Kamuttajalta Helpot Murresanonnat!

Mitä tarkoittaa sanoina tai ajatuksena.

1 Sinne jiättiin ölölle yöksi.
2. Litsku (kaksi täysin eri yhteyttä, ja merkitystä).
3. Heilluu kun viliho orraassa.
4. Se on semmonen hatinhurtta.
5 Sitä lyytä.
6. Se on ukkovissi.
7. Virnniiköhän se?
8. Minä tuossa horeksin.
9. Minä en loklottele.
10. Missään tuo nuin kovasti rokahti.
11. Teki mieli oekkeen kunnolla kornisttoo.

Siinnä tällä kertaa sanontoja joissa on mukana varsinainen "avainsana", jonka tietäminen selvittää koko sanonnan.

76

1667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muistelua

Rokahtaminen tarkoittaa yleensä ihon, joskus myös jonkun muun sileän pinnan vaurioitumista. Esimerkiksi, kun aurinko poltaa huomaamatta ihon, silloin voidaan todeta. "Missään tuo nuin kovasti rokahti".

• linkkuna

Litsku joko huonosti kohonnut, hieman raa`aksi jäänyt leivonnainen tai hiirenloukku.

Jätän muille seuraavat.

• linkkuna

En malta olla koskematta tuohon. "11. Teki mieli oekkeen kunnolla kornisttoo."
        Teki mieli oikein hyvin hangata/harjata.

• linkkuna

Toinen vaihtoehto on antaa selekään.

• ruskisoldat

Litsku,"hiiren litsku"eli se millä pyydystetään hiiriä missä syötti,mikä lie virallinen nimi kun ite edelleen "litskuksi "sanon.

• muistelua

Hiirenloukuksikin jotkut sanoo sitä "litskuu".

• Muroplasa

Lehmäkin nnuoo tietää

• voi-onnetonta-muroa

Paitsi sinä.

• Otan yhden ilmauksen kerrallaan käsittelyyn.
      5. "Sitä lyytä" tarkoittaa mielestäni "sen seurauksena". Sitä lyytä kaupan toiminta lpppui.

• iPosaaja

Itse kysyit itse vastasit

• Seuraavan ilmaisun arvailu.

1. Sinne jiättiin ölölle yöksi. Tarkoittaa jonkin odottamattoman tapahtuman seurausta jossakin poikkeavassa ympäristössä,
      ja kun jää jossakin odottamassaan tilanteessa ilman tulosta.

Helluntaiheilan suannissa jiättiin ölölle yöksi.

• muistelua

Minäkin yritän arvailla. 6. Se on ukkovissi. Se on varmasti totta.

• Vastakohta voisi olla "emävale". Naispuolisia ilmaisuja käytetään negatiivisissa asioissa ja miespuolisia positiivisissa tai mahtavissa. Esimerkiksi emämunaus ja ukkonen.

• muistelua
        wanha_lieksalainen kirjoitti:

Vastakohta voisi olla "emävale". Naispuolisia ilmaisuja käytetään negatiivisissa asioissa ja miespuolisia positiivisissa tai mahtavissa. Esimerkiksi emämunaus ja ukkonen.

Niinpä tosiaan on , eipä ole tullut ennen tuotakaan mietittyä. "Akkamainen" on negatiivinen ilmaisu. "Miehekäs" taas positiivinen. "Lapsellinen" on myös negatiivinen ilmaisu, siinnä ei sensijaan määritellä sukupuolta.

• wanha_lieksalainen kirjoitti:

Vastakohta voisi olla "emävale". Naispuolisia ilmaisuja käytetään negatiivisissa asioissa ja miespuolisia positiivisissa tai mahtavissa. Esimerkiksi emämunaus ja ukkonen.

Hyvä havainto, en ole ennen tullut ajatelleeksi.

• ruskisoldat

7.virniiköhän se?esim.vaikkapa lintu lentää ikkunaan ja jää siihen pökerryksissä,niin sanotaan että "virniiköhän se".

• Olen kuullut tuon selvitymissanan muodossa "virmmiiköhön se?" Voi olla sanasta erilaisia vivahteita eri paikkakunnilla.

• linkkuna

Kyllä m-muoto on Lieksan seudulla vallitseva.( Ellei sitten kyseessä ole kaksi eri sanaa.)
        Olen kuullut sen myös ryhtyä toimeen merkityksessä. Virmi se lopultahi sen aetan siivooksen.

• linkkuna kirjoitti:

Kyllä m-muoto on Lieksan seudulla vallitseva.( Ellei sitten kyseessä ole kaksi eri sanaa.)
        Olen kuullut sen myös ryhtyä toimeen merkityksessä. Virmi se lopultahi sen aetan siivooksen.

Saattavat olla eri sanoja. Kuitenkin virmiä ja virmiytyä tarkoittavat selviytymistä ja ryhtymistä. "Alahan virmiyttyy siitä jo töellesi!"

• Arvailen seuraavan.

9. Minä en loklottele. Minä en kerro kuulemaani salaisuutta muille. Tämä on täysi arvaus, koska olen kuullut sanan muodossa laklatella eli kertoilla juoruja. Luklattelu tarkoittaa taas ihan muuta.

• muistelua

Minulle tuli lotkoilusta mieleen laiskottelu. Minä en lotkoile. Minä en laiskottele. Kantasana voisi tässä tapauksessa lojua, makoilla. Tämä on taas sitä arvailua. En muista kulleeni sanaa aiemmin.

• muistelua kirjoitti:

Minulle tuli lotkoilusta mieleen laiskottelu. Minä en lotkoile. Minä en laiskottele. Kantasana voisi tässä tapauksessa lojua, makoilla. Tämä on taas sitä arvailua. En muista kulleeni sanaa aiemmin.

Lotkoilu kuulostaa laiskottelulta mutta loklottelu ei minun mielestäni.

• narrasit

Vae helepot! Mistee kohin?

• Heh heh, taisin vähän narrata, myönnän.

• Seuraava arvaus.
      8. Minä tuossa horeksin kuulostaa minusta samalta kuin ”minä tuossa tuumailin”.

• Kyllä on yksi merkitys tuolle sanalle, mutta on vielä muutakin.
        Joten tiesit 50 % sanan käytöstä.

• Kyllä näkyy olevan hyvää murteentuntemus.
      Laitan tähän selvinneet asiat, jätän ne jotka ei ole selvinnyt auki.

1 Sinne jiättiin ölölle yöksi. = Jäätiin jotenkin tietämättömään tai avuttomaan tilaan. Monenlaista käyttöä ja yhteyttä olen huomannut.
      Tämä tiedettiin.

2. Litsku (kaksi täysin eri yhteyttä, ja merkitystä). Hiirenloukku ja pulla joka ei ole kohonnut.
      Tämä tiedettiin.

3. Heilluu kun viliho orraassa.
      Tätä ei ole vielä tiedetty.

4. Se on semmonen hatinhurtta.
      Tätä ei ole vielä tiedetty.

5 Sitä lyytä. = Sen takia, sen vuoksi, siitä lähtien, siitä alkaen.
      Tämä tiedettiin.

6. Se on ukkovissi. = Se on sitten aivan varma, aivan tosi.
      Tämä tiedettiin.

7. Virnniiköhän se? = Selviääköhän se esim. väsymyksestä, taudista, heikkoudesta yms. vajavaisuudesta.
      Virmimistä kuulin eri yhteydessä, kuten tullookohan tuosta hevosesta mittään virmoo juoksijjoo, tai virmookohan tuo vielä kovaksi työmieheksi jos nostetaan palakkoo.

8. Minä tuossa horeksin.
      Ei vielä tiedetty.

9. Minä en loklottele. = Kielittele, kerro eteenpäin, juoruile.
      Tämä tiedettiin.

10. Missään tuo nuin kovasti rokahti. = Tulla palohaavan kaltaista ihottumaa.
      Tämä tiedettiin.

11. Teki mieli oekkeen kunnolla kornisttoo. = Kova raapiminen, harjaus kovalla harjalla.

Minä nyt laitoin ne merkitykset joissa itse olen kuullut ja käyttänytkin.
      Näillä niin kuin muillakin murresanoilla on tosiaan hieman erilaisia merkityksiä ja käyttöjä eri puolilla aluetta.
      Pistäkää ihmeessä muutkin merkitykset, luen niitä mielenkiinnolla.

Onnistuuko nuo muutamat ratkaista.

• 4. Se on semmoinen hatinhurtta. Ei kuulu sanavarastooni enkä ole kuullutkaan. Hatti on juoppo ja hurtta on koira. Millainen on juopon koira? Sana tarkoittanee jotain ihan muuta tietyissä yhteyksissä. Ei avaudu.

• Katsotaan mitä muut arvaa tai tietää.
        Ei tosiaankaan ole juopon koira.

Sitä hatinhurtta sanontaa käytetään ihmisestä.

• Kun ei ollut horeksisiminen tuumailua, arvaan sen olevan narraamista eli juksaamista. Tuntuu aika vieraalta.

• muistelua

"Minä tuossa horeksin" Tulee mieleen, että sanoja on tilassa, jossa aivotoiminta ei ole parhaimillaan. Minä hourailin, tai minä olin horroksissa.

• Tämä on tosiaan se toinen horeksimisen merkitys.
        Horeksiminen ratkaistu.

• Horeksiminen kuulostaisi myös palturin tai joutavanpäiväisen asian puhumiselta. Lähellä horisemista.

• Tulipa mieleen, että olen joskus kuullut tosiaankin tuossakin merkityksessä.
        En muistanut, ennen kuin luin tuon.

• muistelua

Muistelen kulleeni sanonnan "heiluu, kun Vilho otrassa". Tarkotaa, että joku on vilkaslikkeinen, aikaansaava työmies. Tai häirikkö, joka saa paljon pahaa aikaan.

• Aivan oikein.
        Tämä on ratkaistu.

• muistelua

Hatinhurtta, elämäntavoiltaan vähemmän arvostettava eläjä. Häneltä voi odotaa mitä vaan, yleensä negatiivistä toimintaa.

• Vähän lämpenee, mutta ei aivan tuota.
        Ei se kehumista ole tuo hatinhurtta, mutta tarkoittaa aivan määrätynlaista toimintaa.
        Joku voi jossain tilanteessa sanoa itsestäänkin, minkin olen joskus käyttänyt itsestäni.

• muistelua
        kamuttaja kirjoitti:

Vähän lämpenee, mutta ei aivan tuota.
        Ei se kehumista ole tuo hatinhurtta, mutta tarkoittaa aivan määrätynlaista toimintaa.
        Joku voi jossain tilanteessa sanoa itsestäänkin, minkin olen joskus käyttänyt itsestäni.

No onko se sitten alituseen paikkaa vaihtava, kiertolainen?

• muistelua kirjoitti:

No onko se sitten alituseen paikkaa vaihtava, kiertolainen?

Arvailen, että hatinhurtta suorittaa tarpeetonta liikehdintää (toimintaa) esimerkiksi juoksentelua tai töytäilyä sinnetänne kuten lapset illalla villiintyessään peuhaamaan. Lieneekö kamuttajalla töytäilijän luonnetta.

• ruskisoldat

Itä-uudellamaalla ei mitään käsitystä ollut sanonnasta"lähen muata pötköttelemään"

• Ei tunnuta muuallakaan ymmärtävän.
        Olen käyttänyt sitä ja kuulijat on kysynyt, että mitä aion tehdä - makkaraako.

• ruskisoldat

Makkarasta Porvoolaisetkin arvelivat olevan kyse.

• jarmangaa

Mistä sinä nämä kaikki muistat.

• Eivät olleet kamuttajan kysymykset tällä kerralla helpoimmasta päästä. Siinä oli todella hyvä ja monipuolinen otos Lieksan alueen sanastosta. Jos ehdin, laadin lähipäivinä vieläkin helpommat.

• nomikäänsheriffi

Arvaan, että hatinhurtta voisi tarkoittaa "virkavallan kielikelloa" eli vasikkaa. Esim:" Varo tuota hatinhurttaa, sillä ei kyllä asia salassa pysy". No, tämä on kyllä pähkäilyä vaan, saattaisi trimmata;)

• muistelua

Tai jos Kamuttajalta on jäänyt vahingossa yksi kirjain pois sanan alusta. Khatinhurtta on huumekoira, tai päihteisiin sortunut kiekkoilija.

• khatistus
        muistelua kirjoitti:

Tai jos Kamuttajalta on jäänyt vahingossa yksi kirjain pois sanan alusta. Khatinhurtta on huumekoira, tai päihteisiin sortunut kiekkoilija.

Ei tainnu olla somlija Lieksassa vielä Kamun aikaan.

• Solmija-suloinen
        khatistus kirjoitti:

Ei tainnu olla somlija Lieksassa vielä Kamun aikaan.

Yksi solmija oli. Hän solmi mattoja. Etunimi oli Anni.

• nomikäänsheriffi

Voihan hapsut! Miten kohta "nakrattaapi".

Pitäsköhän muuttaa Lieksasta savvoon, oisko Kuopio kuoliaaksi naurttajista vapaa vyöhyke;) ,sekakieliselle/murteellisesti. Aina vire päällä, kerskalla ja tureloivalla.

https://www.youtube.com/watch?v=CP5-1edvugs

• nomikäänsheriffi
    • Huomiot_ystäville

Olettepas arvoisia, ellen sanoisi, jopa mahtavia kirjoittelijoita tällä Lieksa osiolla.

Jos oikein olen ymmärtänyt, käytätte "sissimäistä" taktiikkaa harhauttaaksenne toisianne. Veikkaan Teitä olevan noin kolme eri kirjoittelijaa, vähintään. Tuolta toisesta ketjusta olin huomaavinani sellaisen seikan, mistä paras vihiajatuskin vastuuta myötäelää merkityksen korostukseen.

Ei kyllin voi olla sanomatta, miten poliittinen tilanteemme vaikuttaa kaikkeen viihteeseenkin. Todella miellyttävää on huomata laatuakin täällä kaikille omaksuttavassa viihteen sarassa. Useimmiten terve sanankäyttö tuo parhaan ystävyydenkin tuloksen silloin kun sitä eniten tarvitaan. Ja sitä tarvitaan terveessä mielessä usein.

• nomikäänsheriffi

Hatti voisi tarkoittaa myös totuuden etsintää?

Kommentoijaa ja vihikoiraa?

• nomikäänsheriffi

Eli, olisiko hattihurtta tutkija?

• minä.hatinhurtta

Minä tiedän Minä tiedän hatinhurtta on hattivatin koira.

• nomikäänsheriffi

Hattivatti on truismi jo muumisaduista, mutta ihan kiva huomio.

• Terveyskeskuksen vuodeosastolla kuulin seuraavanlaisen "keskustelun": Hoitaja: "suapi juosta kun hatin hurtta" (liian vähän henkilökuntaa). Mummo: "Ja se hatin hurtta juoksoohi kovasti"

• nomikäänsheriffi

Nyt tuntuu, että Tahvosella lähenee tulos??

Suapipas nähärä mitä tuop tullessaan kuulo ja tienoo.

PS.Huomenna on äitien päivä. Äitee vai äiree? Saattaa koko kysymys kuulostaa täällä päin karmealta;) Siitäskin huolimatta, kirjakielellä:

Hyvää äitienpäivää ja onnea kaikille äideille! :)

• Kerron nyt sen hatinhurtan eri käyttöyhteydet.

Tahvoselta muuten tuli yksi aivan oikea tilanne.

Se voi merkitä tosiaan myös hirmuista kiirettä paikasta toiseen.

Se voi merkitä ihmistä, joka on aina heti menossa sinne, mistä jotain hyötyy (se männöö heti sinne kun hatinhurtta mistä jottain suapi).

Se voi merkitä myös ihmistä joka tulee heti paikalle jonne ei toivota (se tuli heti kun hatinhurtta).

Se voi merkitä, että ilmestyy yleensä paikalle minne ei toivota (heti kun se näkköö meille tulevan vieraeta se tulloo heti kun hatinhurtta utellijjaana kuuntelemaan).

Minäkin menen usein kun hatinurtta, jos on jossain mielenkiintoinen luento, tai musiikkiesitys, että pääsen etupenkkiin, ennen kuin muut ehtii.

Niin kuin huomaatte, se on monikäyttöinen sana.

• Aika lähellä taisin minäkin olla arvauksessani aamulla 8.39 yön yli mietittyäni.

• wanha_lieksalainen kirjoitti:

Aika lähellä taisin minäkin olla arvauksessani aamulla 8.39 yön yli mietittyäni.

Joo huomasin nyt sen.
        Se oli yksi hatinhurtan tarkoituksista.

• nomikäänsheriffi

Totean seuraavaa.
      Olo on kuin kuultavalla.

Kamuttajan selvennys ja selonteko hatinhurtasta oli kuin piste pohdiskelujemme iin päälle.

Ei tuohon ole mitään lisättävää, näin juuri se on. Tunnistan siitä itseni joistakin tapahtuneista tilanteista ja voin vakuuttaa, että tunnen monta muutakin lieksalaista joihin tuo sana sopii äärettömän sopivasti eri tilanne ja tapahtumayhteyksissä.
      Joku aina tilanteen salliessa, tunkee itseään esille, enemmän kuin olisi tarpeen.

wanha_lieksalainen oli tosi liki mielestäni aamulla. Sattuuhan sitä, että lapset ja aikuiset, ovat hatinhurttia silloin tällöin. On se niin monipuolinen käsite, että sitä joskus esiintyy ja toisinaan ei.

Tosi hyvä sana. Pureskelen sitä mielessäni vielä varmaan huomennakin.

• oli.pinikokonen

Lieksalla heilu joskus mies sanottiin hatiksi muitaako joku 60 luvulla

• oli.pinikokonen kirjoitti:

Lieksalla heilu joskus mies sanottiin hatiksi muitaako joku 60 luvulla

Ei mitään mielikuvaa, muistan kyllä yhden kuvausta vastaavan, Emon Antin.

• hanu.lieksasta

Mistä olet syntyisin tai ollut lapsena, voitko kertoa.

• kysyn.vaan.sitä

Miksi tämä on ykkönen lukijatilastossa.

• Muroplasa

Kakkonen tuo näyttää olevan etkö osaa lukea tollo.

• onkoKovaKrapula
        Muroplasa kirjoitti:

Muropoika mene Mähkölle etsimään kadonnutta lippistäsi.

• muron.nimi.tiedetään
        Muroplasa kirjoitti:

Muro sekoilee taas tavalliseen tapaansa.

• henkisesti.terve

Ihmisiä kiinnostaa nämä eikä yäk jorma juttusi.

• Lerkku-Lassi
        henkisesti.terve kirjoitti:

Ihmisiä kiinnostaa nämä eikä yäk jorma juttusi.

Entäs Muroplasan viisaudet?

• vuonislahti

Tässäkin suurin osa< on entisiä lieksalaisia ja se on tosi hieno keissi.

• sellanen.se.on

kamuttaja on paukapää ja hänen juttunsa mielipuolen mälinöö

• Adalmiiiina
        sellanen.se.on kirjoitti:

kamuttaja on paukapää ja hänen juttunsa mielipuolen mälinöö

Hyi sinua kyllä Kamuttaja on palstan huippunimiä.

• lebbäkeihäs

Koska tulee lisää murretta olisi kiva lukea ja arvuutella.

• häirikötSuututtaa

kamuttaja ainakin lupasi tulla kesäkuussa jos moderointi muuttuu asialliseksi mitä se si nyt ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5727
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      585
      2160
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1161
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1038
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1013
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      981
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      926
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      60
      897
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      768
    Aihe