Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu

Aloituksia

166

Kommenttia

5344

1. Kamuttaja. Eräs Lieksan legenda on kuollut.

Eräs Lieksan legenda "Nalle" P. on kuollut, kuollessaan oli 80 v. Hän oli toisen jo edesmenneen legendan Mauri N. kouluk
    Lieksa
    37
    4808
  2. Venäläisiä hävittäjiä Lieksan yläpuolella!

Olen kertonut tästä jo muutamia vuosia sitten. Kerron vielä muistutuksena, että kyllä ilmatilaloukkauksia on tehty ennen
    Pohjois-Karjala
    313
    3940
  3. Kamuttaja. Jamali, mitä tarkoittaa?

Lieksassa on joitain outoja pakankojen nimiä, kuten Jamali. Jamali, tarkoittaa nenetsien kielellä maan ääri. Mistähän
    Lieksa
    118
    3774
  4. Kamuttaja. 2017 Murresarja 1.

Tässä 14 kpl murresanoja, joista toiset ovat älyttömän helppoja, mutta joukossa muutama vaikeakin. En nyt laita lauseita
    Lieksa
    206
    3770
  5. Kamuttaja. Erään kaukopartion kokemus.

Kaukopartio oli Jatkosodan aikana kaukana Vienan saloilla useamman viikon reissussa. Vaeltaessaan syvällä vihollisen sel
    Lieksa
    182
    3385
  6. Kamuttaja muistelee Lieksan tulipaloja.

Taitaa olla kaikkein suurin Kevätniemen sahan palo 1952 rahallisesti ja kooltaan. Tuho oli noin 300 milj. markkaa. Inhi
    Lieksa
    110
    3346
  7. Lieksan "Yhteiskoulun" opettajista tietävimpiä.

Lieksan "Yhteiskoulun" (nimitys kansan suussa) opettajissa oli monen tyylistä luonnetta ja opetustapaa. Nyt kyselisin, k
    Lieksa
    44
    3084
  8. Kamuttajalta. Murretta helleputkeen.

Nyt sanon jo alkuun, että eivät ole helpoimmasta päästä. Kaikki sanat ovat kuitenkin sellaisia, että olen kuullut useam
    Lieksa
    121
    2645
  9. Kamuttaja = Minä Kokemuksiani Lieksan sairaaloista

Olin 1964 Lieksan sairaalassa pienen onnettomuuden vuoksi. Nilkkani oli paketissa eikä sillä saanut polkea maahan. Tuli
    Lieksa
    124
    2552
  10. Kamuttaja kysyy 11 muuresanaa.

Nämä ovat vanhoja sanoja joita käytettiin Pielisjärvellä ja Lieksassa aikoinaan. Tunnistamisen helpottamiseksi sanon, et
    Lieksa
    143
    2375
  11. Kamuttaja. Elokuun alkuun 12 sanaa murretta.

Kukas muistaa tai tietää seuraavia sanoja? Joihinkin laitan vähän apuja niihin joita arvelen vaikeammiksi. Nämäkin ovat
    Lieksa
    199
    2341
  12. Kamuttaja: Tusina murresanoja.

Joulukuussa joku poisteli urakalla avauksia, esimerkiksi murresanat. Koetan miten kauan tämä saa olla. Laitan helppoja
    Lieksa
    59
    2200
  13. Terveisin Kamuttaja!

Pääsiäisen aikaan kävi jälkikasvua Lieksassa, kokonaista kaksi sukupolvea. Toivat tuliaisina purkissa "Läskisoosia" joss
    Lieksa
    152
    2096
  14. Kamuttaja. Vanha valokuva.

Tätä kuvaa on ollut ainakin 2 kpl, koska sama kuva oli myös minun kotona. Luulen tietäväni tuon toisenkin sahaajan, kosk
    Lieksa
    68
    1866
  15. Kamuttaja. Lieksan laman sylttytehdas!

Turhaa on yrittää syyllistää lieksalaisia paikkakunnan alasajosta. Kyllä ne päätökset on tehty etelän vallan kabineteiss
    Lieksa
    87
    1834
  16. Kamuttaja kyselee lisää murretta.

Nyt on joukossa jotain oudompia joita käytetään vain osassa entisen Pielisjärven aluetta. Jokunen taitaa olla tunnettu v
    Lieksa
    107
    1824
  17. Kamuttaja. Kuka muistaa Lieksan lenkin?

Nyt ei ole suinkaan kyse mistään syötävästä, vaan juoksulenkistä. Sellaista nimeä käytettiin joskus lenkistä joka kiersi
    Lieksa
    60
    1817
  18. Kamuttaja. Salakalastusta joella ennenvanhaan.

Aikoinaan ennen voimalaitoksen rakentamista joella harjoitettiin syksyisin voimallisesti salakalastusta. Kun siika nousi
    Lieksa
    101
    1680
  19. Kamuttajalta Helpot Murresanonnat!

Mitä tarkoittaa sanoina tai ajatuksena. 1 Sinne jiättiin ölölle yöksi. 2. Litsku (kaksi täysin eri yhteyttä, ja merkity
    Lieksa
    76
    1669
  20. Kamuttajalta: Pielisjärven historiaa. Viena

En muista kirjoittaneeni tästä ennen, ehkä sivumennen maininnut. Aikoinaan kun Suomi vielä oli osa Venäjää, Pielisjärve
    Lieksa
    107
    1653