Vapaa kuvaus

Mitä? Minä oon minä. Eihän tähän älyä mitään kirjoittaa! Mitä tällä Gallerialla tekee? Tänne ei mahdu edes 3,2 mp:n, nyt jo esihistoriallisen pikkuisen digitaalisen taskukameran kuvat. Kuvankäsittelyohjelmia minulla ei ole, enkä osaisi käyttää, vaikka saisinkin. Englanninkielisiä vänttyröitä ovat olleet mitä olen nähnyt. Kameran sisällä pitää kutistaa kuvat pienimpään muotoonsa, että tänne saa ängetyksi. Enpä ole tullut kutistaneeksi kuviani, kun ne MAHTUVAT MUUALLE. Tekstiähän tänne tietenkin mahtuisi, kuten viime vuosituhannen tietokoneisiin yleensäkin. Mikä tämä on? Lintu, vai kala? Onko tämä se lärviluettelo? Olen kuullut puhuttavan facebookista. Sitäkö tämä on? Facebook, johon eivät mahdu edes viime vuosituhannen lärvikuvat? Pikkusen epäilen tämän sivun tarpeellisuutta! Kymmenkunta vuotta meni, etten edes vilkaissut, kun vaikutti joutavalta. Nyt olen ollut täällä hetken aikaa, kuukauden tai jotain? Itsenäisyyspäivänä, 06.12.2008 tämän naputtelin. Hyvin skeptinen olen edelleen tämän sivuston tarpeellisuudesta! Mihin te muut tätä käytätte? Missä asiassa tämä toimii? Onko tällä joku käyttötarkoitus? Jos tällä on käyttötarkoitus? kerro minulle mikä se on sinun kohdallasi? Minä en ole ainakaan vielä oivaltanut tämän sivuston käyttötarkoitusta. Martti Innasen Huuhaatako? koko ajatus? Huuhaa huuhaa huuhaijaaaaa!... Suosikkibändit/artistit: Maija Vilkkumaa, Anna Abreu, ... Suosikkileffat: Ei ole erityisiä suosikkeja. Lempikirjat: Eipä ole olemassa. Vapaa-aikanani: Luontopa se aikalailla kiinnostaa... Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kestilän kirkonkylä Katson tv:stä mieluiten: Uutiset, luontodokumentit, Joskus juutun johonkin elokuvaan, hupajuttujakin epäsäännöllisesti esim. Jope Ruonansuu. Kotieläimet: Kissa En pidä: piimä, ..., uskon kaupustelijat, 2008 kaltaiset vedenpaisumuskesät Ruoka & juoma: Ruoka on useinkin hyvää. Aamukahvi on lähes pakollinen. saunaolut on nam! Singlemalt viskit, konjakit, brandyt... Koulutus: Lukio Koulut: Kestilän Keskikoulu,Pulkkilan Lukio,Pohjois-Pohjanmaan Keskusammattikoulu,Kaiken maailman kursseja... Ammatti: Maanviljelijä Työskentelen: Viljanviljely Ase tai siviilipalvelus: Pohjan Prikaati,RUK Hamina Yhdistykset/kerhot: Pitkänkankaan Maamiesseura,MTK Kestilä,MHY Siikalatva... Siviilisääty: Sinkku Lapset: Olen ylpeä vanhempi Skype: Täh? Messenger: on IRC: on

Aloituksia

4

Kommenttia

42

1. Ja sitä samaa kulumista on sielläkin vaihdelaatikon puolella niissä siirtäjissä. Keppi on hypännyt pois lovestansa ennen aikojaan. Minulle on käynyt sama monestikin IH 453 vm. -74:n kanssa. Kyllä se taitaa olla vaihdelaatikon kannen auki käyttäminen edessä. Helppo homma muutoin, mutta se hydrauliikkaputkien poisto on aika viheliäinen siinä kannen päällä, eikä niitä banjoliittimiä tahdo saada pitäviksi avaamisen jälkeen. Banjoliittimet ovat vääntyneet vinoiksi putkiin hitsattaessa. Olen oikonut niitä jopa käsivaralta hiomapenkissä. Vaihda uudet tiivisteet ainakin niihin putkiin, niin pääset ehkä vähemmällä itkulla.

Siellä vaihdelaatikossa ei sitten ole sen kummempaa korjattavaa, kuin siirrät sen ykkösen siirtäjänkin vapaa-asentoon. No laita ne kaikki vapaa-asentoon, eli keskiasentoon.

Itse tympäännyin tuohon turhaan aukomiseen ja hitsasin lisää materiaalia vaihdekepin nokkaan, ikään kuin kepin nokkaa leveämmäksi poikittaissuunnassa ja lienenkö töpsäyttänyt jonkun mällin sinne siiräjän puoleisiin hahloihinkin? Aikaa on jo muutamia kymmeniä vuosia. Sama Intikka toki vieläkin pihassa. Kuluneisuudesta ja täysin pohjaan painamattoman kytkimen yhdistelmästä siinä lopulta on kyse. Vaihdekeppi livahtaa lovestansa, ennen, kuin vaihde on vapaalla.

Niin! Ja katsopa ne kepin alapään ohjausnastatkin. Tarkoitan siinä kannen päällä olevaa puolipallon muotoista kuppia kepin alapäässä, jota ne nastat pitelevät. Sekin kohta kuluu. Itse käytin ne nastat pois ja lisäsin sinne nastan juureen sellaisen omatekoisen sovitusrikan, jolla sain nastoja aavistuksen verran ulos päin. Aivan vaan mittailemalla ja kokeilemalla ne sinne sävelsin.

Varsinainen vika sinulla, koneessasi on hyvin pieni.
  2. Tuo oli alkuperäisen viestini pointti. Halusin ohjeita niiltä, jotka ovat sahanneet Huskulla enemmän, kuin minä.

Tuo laskelmasi ei oikein päde, kun se käynnistin nimittäin hajoaa älyttömästä repimisestä, eikä siinä keskustella sekunneista, vaan minuuteista ja mikäli yläkoppa pitää poistaa, puhutaan jo kymmenestä minuutista, vähintäänkin.

En ole ikinä ennen kaivannut säätösuutinta rikastinpiiriin sahassa. Tuossa 242:ssa sille kuitenkin olisi käyttöä. Ei kai se liene kohtuuton vaatimus, että ammattiluokan saha käynnistyy myös ulkona vietetyn yön jälkeen ilman vippaskonsteja? Mikä ihme sen tekee, ettei Husku saa riittävää ryyppyä kylmänä? Samoja, tai lähes samoja kaauttimiahan kaikki sahojen valmistajat käyttävät. Yksirenkaisen männän heikompi pumppausvaikutus kaasuttimelle? Ei kai?

Tuo saha on muilta ominaisuuksiltansa suorastaan erinomainen ja muotoilu on esimerkillinen kapean rungon ja hyvinmuotoiltujen kahvojen ansiosta. Minäkin pidän Husqvarnan muotoilusta. En minä kuitenkaan mikään fakkiutunut kannattaja ole millekään merkille. Kokeilen mielenkiinnosta, avoimen kriittisesti mitä tahansa sahaa. Mikäli sahassa on mielestäni puutteita, en kyllä aio pimittää niitä toisilta sahan ostoa suunnittelevilta. Niin no hinta on kylläkin Husqvarnan ammattisahoilla hurjan korkea. 346:tta kyselin ja kokeilin nyt tänä talvena, mutta hylkäsin sen juuri tuon hinnan takia. Shindaiwa 488:aa sai vuonna -98 kaksi kappaletta vastaavan Huskun ammattisahan hinnalla. Nyt hinnat ovat lähentyneet toisiaan, mutta satasissa on hintaero vieläkin.
  3. Husqvarna 242 XP Cat on tuon sahani täydellinen nimi ilmeisesti? Tuossa vanhassa Huskussa on yläkoppa niin juupelin lujassa, ettei sitä viitsi metsässä, pakkasella avata, kuin kokeilumielessä, sahaan tutustuessa, kolme tiheä- ja tiukkakierteistä ruuvia pitkillä kierteillä. Ymmärrän toki niiden tarkoituksen: Ei purkaannu saha itsekseen kovassa työssä. Avasinkin yläkopan ensimmäisen kerran, kun ei paskiainen käynnistynyt hangesta. Korkilla bensaa suoraan kaasarinkurkkuun ja HOI HENKIINSÄ! siitä se käynnistyi ja sai päivän sahailla. Myöhemmin olen käyttänyt lämpimissä tiloissa akkuporakonetta noiden pitkäkierteisten ruuvien avaamiseen. Käynnistystä varten, joka ikinen päivä, tuo työmaa on kuitenkin liian suuri. Siksi hainkin helpomman, vaikkakin vaarallisemman, sahan purkamiselta säästävän keinon. Tuo yläkopan ja ilmansuodattimen purku nimittäin vastaa jo lähestulkoon jonkun helpommin avattavan sahan täydellistä koneremonttia.

Tänäänkin olin muuten metsässä ja sahasin pari tankillista tuolla Huskulla ja saman verran Shindaiwa 488:lla. Shindaiwan käynnistin hangesta neljännellä nykäisyllä ja Huskun lämpimässä, käytöstä poistetussa maitohuoneessa vietetyn yön jälkeen vain muutamaa nykäisyä myöhemmin. Pakkasta oli yöllä -24°C, aamulla enää -18°C. Hienosti toimivat molemmat koko päivän. Ei minkäänlaisia ongelmia, pimeys vaan ajoi pois metsästä kesken päivän. Sydäntalvea eletään ja päivä on vielä lyhyt täällä.

Huskulla sahaaville suosittelen Shindaiwa 488:aa varasahaksi hankeen. Se käynnistyy aina, kelillä kuin kelillä. Minulla itselläni näyttäisi nyt olevan väärin päin. Shindaiwa sahana ja Husqvarna varasahana. Molemmat sahat ovat jo 90-luvulta, Husku -93 ja Shindaiwa -98. Minä en hyväksy sahakseni muita, kuin ammattiluokan sahoja ja tehoja on oltava noin 2,6 kw. Pienemmistä on pelkkää mieliharmia yleissahana. Mikäli olisi paljonkin tukkipuun kaatoa, pitäisi sahaa isontaa vielä tuostakin, 3 kw saattaisi olla sopiva siihen. Nykyään ei kylläkään kannata tehdä päätehakkuita moottorisahalla, mikäli myy puun sellaisenaan teollisuudelle. Tukin hinta metsänomistajalle on jokseenkin sama sekä hankintana, että pystykauppana ja oman metsäni puuta minä kuitenkin pääasiassa sahailen.
  4. Olen sahannut tämän talven töikseni. Tahtoopa olla, että viikoittain on haettava 10 litraa uutta. Kuluneisuutta sahassa tietenkin jo on, mutta ei mikään "horo" vielä. Tulpan vaihdoin jo aivan lystikseni ja kärkivälin ja kärkien suoruuden laitoin kohdalleen. Kipinä on upea. Ei vika ole sytytyspuolella. Kyse on liian "niukasta ryypystä".

Tunnen tuon sahan edellisen omistajan, UPM:n entisiä metsureita, nykyään maanviljelijä. Olin hiljattain puheilla ja kysyin tuosta käynnistyvyydestä. Hän tuumasi:" Se on ollut aina huono käynnistymään kylmästä. Paras konsti kun viet yöksi lämpimään, saman peiton alle sahuri ja saha, niin ei tule ongelmia." Paikallista Huskun edustajaa jututin myös ja hän mainitsi toisesta 242:n omistajasta, joka oli kehunut käynnistyvyyden parantuneen merkittävästi uusilla kalvoilla, se läppäkalvo oli ollut jäykempää materiaalia siinä sarjassa. Tuossa minun sahassani on sellainen normaali kumikalvo, tai siis molemmat kalvot ovat äkkiä katsoen samaa mustaa kumia. Voisihan tuota kalvonvaihtoa tietenkin kokeilla aivan vaan mielenkiinnosta. Se on minusta kuitenkin outoa, että saha käy virheettömästi, suorastaan ihailtavan tasaisesti ja varmasti, kunhan sen vaan saa käynnistymään.

Voin kai minä tässä kenties paljastaa oman käynnistyssysteeminikin tuolle, mutta nulikat ja taikinaranteet eivät sitten mene kokeilemaan sitä! Neuvo on miehille joiden kourien ote on yhtä luja kuin ruuvipenkillä! Kuristinläppä pitää kiilata kiinni asentoon. Vasemmalla kädellä takakahvasta kiinni ja urku auki! Silloin saha saa käyntipiirin kautta kunnon ryypyn. Sitten kiila pois. Imunuppi sisään ja normaali nykäisy ja kas! saha käy niin kauan, kuin jaksat sahata.

Olen minä kysellyt muiltakin, jotka ovat Huskulla ikänsä sahanneet ja kaikki sanovat kylmäkäynnistyksen olevan tihkeää noilla vanhemman mallin koneilla, mikäli ne ovat yön hangessa.