Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6557

1. Aika aikaansa kullakin, myös minulla

Lapsuudessani elin sodan aikaa, joka oli jatkuvana pelkona kun se oli vienyt useita miehiä kotiseudultanikin. Joudunkoha
    Suomen Keskusta
    33
    636
  2. Harvinainen kunnianosoitus!

Eipä tämä taitaisi olla tämän palstan keskustelukehotteen mukainen, mutta laitan sen tänne, kun muilla palstoilla en kos
    Suomen Keskusta
    67
    630
  3. Kunnallisvaalien lähestyessä

Aloin pohtia, että vaikka kepu ei niissä liene kannatetuin puolue saamansa äänimäärän perusteella, puolue voi vielä hyvi
    Suomen Keskusta
    64
    630
  4. Presidentinvaalit ja puolueiden kannatus

”Presidentinvaalit olivat henkilövaalit, eikä niiden perusteella pidä tehdä johtopäätöksiä puolueiden kannatuksesta”. Nä
    Suomen Keskusta
    54
    621
  5. Koronan vaikutus tällä palstalla

Viikonloppuna en täällä käynyt, mutta tulin nyt uteliaisuuttani katsomaan, miten korona on täällä vaikuttanut. Arvelin p
    Suomen Keskusta
    148
    613
  6. Voi keskusta-parkaa!

Kaksi kuukautta olin käymättä tällä palstalla, sillä edellisen kerran olen käynyt 21.09., näen sen profiililtani. Mutta
    Politiikka
    46
    607
  7. Tässä nyt mennään

Edellisen viestini olen laittanut tänne 08.05. Siinä ja jo sitä ennenkin olen kertonut tästä jo maaliskuun alusta jatkun
    Suomen Keskusta
    53
    606
  8. En sittenkään hylkää Keskustan palstaa

Eilen illalla viestissäni avaukselle ”Nyt ylläpito siivomaan palstaa!!” sanoin näin: Tänään olen muutaman viestin tänne
    Suomen Keskusta
    40
    605
  9. Onko Suomi Ruotsin perässäkulkija politiikassakin?

Suurin osa nykyisestä Suomesta kuului Ruotsiin lähemmäs 600 vuotta. Vaikka se aika päättyi jo yli 200 vuotta sitten, kyl
    Suomen Keskusta
    81
    596
  10. Väyrynen teki hyvän työn Helsingissä

Nyt minullakin, kapilla, on aihetta kehua Paavo Väyrystä. Hän teki todella hyvän työn täällä Stadissa. Aikaisemmin luult
    Suomen Keskusta
    49
    590
  11. Keskustapolitiikan kiinnostamattomuus?

Johtuneeko Keskustan vajoamisesta gallupeissa, kun kepupolitiikka näkyy menettäneen kiinnostavuutensa tällä palstalla? A
    Suomen Keskusta
    42
    588
  12. Vielä kerran sote-makusopasta minäkin

Olen kyllä aiheesta jo keskustellut mm. tällä ihan asiallisella avauksella: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15215726/so
    Puolueet
    59
    588
  13. Mitä vaaditaan Keskustan johtajalta?

Helsingin Sanomien haastattelemista keskustavaikuttajista monet pitävät Katri Kulmunin luonnetta epäsopivana puoluejohta
    Puolueet
    119
    588
  14. Presidentti Ahtisaaren pois menosta

Hieno presidenttimme on edesmennyt, mutta historiaamme hän jää kunniapaikalle! Heistä ehdottomasti merkittävimmän ja arv
    Suomen Keskusta
    41
    588
  15. Elämäkertani

Aion nyt kertoa sellaista, joka ei varsinaisesti kuuluisi palstan - eli keskustapolitiikan - aihepiiriin, mutta tälle ai
    Suomen Keskusta
    41
    587
  16. Ajankohtaisinta nyt

Edellisen avaukseni tein 02.07. ja sille 05.07. jättämäni viesti on edellinen käyntini täällä. Näen profiililtani. Kotim
    Suomen Keskusta
    42
    586
  17. Väyrynen pääsee vihdoin presidentiksi!

Väyrynen kirjoittaa näytelmän ”Urho ja hänen kisällinsä”. Näytelmä kertoo Kekkosen viimeisestä vuosikymmenestä president
    Suomen Keskusta
    71
    586
  18. Ei pahalta näytä...

…kokoomuksenkaan kannalta, joskin sdp kärjessä hilluu. Siis puolueiden kannatuksessa viisi kuukautta ennen vaaleja. El
    Puolueet
    60
    574
  19. Suomalaisin tuote kautta aikain?

On tehty avaus ”Suomalaiset tuotteet kautta aikain”, mutta se on saanut peräänsä jo niin pitkän viestiketjun, että sitä
    Suomen Keskusta
    71
    572
  20. Koituuko Keskustan kohtaloksi?

Huhun mukaan Timo Soini on perustamassa uutta puoluetta. Soini ei kiistä huhua vaan sanoo, että nyt on ”kraatterin kokoi
    Politiikka
    102
    567