Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6558

1. Aika aikaansa kulloinkin

Myös tänne kirjoittelun määrässä. Ollut ainakin minulla. Aikoinaan olin hyvinkin ahkera, jo kauan verkkaisempi, nyt jo p
    Suomen Keskusta
    22
    392
  2. Kapihan se tässä pitkästä aikaa

Pari kuukautta meni niin, että en palstaa avannut. Nyt sen tein, kun mielessäni oli asiaa mm. tuosta surkuhupaisaksi men
    Suomen Keskusta
    41
    383
  3. Politiikassa on nyt vilkkaampaa

Edellisen avaukseni 20.10. – siis kaksi viikkoa sitten – tein otsikolla ”Politiikassa on nyt hiljaisempaa”. Samana päivä
    Suomen Keskusta
    14
    370
  4. Joulunjälkeisissä ajatuksissa

Perjantaina 22.12 avauksessani – Jouluisia ajatuksia - sanoin, että tämä saattaa olla viimeinen jouluni, kun on jo tätä
    Suomen Keskusta
    25
    370
  5. Puoluekannatus sukupuolittain

Helsingin Sanomien maaliskuun kuukausiliitteessä on mielenkiintoinen artikkeli, jonka otsikkona on ”Sukupuolen vaihdos”.
    Suomen Keskusta
    36
    365
  6. Voi kauheaa

…millainen päänvaiva on muutamalle tuo kapteenin sotilasarvoni! Kerta toisensa jälkeen joka päivä hän sen osoittaa. Miks
    Suomen Keskusta
    22
    357
  7. Haavistostako seuraava presidenttimme?

Kun hallituksen muodostamisessa ei ole vielä edistystä tapahtunut, pohditaanpa presidenttiasiaa. Minun kyllä lienee turh
    Suomen Keskusta
    87
    353
  8. Onko kansanedustajan oltava puolueuskollinen?

Vai onko hänen pyrittävä ajamaan äänestäjiensä etua? Äänestäjien edun ainakin Helsingin entinen ylipormestari Raimo Ilas
    Suomen Keskusta
    31
    353
  9. Iloista itsenäisyyspäivää!

Profiililtani näen, että 14.11. olen viimeksi palstalla käynyt. Mutta palstan nyt avattuani ja sitä selatessani näen, et
    Suomen Keskusta
    78
    347
  10. Urheilumme tarvitsisi maahanmuuttajia

Jo 83-vuotiaaksi eläneenä ja jo v. 1952 Helsingin olympialaisia paikan päällä seuranneena olen saanut kokea hienoja tunt
    Yleisurheilu
    9
    344
  11. Tämän miehen kunniaksi...

Maaherra Kaarlo Pitsinki kuoli sotainvalidien sairaalassa Oulunkylässä 26. elokuuta. Hän oli 91-vuotias, syntynyt Kemis
    Suomen Keskusta
    25
    340
  12. Pitäisiköhän minun ottaa oppia Atte Jääskeläisestä

Olen tullut tällä palstalla asemaan, joka on noussut paljon tärkeämmäksi kuin se, mille palsta on tarkoitettu. En ole si
    Suomen Keskusta
    29
    340
  13. Totuus kohdallani

Eilen laitoin tänne avauksen, jonka linkissä kerrottiin: ”Paloheinän postinumeroalue 00670 on Suomen kahdeksanneksi suur
    Suomen Keskusta
    39
    331
  14. Tältä viikolta

Huomattavin tapahtuma tällä viikolla oli tietysti USA:n presidentinvaalit. Se on ollut pääuutinen mediassa ja tällä pals
    Suomen Keskusta
    39
    328
  15. Tästä ajasta ja menneestäkin

Juhlavaa aikaa taas eletään. Vasta oli vappu, tällä viikolla on helatorstai, sunnuntaina äitienpäivä ja seuraavana sunnu
    Suomen Keskusta
    30
    323
  16. Meillä taitaa sittenkin olla vahva hallitus

Hallitusohjelman kokoon saanti oli melkoista venkoilua ja varsinkin rkp:n ja perussuomalaisten kesken oli ristiriitoja.
    Suomen Keskusta
    20
    319
  17. Hallitus rakoilee

Täytyipä tulla pitkästä aikaa käymään täällä, kun politiikka antaa sille nyt aihetta. Hallituspuolue Rkp on esittänyt ta
    Suomen Keskusta
    39
    313
  18. Meistä vanhoista- faittereista

Avaukseni ei kai kuuluisi palstalle nimettyyn aihepiiriin, mutta jospa tämä kuitenkin saisi jäädä tänne siksi, kun tuo e
    Suomen Keskusta
    32
    311
  19. Mitä keskusta aikoo tehdä valtaan päästyään?

Otsikkoni kysymys on hyvin aiheellinen. Tiedämme, että Suomi monen muun maan lailla on suurissa vaikeuksissa. Asioita ym
    Suomen Keskusta
    69
    308
  20. Joulu se tulla jollottaa

Ennen jouluaattoa on enää vain yksi arkipäivä, maanantai. Joulutunnelmissa alan olla minäkin. Kinkkukin on ostettu ja jo
    Suomen Keskusta
    37
    302