Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

390

1. Miksi+jumalalla+täytyisi+olla+persoona?+Eikö+se+ole+ihmisen+asettama+rajoitus+kaikkivaltiaalle+ja+kaikkivoivalle?+Jumala+on+olemassa,+mikäli+sen+määrittää+logiikalla,+mutta+sillä+ei+ole+tai+se+ei+tarvitse+erillistä+persoonaa.+Se+ei+myöskään+tarvitse+palvontaa,+mutta+rankaisee,+mikäli+ei+noudata+sen+lakeja.+Sellaisen+jumalan+löytäminen+ei+edes+ole+vaikeaa.+Kaikki+elollinen+ja+eloton+on+lähtöisin+samasta+pisteestä.+Sitä+pistettä+voidaan+nimittää+jumalaksi+tai+joksikin+tieteelliseksi+termiksi.+Joukko-opillisesti+tuon+pisteen+voi+nimittää+joukoksi+A,+joka+sisältää+kaikki+mahdolliset+elementit.+Nimitetään+ihmiset+joukoksi+B,+joka+on+A:n+osajoukko.+Jossain+kohtaa+B:tä+on+elementti+x,+jonka+voimme+nimittää+vaikkapa+persoonaksi.+Se+elementti+x+on+ihmisen+persoona,+mutta+koska+se+on+joukossa+B,+joka+on+A:n+osajoukko,+on+x+myös+A:ssa.+Näin+ollen+persoona+on+myös+jumalalla.+(Tämä+oli+pelkistetty+joukko-opillinen+esimerkki.+Oikeasti+monimutkaisempi.)Se+ei+tarkoita+sitä,+että+jumala+olisi+erillinen+entiteetti+muista+olennoista+ja+asioista,+koska+se+on+ristiriidassa+sen+kanssa,+että+jumala+olisi+kaukkeus+ja+kaikki.+Jumala+minulle+on+siis+kaikkivoiva+kaiken+kollektiivinen+kokonaisuus.+Jumala+voi+siten+olla+ihmisen,+kiven+tai+vaikka+tuulen+muodossa,+koska+jokainen+niistä+on+kaiken+osajoukko.+Palvonko+jumalaa?+En.+Pitisikö+sen+ympärille+perustaa+uskonto?+Ei.+Ei+ole+olemassa+palkintoa+tai+rangaistusta.+Kuolemasi+jälkeen+et+lakkaa+olemasta+osa+tätä+jumalaa.+Vaihdat+vain+osajoukkoa.+Jos+välttämättä+haluaa+uskonnon,+jota+harjoittaa,+Sintolaisuus+on+ehkä+lähimpänä+tätä+määritelmää.
  2. Ymmärrätkö sinä ollenkaan mitä kausaliteetti tarkoittaa ja miten siihen liittyy syy? Syyllä ja oikeudella ei ole sen enempää tekemistä toistensa kanssa, kuin pyörätuolilla ja porkkanalla.

Jos liukastut jäähän ulkona, niin jää oli syy liukastumiseen. Näetkö siinä jotain oikeuksien hyväksymistä? Lintu kakkaa vaatteellesi ja joudut pesemään sen, joten linnunkakka oli syy miksi peset vaatteesi. Taas, näetkö tässä oikeuksien hyväksymistä tai jonkin asian kannattamista? Äärihihhuli suuttuu pilapiirtäjän piirroksesta ja päättää ottaa oikeuden omiin käsiinsä, jossa pilapiirros oli syy hänen loukkaantumiseensa. Taas kerran onko kausaliteetin tietämisellä yhteys jonkin asian kannattamiseen?

Vai oletko niin lapsen tasolla yrittäessäsi ymmärtää syy-seuraus-suhdetta, että jos laitat käden kuumalle hellalle, niin et ymmärrä hellan kuumuuden olevan syy, miksi käteesi polttaa?

Luulen että oikeasti tiedät tarkoittavani syyllä syy-seuraus-suhdetta, mutta et kykene enää myöntämään sitä ja siksi leikit tyhmää.

Se miten sinä ymmärsit minun tarkoittavan syyllä ovat esimerkiksi tälläisiä:

Palkka tuli, nyt minulla on syy ostaa uusi televisio. Joku ajoi parkkipaikalla autoani päin, nyt minulla on syy ostaa uusi auto. Autosta loppui bensa, nyt on syy käyttää julkista liikennettä. Joku piirsi minusta pilakuvan, nyt minulla on syy tappaa hänet.

En tarkoittanut syyllä tälläistä, vaan nimenomaan syy-seuraus-suhdetta, joka voidaan todeta vasta tapahtuman jälkeen.

Jos et nyt ymmärtänyt, kun väänsin niin paljon ratalangasta, että seuraava aste on tavaaminen, niin meillä ei ole enää mitään keskusteltavaa ja saat pitää harhaiset syytöksesi, koska ne ovat vain ymmärtämättömän mielikuvitusta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kausaliteetti
  3. "Koska he loukkaantuivat PILAPIIRRUSTUKSISTA ja ottivat oikeudekseen tappaa sen takia."

Eli pilapiirustus on syy, eikö? Hyvä, edistystä.

"Miten vitussa fundismuslimit saa TAPPAA PILAKUVIEN takia"

Eivät saa, enkä ole niin väittänyt.

Tehdään lyhyt ajatusleikki tähän sen takia, että saisin sinuun yhteyden rautalankamallin kautta:

Tapahtuma 1: Sanon sinua kusipääksi
    Tapahtuma 2: Loukkaannut tästä ja lyöt minulle mustan silmän
    Tapahtuma 3: En välitä siitä, vaan jatkan henkistä väkivaltaa sinua kohtaan
    Tapahtuma 4: Loukkaannut vain enemmän asiasta ja lyöt uudelleen

Päätelmä: Minä aloitin riidan/sodan tai mitä tahansa konfliktin synonyymiä käytetään, mutta sinun logiikkaasi kun seurataan, niin sinä aloitit sen, koska löit minua. Jos tätä et ymmärrä, niin vajaus ei voi olla ainakaan minussa.

Se että osoitan alkutekijän, ei tarkoita sitä, että hyväksyn väkivallan. Jos sellainen päätelmä olisi validi, niin silloin tieto siitä, että Mainilan laukaukset aloittivat Suomen ja Neuvostoliiton sodan, tekee tietäjästä väkivallan kannattajan.

"Pahoittelen hermostumista ja nimittelyä, mutta en nyt korjaa viestiä..."

None taken. Johonkinhan se paha olo täytyy purkaa. Onneksesi agressiivinen puhetapa ei muuta mielentilaani mihinkään suuntaan, koska neurologin mielestä autismini takia minun on sitä vaikea ymmärtää ja reagoida. Joka tapauksessa on hankalaa jatkaa tätä keskustelua, jos vastaat tunteella, etkä käytä vasenta aivopuoliskoa, kun kirjoitat/luet viestejä.

Kokoan tähän tiivistettynä mielipiteeni niin yksinkertaiseen muotoon, kun vain pystyn.

-Pilapiirtäjän tietoinen riski piirtää provosoiva kuva ja asettaa sen myötä henkensä pantiksi oli tyhmää.
    -Terrori-isku, jossa kuoli terroristien lisäksi muita ihmisiä oli väärin ja tyhmää.
    -Kostaminen ylipäätään on väärin ja tyhmää.
    -Omien aatteiden tuputtaminen toiselle kulttuurille/henkilölle on väärin.