Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

32

1. En pääse paikalle luotsitapaamiseen, joten yritän huudella täällä vähän omaa kantaani.

En kannata sitä, että ikäryhmät rajataan noin tiukasti. En näe mitään järkeä alkaa kyttäämään aikuisten ihmisten keskuudessa onko joku 39 vai 41.

Ja silloin kun itse olen sheriffinä aloittanut ja toiminut ohjeistus oli, että ikäryhmät on SUUNTAA ANTAVIA (poislukien jo edesmennyt nuoret-huone, jota valvottiin erityisen tarkasti). Ja tämä ohje tuli ylläpidolta, joten hieman outoa sanoa syyttävään sävyyn meille luotseille, että sääntö on aina ollut sitä vain ei ole noudatettu.

Tuo iän valvominen on tarpeeksi hankalaa jo tuolla nuorempien osastolla, jossa se on huomattavasti tärkeämpää kuin korkeammissa ikäluokissa. Profiiliin kun voi laittaa iäksi ihan mitä vaan tai piilottaa kokonaan. Miten tätä valvottaisiin? Kysytäänkö jokaiselta chattaajalta ikää ja kuvitellaan vastauksen olevan totta?

Ikää tärkeämpänää pitäisin kuitenkin käytöstä ihan yleisesti. Onhan nuo ikäryhmät aina jonkinverran rajanneet porukkaa vaikka ikää ei ole sokeasti tuijotettukaan, joten ei voi sanoa ettei niillä olisi koskaan mitään merkitystä mutta jos joku 45-vuotias on asiallinen chattaaja ja viihtyy keskustelemassa 50+ ikäisten kanssa niin en näe ongelmaa.
  2. Miksi niiden eläinten, joita hankitte lemmikiksi pitää olla luonnonvaraisia?

Myönnän kyllä itsekkin lapsena syyllistyneeni mm. sammakon, sisiliskon ja räksänpoikasten hetkelliseen pitoon. (räksänpoikaset löytyi vasta kaadetusta metsästä + myös aikuinen, kuollut räksä löytyi. Eli tietysti oletin silloin niiden olevan pulassa. en tiedä sitten olisiko ne olleet vielä emon hoivissa :/ )

Lisäksi olen joskus pitäny kissalta pelastettua hiirtä/myyrää jonkin aikaa ja päästänyt sen vapauteen kun kissa on saatu tarpeeksi kauas.

Mutta sitä ihmettelen, että miksi niiden lemmikkienne pitää olla luonnosta?
    Jos haluaa linnun niin eikö se olisi paljon parempi hankkia kavattajalta/lemmikkieläinliikkeestä?
    Ne linnut sentään on kasvaneet häkkioloihin. Ja luonnostahan alunperin nekin ovat. Tai pikemminkin niiden esi-isät. Eivät vain Suomesta.

Onko se luonnonvaraisen eläimen pito jotenkin niin cool ja erilaista kun muilla ei ole? Tuon ei pitäisi mielestäni olla koskaan mikään syy hankkia yhtään mitään ja voin sanoa, että kyllä tuokin chilen tarantella tuossa huoneen nurkassa herättää aika paljon ihmetystä ja kysymyksiä, vaikka se onkin ihan lemmikkiliikkeestä lähtöisin.

"muka joku laki joka kieltää niiden mukaan ottamisen"

Kyllä tämä mukalaki on olemassa ja se kieltää luonnonvaraisten eläinten lemmikkinä pitämisen JA kertoo myös erikseen rauhoitettujen eläinten tappamisesta tulevat seuraukset (sakot). Se sama mukalaki sanoo tässä maassa aika montakin asiaa.

Eläimiä kyllä saa ruokia sellaiseen sopivalla alueella halutessaan mutta parempi jättää ne kuitenkin sinne ulos ja hankkia ne lemmikit ihan siihen tarkoitetuista paikoista :)
  3. Kun ei nuo automekaanikon taidot ja tiedot ole perinnöllisiä niin vähäistähän tuo tieto/taito vielä on.

Ihan peltoautona se alto olikin. Itselleni en hankkisi.

Ja jossain viestissä jo sanoinkin etten aja pitkiä matkoja, kuljeta paljoa tavaraa saati sitten isoa porukkaa joten minulla on mahdollista tehdä "tyhmiä valintoja" autojen suhteen :)
    Mutta se tyhmyys ei kuitenkaan yllä minnekkään pelletuning-huippumadallettu-joka-hajoaa-töyssyissä tasolle sentään... en siis tarkoita ettei
    "tuunatut" autotkin olisi hienoja mutta jonkin maun ja käytännöllisyyden rajoissa pitää pysyä.

Toyotalla ajoin yhden kesän 50km:n työmatkaa ja siihen se oli hyvä. Toki huonot iskarit vei hieman ajomukavuutta kun hidasteita oli metrin välein. Mutta kuluvia osiahan ne on niin ei voi tuotakaan juuri viaksi kutsua. Pitkiä reissuja en ole tehnyt joten en edes yritä keksiä mitään sanottavaa siltä osin.
    + minulle ei ole merkitystä mitä siellä baanalla kaahaa kun itse kuitenkin ajan suomessa sitä max. 120km/h.

Ja kannattaa ottaa huomioon, että puhun vain omasta puolestani ja siitä mikä _minun_ mielestäni on mukava ajaa. Ja vaikka naisenomaisesti saatankin katsoa paljon miltä auto näyttää (miksi muuten haaveilisin celicasta joka on vain hieno kuori 1.8:lle) niin auton ulkonäkö/tuoksu/soitin jne. jne. ei kuitenkaan vaikuta mitenkään siihen millainen ajettava se on. Niinkuin joku tuolla mainitsi. (ihan hauska luettelo kuitenkin)
    Kaikilla on kuitenkin vähän erilaiset mielipiteet siitä millainen on hyvä ajettava.. esim. äitini kautta aikojen lempiauto on ollut fiat panda. kaiholla muistelee sitä välillä vieläkin vaikka ajaa raw 4:llä...

ja kysymykseen:

"Oletko koskaan katsonut auton alustaa ja sellaisen toteutusta, esim auton ollessa nosturilla?"

Totta puhuen enpä juurikaan.. mutta tulen kyllä tulevaisuudessa katsomaan. Paljonkin.
  4. Astralla en ajanut kuin pari päivää mutta koska peruutan vääräoppisesti takaikkunasta katsomalla niin siinä tulisi jo sen kanssa ongelmia.. takaikkuna oli vain pieni suikale josta näkyi vain taivas/talon ylimpien kerrosten ikkunat. Lisäksi en tykkää siitä missä opelin pakki sijaitsee :) (en ole 100% varma oliko se astra. jos olen väärässä niin joku korjatkoon)

Tosin nämä voivat olla vain "osaamattoman naiskuskin" ongelmia mutta johtavat siihen etten ainakaan itse ko. autoa hankkisi.

Citroen taas.. no.. meinasi hyytyä vähän väliä. Kaupungissa en sellaisella ole ajanut. Sellainen vähän laatikkomainenhan se on..

Alto ja fiat on sellaisia pikkuautoja joilla on suht helppo ajaa niin kai niissä ei oo mikään ehtinyt ärsyttämään... altolla ajoin aikana jolloin en omistanut korttia joten en mistään mitään edes älynnyt.

Tokihan kaikkeen tottuu mutta itse olen tykännyt eniten tuosta viimeisimmästä toyotasta (1.6 -90).

Lada samarakin löytyi perheestä jonkin aikaa mutta siinä viat alkoivat jo penkin säädöistä.. penkki ei mennyt niin lähelle, että olisin sillä koskaan päässyt ajamaan. Mutta se auto tuntuikin olevan yhtä vikaa :P

Autokoulun jälkeen kun vaihdoin smartin toyotaan niin en tykännyt siitä yhtään mutta kuten sanoin niin kai kaikkeen tottuu ja mielipiteet voi vaihtuakin ajan saatossa..

Mutta kuitenkin itse ajattelen autonhankinnassa, että jos jokin auto alkaa ärsyttää lähes heti niin parempi jättää kyseinen malli hankintalistalta pois.