Ennen aikaan kun vielä asuin siellä oli monenkirjavaa urheiluseuraa aika pienissäkin kylissä oli oma seura.
Ainoa jota en muista olleen oli uimaseura.
Suurimpia taisi olla Hurtat, Into, LU, Kevätniemen Kehä ja kuka muistaa muita, ja mitä niissä tehtiin.
Urheilukentälläkin oli yleensä kesäisin vapaasti käytössä, kuula, moukari, kiekko, keihäs ja jotain muitakin välineitä satunnaisesti.
Kävin toisinaan kuula työntelemässä ja moukaria heittelemässä.
Kehän riveissä olin vuosikausia.
Mikä on Lieksan urheilun tilanne nykyään?
50
1320
Vastaukset
- entinen valmentaja
Kyllä Lieksassa vielä löytyy urheilunharrastajia. Kerron niistä lisää jonain päivänä kun ehdin. Palloilijoita ja lätkän pelaajia löytyy eniten. Hyvä kun joku ottaa myönteisiä ja hyviä asioita esiin eikä ainaista mollaamista.
- vanha lieksalainen
Eräs vanhoista voimistelu- ja urheilusauroista Lieksassa oli vuonna 1930 perustettu Kärpät, joka toimi Lieksan yhteiskoulun, myöhemmin yhteislyseon alaisuudessa. Vielä 1960 -luvun alussa seuraan kuului yli 500 jäsentä. Kärpät oli yleisseura, jonka urheilulajeina olivat mm. jalkapallo, pesäpallo, lentopallo, koripallo, jääkiekko, hiihto, luistelu, yleisurheilu ja sisähyppylajit. Kärpät kilpaili lähikuntien koulujen kesken, mutta joskus tehtiin kilpailumatkoja kauemmaksikin, kuten Joensuuhun ja Mikkeliin. Kilpailuja käytiin myös muiden seurojen kesken - ei vain koulujen. Koulun sisäisissä kilpailuissa palkintoina oli kiertopalkintoja, kuten kouluhammaslääkäri Ellen Kiiskinen pokaali. Viime vuosikymmenien aikana en ole kuullut kyseisestä seurasta mitään, joten se toiminta lienee loppunut.
- potkupalloo
Simon Hurtat ei ainakaan jalkapallossa menestynyt, kun kausikin jäi kesken.
- Hah kärpät muka
Minäkin olen vanha lieksalainen eikä mitää kärppiä ole koskaan ollut, olisin minä kuullut jos olisi ollut. Ketä sdiinä oli johtoporukassa tai valmentajia entä kuuluisia kärppiä. Matovaaran mahti oli tunnettu yleisurheiluseura.
- Lieksan Kärpät
Hah kärpät muka kirjoitti:
Minäkin olen vanha lieksalainen eikä mitää kärppiä ole koskaan ollut, olisin minä kuullut jos olisi ollut. Ketä sdiinä oli johtoporukassa tai valmentajia entä kuuluisia kärppiä. Matovaaran mahti oli tunnettu yleisurheiluseura.
Urheiluseura Kärppiin voi liittyä vain jos oli Lieksan yhteislyseon kirjoilla. Seura oli siis lyseon oppilaiden seura, jonka toimitsijoina olivat koulun ylempien luokkien oppilaat ja valmentajina yleensä voimistelunopettajat. Oppikoulua käymättömät eivät voineet kuulua seuraan eivätkä tämän vuoksi ole ehkä siitä kuulleetkaan.
- vanha lieksalainen
Kärppien vuosikertomuksia selaillen kaudella 1961 - 1962 valmentajana oli meidän kaikkien tuntema, nyt 84 vuotias entinen hiihtovalmentaja Sulo Repo, joka opetti tuolloin voimistelua Lieksassa. Mainittuina vuosina valmentajana toimi myös voimistelunopettaja Kai Öhman, joka siirtyi sen jälkeen Lieksasta Tunisian yleisurheilun päävalmentajaksi. Kärpät oli tunnettu porukka tuolloin ja valmentajista tuli myöhemmin hyvinkin tunnettuja. Kuuluisia kärppäläisiä olii mm. nykyinen kirjailija Simo Hämäläinen, joka vuosikertomuksen mukaan toimi vuonna 1963 seuran sihteerinä. Minulla on seuran viiden vuoden vuosikertomukset, mutta en ryhdy niiden sisältöä tähän kirjoittelemaan.
Matovaaran mahti perustettiin vasta vuonna 1951 ja ehkä tieto Kärpistä ei ole kulkeutunut Matovaaraan saakka, vaikka seura oli toiminut tuolloin jo yli 20 vuotta.- oulun kärppä
Etkö tosiaan tiedä et kärpät on oulussa OULUN KÄRPÄT EI LIEKSASSA
- Lieksan Kärppä
oulun kärppä kirjoitti:
Etkö tosiaan tiedä et kärpät on oulussa OULUN KÄRPÄT EI LIEKSASSA
Oulun Kärpät on vielä nuori joukkue Lieksan Kärppiin verrattuna. Lieksaan urheiluseura Kärpät perustettiin 84 vuotta sitten. Oulun Kärpät on vain jääkiekkojoukkue, mutta Lieksan Kärpät hallitsi toistakymmentä eri lajia eli se on ainakin kymmenen kertaa monipuolisempi joukkue kuin oululaisten lätkäporukka. Oulun Kärpät syntyi vasta vuonna 1946. Ovat oululaiset päässeet juuri eläkeikään.
- tien suu
Näin joskus kauan sitten sukulaismiehen järjestyksenvalvojakortin n. v. 1950. Kelpasi tilaisuuksiin, jotka järjesti Tiensuun Tiukka. Onko kenelläkään tietoa ko. seurasta?
- ent-llieksalainen
!950 luvulla oli ja vaikutti Jamalin Sisu, oli ajatus että on yleisurheilu seura.
Toiminta jäi vähäiseksi ,hiukan pelattiin pesäpalloa, kenttä oli sellainen pelloksi tuleva alue.Puun kannot olivat osittain vielä paikoillaan. muistan hyvin että 2.pesä oli iso kanto keskellä. Eipä tehnyt mieli syöksyä pesälle.Siellä sitä juoksenteltiin kantojen lomassa. Muutama kesä meni tällä kentällä.Sitten se lopahti.
Aakkoset oli hankittu, niinpä pääsin taitojani näyttämään Lieksan Innon joukkeeeseen, siitä ura urkeni. - Pojan tytär
Minun ukin kaapissa oli lusikka jossa oli teksti. II palkinto 1950 Sorsalan Sarastus. Kuka tietää mistä seurasta on kyse.
Piti vastata sinulle vielä erikseen kun unohdin äsken kysyä.
Mikä oli ukkisi nimi.
Uteliasuuttani kyselen koska tunsin Lieksan eri lajeissa pärjänneet osan aika hyvinkin.
Saattaisin muistaa ukkisi, en ole kuitenkaan varma.
Muistan noista sen ajan urheilijoista erikoisesti erään joka pärjäsi monessa lajissa, oli Åke sukunimeltään.
Hän kyllä asui kauppalan puolella.- Pojan tytär
kamuttaja kirjoitti:
Piti vastata sinulle vielä erikseen kun unohdin äsken kysyä.
Mikä oli ukkisi nimi.
Uteliasuuttani kyselen koska tunsin Lieksan eri lajeissa pärjänneet osan aika hyvinkin.
Saattaisin muistaa ukkisi, en ole kuitenkaan varma.
Muistan noista sen ajan urheilijoista erikoisesti erään joka pärjäsi monessa lajissa, oli Åke sukunimeltään.
Hän kyllä asui kauppalan puolella.Ukin nimi oli Taisto Honkanen.
Pojan tytär kirjoitti:
Ukin nimi oli Taisto Honkanen.
tunsin Taiston.
Isohko ja roteva -34 syntynyt.
Oli hyvä seiväshypyssä josta ilmeisesti on palkintokin.- Pojan tytär
kamuttaja kirjoitti:
tunsin Taiston.
Isohko ja roteva -34 syntynyt.
Oli hyvä seiväshypyssä josta ilmeisesti on palkintokin.Kiitos Kamuttaja. Ukki ei tiennyt isstään, voisitko kertoa, ja entä mummon nimi, sekin on epävarma Katri vai Aino.
Pojan tytär kirjoitti:
Kiitos Kamuttaja. Ukki ei tiennyt isstään, voisitko kertoa, ja entä mummon nimi, sekin on epävarma Katri vai Aino.
Isä jäi minullekin arvoitukseksi, mutta äiti oli Aino.
Joo Kärpät oli yksi.
Osallistuin itsekin joskus koulujenvälisiin kisoihin.
Tuota Tiensuun seuraa en äkkiä muista.
Sorsalan Sarastus taisi lopettaa jo viiskytluvun alkupuolella,.
Sarastuksen poikia kilpaili joissain Lieksan kisoissa.
Muistin juuri Viensuun Viestin, jossa oli muistaakseni hyviä hiihtäjiä ja taisi olla juoksijoitakin.
Kehän jalkapalloilijoista jäi erikoisesti mieleen Timosen Veikko.
Mies oli pienin porukassa, mutta niin mahdottoman ketterä ja kestävä, että taisi olla paras pelaaja.
Ainakin paljon parempi kuin minä.
Jalkapallo ei kylläkään ollut päälajini.- timosia
Olikos tuon Veikon sukumanneja lyhyt Timonen, joka teki uran Tampereen yliopistolla. Oliko vallan prohvessori eli dosentti. Pieni on mutta kätevä.
timosia kirjoitti:
Olikos tuon Veikon sukumanneja lyhyt Timonen, joka teki uran Tampereen yliopistolla. Oliko vallan prohvessori eli dosentti. Pieni on mutta kätevä.
Tietojeni mukaan eivät Veikko ja Pertti ole sukulaisia.
- muistaa Veikon
timosia kirjoitti:
Veikko Timonen ;Kauppayhtiön tukku.
- veikon kaveri
muistaa Veikon kirjoitti:
Veikko Timonen ;Kauppayhtiön tukku.
höpön pöpön veikko oli myymässä kalaa torilla koko ikänsä
- luikkari
Ainakin Lieksan Urheilijat taitaa elää nyt vahvaa nostetta yleisurheilussa josta esimerkkinä tältä vuodelta vaikka Heikkisten SM-mitallit Kalevan Kisoista ja useampi mitalli myös nuorempien sarjoista. En oo ihan varma mutta olisko niin että nuo ovat muuten ensimmäiset aikuisten sarjojen SM-mitallit koko seuran historiassa ilmeisesti? Toivottavasti nämäkin hienot esikuvat vetävät uusia, junioreita, harrastajia ja menestyjiä, niin yleisurheiluun kuin kaikkiin muihinkin lajeihin mukaan.
Hienoa ettei urheilu ole kuollut siellä.
Olen täällä etelässä aikoinaan valmentanutkin joissain lajeissa.
Eräs hyvin tunnettu yleisurheiluseura pyysi joskus koko seuran henkiseksi valmentajaksi.
- Yksi kolmesta
Tervehdys.Nyt on sellainen aihe jotta on pakko kirjoittaa ,olen ollut monessa mukana ja olen edelleen siksi kirjoitan hieman varovasti muuten paljastun,seuroja lisää.Pankakosken Valpas Pesäpalloa jopa suomen mestaruus tasolla,toimii edelleen ,Viensuun Viesti myös pesäpalloa Sm tasolla olivat peräti mestareita, Hiihto Risto Kiiskinen suomen mestari ,Lieksan Visa lentopallo,yleisurheilu,Lamminkylän Isku joku Salonen yritti seuraa henkiin 1970 luvun alussa ei onnistunut,samoin Kohtavaaran Unto yritti Sorsalan Sarstusta 1960 luvulla ,tietyistä syistä TUL alaiset hiipuivat ja toiminta loppui.Lieksan Into vielä on vireä pelaa Kaukalo palloa oli joku vuosi sitten jopa SM sarjassa nyt lähinnä Junnu tasolla ,kyllä kai joka kylällä oli sotien jälkeen oma seura Kontu Kontiovaarassa,Viisikon Urheilijat Hattuvaarassa,Vuonisjärven Urheilijat ovat nykyisin LU jaosto tässä muutama mitä muistan joku varmaan jatkaa.
Arvasin, että täältä löytyy niitä joilla on paljon enemmän tietoa entisaikojen urheilusta siellä.
Itsellä on hieman kapea ala, koska olin keskittynyt enemmänkin yhteen lajiin.
- et ole urheilia
sinäkö muka entinen urheilija maajoukkuetason moukarinheittäjä, et enemmän osaisi valehdella
- lopeta häiriköinti
Ei kamuttaja missään sano olleensa maaottelutason moukarinheittäjä, mitä sinä oikein taas sekoilet kuakila....sanoo vaan harrastuksekseen heitelleen.
En tosiaan ollut maajoukkue tason, enkä muunkaan tason moukarimies.
En ole ikinä heittänyt kilpailussa vaan lähinnä vain huvikseni.- 198/125 lihasvuori
kamuttaja kirjoitti:
En tosiaan ollut maajoukkue tason, enkä muunkaan tason moukarimies.
En ole ikinä heittänyt kilpailussa vaan lähinnä vain huvikseni.tunnen sinut olet 158 cm / 45 kg joten moukari oli kai kilon painoinen ja heitit 10m
- lömyttäjä
198/125 lihasvuori kirjoitti:
tunnen sinut olet 158 cm / 45 kg joten moukari oli kai kilon painoinen ja heitit 10m
Oletkos muistanut j tänä aamuna käydä viemässä poliisille kamuttajan kirjoituksia.
- Urheilija-52
Olihan niitä seuroja joka kylässä ja jokainen kai kuului ainakin yhteen jos ei useampaankin.
Äiti joskus manasi, että ollaan Innossa Ja Tarmossa, mutta ei jakseta yhtä vesiämpäriä kaivolta hakea.Arvaanko oikein, asut Etelä-Suomessa nykyään ja olet jo asunut kauan.
Tämä arvaus on leikkimielinen joten älä ota vakavasti sillä en aavista henkilöä.
- Innon poikia
Hei kamuttaja. Minäkin olen entinen urheilija Lieksan perukoilta. Onko se salaisuus vai voitko kertoa mitä lajeja harrastit ja missä olet ollut nimimies.Olisi kiva kuulla jos vaikka tunnetaan. En varmasti ilmaise henkilöyttäsi vaikka arvaisin. Itse olin Innossa joskus ja harrastin painia.
Hei Innon poika.
Mihinkähän aikoihin harrastit.
En ole painia harrastanut, mutta kylläkin lajia jossa on painoluokat.
Seurani oli Kevätniemen Kehä.
Sama laji kuin Pauli Tsernillä, mutta sarja raskaampi.
Pauli oli muuten kova kalamies ja jos oikein muistan taisi olla inkeriläisiä sukujuuriltaan.- Katujätkä
kamuttaja kirjoitti:
Hei Innon poika.
Mihinkähän aikoihin harrastit.
En ole painia harrastanut, mutta kylläkin lajia jossa on painoluokat.
Seurani oli Kevätniemen Kehä.
Sama laji kuin Pauli Tsernillä, mutta sarja raskaampi.
Pauli oli muuten kova kalamies ja jos oikein muistan taisi olla inkeriläisiä sukujuuriltaan.Minulle taisi selvitä. Oltiin joskus samoissa, minä kylläkin katselin kun isä-ukko harrasti ja siellä taisin nähdä sinut. Sanoit usein "minä taidan nyt hieman "kamuttaa".
Se jäi mieleen enkä ymmärtänyt mitä tarkoitit eikä isäkään sanonut ymmärtävänsä kun kysyin. Nimeä en jaksa muistaa, mutta olemuksen ja ulkonäön muistan. Isä-ukko kuoli vuosi sitten etten voi kysyä häneltä. Katujätkä kirjoitti:
Minulle taisi selvitä. Oltiin joskus samoissa, minä kylläkin katselin kun isä-ukko harrasti ja siellä taisin nähdä sinut. Sanoit usein "minä taidan nyt hieman "kamuttaa".
Se jäi mieleen enkä ymmärtänyt mitä tarkoitit eikä isäkään sanonut ymmärtävänsä kun kysyin. Nimeä en jaksa muistaa, mutta olemuksen ja ulkonäön muistan. Isä-ukko kuoli vuosi sitten etten voi kysyä häneltä.Jos muistat niin älä kerro, äläkä kuvaile minua täällä palstalla kovin tarkkaan.
- Muistanko? Tiedän.
Muistanen väärin kun on kuva että Tserni oli näitä nenään kopauttajia. Vai oliko?
Suotta kamuttaja kammoat, ei nykylieksalaiset tee pahaa kuin korkeintaan seinäpankille.- Katujätkä
Muistat aivan oikein. Niitä hän oli ja oli oikein SM tason kaveri. Taisi saada hopeaa.
- tunnistatko jonkun
Katujätkä kirjoitti:
Muistat aivan oikein. Niitä hän oli ja oli oikein SM tason kaveri. Taisi saada hopeaa.
Kuulin eräältä vanhalta kehäläiseltä kun kävin häntä jututtamassa noista kehän nyrkkeilijöistä. Tämä vanha mies on joskus paininut siellä ja nähnyt nämä nyrkkeilijät kun olivat samoihin aikoihin treeneissä. Mikäli oikein ymmärsin niin kamuttaja on raskassarjalainen jos Tserni oli raskaan keskisarjan miehiä. Hän kertoi että niinä vuosina kun hän oli siellä niin oli kaikkiaan 3 tosi isoa miestä nyrkkeilyssä. Olivat eri aikohin eikä kaikki samoina vuosina. Yksi kuulemma nosti painoja ja oli niissä haka, mutta oli hyvin kova myös nyrkkeilyssä. Oli isoäidin vaatekaapin kokoinen mies noin 2m ja valtavan roteva ja vahva. Meni sitten poliisikouluun ja ei tullut senjälkeen Lieksaan vai jonnekin etelään poliisiksi.
Toinen oli lähes yhtä iso ja hirmu vahva ja lihaksikas. Hän oli kuulemma paljon parempi kuin tuo gorilla nyrkkeilyssä, oli tekninen ja nopea. Hänestä ei ole tietoa minne katosi, mutta lähti pois Lieksasta.
Kolmas oli pienin näistä, mutta lähes 190cm hän oli ja vahva kuin härkä. Häntä kutsuttiin Simpaksi, sen vanha kehäläinen muisti. Sukunimestä ei tietoa.
Taitaa kamuttaja olla joku näistä. Täällä kirjoitettiin aikoinaan että tanhio takatalvi on entinen raskaansarjan huippunyrkkeilijä. Nyt näyttää siltä että tanhio ja kamuttaja ovat molemmat raskaansarjan nyrkkeilijöitä.
Kamuttaja taitaa olla juuri se Simppa, viittaa etunimeen Simo., mutta kumpi noista kahdesta muusta on tanhio. - osui arvau nappiin
tunnistatko jonkun kirjoitti:
Kuulin eräältä vanhalta kehäläiseltä kun kävin häntä jututtamassa noista kehän nyrkkeilijöistä. Tämä vanha mies on joskus paininut siellä ja nähnyt nämä nyrkkeilijät kun olivat samoihin aikoihin treeneissä. Mikäli oikein ymmärsin niin kamuttaja on raskassarjalainen jos Tserni oli raskaan keskisarjan miehiä. Hän kertoi että niinä vuosina kun hän oli siellä niin oli kaikkiaan 3 tosi isoa miestä nyrkkeilyssä. Olivat eri aikohin eikä kaikki samoina vuosina. Yksi kuulemma nosti painoja ja oli niissä haka, mutta oli hyvin kova myös nyrkkeilyssä. Oli isoäidin vaatekaapin kokoinen mies noin 2m ja valtavan roteva ja vahva. Meni sitten poliisikouluun ja ei tullut senjälkeen Lieksaan vai jonnekin etelään poliisiksi.
Toinen oli lähes yhtä iso ja hirmu vahva ja lihaksikas. Hän oli kuulemma paljon parempi kuin tuo gorilla nyrkkeilyssä, oli tekninen ja nopea. Hänestä ei ole tietoa minne katosi, mutta lähti pois Lieksasta.
Kolmas oli pienin näistä, mutta lähes 190cm hän oli ja vahva kuin härkä. Häntä kutsuttiin Simpaksi, sen vanha kehäläinen muisti. Sukunimestä ei tietoa.
Taitaa kamuttaja olla joku näistä. Täällä kirjoitettiin aikoinaan että tanhio takatalvi on entinen raskaansarjan huippunyrkkeilijä. Nyt näyttää siltä että tanhio ja kamuttaja ovat molemmat raskaansarjan nyrkkeilijöitä.
Kamuttaja taitaa olla juuri se Simppa, viittaa etunimeen Simo., mutta kumpi noista kahdesta muusta on tanhio.kamuttaja on siiis hämälisen simpa
- ei siine päinkään
osui arvau nappiin kirjoitti:
kamuttaja on siiis hämälisen simpa
Eipä satu olemaan kamuttaja Simpa Hämälinen!
- Katujätkä
ei siine päinkään kirjoitti:
Eipä satu olemaan kamuttaja Simpa Hämälinen!
Oli Simo mutta Turunen sukujaan. Oli vasa 60- luvulla. Nuo toiset aloitti jo 50- luvulla. Simppa ei puhunut kamuttamisesta. Muistin nyt sukunimennimen kun luin etunimen.
- mattomies
Katujätkä kirjoitti:
Oli Simo mutta Turunen sukujaan. Oli vasa 60- luvulla. Nuo toiset aloitti jo 50- luvulla. Simppa ei puhunut kamuttamisesta. Muistin nyt sukunimennimen kun luin etunimen.
Satutko muistamaan noiden muiden nimiä etu tai sukunimeä. Laita jos muistat. Verrataan muistoja onko samat.
- Katujätkä
mattomies kirjoitti:
Satutko muistamaan noiden muiden nimiä etu tai sukunimeä. Laita jos muistat. Verrataan muistoja onko samat.
Älä luule, että menen halpaan. Ota itse selvää nimistä äläkä minulta ruikuta.
- mattomies
Katujätkä kirjoitti:
Älä luule, että menen halpaan. Ota itse selvää nimistä äläkä minulta ruikuta.
Oletkos sinä se yrmee karju alias murikka kuin noin haastat riitaa. Taidat olla aika riidanhaluinen. Tavataan huomenna hurtassa niin puhutaan lisää.
- entinen lieksalainen
tanhio on se jeppe oli hesassa nousi komissaarisi rikospuolella nyt eläkkeellä
- diedoa vaan
entä nimi 0 tauno ta.......
- Oli enoni
diedoa vaan kirjoitti:
entä nimi 0 tauno ta.......
Tauno Honkanen sy7ntyjän Mätäsvaarasta muutti Lieksaan kun oli 15v.
- bdfber
Viestiketju on eksynyt raiteiltaan katson että lieksan urheilun tulevaisuus lepää mustan miehen harteilla. Satasella nämä ovat erittäin kovia, ja tuntuvat harjoittelevan tosissaan, Heillä hieman eri harjoitus tavat kuin suomalaisilla siksi niin hyviä.tässä yksi, Kaupasta otetaan olut pakkaus, sitä suurempi mitä parempi kunto. Sitten vaan juostaan pihalle kauppias määrää vauhdin sinä suunnan.
Näin pysyy kauppiaskin hyvässä tikissä loistavaa!!!! - salaisuus esiin
Kuka sitten on kamuttja
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496165Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6392521Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831199- 791090
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3121065Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.721036Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä551030- 64934
- 228854
- 57846