Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

390

1. Olet aivan oikeassa. Kyllä hyvän vitsin takia kannattaa ihmishenkiä riskeerata. Ehkä vika onkin minussa ja minun täytyy alkaa ajattelemaan asiaa siitä näkökulmasta, että Mohammedin kuvan piirtäminen on yhtä tärkeä ihmisoikeus, kuin oikeus omaan elämään rodusta ja muista vaikuttamattomista asioista.
  2. "Kysymys on siitä, että sinä ajattelet yhtä tapausta ja minä ajattelen kokonaisuutta."

Kyllä minäkin kokonaisuutta ajattelen. Ihmettelen niitä kaikkia tapauksia, missä jotain fanaattista ihmisryhmää loukataan, jonka jälkeen ryhmä tekee jotain radikaalimpaa ja sitten ihmetellään, kun heillä ei ole ymmärrystä. Ehkä loukkaajat ovat niin sinisilmisiä, että ajattelevat "kyllä ne ymmärtää, voin sanoa mitä huvittaa". Oli kyseessä vaikka mitenkä rakentava kritiikki, niin jos sen kohteena on ihmisryhmä vailla kriittistä ajattelukykyä, mitä luulet kuinka siinä käy?

"Ei minusta henkilökohtaisesti, mutta puolustan kyllä niiden oikeutta, jotka harjoittavat sananvapauttaan satiirin keinoin."

Se on sinun asiasi ja sinulla on sellaiset arvot, mutta kostonkierteeseen mukaan lähteminen ei ole puolustusta. Tapauksen terroristit kuolivat jo tekojensa jälkeen, niin pitääkö nyt vielä lähtä kostamaan takaisin, vaikka pilkan muodossa?

"Käytännössä sinä tunnustat, että terrorismilla voidaan määritellä sinun sananvapautesi rajat ja olet vieläpä valmis kritisoimaan niitä, jotka eivät nöyristele terrorin edessä. Sinun kohdallasi terroristit ovat onnistuneet tavoitteessaan. Kyse on periaatteesta. Kun kerran antaa muiden määritellä omat rajansa niin kyllä niitä määrittelijöitä muitakin."

Ei. Mikään laki tai toinen olento ei voi määrittää sananvapauden rajoja, mutta ei voi myöskään sitä, mistä joku saa vetää herneet nenään. Minä voin haistattaa vaikka presidentille pitkät, mutta seuraukset tulee minun itse kantaa, enkä voi lähteä siinä vaiheessa osoittelemaan sormia ja vetoamaan siihen, että "kyllä minä näin saan sanoa jos haluan ja ilman seurauksia, vaikka se presidenttiä loukkaisi".

Arvaappa vaan tulisiko tappouhkauksia, jos nyt piirtäisin satiirin tästä toimittajasta, joka kuoli? Puolustaisitko minua siinä vaiheessa ja oikeuksiani sananvapauteen?