Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
wanha_lieksalainen
profiilit
wanha_lieksalainen
wanha_lieksalainen
Vapaa kuvaus
Lieksan yhteislyseo, Joensuun lyseon lukio, korkeakoulu, eläkeläinen
Aloituksia
109
Kommenttia
2154
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Aivan+oikein!
Löysin+R.E.Nirvin+karjalan+kielen+murteita+käsittelevästä+väitöskirjasta+maininnan+sivulta+403,+että+tovotilauta+on+tammipelilauta.
http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/1950_398.pdf+
Tähän+ei+liene+enää+mitään+lisättävää.
31.03.2019 21:28
Sanonta+”kivet+kupissa”+on+tarkoittanut+kauan+sitten+minun+mielestäni+jonkin+vaiheen+loppumista+tai+tiettyä+viimeistä+vaihetta.+Esimerkiksi+ihminen+on+tehnyt+elämässään+kaiken+voitavansa+jonkin+asian+eteen+ja+silti+se+ei+tuntunut+riittävän+ja+elämässä+vaikeudet+vain+jatkuivat.
Hän+toteaa+lopuksi,+että+nyt+olen+laittanut+kaikki+kivet+(voitavani)+kuppiin.
Alkuaan+sanat+kivet+ja+kuppi+saattavat+olla+peräisin+jostakin+muinaisesta+lautapelin+tapaisesta,+jossa+tietynlaiset+tai+-väriset+kivet+olivat+pelivälineinä.+Pelin+lopussa+jonkun+kivet+olivat+kupissa.+Arvailua!?+Joka+tapauksessa+hauska+sanonta.
31.03.2019 11:41
Tarkistin+kirjasta+Simpauttaja+kohdan,+jossa+mainittiin+Pirtamon+sanat+"jatkuva+juhannus".+Lieneekö+Katuvankka+tarkoittanut+samaa+kohtaa?
30.03.2019 19:13
Lainaus+taitaa+olla+Simpauttajasta.+Kuvittelin+nurmeslaisen+ilmaisun+tarkoitusta,+mutta+mielestäni+en+saanut+louhituksi+yhteyttä+suureen,+"jatkuvan+juhlapyhän"+viettäjään.+Uskon+kuitenkin+ymmärtävän,+mitä+sillä+siinä+yhteydessä+tarkoitettiin.+Monet+sanonnat+ovat+hyvin+paikallisia,+eivätkä+ne+avaudu+muuten+kuin+asiayhteydestä+johdattelemalla.+Selityksiä+voi+olla+ja+tulla+hyvinmonenlaisia,+kuten+tuo+pentukoiran+toiminta.
30.03.2019 18:50
Koko+orkesteri+on+todellakin+koolla,+Kamuttaja,+Katuvankka+ja+wanha_lieksalainen,+mutta++ei+meidän+suinkaan+ole+tarkoitus+haukkua+tai+pilkata+sinua+hissanmaikk.+Arvostuksesta+on+kyse.+Arvostamme+sinua+esimerkiksi+erinomaisen+huumoripitoisen+ja+arvokkaan+kielitaitosi+takia.+Sellainen+taito+meiltä+monilta+tyystin+puuttuu.
30.03.2019 17:13
Yritän+tehdä+analyysin.
Hökäle+on+synonyymi+sanalle+hökeltäjä,+joka+tarkoittaa+nopeasanaista+sanantuottajaa.+Pitempien+sanojen+viimeiset+tavut+nielaistaan+kuulumattomiin,+jotta+ehditään+aloittaa+uusi+sana.+Muutamalla+suomalaisella+poliitikollakin+on+tällainen+puhekyky,+kun+hän+oikein+innostuu+lupailemaan+meille+äänestäjille+kaikkea+hyvää.+
Hökäleen+ääneenlausuma+hökellys+on+kaukana+selkosuomesta+ja+sanoma+on+hölynpölyn+ja+puuta+heinää+-sisällön+välimaastosta.+Se+varmistaa+hökeltäjän+hölömäkän+ominaisuuden,+mikä+hyvin+lähellä+hölömön+piirteitä,+kuitenkin+hieman+hölmöä+etevämpänä+hölmöhkönä.+
Käännös+voisi+olla+selkoitäsuomeksi+hölmöhkö+hökeltäjä.
30.03.2019 09:50
Reino+-tossujen+valmistus+aloitettiin+Tampereella+vuonna+1930,+eli+ensi+vuonna+tulisi+90+vuotta+täyteen+Reinojen+valmistusta.+Minulla+on+valokuva+vuodelta+1960+Lieksankosken+voimalaitoksen+valvomosta,+jossa+ohjauspulpetin+ääressä+istuvalla+päivystäjällä+on+perinteiset+Reinot+jalassa.+Tuonkin+kuvan+ottamisesta+on+kohta+kulunut+60+vuotta.+On+ikävää,+jos+Ainojen+ja+Reinojen+valmistus+loppuu+kokonaan.
28.03.2019 17:21
Olen+samaa+mieltä.+Tunnen+kaksi+syntyperäistä,+erittäin+hyvin+paikallishistoriaa+tuntevaa+henkilöä,+joista+toinen+osaa+koulutuksiensa+takia+kieliäkin,+mutta+toinen+ei+ehkä+niin+hyvin.+Ikää+tosin+alkaa+olla+paljon+enkä+usko,+että+kumpikaan+lähtee+enää+oppaan+hommiin.+
Lieksassa+toimii+opasryhmä,+joka+tekee+kesäisin+kaupunkikierroksia+matkailijoiden+kanssa.+Kaikki+eivät+ole+syntyperäisiä+lieksalaisia,+joten+omakohtaisia+kokemuksia+vanhemmista+asioista+ei+ole.+Tiedot+ovat+nykyaikaa+ja+kirjoista+opeteltua.+
Kritisoinkin+täällä+joskus,+että+kerrotut+tiedot+pitäisi+olla+täsmällisiä+eikä+vaan+sinnepäin.+Kierroksesta+oli+kirjoitettu+lehteen+väärin+nimityksin+joistakin+kohteista.+Uskon,+että+nuori+toimittaja+ei+ole+nimiä+osannut+ryhtyä+vaihtamaan,+vaan+oppaan+muisti+on+pettänyt+tai+nopeassa+tilanteessa+on+pitänyt+jotakin+keksiä.+Täydestähän+se+on+mennyt+kuin+väärä+raha.
26.03.2019 21:04
Tovotipeli+on+kotoisin+Venäjältä.+Julkaisussa+"KURKIJOKI,+pitäjä+pitäjältä"+mainitaan+sivulla+16+Kurkijoen+Särkijärven+kylän+nuorison+eräänä+erikoisharrastuksena+olleen+tovotin+peluun.+Vastapelaajana+kerrotaan+olleen+joku+vanhempi+mies,+joka+usein+oli+voittamaton.+
Isäni+kertoi+tovotilaudasta+1950-luvulla.+Oikaisen+epäselvyyden:+fortunapeli+ei+ole+tovotipeli.
26.03.2019 14:49
Eivät+lotkineet+minua.+Luulen,+että+iso+kokoni+on+suojellut+minua+lotkimiselta.+Monet+joutuivat+lotkimisesta+Sarkalan+raastupaan+nauttimaan+kakkua,+josta+herkusta+yllä+mainitsin.
15.03.2019 14:02
Sarkalan+nurkilla+otettiin+silloin+tällöin+miehestä+mittaa,+tosin+ihan+ilman+sääntöjä.+Sääntöjen+kanssa+nyrkkeiltiin+ja+painittiin+Sarkalan+sisällä+ja+harrastettiin+muitakin+urheilulajeja+vielä+50-+ja+60-luvuillakin.+Ulkoilmassa+suoritetuille+paini-+ja+nyrkkeilyotteluiden+osanottajille+jaettiin+usein+palkinnoksi+kakkua.+Käräjäsali+sijaitsi+rakennuksen+siipiosassa,+jossa+palkintojen+jako+suoritettiin.
15.03.2019 08:39
Jos+et+peri+vanhemmiltasi+yritystä,+niin+ilman+kunnollistaa+koulutusta+ei+saa+hyvää+liksaa+mistään+työpaikasta+Lieksassa.+Ennen+muinoin+työpaikat+periytyivät+suvusta+toiseen+Pankakosken+tehtaalla+ja+Kevätniemen+sahalla.+Myös+kaupan+alalla+työt+periytyivät+isältä+pojalle+tai+tyttärelle.+Nyt+enää+harvemmin.
14.03.2019 21:56
Opettajat+ja+oppilaat+tiesivät+oppikoulussa,+ketkä+olivat+vapaaoppilaita+eli+keiden+vanhemmat+olivat+köyhiä.+Näkyihän+se+jo+vaatetuksesta.+Köyhyys+ei+näkynyt+koulumenestyksessä.+Rikkaus+ei+tuonut+oppilaalle+parempia+arvosanoja,+vaan+tilanne+saattoi+olla+päinvastainen.+Onneksi+opettajat+olivat+pohjimmiltaan+oikeudenmukaisia+myös+kokeiden+numeroiden+suhteen.+Monen+rikkaankin+perheen+lapsen+koulunkäynti+loppui+keskikouluun,+joidenkin+jo+aikaisemmin.+
On+toki+todettava+omasta+kokemuksesta,+että+syntyperä+saattoi+johtaa+koulukiusaamiseen.+Minun+koulukiusaajani+oli+kansakoulun+opettajani+50-luvun+alussa.+Tästä+olen+palstalla+joskus+kirjoittanutkin.+Oppikoulussa+minulla+ei+ollut+"omakiusaajaa".
11.03.2019 17:19
Kirjat+olivat+kalliit,+matkat+piti+itse+maksaa+ja+omin+eväin+tulla+toimeen.+Kauempana+asuvat+joutuivat+turvautumaan+kauppalassa+koulukortteeriin,+mikä+myös+maksoi.+Kaiken+kukkuraksi+oppilailta+perittiin+lukukausimaksu,+mikä+ei+ollut+ihan+pieni.+Kaikkein+köyhimmät+oppilaat+saivat+vapautuksen+lukukausimaksusta.+Se+ei+ollut+lapselle+mikään+ilonaihe,+vaikka+helpottikin+kodin+taloutta.
11.03.2019 16:38
Pielisjärven+yhteislyseo+eli+PYL+aloitti+toimintansa+vuonna+1963+ja+osa+Lieksan+yhteislyseon+oppilaista+siirtyi+Pielisjärven+yhteislyseoon.+Pielisjärven+pohjoispuolen+kylien+oppikoululaiset+jäivät+LYLlille+ja+eteläpuolen+kylien+oppilaat+siirtyivät+PYLlille.+Jako+ei+ollut+ihan+tarkka,+vaan+esimerkiksi+Rantalan,+Timitran+ja+Mähkön+oppilaat+jatkoivat+kouluaan+LYLlillä.
Vuonna+1960+syyslukukauden+alkaessa+Lieksan+yhteislyseossa+oli+827+oppilasta+23+luokassa.+Osa+oppilaista+ei+mahtunut+Moisionkadun+kouluun,+vaan+kaksi+40+oppilaan+ensimmäistä+luokkaa+aloitti+koulunkäynnin+Sarkalassa+ja+kaksi+samankokoista+luokkaa+Moisionkadun+koulussa.
Vuonna+1960+kaikkiaan+210+oppilasta+läpäisi+hyväksytysti+kaksipäiväiset+pääsykokeet,+mutta+aloittamaan+pääsi+160+oppilasta+ja+50+oppilasta+jäi+odottamaan+vuoroaan+seuraaville+vuosille.
11.03.2019 14:27
Tällä+tietenkin+tarkoitan,+että+Kevätniemi+ja+sen+Harjulan+alue+kuuluivat+Lieksan+kauppalaan+ja+kauppalan+koulupiiriin,+jonka+takia+harjulalaisten+koulu+oli+Lieksan+keskuskoulu+eikä+Surpeenvaaran+koulu.
11.03.2019 12:54
Näin+oli.+Kevätniemen+Harjulan+lapset+kävivät+kansakoulua+Lieksan+kauppalan+keskustassa,+vaikka+Surpeenvaaran+koululle+olisi+ollut+lyhyempi+matka.
11.03.2019 10:40
Lieksalainen+Ahti+Mannerkorpi+asui+lähellä+hautausmaata+sijainneessa+talossaan,+jossa+hänellä+oli+toimisto.+Siellä+voi+hoitaa+mm.+hautojen+hankinta-+tai+hoitoasioita.+Tulevana+kesänä+Mannerkorpi+täyttäisi+97+vuotta.+Mannerkorpi+toimi+aktiivisesti+mm.+Lieksan+reserviläisissä.
10.03.2019 10:43
Muistan+Niemen+perheen+hyvin,+koska+asuin+jonkin+aikaa+heidän+lähinaapureinaan+40-+50-luvun+vaihteessa+ja+vierailin+heillä+usein.+
Olen+täällä+kertonutkin,+että+juomavesi+haettiin+silloin+veturitallin+sisällä+olevasta+vesipisteestä,+joka+oli+rautatien+puoleisen+suuren+oven+pielessä.
09.03.2019 22:39
40+-+50-luvuilla+Lieksan+työasiamiehen+nimi+oli+Toivo+Niemi.+Hän+asui+vaimonsa+Annin+kanssa+suuressa+talossa,+joka+on+vieläkin+pystyssä+lähinnä+veturitallia.+Pojan+nimi+on+Raimo.+En+tiedä,+onko+Raimo+elossa.+Hänen+ikänsä+olisi+noin+85+vuotta.
Niemen+jälkeen+työasiamieheksi+tuli+Pekka+Kivimäki.
Mannerkorpi+oli+muistaakseni+Pielisjärven+seurakunnan+hautaustoimiston+johtotehtävissä+50+-+60-luvuilla.
09.03.2019 22:31
9 / 108