Saaristokaupungista bussilla

Pettynyt asukas

Onko muuten kukaan ihmetellyt, miksei Saaristokaupungista ole järjestetty suoraa bussiyhteyttä Savilahteen? Saaristokadun hyöty menee aivan hukkaan, jos olet autoton ja satut käymään töissä tai opiskelemaan Savilahdessa. Tuntuu hölmöläisen hommalta kiertää Petosen kautta tai vaihtaa bussia keskustassa, kun mikään bussi ei käänny Saaristokadulta vasemmalle!

39

518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfölösdlöeowpreropwf

      Polkupyörä on keksitty. Kaupunki rakensi kalliilla rahalla kevyen liikenteen väylän siihen tasavallankadun varteen. Kalliota piti louhia ja siltoja rakentaa.

    • Pettynyt asukas

      Ettäkö pitäisi myös sateella ja talvipakkasilla pyöräillä? Sitäpaitsi jos Technopolikseen on menossa, radan ali pääsee vasta Viestikadun keskikohdassa. Ei kevyen liikenteen väylään investointi korvaa suoraa bussireittiä.

      En muutenkaan ymmärrä, miksi bussin käyttäjien ongelmia teilataan näin ylimielisesti. Kaikki eivät näe autoa järkevänä ratkaisuna kaupungissa, ja kuinkahan moni autoilija muka itse pyöräilisi ilolla 7-10 km matkaa säällä kuin säällä?

      Kun loma loppuu, alkaa taas vaellus Petosen kautta...

      • On se kyllä ihme

        Muuta vaikka Juontotielle neulamäkeen. On se muuten ihme ettei ole saaristokaupungista suoraa yhteyttä neulamäkeen. tuota olen nyt ihmetellyt jo ainakin 15 vuotta.


    • muuta pois

      Taxillahan pääsee kätevästi suoraan Savilahteen,
      eikä tarvitse Petosen ruuhkabusseihin ahtautua aamuisin.

    • Ketjun aloittaja

      Juuri niin tyypillinen kuopiolainen katkera vastaus, kehotetaan muuttamaan muualle. Eipä tuo Savilahti tietysti tehdastyöläisille tai varsinkaan työttömille merkitse mitään, koska siellä ei ole heille yhtikäs mitään. Ja varsinkin kun nämä eivät edes missään Saaristokaupungissa edes pystyisi asumaan. ;) (Ja nyt tiedän, tästä kommentista tulee paskaa niskaan kilokaupalla).

      Ehkäpä asia on uudelleen ajankohtainen, kun Saaristokaupunkiin tulee lähivuosina merkittävästi lisää asukkaita. Sitten varmaan riittävän moni asettaa kyseenalaiseksi sen, miksi pitää kiertää ihan turhan takiapidempää reittiä kuin oman auton käyttäjät.

      Bussiin liittyviä mielipiteitä on näköjään enimmäkseen kahdenlaisia: a) minähän en bussilla kulje, sama vaikka kiertäisivät mistä b) minun on pakko kulkea bussilla, enkä valita vaikka hinta olisi vaikka mitä ja kiertäisivät vaikka mistä.

      • Mutta silti

        Saaristokaupunkiahan nimenomaan mainostettiin hyvillä kulkuyhteyksillä, eikä vain autojen ja pyörien, vaan myös joukkoliikenteen kannalta. Milloin lunastetaan lupaukset takaisin?


      • Lisäys vielä
        Mutta silti kirjoitti:

        Saaristokaupunkiahan nimenomaan mainostettiin hyvillä kulkuyhteyksillä, eikä vain autojen ja pyörien, vaan myös joukkoliikenteen kannalta. Milloin lunastetaan lupaukset takaisin?

        Toki yhteydet ovat hyvät Petoselle ja torille, mutta unohdetaan samalla, että Savilahti on nyt merkittävä ja koko ajan kasvava työssäkäynti- ja opiskelualue. Ei se suora bussiyhteys tarkoita että bussi kävisi Savilahdessa kääntymässä, meneehän sitä kautta nytkin keskustaan lukemattomia bussilinjoja.


      • Kysynpähän vain

        Mistä muuten päättelit, että jonkun autottomuus johtuisi köyhyydestä? Keilankannassa on paljon kerrostaloasuntoja joiden välittömässä läheisyydessä on lähikauppa ja bussipysäkit, ilman omaa autoa tulee aivan mainiosti toimeen.

        On se kumma, kun ei voi edes yhdestä bussireitistä keskustella, että tullaan heti teilaamaan kaiken maailman kommenteilla. Kukaan näistä kyynisistä kommentoijista ei taida edes asua lähelläkään Saaristokaupunkia?


      • Tosi törkeää

        No tuliko nyt hyvä mieli tuosta kommentista? Ja näköjään kuorossa ylistetään vielä, kun peukutettu ylöspäinkin. Etteikö vain kertoisi jotain kuopiolaisuudesta...

        Mietipä, sanoisitko tuon oikeasti päin naamaa?


      • nnnnngggg
        Lisäys vielä kirjoitti:

        Toki yhteydet ovat hyvät Petoselle ja torille, mutta unohdetaan samalla, että Savilahti on nyt merkittävä ja koko ajan kasvava työssäkäynti- ja opiskelualue. Ei se suora bussiyhteys tarkoita että bussi kävisi Savilahdessa kääntymässä, meneehän sitä kautta nytkin keskustaan lukemattomia bussilinjoja.

        Tekniikan amk-opiskelijoillakin on paljon tunteja Technopoliksella. On siellä pätkätyöläisillekin ja työharjoittelijoille paljon työpaikkoja, eli tiedoksi yhteen vastaukseen, Savilahdessa käy paljon vähävaraista sakkia päivittäin.


      • Ai Kuinen
        Kysynpähän vain kirjoitti:

        Mistä muuten päättelit, että jonkun autottomuus johtuisi köyhyydestä? Keilankannassa on paljon kerrostaloasuntoja joiden välittömässä läheisyydessä on lähikauppa ja bussipysäkit, ilman omaa autoa tulee aivan mainiosti toimeen.

        On se kumma, kun ei voi edes yhdestä bussireitistä keskustella, että tullaan heti teilaamaan kaiken maailman kommenteilla. Kukaan näistä kyynisistä kommentoijista ei taida edes asua lähelläkään Saaristokaupunkia?

        Lapset ei tiedä, että autoja ja asuntoja saa velaksi ja usein juuri niin.


    • Peolka

      Bussiyhtiö ottaa kyllä palautetta vastaan, sinne vaan valittamaan.

      • Väärä taho

        Paitsi että reiteistä ei päätä Kuopion Liikenne, vaan kaupunki, joka myös tukee rahallisesti joukkoliikenteen järjestämistä.


      • Mennään bussilla
        Väärä taho kirjoitti:

        Paitsi että reiteistä ei päätä Kuopion Liikenne, vaan kaupunki, joka myös tukee rahallisesti joukkoliikenteen järjestämistä.

        Väärin,kyllä seon liikennöitsijä joka päättää ja kokeilee mitä ihmeellisimpiä reittejä ja utopistisiä aikatauluja,kaupunki sitten hyväksyy tai hylkää liikennöitsijän esitykset joista se ei ymmärrä muutenkaan mitään,ja tukee rahallisesti matkustajien ostamia matka- ja kuukausikortteja...


      • Toivoa sopii
        Mennään bussilla kirjoitti:

        Väärin,kyllä seon liikennöitsijä joka päättää ja kokeilee mitä ihmeellisimpiä reittejä ja utopistisiä aikatauluja,kaupunki sitten hyväksyy tai hylkää liikennöitsijän esitykset joista se ei ymmärrä muutenkaan mitään,ja tukee rahallisesti matkustajien ostamia matka- ja kuukausikortteja...

        Omituisuuksia kyllä lukemattomien bussireittien varrelta löytyy, mutta näköjään se mikä on "toimivaksi" havaittu, sitä ei voida koskaan muuttaa. Joukkoliikenteestä tosin tehtiin vähän aikaa sitten arvotutkimus Kuopiossa ja Siilinjärvellä, joten asioihin on ehkä vähitellen tulossa muutos.

        Tutkimuksen tuloksia analysoitaessa kiinnitettiin kertalipun hinnan lisäksi huomiota myös suuralueiden välisiin suoriin yhteyksiin, joten josko Keilankannasta Savilahteenkin saataisiin lähitulevaisuudessa toimivampi bussireitti?


    • iloinen tallustaja

      Kuopion kaupunki edistää suunnitelullaan kaupunkilaistensa terveyttä. Päivittäisenä hyötyliikuntanahan kehotetaan jäämään bussista pois 3 pysäkkiä etukäteen ja kävelemään loppumatkan. Autolla ovelta ovelle liikkuvat saavat vielä maksaa elämäntyylistään vuosien saatossa. Voitaisiin tietysti siirtää Savilahden parkkitalot ja -paikat myös tuon 3 pysäkinvälin päähän.

      • Älyttömin väite

        Ai me bussilla kulkijat olemme niitä ovelta ovelle liikkuvia? Kyllä ne yksityisautoilijat niitä laiskureita ovat, kun kaupan pihassakin pitää kierrellä ja kaarrella, että löytäisi sen lähinnä ovea olevan paikan!

        Pyöräillä ja kävellä voi sopivia matkoja ja vapaa-ajalla niin paljon kuin sielu sietää, mutta bussilla kulkijoita ja yksityisautoilijoita yhdistää varmasti sama mukavuudenhalu tuossa asiassa.

        Mutta ovelta ovelle pääsyä eivät bussilla kulkijat edes odota, se on se typerin väite.


      • iloinen tallustaja
        Älyttömin väite kirjoitti:

        Ai me bussilla kulkijat olemme niitä ovelta ovelle liikkuvia? Kyllä ne yksityisautoilijat niitä laiskureita ovat, kun kaupan pihassakin pitää kierrellä ja kaarrella, että löytäisi sen lähinnä ovea olevan paikan!

        Pyöräillä ja kävellä voi sopivia matkoja ja vapaa-ajalla niin paljon kuin sielu sietää, mutta bussilla kulkijoita ja yksityisautoilijoita yhdistää varmasti sama mukavuudenhalu tuossa asiassa.

        Mutta ovelta ovelle pääsyä eivät bussilla kulkijat edes odota, se on se typerin väite.

        No enpä edes väittänyt bussiakäyttävien odottavan ovelta ovelle pääsyä. Autoilijoista niin kirjoitin. Tosin koko jutun pilke silmässä.


      • Hyötyistunta?
        iloinen tallustaja kirjoitti:

        No enpä edes väittänyt bussiakäyttävien odottavan ovelta ovelle pääsyä. Autoilijoista niin kirjoitin. Tosin koko jutun pilke silmässä.

        Aivan, mutta autoilijoista tässä nyt ei ollutkaan kyse. Tuli vielä sellainen ajatus, että miten se edistää hyötyliikuntaa, että pysäkiltä pysäkille kestääkin puoli tuntia eikä vartti? Istumisen pituudesta siinä on kyse. Ongelmahan ei olekaan pysäkkien sijainnissa vaan niitä yhdistävässä reitissä. Toki yksi vaihtoehto olisi kävellä koko matka, mutta siihen menisi jo reippaasti yli tunti, pyöräillen samassa ajassa kuin Petosen kautta bussilla.


      • iloinen tallustaja
        Hyötyistunta? kirjoitti:

        Aivan, mutta autoilijoista tässä nyt ei ollutkaan kyse. Tuli vielä sellainen ajatus, että miten se edistää hyötyliikuntaa, että pysäkiltä pysäkille kestääkin puoli tuntia eikä vartti? Istumisen pituudesta siinä on kyse. Ongelmahan ei olekaan pysäkkien sijainnissa vaan niitä yhdistävässä reitissä. Toki yksi vaihtoehto olisi kävellä koko matka, mutta siihen menisi jo reippaasti yli tunti, pyöräillen samassa ajassa kuin Petosen kautta bussilla.

        Kaupunkimaisessa tapauksessa bussipysäkit ovat kohtuullisin välein ja siihenhän tuo yleinen hyötyliikuntaehdotus pari kolme pysäkinväliä tietysti liittyy

        Sorry eikö saakaan puhua yleisesti asioista ja siinä samalla autoilijoistakin. =)=)

        Vähän oudoltahan tämä Kuopion yleydenaiheen työpaikkaalueena ja toisaalta ylpeydellä esitellyn asuinalueen huonot liikenneyhteydet tietysti ovat. Vaikuttaa tyypilliseltä poikittaisliikenteen puutteelta. Itsekin olen muualla asuneena valinnut työpaikkoja liikenneyhteyksien mukaan pahempia autoruuhkia välttäen ja mahdollisuutta jopa vaihdottomaan julkiseen liikenteeseen. Samalla periaatteella sitäon hyvä valita asuinpaikkakin. On ainakin hyvä ottaa selvää liikenneyhteyksistä.


    • sjkhköahfs

      kannattaapi selvitää mm nuo bussireitit ennenkuin muuttaa alueelle!!

      • Ei niin helppoa

        Mutta sitä ei oikein voi suunnitella, jos työpaikka tai sen sijainti vaihtuu kesken asumisen. Aika pieni ongelma kuitenkin, jos nyt matka kestää vartin enemmän kuin omalla autolla.


    • hullu pyöräilijä

      Aja ensin pyörällä petoselle ja hyppää sieltä bussiin joka ajaa savilahen kautta. Ei liene ylitsepääsemätöntä :)

      • Miten niin?

        Miksi pyöräillä, kun se sama 23 kyllä lähtee Saaristokaupungista. Kyllähän pyöräilijät tietenkin menevät suoraan saaristokatua, ei liene mikään ongelma.

        Eihän aloittaja valittanut, etteikö bussilla pääsisi, vaan sitä, kun mikään bussi ei aja suorinta reittiä!


      • Joukkoliikenteeseen
        Miten niin? kirjoitti:

        Miksi pyöräillä, kun se sama 23 kyllä lähtee Saaristokaupungista. Kyllähän pyöräilijät tietenkin menevät suoraan saaristokatua, ei liene mikään ongelma.

        Eihän aloittaja valittanut, etteikö bussilla pääsisi, vaan sitä, kun mikään bussi ei aja suorinta reittiä!

        Yksi muuttuva tekijä on tietysti myös Kuopion Liikenteen tekemät muutokset bussireitteihin ja aikatauluihin. Siinäkin voi jotkut joskus jäädä ns. tyhjän päälle.

        Jos kuopiolaiset oikeasti haluaisivat vaikuttaa bussien aikatauluihin ja reitteihin, niin voisivat tehdä sen vähentämällä tarpeetonta liikkumista omalla autolla. Kuopiolaisessa normiperheessä ajetaan nykyään töihin ilman merkittävää syytä jopa kahdella autolla. Bussipysäkitkin ovat usein lähes kotiportaalla ja varsinkin keskustaan töihin menevillä kävelymatka pysäkiltä työpaikalle jää monesti lyhyeksi. Ehkä joukkoliikenteen käyttöä voitaisiin lisätä tinkimällä hieman omasta mukavuudesta.


      • Entä jos...
        Joukkoliikenteeseen kirjoitti:

        Yksi muuttuva tekijä on tietysti myös Kuopion Liikenteen tekemät muutokset bussireitteihin ja aikatauluihin. Siinäkin voi jotkut joskus jäädä ns. tyhjän päälle.

        Jos kuopiolaiset oikeasti haluaisivat vaikuttaa bussien aikatauluihin ja reitteihin, niin voisivat tehdä sen vähentämällä tarpeetonta liikkumista omalla autolla. Kuopiolaisessa normiperheessä ajetaan nykyään töihin ilman merkittävää syytä jopa kahdella autolla. Bussipysäkitkin ovat usein lähes kotiportaalla ja varsinkin keskustaan töihin menevillä kävelymatka pysäkiltä työpaikalle jää monesti lyhyeksi. Ehkä joukkoliikenteen käyttöä voitaisiin lisätä tinkimällä hieman omasta mukavuudesta.

        Ajatella muuten, jos saaristokadusta olisi tehtykin joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen katu Särkilahden sillan tapaan, jolloin olisi vain kaksi vaihtoehtoa: omalla autolla Petosen kautta, pyörällä tai bussilla suoraan saaristokatua. Tosin sillä olisi saattanut olla negatiivinen vaikutus, koska lapsiperheet eivä tällöin varmaan olisi halunneet muuttaa alueelle.


      • sitä saa mitä tilaa
        Entä jos... kirjoitti:

        Ajatella muuten, jos saaristokadusta olisi tehtykin joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen katu Särkilahden sillan tapaan, jolloin olisi vain kaksi vaihtoehtoa: omalla autolla Petosen kautta, pyörällä tai bussilla suoraan saaristokatua. Tosin sillä olisi saattanut olla negatiivinen vaikutus, koska lapsiperheet eivä tällöin varmaan olisi halunneet muuttaa alueelle.

        Kyllä tuo ainakin särkilahdessa on toiminut. Olen ainakin itse viihtynyt. En varmasti muuttaisi Särkilahdesta tuonne saatanan suomaille itikoiden kupattavaksi. Jokainen tosin tykkää hieman eri asioista.
        On täällä särkilahdessa ainakin lapsiperheitä ja hyvin tuntuvat viihtyvän.
        Itse olemme asuneet jo 10 vuotta emmekkä ole muuttoa katuneet.


      • Hyvä idea?
        Joukkoliikenteeseen kirjoitti:

        Yksi muuttuva tekijä on tietysti myös Kuopion Liikenteen tekemät muutokset bussireitteihin ja aikatauluihin. Siinäkin voi jotkut joskus jäädä ns. tyhjän päälle.

        Jos kuopiolaiset oikeasti haluaisivat vaikuttaa bussien aikatauluihin ja reitteihin, niin voisivat tehdä sen vähentämällä tarpeetonta liikkumista omalla autolla. Kuopiolaisessa normiperheessä ajetaan nykyään töihin ilman merkittävää syytä jopa kahdella autolla. Bussipysäkitkin ovat usein lähes kotiportaalla ja varsinkin keskustaan töihin menevillä kävelymatka pysäkiltä työpaikalle jää monesti lyhyeksi. Ehkä joukkoliikenteen käyttöä voitaisiin lisätä tinkimällä hieman omasta mukavuudesta.

        Syynä yksityisautoilun suosioon on myös kaupungin löperö politiikka yksityisautoilua kohtaan. Ruuhkamaksut Saaristokadulle, se olisi jo hyvä alku. ;)


    • sisso

      No mutta hei! 23 ajaa vuoroin saaristokaupungista savilahden kautta kaupunkiin ja välillä toisin päin. Ite oon tullu 23 saaristosta savilahteen ja toisella opistolta takas saaristoon. Kyllä aikataulusta näkee mikä vuoro menee mitenkin päin... Tosin reissusin viime keväänä, ei kai ne kesän aikana oo menny vuoroja muuttamaan...

      • Mennään bussilla

        No niinii,mutta kun aloittajalle tuntuu olevan liian pitkä matka-aika se 20 min mikä menee Keilankannasta Petosen kautta Savilahteen,thät the proplem!


      • Niin mennään
        Mennään bussilla kirjoitti:

        No niinii,mutta kun aloittajalle tuntuu olevan liian pitkä matka-aika se 20 min mikä menee Keilankannasta Petosen kautta Savilahteen,thät the proplem!

        Mutta periaatteessa silloin voidaan sanoa, että saaristokatu on täysin turha niille bussin käyttäjille, jotka eivät ole menossa keskustaan :D Hienosti "lyhentää" matkaa tiedepuistoon, kuten mainospuheissa hehkutettiin.

        Toimiva joukkoliikenne ei toteudu pelkillä mahdollisuuksilla, vaan ne täytyy kaupungin myös käyttää järkevän suunnittelun muodossa. Niin muuten olisi henkilöautoilijallekin liian pitkä matka aika kiertää Petosen kautta, varsinkin Keilankannasta.


      • Mennään bussilla
        Niin mennään kirjoitti:

        Mutta periaatteessa silloin voidaan sanoa, että saaristokatu on täysin turha niille bussin käyttäjille, jotka eivät ole menossa keskustaan :D Hienosti "lyhentää" matkaa tiedepuistoon, kuten mainospuheissa hehkutettiin.

        Toimiva joukkoliikenne ei toteudu pelkillä mahdollisuuksilla, vaan ne täytyy kaupungin myös käyttää järkevän suunnittelun muodossa. Niin muuten olisi henkilöautoilijallekin liian pitkä matka aika kiertää Petosen kautta, varsinkin Keilankannasta.

        Niin voidaankin sanoa,että Saaristokatu on täysin turha niille bussin käyttäjille jotka eivät ole menossa keskustaan....mutta kun suurin osa on menossa keskustaan,ja jos mainiksissa on hehkutettu Saaristokadun lyhentävän matkaa tiedepuistoon,niin pitäähän se paikkaansa,mainoksessa ei ole mitää bussilinjoista puhuttu...Muutenkin jotkut linjat eivät vaan ota jostakin syystä kannatusta,esimerkkinä linja 14 Petonen-Keskusta,tyhjänä köröttelevät,mikä tosin on otettu huomioon jo ajoajassakin,15 min suuntaansa...


      • Hiukan tarkennusta
        Mennään bussilla kirjoitti:

        Niin voidaankin sanoa,että Saaristokatu on täysin turha niille bussin käyttäjille jotka eivät ole menossa keskustaan....mutta kun suurin osa on menossa keskustaan,ja jos mainiksissa on hehkutettu Saaristokadun lyhentävän matkaa tiedepuistoon,niin pitäähän se paikkaansa,mainoksessa ei ole mitää bussilinjoista puhuttu...Muutenkin jotkut linjat eivät vaan ota jostakin syystä kannatusta,esimerkkinä linja 14 Petonen-Keskusta,tyhjänä köröttelevät,mikä tosin on otettu huomioon jo ajoajassakin,15 min suuntaansa...

        Linja 14 ei mene varsinaisesti Petoselle, se ajaa vain talviaikaan lenkkiä Rautaniemi-saaristokatu-keskusta-Puijonlaakso-Julkula-Päiväranta.

        Pelkästään Petoselta keskustaan olevia linjoja ovat 22 (Pirtti-moottoritie-Tasavallankatu-keskusta) ja 29 (Savolanniemi-moottoritie-Savilahti-keskusta), joista jälkimmäinen tosin kulkee vain muutaman kerran päivässä.

        Lienee yleisen keskustelun kulun kannalta melko tarpeeton oikaisu, mutta varmaan ihan hyödyllinen. :)


      • Mikä kannattaa?
        Mennään bussilla kirjoitti:

        Niin voidaankin sanoa,että Saaristokatu on täysin turha niille bussin käyttäjille jotka eivät ole menossa keskustaan....mutta kun suurin osa on menossa keskustaan,ja jos mainiksissa on hehkutettu Saaristokadun lyhentävän matkaa tiedepuistoon,niin pitäähän se paikkaansa,mainoksessa ei ole mitää bussilinjoista puhuttu...Muutenkin jotkut linjat eivät vaan ota jostakin syystä kannatusta,esimerkkinä linja 14 Petonen-Keskusta,tyhjänä köröttelevät,mikä tosin on otettu huomioon jo ajoajassakin,15 min suuntaansa...

        Kaikkihan riippuu vain matkustajamääristä. Kun Saaristokaupunki lähivuosina kasvaa (varsinkin Keilankanta kerrostaloilla), varmasti työmatkalaisia tulee paljon enemmän kuin nyt. Sitten voi tuosta Savilahden reitistä tulla yhtä suosittu kuin Kuopionlahden reitistä, tai sitten yhtenä vaihtoehtona 23:sta tehdään rengaslinja. Jälkimmäisessä tapauksessa tosin Itkonniemi jää bussia vaille, ja sinne joudutaan tekemään uusia reittisuunnitelmia.


    • Kävelevä aikataulu

      Linja 23 ei ole ns. rengaslinja, sillä Saaristokadulta torille saavuttuaan se lähtee samaa reittiä takaisin, eli ei jatka Savilahteen. Vastaavasti Savilahdesta keskustaan tullessaan bussi ei lähde saaristokadulle, vaan se käy Itkonniemellä kääntymässä ja palaa samaa reittiä takaisin.

      Ehkäpä tarkoitat linjaa 14, joka ajaa 24.10. lähtien Rautaniemestä saaristokatua torille ja siitä Niiralankadun kautta Päivärantaan. Sillä pääsee hyvin ainoastaan KYSille tai Canthialle, mutta Technopolikselle tai Snellmanialle menijöille siitä ei ole mitään hyötyä.

    • Kävelevä aikataulu

      Tuossa vielä yksinkertaistus reittikartasta, siitä voi nähdä millaista "koukkua" 23 ajaa. Saaristokatu-tori-Saaristokatu on vain lisätty vanhaan perinteiseen 23:n reittiin sinä syksynä, kun saaristokatu otettiin käyttöön. Kuten reitistä huomataan, 14 ei juuri Savilahdessa käy. Toivottavasti allaoleva linkki näkyy.

      http://www.huutokuva.net/yhlW.png

      Niin ja reitit ja uusimmat aikataulut kyllä on tarkistettu Kuopion Liikeinteen sivuilta tuota tehdessä.

    • zdrghxgfhjh

      Ketä vittua kiinnostaa? Muuta vittuun sieltä, jos ei meno miellytä. Tai hanki vittu auto. Mikä eläjä se semmoinen on, jolla ei autoa ole?

      • Provot suu kiinni

        Jaha, taaspa yksi meidän kaikkien elättipaska heitti tärkeän mielipiteensä aamukrapuloissaan. Koettaisit sinäkin hiukan miehistyä.


      • Pröm prömm

        Sinä varmaan olet se, joka pöristelee ohi sillä amistoyotalla?


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oot nainen liian paksu minulle

      Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      251
      3364
    2. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3294
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

      Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      1974
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

      Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      267
      1672
    5. Pystyt sille toiselle

      Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1389
    6. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

      Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      14
      1376
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

      Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      384
      1225
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

      Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1129
    9. Huominen haastattelu

      Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      997
    10. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      73
      995
    Aihe