Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu

Aloituksia

166

Kommenttia

5344

1. Kamuttaja. Murteillaas taas.

Laitan taas hieman murrekysymyksiä. Lisään hieman vaikeusastetta sillä, etten laita lauseita, missä esiintyy. Se kyllä o
    Lieksa
    72
    1653
  2. Hätäaputyömaita, kuka muistaa

Aikoinaan kun etenkin talvisin oli kova työttömyys avasi valtio ja kunta erikokoisia hätäaputyömaita. Kuka muistaa, tai
    Lieksa
    188
    1506
  3. Kamuttaja. Kyselen supikoirista.

Onko Lieksan alueella miten runsaasti supikoiria? Katselin netistä hieman niistä, ja totesin, ettei siellä olevat tiedot
    Lieksa
    80
    1455
  4. Kamuttaja kysyy.

Kuka muistaa tämän henkilön. Minä muistan hyvin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005546742.html
    Lieksa
    26
    1439
  5. Kamuttaja! Kulttuurin omimisesta.

Viime aikoina on ollut paljon puhetta kulttuurin omimisesta. Siitä pitäisi ehdottomasti päästä eroon, sillä toisen ryhmä
    Lieksa
    93
    1435
  6. Kamuttaja kysyy Märäjälahdesta.

Muistanko oikein, mutta oliko siitä Emäntäkoulusta eteenpäin jonkin matkan päässä vasemmalla mäessä joku oppilaitos. sie
    Lieksa
    32
    1407
  7. Kamuttaja. Joukkohauta löytyi!

Lehdissä on ollut suuria otsikoita joukkohaudan löytymisestä. Jos Lieksa haluttaisiin saada otsikoihin, niin vaatisi hie
    Lieksa
    100
    1360
  8. Kamuttaja: Murretta 11 pähkinää.

Nyt tulee joitain sanoja joissa on pieni vivahde ero. Olkaa tarkkana, koetan laittaa selventävän kysymyksen tai täsmenny
    Lieksa
    140
    1357
  9. Mikä on Lieksan urheilun tilanne nykyään?

Ennen aikaan kun vielä asuin siellä oli monenkirjavaa urheiluseuraa aika pienissäkin kylissä oli oma seura. Ainoa jota e
    Lieksa
    50
    1320
  10. Kamuttaja. Hieman historiallisista nimistä.

Täällä kirjoitettiin sähköistä, ja siinnä tuli Vieki esiin. Aika mielenkiintoinen tuo muoto, sillä alkujaan siinä ei ol
    Lieksa
    89
    1256
  11. Kamuttajalta murretta tusina.

Minulla on laajentunut tietous murteestani täällä, kun olen huomannut mitä muita merkityksiä, kuin ennen tietämiäni, on
    Lieksa
    105
    1162
  12. Kamuttaja kysyy - kuka muistaa?

Jäi mieleen tapaus kekseliäisyydestä jota olen tavannut vain Lieksassa. Joskus syksyllä rapakelillä sen huomasin. Erään
    Lieksa
    79
    1141
  13. Koli on Lieksan unohdettu helmi!

Lieksa ja aikoinaan jo Pielisjärvi ei ole tajunnut Kolin valtavaa arvoa. Kyseessä on todellinen helmi joka olisi ollut k
    Lieksa
    54
    1091
  14. Kamuttaja muistelee puun käyttöä ennenvanhaan

Tein tässä uuden aloituksen puunkäytöstä ennen vanhaan, koska tuo sinänsä hyvä aloitus keloista on hieman "pilalla". Oi
    Lieksa
    85
    1091
  15. Kamuttaja. Olihan rymäkkä.

Olihan sellainen jyräkkä ukkonen, ettei heti tule monta samanlaista mieleen. Suomesta muistan yhden, olikohan joskus 50-
    Lieksa
    82
    1070
  16. Kamuttaja muistelee trombia Pielisjärvellä.

Aikoinaan kun voimalaitosta alettiin rakentaa, niin kesäkuun puolivälissä iski trombi alueelle. Se tuli aivan yllättäen,
    Lieksa
    107
    926
  17. Kamuttaja: Olen asunut Orlandossa.

Siitä on jo noin 50 vuotta kun asuin muutaman kuukauden Orlandossa. Se ei ollut mikään turistimatka, vaan eräänlainen tu
    Lieksa
    110
    879
  18. Kamuttaja: Kysyn historiallista nimeä.

Tämä on ilmeisesti helppo, mutta kysyn kuitenkin. Mikä paikka on vanhalta nimeltään Mustarinta? Tietääkö kukaan miksi?
    Lieksa
    9
    868
  19. Kamuttaja. Kaukopartiolaisten "kaksi elämää".

Edellisessä ketjussa mainitsemani "opas /suunnistaja" kertoi mitä elämä oli linjojen takana, ja tällä puolella. Linjojen
    Lieksa
    144
    858
  20. Kamuttaja kertoo. Söin nyt Lieksasta saamani tuliaiset!

Se "Lihhoo Lieksasta" oli todella mahtava makuelämys. Sen possulajin liha todella maistuu hyvältä. Harmi kun sitä ei saa
    Lieksa
    40
    849