Vapaa kuvaus

Villi ja vapaa ajattelija!

Aloituksia

32

Kommenttia

1175

1. Suomi.fi-sivustolla esitellään valtion hallintojärjestelmä. Sivulla todetaan: "Muuhun julkiseen hallintoon kuuluvat kunnallishallinto, kirkollishallinto sekä välillinen julkinen hallinto."

https://www.suomi.fi/suomifi/suomi/valtio_ja_kunnat/valtion_hallintojarjestelma/index.html

Semantiikasta voit riidellä keskenäsi mutta kirkko on joka tapauksessa osa valtion julkishallintoa. :)
  2. Korujen vaatiminen piiloon on ehkä hieman liioittelua enkä sitä ainakaan täysin kannata. Mielenkiintoisempaa tässä on se että mikä merkitys ristikorulla teologisesti esimerkiksi on? Jos olisi kaikkivoipa jumala niin luulisi hänen näkevän ketkä ovat kristittyjä muutenkin kuin ulkoisella tunnuksella. Onko taivaan portilla Pyhä Pietari joka käännyttää Helvettiin ne joilla ei joka päivä ollut ristikourua kaulassa. "Mutta Pyhä Pietari, esimieheni vaati minua piilottamaan ristin paitani alle." "Pahoittelen mutta meillä on nämä säännöt että pitää olla aina ristinmerkki näkyvissä." Eihän se noin varmaankaan mene. No unohtaako ihminen sitten itse olevansa kristitty jos ei ole korua kaulassa?

En ole itse harrastanut sitä että solmisin solmun nenäliinaan kun pitää muistaa jotain, mutta sitä on kai muistinvirkistyksenä käytetty. Ovatko kristityt niin huonomuistisia etteivät muista mitä ovat, jollei aina roiku koru kaulassa muistuttamassa? Tuskinpa on niinkään. Ehkä ristin merkki pohjimmiltaan on kertoa muille ihmisille että korun kantaja on kristitty, mutta miksi? Tuskin sillä ylpeillään, sillä ylpeyshän olisi syntiä...

Mieleeni tulee sellainen että kristitty toteuttaa korullaan lähetyskäskyä ja mainostaa uskoaan ristikorulla kaulassaan. Ja sitäpä voi sitten miettiä että miksi se on tarpeen vakka palveluammatissa toimiessa, jos tarkoitus on edustaa yhtiötä jonka palveluksessa toimii. Enpä tiedä kun en kristitty ole, että miksi se nyt niin hirveän tärkeä on. Tärkeä se nyt kuitenkin tuntuu olevan joten en minä nyt lähtökohtaisesti vaadi että ne olisi tarpeen piilottaa. Jossain tietyissä ammateissa voi olla että rajoitukset voivat olla tarpeen erityisistä syistä, mutta en keksi syytä ainakaan yleiselle kiellolle.
  3. Sovitaanko että sinä et jatkossa määräile vapareita kirjoittamaan mitään juttuja niin minäkään en määräile sinua juttuja kirjoittamaan. Vaparit kirjoittavat lehteensä ne jutut joita haluavat julkaista ja jos joku ulkopuolinen haluaa tarjota juttua lehteen niin se julkaistaan harkinnanvaraisesti. Ei lähdetä sille linjalle että jos lehteen ei kirjoiteta juttuja sinun toiveestasi niin se tarkoittaisi esim. Vapareiden olevan vaikkapa Israel-sympatisoijia. Tämä koski nyt sitä mihin aloitusviestissä viitattiin eli että Finnairista pitäisi kirjoittaa juttu Vapaa Ajattelija -lehteen ja myöhemmässä viestissä esittämääsi epäilykseen että Jori olisi Israelin ystävä.