Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6558

1. Itsenäisyyspäivänä

Siniristilippu hulmuaa minunkin salossani - nyt tosin vain roikkuu, kun on tyyntä ja vähäistä lumisadetta. Itsenäisyyspä
    Suomen Keskusta
    60
    85
  2. Maassa kaikki hyvin, hallitus on vankka...

... eikä kätyrlaumaa näy missään. Tämä tuli mieleeni aito-arskan joitakin aikoja sitten laittaman avauksen alkusanoista,
    Suomen Keskusta
    69
    82
  3. Karua luettavaa

…siis keskustan poliitikoille ja puolueen kannattajillekin. Puolueella kuukaudessa lähes kahden prosenttiyksikön pudotus
    Suomen Keskusta
    60
    81
  4. Keskustan puheenjohtajakisasta.

Katsoin eilen illalla tv 1:ltä tulleen A-studion, jossa haastateltavina olivat kepun pj-ehdokkaat Katri Kulmuni ja Annik
    Suomen Keskusta
    99
    80
  5. Riikka Purrasta Perussuomalaisten puheenjohtaja

Nyt Perussuomalaisetkin saivat naispuheenjohtajan. Otan asian esille tällä palstalla siksi, kun suurista puolueista Kesk
    Suomen Keskusta
    30
    80
  6. Onko nykypolitiikka tylsää?

Muutaman kerran kahden viime viikon aikana olen palstan avannut, mutta en ole sitä paljonkaan lukenut enkä mitään tänne
    Suomen Keskusta
    57
    79
  7. Tänään on historiallinen päivä

Suomessa pidetään nyt vaalit, joita ei ole koskaan aikaisemmin pidetty. Siis nuo aluevaalit. Ensimmäiset sellaiset vaali
    Suomen Keskusta
    40
    79
  8. Onko Suomella ollut hyvä herraonni?

Joskus kuulee sanottavan, että Suomella on ollut hyvä herraonni. Väitteelle on esitetty myös todisteita, joissa ne ”hyvä
    Suomen Keskusta
    24
    79
  9. Vaalituloksia odotellessa

Tietenkin odotan mielenkiinnolla tuloksia, jotka eivät liene yllättäviä. Persujen vaalivoittoon en usko, joten en pelkää
    Suomen Keskusta
    62
    78
  10. Suosituimmat kansanedustajaehdokkaat Uudellamaalla

Tänäisessä Hesarissa on laajaan kyselyyn perustuva listaus Uudenmaan kansanedustajaehdokkaiden suosiosta. Kaikkiin kysel
    Suomen Keskusta
    43
    77
  11. Keskustapolitiikasta ei mitään uutta

Kolmisen viikkoa sitten edellisen viestini jättäessäni sanoin palaavani tänne vasta sitten, kun Keskustan politiikka sii
    Suomen Keskusta
    17
    76
  12. Katristako Keskustan puheenjohtaja?

Katri Kulmuni on siis ilmoittautunut kisaamaan kepun puheenjohtajuudesta. Jo vanha uutinen, josta te täällä lienette jo
    Suomen Keskusta
    68
    75
  13. Onko Nato ainoa turvamme?

”Onko EU ollut siunauksemme”, kysyin edellisellä avauksellani viime perjantaina. Nyt minun täytyi kysyä noin. Tähän sain
    Puolueet
    46
    75
  14. Hallitus rikkoi ennätyksen

Sanna Marinin hallitus on noussut suosituimmaksi aikana, jona Kantar TNS on kyselyjä tehnyt, eli vuodesta 1991 alkaen.
    Suomen Keskusta
    101
    70
  15. Vapputervehdys!

En ole muutamiin päiviin täällä käynyt. Näkyyhän täällä olevan muutama asiallinenkin avaus, jopa sarkastisesti hauska, k
    Suomen Keskusta
    69
    69
  16. Tässähän olen, kaivattunne

Vielä täytyi tulla täällä pistäytymään. En tule tänne minua varmaan noilla älyttömyyksillään tänne vedättämään pyrkivien
    Suomen Keskusta
    32
    69
  17. Varmin tapa välttää vahinkoja

Ei ole kapinallinen näkemys, vaan vanha väite, että jos ei mitään tee, ei tule vahinkojakaan. Oikeaksi väite osoittautuu
    Suomen Keskusta
    49
    67
  18. Päivänpolitiikasta - ja vähän muustakin

Kapi tässä. En ole aikoihin palstalla käynyt, joten on jo aika tulla pistäytymään. Teen pienen katsauksen viimekäyntini
    Suomen Keskusta
    55
    67
  19. Juhannusrauhaa - tai -riehaa!

Kotimaan politiikassa on nyt rauhallista, suorastaan hiljaista. Wille Rydman siihen on antanut vähän eloa - tosin sellai
    Suomen Keskusta
    25
    67
  20. Puoluekenttämme murroksessa

Suomessa koko valtiollisen olemassaolomme ajan kaksi puoluetta on pysynyt muita puolueita varmimmin poliittisessa johdos
    Suomen Keskusta
    88
    67