa uskontoa tai olla harjoittamatta sitä. Eikö PAT hyväksy perustuslain 11 §:
Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.
07.04.2015 22:52
24 / 59