Vapaa kuvaus

Lieksan yhteislyseo, Joensuun lyseon lukio, korkeakoulu, eläkeläinen

Aloituksia

109

Kommenttia

2154

1. Ja Rasivaaralla oli toinen "ylleinen liike" mäen puolivälissä oikealla puolella tietä hieman ennen Törnqvistin maatilaa.
  2. Kanasaaren, jota myös Merilänsaareksi on kutsuttu, lavan arvoitus on tullut selvitetyksi. Mukava harppaus menneisyyteen! Lavakulttuurin kukoistusaikaan, eli sotien jälkeen tanssilavoja nousi moneen niemeen, notkoon ja saarelmaan.

Suomalainen tanssilavakulttuuri on vanhaa ja se on kestänyt jo 100 vuotta. Lieksassa ja Pielisjärvellä on ollut kymmeniä lavoja tai vastaavia paikkoja tanssimista varten. Jokaisessa kylässä oli jonkinlainen tanssipaikka.

1940- luvulta 60-luvulle, jopa 70-luvulle saakka elettiin suurta tanssilavojen kautta, jolloin otettiin kiinni sotavuosien ajan pitkän tanssikiellon synnyttämää vajetta. Moni suuriin ikäluokkiin kuuluva suomalainen on seurausta lavatanssien vaikutuksista. Näin lavoista on ollut kasvavalle Suomelle hyötyä. Minä kuulun tähän 40-luvun puolivälin tienoilla syntyneiden suureen joukkoon.

https://museot.finna.fi/Record/pielinen.M011-42371

Maatalon tai kartanon isännillä saattoi olla rannassa puisia laitureita tanssijoita varten, aivan kuin Merilän Kanasaaressa. Maalaistaloissa häitä juhlittiin tanssien päiväkausia pelimannien säestyksellä. Kesäisin kylien nuoret kokoontuivat tanssimaan kalliolla, silloilla ja kattamattomilla puisilla lavoilla. Kansanperinteeseen kuuluivat silloin myös tappelut ja pahimmat pukarit saattoivat joutua jokeen tai järveen jäähdyttelemään tunteitaan.

Lavojen omistajina olivat seurat, ammattiyhdistykset, puolueet, urheilujärjestöt jne.

Liitteen kuvan Timitran lava kuului Lieksan Työväenyhdistykselle.
  3. Lieksassa ensimmäiset tukkilaiskisat pidettiin 6.8.1933 klo 13 alkaen kirkkorannassa, eli silloisen satamalaiturin läheisyydessä. Kisoja nimitettiin silloin savottalaiskilpailuiksi. Kisojen isänä pidetään Veitsiluoto Oy:n ylimetsänhoitaja Ilmari Karvosta. Kilpailulajeina olivat ensimmäisissä kisoissa uinti, keluveneellä soutu, köyden veto ja tukilla ajo.

Tukkilaiskisoja pidettiin alkuun vuosittain sotavuosiin saakka ja myös sotien jälkeen. Kisoja pidettiin usein Puunjalostustehtaan ja rautatiesillan välisellä alueella sekä kauppalan leirintäalueen kohdalla Riikolanlampea vastapäätä.

Lieksankoskella kisat pidettiin ensimmäisen kerran vuonna 1968, jolloin yleisöä kerrottiin olleen noin 5000. Viimeiset kisat Lieksankoskella pidettiin vuonna 2002.
    Viihdyttäjinä ovat toimineet ainakin seuraavat kuuluisuudet: Esa Pakarinen, Eugen Malmsten, Tapio Rautavaara, Irwin Goodman, Eero Aven ja Leo Lastumäki. Suurimman osan kisojen kuulutustehtävistä vuosikymmenien aikana hoiti Teuvo Vänskä eli Ves-Vänskä.

Joissakin lukemissani lähteissä kerrotaan, että Lieksankoskella koskenlaskua varten vesi oli ostettava voimayhtiöltä, eli tässä tapauksessa Enso-Gutzeit Oy:ltä. Ainakaan 1980-luvulta 2000-luvun alkuun lukuisissa kisoissa yhtiö ei kirjoittanut kisatoimikunnalle minkäänlaista laskua, vaan ainoa kirjallinen ehto veden juoksutukselle vanhaan uomaan koskenlaskua varten oli, että kyseinen toimikunta kustantaa kaikki Ruunaan metsätyömieskodin asukkaat seuraamaan kisoja.

Ehkä muutaman ensimmäisen kisan vedestä on voitu laskuttaakin jokin nimellinen hinta, joka nykyrahassa on ollut satojen eurojen luokkaa, eli lipputuloihin verrattuna hyvin vähäinen summa.

Lähde: Uittoa ja urheilua, Ilmari Karvonen/Asko Saarelainen sekä
    läheltä seuranneena wanha lieksalainen
  4. Minä olen välttynyt lentsuilta jo vuosikymmenien ajan. Yhden kerran olen korkean kuumeen takia käynyt lääkärissä. Se tapahtui kesällä 60-luvun puolivälissä, jolloin sain Vilkalalta sopivat rohdot taudin hoitoon. Työterveyslääkärini sanoikin minulle jäädessäni vanhuuseläkkeelle, että kuulun pitkäaikaisterveiden joukkoon.

Kuluneiden nivelten takia olen joutunut leikkauksiin ja toipumislomille, mutta lentsu ei ole iskenyt vielä eläkkeelläkään ollessani. Täytyy päätä koputtaa. Flunssapiikin olen toki ottanut vuodesta 1980 alkaen, jolloin sen on maksanut työnantajani. Vanhuksena olen saanut sen aina ilmaiseksi.