Eli olen tässä koittanut miettä että mitä tapahtuu kun ammoniakkia sekoittaa veteen. Minulla ei ole kovin vahvaa kemian tietämystä, eli jos joku viisaampi osaisi auttaa.
Meneekö se näin:
NH3 H2O -> NH4 OH ?
Jos se menee noin niin mitä tapahtuu vedessä tuolle hydroksidille? Jääkö se sellaisenaa lillumaan veteen?
Kuinka paljon ammoniakkia veteen liukenee ja kuinka suuri vaikutus on veden lämpötilallla liukenevan ammoniakin määrään?
Ammoniakki ja vesi
2
1510
Vastaukset
- Hyvin liukenee
"Meneekö se näin:
NH3 H2O -> NH4 OH ?"
Joo, kunhan lisäät plussan NH4:n jälkeen ja miinuksen OH:n jälkeen. Sinne veteen syntyy siis NH4 ja OH- ioneja.
"Kuinka paljon ammoniakkia veteen liukenee ja kuinka suuri vaikutus on veden lämpötilallla liukenevan ammoniakin määrään?"
Tarkkoja arvoja varmaan löytyy jostakin päin nettiä, mutta aika hanakasti se kyllä liukenee. Koulussa tehtiin aikanaan kemian tunnilla sellainen koe että laitettiin erlenmeyerpulloon ammoniakkia ja pullooon kumikorkki, jonka läpi meni lasipipetti niin että pipetin pää oli pullon sisällä. Sitten kun korkin pani veteen, ammoniakki rupesi liukenemaan siihen ja vesi suihkusi vauhdilla pulloon. Mulla koe onnistui niin hyvin että se imaisi koko korkin pulloon eikä sitä tietysti enää millään saanut pois.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406953
- 323918
- 453300
- 402909
- 162672
- 372228
- 162176
- 412123
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482057- 392000