Kertomus arkkienkelistä, joka kapinoi taivaassa ja heitettiin maan päälle on kehitetty katolisen kirkon piirissä keskiajalla.
Nimi Lucifer eli valontuoja on poimittu Jesajan kirjan 14.luvusta. Luku on kuitenkin pilkkalaulu Babylonin kuninkaalle eikä kerro mistään enkelipaholaisesta mitään.
Tiedän, että Ellen White on ottanut omiin kertomuksiinsa tuon tulkintaperinteen legendoineen, nahkoineen karvoineen, vaikka sille ei löydy pohjaa Raamatusta.
Adventtiseurakunta esittelee itsensä tiukasti Raamatun sanaan perustavana. Muun muassa tässä Lucifer-kertomuksessa näen kuitenkin ristiriidan ehdottoman raamatullisuuden kanssa.
Kelpaavatko katolisen kirkon kehittämät ulkoraamatulliset tarinaperinteet muutenkin Adventtikirkolle? Ainakin Ellen White esittää katolisen kirkon antikristuksena!
Onko oppi Luciferista raamatullinen?
42
191
Vastaukset
- kerro oma näkemys.
Kun Wigipediasta lukien esittelet kysymyksiä, niin lähdettäisiinkö siitä, että kerrot oman raamatullisen näkemyksen asiaan ja senjälkeen esität kysymykset, toisten väittämät.
Tuntuisi paremmalle se, kuin ottaa jonkun toisen pallo käteen ja heittää sitten se peliin.En ole viitannut Wikipediaan. Jos Wikipedia on minun kanssani samaa mieltä, se ei ole minun vikani. Heittämäni pallo on kyllä ihan omani.
Raamantullinen näkemykseni paholaisesta on hyvin yksinkertaisesti se, mitä Raamatusta löytyy.
saatana eli vastustaja, syyttäjä tai panettelija esiintyy kerran aikakirjoissa väestönlaskennan yhteydessä, kerran Sakarjan kirjassa näyssä koskien Joosuaa ja sitten Jobin kirjassa keskeisenä hahmona.
Uuden testamentin puolella saatana mainitaan muutamia kertoja, joista merkittävin on Jeesuksen kiusaaminen autiomaassa Markuksen mukaan. Muut evankelistat käyttävät tässä kohdassa nimitystä paholainen, joka aiemmin suomennettiin perkeleeksi. Myös Ilmestyskirja rinnastaa paholaisen ja saatanan. Niitä voitaneen pitää samaa tarkoittavina.
Sen sijaan Eedenin käärmeestä ei ole mitään selvää vinkkiä, jonka takia sitä olisi pidettävä samana hahmona kuin saatanaa tai paholaista. Minä pidän sitä itsenäisenä hahmona, joka liittyy vain tuohon kertomukseen hyvän ja pahan tiedon puusta ja Eedenistä karkottamisesta.
Näin siis suoraan Raamatusta itse lukien, ilman katolista legendaperinnettä.- Sanan selvä osoite
v.aari kirjoitti:
En ole viitannut Wikipediaan. Jos Wikipedia on minun kanssani samaa mieltä, se ei ole minun vikani. Heittämäni pallo on kyllä ihan omani.
Raamantullinen näkemykseni paholaisesta on hyvin yksinkertaisesti se, mitä Raamatusta löytyy.
saatana eli vastustaja, syyttäjä tai panettelija esiintyy kerran aikakirjoissa väestönlaskennan yhteydessä, kerran Sakarjan kirjassa näyssä koskien Joosuaa ja sitten Jobin kirjassa keskeisenä hahmona.
Uuden testamentin puolella saatana mainitaan muutamia kertoja, joista merkittävin on Jeesuksen kiusaaminen autiomaassa Markuksen mukaan. Muut evankelistat käyttävät tässä kohdassa nimitystä paholainen, joka aiemmin suomennettiin perkeleeksi. Myös Ilmestyskirja rinnastaa paholaisen ja saatanan. Niitä voitaneen pitää samaa tarkoittavina.
Sen sijaan Eedenin käärmeestä ei ole mitään selvää vinkkiä, jonka takia sitä olisi pidettävä samana hahmona kuin saatanaa tai paholaista. Minä pidän sitä itsenäisenä hahmona, joka liittyy vain tuohon kertomukseen hyvän ja pahan tiedon puusta ja Eedenistä karkottamisesta.
Näin siis suoraan Raamatusta itse lukien, ilman katolista legendaperinnettä.Tarkistapa vielä raamattuasi, kyllä sana profiloi tuon käärmeen..
Ilm 12:9. Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.
Joh 8:43. Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella, mitä minä sanon. 44. Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää. saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä. 45. Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden.
1. Moos. 3:1. Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?" 2. Niin vaimo vastasi käärmeelle: jne....
nm. VarpulanMatti - pyh!
v.aari kirjoitti:
En ole viitannut Wikipediaan. Jos Wikipedia on minun kanssani samaa mieltä, se ei ole minun vikani. Heittämäni pallo on kyllä ihan omani.
Näin siis suoraan Raamatusta itse lukien, ilman katolista legendaperinnettä.No huonostippa olet sitten Raamattusi lukenut, kun Ilmestyskirja sanoo, että ***** on se muinaisaikojen KÄÄRME.
Sanan selvä osoite kirjoitti:
Tarkistapa vielä raamattuasi, kyllä sana profiloi tuon käärmeen..
Ilm 12:9. Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.
Joh 8:43. Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella, mitä minä sanon. 44. Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää. saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä. 45. Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden.
1. Moos. 3:1. Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?" 2. Niin vaimo vastasi käärmeelle: jne....
nm. VarpulanMattiNiin. Myös Ilmestyskirjassa mainitaan käärme ja siellä sanotaan sen tarkoittavan paholaista. Tuota voi pitää perusteluna sille, että myös Eedenin käärme on sama paholainen. Tai sitten voi pitää yhteyttä liian löyhänä, kuten minä.
Se oli kuitenkin sivujuonne tässä jutussa. Pääasiani oli se, että nimi Lucifer ja kertomus langenneesta enkeliruhtinaasta on Raamatun ulkopuolelta kotoisin. Hatusta ravistettu Jesajan kirjan luvun tulkinta on keskiajalta.pyh! kirjoitti:
No huonostippa olet sitten Raamattusi lukenut, kun Ilmestyskirja sanoo, että ***** on se muinaisaikojen KÄÄRME.
Tiedän kyllä Ilmestyskirjan käärmeen, joka kuvaa paholaista.
Minusta se on liian erilainen ollakseen sama kuin Eedenin käärme.
Mutta olkoon tuo miten tahansa. Varsinainen ihmettelyni koski Lucifer-nimeä ja siihen liittyvää tarinaa, jonka muiden muassa Ellen White on kelpuuttanut osaksi omaa kirjallisuuttaan, vaikka alkuperä ei ole raamatullinen.- benedi
v.aari kirjoitti:
Niin. Myös Ilmestyskirjassa mainitaan käärme ja siellä sanotaan sen tarkoittavan paholaista. Tuota voi pitää perusteluna sille, että myös Eedenin käärme on sama paholainen. Tai sitten voi pitää yhteyttä liian löyhänä, kuten minä.
Se oli kuitenkin sivujuonne tässä jutussa. Pääasiani oli se, että nimi Lucifer ja kertomus langenneesta enkeliruhtinaasta on Raamatun ulkopuolelta kotoisin. Hatusta ravistettu Jesajan kirjan luvun tulkinta on keskiajalta.Nyt olet v..aari, silloin kun olit nuori, uskoitko Jeesuksen sanat?
" Minä näin Lusiferuksen eli saat..an lankeavan alas taivaasta kuin salaman" Jeesus
Jeesuksesta sanotaan: " Sen lahkon päämies"
Oliko Jeesus siis katolisen lahkon päämies, ja kehitteli raamatun epätodeksi?
Tyhmyys ei aina ole nainen..voisin omana mielipiteenäni lisätä, voisi se olla v..aarikin. terv. benedi
OOTKOS IHAN TOSISSASI TUOLLAINEN TYHMYRIAJATTELIJA?
Sillä eihän kukaan voi kiistää sitä todellisuutta, että oppi Lusiferista on tuhansia vuosia vanhempi kuin katolinen kirkko. Jopa kristinusko on paljon vanhempi.
Nooa muistetaan vielä hyvin armenialaisessa perinteessä ja Syyriassa muistetaan apostoli Paavali ja Intiassa apostoli Tuomas, joten turha väittää sellaistakaan, että Raamattu olisi satua ja sen myötä oppi Lusiferista.Voisitko ystävällisesti pysyä asiassa. Saatan olla tyhmyri tai en, mutta se ei liity avauksen aiheeseen ollenkaan.
Kertomus Luciferista ei todellakaan ole Raamatusta. Jos väität päinvastaista, näytä minulle ne raamatunpaikat, joihin väitteesi perustuu.
Myös väitteesi, että oppi Luciferista on tuhansia vuosia vanhempi kuin katolinen kirkko kaipaa tarkennusta. Tiedän Zarathustralaisuuden paholaiskertomuksen, joka on luultavasti juutalaisen saatana-hahmon taustalla. Mutta Lucifer-tarinan alkuperää siitä ei todellakaan löydy.
Missä kohdassa olen väittänyt, että "Raamattu on satua"? En ryhdy puolustamaan väitteitä, joita en ole esittänyt.- pyh!
v.aari kirjoitti:
Voisitko ystävällisesti pysyä asiassa. Saatan olla tyhmyri tai en, mutta se ei liity avauksen aiheeseen ollenkaan.
Kertomus Luciferista ei todellakaan ole Raamatusta. Jos väität päinvastaista, näytä minulle ne raamatunpaikat, joihin väitteesi perustuu.
Myös väitteesi, että oppi Luciferista on tuhansia vuosia vanhempi kuin katolinen kirkko kaipaa tarkennusta. Tiedän Zarathustralaisuuden paholaiskertomuksen, joka on luultavasti juutalaisen saatana-hahmon taustalla. Mutta Lucifer-tarinan alkuperää siitä ei todellakaan löydy.
Missä kohdassa olen väittänyt, että "Raamattu on satua"? En ryhdy puolustamaan väitteitä, joita en ole esittänyt.Puhut potaskaa. Zaraplaaplaa ei ole juutalaisen näkemyksen taustalla.
pyh! kirjoitti:
Puhut potaskaa. Zaraplaaplaa ei ole juutalaisen näkemyksen taustalla.
pyh! kirjoitti: "Puhut potaskaa. Zaraplaaplaa ei ole juutalaisen näkemyksen taustalla."
Juutalainen paholaisen käsite on muuttunut aikojen kuluessa ja kulttuurihistorian tutkijat yleisesti ajattelevat vaikutteen tulleen persialaisilta.
Esimerkiksi Jobin kirjan saatana on varsin erilainen kuin myöhemmin käsitetty paholainen. Siinä hän tekee oikeastaan yhteistyötä Jumalan kanssa ihmisten koettelemisessa.
- pyh!
OLET TÄYSIN VÄÄRÄSSÄ!
- 1234567...
Vastine v.vaarille
Myöskin Lutheri piti Paavia antikristuksena, josta vanha Luterilainen virsi kertoo . . .1800-luvun virsikirja numero 240. 12 säkeistö: Me rukoilem' sua Jesu Christ', Pääst' meit' pahan Paawin orjuust', Kuin on se ANTICHRISTUS WISSIST', Meit kerit' sen kowast' koiruust: O Herra Christ'! Sinä olet wissist', Kuin yksinäs woit meit' auttaa! Synnist' estä, hädäst' päästä, Piinas ja kuolemas kautta!
6. säkeistö kertoo: Jumalan käskyi wastaan räyskyi. Luterilaiset myöskin tiesi kuka on antikristus, siitä todisteena monet vanhat virret.
Entinen Luterilainen kuitenkin Lutherin linjoilla mitä tulee Ilmestyskirja petoon antikristukseen.Nimimerkille 1234567...
Olet oikeassa siinä, että ajatus Paavista tai Rooman kirkosta antikistuksena on alkujaan Lutherin esittämä. Ellen White otti tuon ajatuksen suoraan häneltä.
Tarinaan Luciferin lankeemuksesta et ottanut kantaa. Voitko kumota sen, mitä esitin, että se ei ole lainkaan raamatullinen?- pyh!
v.aari kirjoitti:
Nimimerkille 1234567...
Olet oikeassa siinä, että ajatus Paavista tai Rooman kirkosta antikistuksena on alkujaan Lutherin esittämä. Ellen White otti tuon ajatuksen suoraan häneltä.
Tarinaan Luciferin lankeemuksesta et ottanut kantaa. Voitko kumota sen, mitä esitin, että se ei ole lainkaan raamatullinen?Olet väärässä tuossakin. Ei se ollut alkuaan Lutherin näkemys. Jos kirkkoisä Hippolytus sanoi kolmannen vuosisadan alussa, että antikristus tulee istumaan Rooman piispana.
v.aari kirjoitti:
Nimimerkille 1234567...
Tarinaan Luciferin lankeemuksesta et ottanut kantaa. Voitko kumota sen, mitä esitin, että se ei ole lainkaan raamatullinen?v.vaari
Mitä tulee Lusiferin lankeemukseen ja mitä siitä on kirjoitettu, riippuu siitä mitä Raamatun painosta olet lukenut.
Olet oikeassa, että monet painokset poikkeavat toisistaan eri kielisinä julkaisuina. Kirjoitan luettavaksesi Englannin kielisen Kuningas Jaakon käännöksen sellaisena kuin se on luettavissa Jes.14:12. How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations !.
Ketään maallista kuningasta ei tietääkseni ole pudotettu alas taivaasta, joten Lusiferia on pidettävä langenneena enkelinä, joka on pudotettu alas taivaasta tottelemattomuutensa vuoksi ja hänen tekojaan voidaan verrata myöskin maallisiin kuninkaisiin, jotka seuraavat langenneen enkelin tahtoa.
Lusifer oli suojelevainen Kerubi ennen lankeamistaan ja häntä pidettiin enkelikuoron johtajana ylistäessään Jumalaa, mutta lankeamuksensa jälkeen hän veti kolmannen osan enkeleistä mukanaan kapinaan Kaikkivaltiasta vastaan.
Et ole suinkaan väärässä maallisesta vertauksesta, sillä monet kuninkaat ovat langenneet Lusiferin aloittamaan kapinaan.pyh! kirjoitti:
Olet väärässä tuossakin. Ei se ollut alkuaan Lutherin näkemys. Jos kirkkoisä Hippolytus sanoi kolmannen vuosisadan alussa, että antikristus tulee istumaan Rooman piispana.
Hippolytos tosiaan riiteli paavin kanssa ja oli ihan mielenkiintoinen tyyppi.
Kysymys tässä pikku sivuojuonteessa oli kuitenkin siitä, mistä oli peräisin Ellen Whiten opetus koskien paavia tai Rooman kirkkoa antikristuksena.
Jos haluat nähdä niin, että Hippolytos oli siinä olennainen vaikuttaja, sen kuin vain sitten. Minusta se vaikuttaa kaukaa haetulta, mutta pidän asiaa melko yhdentekevänä enkä siitä halua kinata.ylifariseus_1 kirjoitti:
v.vaari
Mitä tulee Lusiferin lankeemukseen ja mitä siitä on kirjoitettu, riippuu siitä mitä Raamatun painosta olet lukenut.
Olet oikeassa, että monet painokset poikkeavat toisistaan eri kielisinä julkaisuina. Kirjoitan luettavaksesi Englannin kielisen Kuningas Jaakon käännöksen sellaisena kuin se on luettavissa Jes.14:12. How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations !.
Ketään maallista kuningasta ei tietääkseni ole pudotettu alas taivaasta, joten Lusiferia on pidettävä langenneena enkelinä, joka on pudotettu alas taivaasta tottelemattomuutensa vuoksi ja hänen tekojaan voidaan verrata myöskin maallisiin kuninkaisiin, jotka seuraavat langenneen enkelin tahtoa.
Lusifer oli suojelevainen Kerubi ennen lankeamistaan ja häntä pidettiin enkelikuoron johtajana ylistäessään Jumalaa, mutta lankeamuksensa jälkeen hän veti kolmannen osan enkeleistä mukanaan kapinaan Kaikkivaltiasta vastaan.
Et ole suinkaan väärässä maallisesta vertauksesta, sillä monet kuninkaat ovat langenneet Lusiferin aloittamaan kapinaan.ylifariseus_1 kirjoitti: "Mitä tulee Lusiferin lankeemukseen ja mitä siitä on kirjoitettu, riippuu siitä mitä Raamatun painosta olet lukenut."
Jes. 14:12 viimeisimmässä suomennoksessa noudattaa oikein mainiosti alkutekstiä: "Voi, sinä putosit taivaalta, sinä Kointähti, sarastuksen poika! Alas maahan sinut survaistiin, sinä kansojen kukistaja." Jos erisnimiä ei yritetä kääntää, tuo ensimmäisen lauseen loppuosa on ""Helel, Shaharin poika", jossa nimet ovat Babylonialaisia jumaluuksia.
Lucifer on latinankielinen versio Kointähdestä, sananmukaisesti "Valon tuoja". Babylonian kuningas rinnasti itsensä Helel-jumaluuteen, jonka edustaja taivaalla oli Venus-planeetta, nimenomaan aamulla nähtynä. Tuohon aikaan ei tiedetty, että toisena aikana näkyvä iltatähti on sama taivaankappale.
Niinpä pilkkalaulussa on oikein nasevaa irviä "taivaalta putoamisesta". Tuossa Jesajan luvussa ei itsessään mitään sellaista, mikä viittaisi johonkin muuhun kuin Babylonian kuninkaan katkeraan pilkkaamiseen.
Kirjoitit edelleen näin: "Lusifer oli suojelevainen Kerubi ennen lankeamistaan ja häntä pidettiin enkelikuoron johtajana ylistäessään Jumalaa, mutta lankeamuksensa jälkeen hän veti kolmannen osan enkeleistä mukanaan kapinaan Kaikkivaltiasta vastaan."
Mistä tuo kertomus on peräisin? Raamatusta se ei ole. Jesajan 14 toimii lähteenä vain, jos otetaan avuksi katolisen kirkon legendaperinne. Ja silloinkin tulkinta on ilmeisen keinotekoinen ja keksitty.
1 Tess 5:20-21 on ohjeet miten suhtautua jos joku yrittää väittää jotakin "profetian ilmoitukseksi." Asia on jokaisen vapaassa harkinnassa yleensä kaikki hengen ja uskon kysymyksen Pyhän Hengen opettamana ja kasvattamana, nuhtelemana, yms.
Raamatun ohje tarkoittaa että pidät sen mikä on hyvää, ja käytät lopun sitten vaikka vessapaperina.
Hengelliset asiat eivät kulje siten että joku lyö nyrkin pöytään ja sanoo mikä on homman nimi tai miten asia ehdottomasti on.
Kukaan sellainen ihminen ei Sinua ei pelasta taivaan eikä uuden paratiisin autuuksiin.
Jumala on rakkauden vuoksi antanut kaikille vapaan tahdon olla niin kuin on.
Jos rakkaus olisi automaattista tai pakotettua, se ei olisi rakkautta.
Jos siis naisit naisen pakkokeinoin, ja pakottaisit naisorjasi kaikkeen mikä kuuluu avioliittoon olisiko se rakkautta ?
Pakko sammuttaa aina rakkauden ja herättää vihan.
Siksi voi siis olla perusteltua että joku paholainen pässi luopui Jumalan palvelemisesta.
Jos Jumala on luonut ihmisen, miksi pirussa sitten ei taivaassakin joitakin olentoja olisi. Hebr 1:14.
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.9
yst. jarijarlau kirjoitti: "Raamatun ohje tarkoittaa että pidät sen mikä on hyvää, ja käytät lopun sitten vaikka vessapaperina."
Näinhän tässä juuri tapahtuu, lukuunottamatta tuota vessapaperijuttua. 8-D
Keskustelu koskee sitä, onko eräs tietty tarina peräisin Raamatusta vai jostakin muualta. Adventismiin asia liittyy sitä kautta, että kyseinellä tarinalla on aika tärkeä osa Ellen Whiten esittämissä kertomuksissa muun muassa kirjoissa "Suuri taistelu" ja "Lunastuksen historia".
Kiitos sovinnollisesta ja rakentavasta asenteestasi. Siinä on jotakin hyvin kaunista.
Ei ole tarkoitukseni lyödä nyrkkiä pöytään tai muutenkaan rähistä. Kaipa muutenkin voi keskustella.
Vastine v.aarille.
Onko v.aari ja jarlau huomanneet että Raamatussa on kaksi erilaista kointähteä Jes.14:12 ja Ilm.22:16.
Jesaja 14:12 Kerrotaan kirkkaasta tai kauniista aamutähdestä ja myöskin Lusiferista eri painoksissa ja verrataan maalliseen hallitsijaan.
Toinen kirkas Kointähti löytyy Ilmestyskirjasta 12:16. Minä Jeesus lähetin enkelini todistamaan näitä teille. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa se kirkas Kointähti.
Jeesusta ei voi verrata maallisiin kuninkaisiin eikä heidän tekoihinsa, sillä Hän on luonut tähtitarhat ja enkelten joukot, kuin myöskin Lusiferina tunnetun langenneen enkeli-ruhtinaan.
Jeesus on myöskin kantanut vastuun luomistaan tähdistä ja olennoista Jumalalle Luojana.
Ellen G. Whiten kirjoitukset ovat laajempaa kirkkohistoriaa ja ne tukeutuvat Lutherin ja muiden uskonpuhdistajien kirjoituksiin, jotka ovat luoneet yhteisen käsityksen pahasta ja sen alkuunpanijasta joka syöstiin alas taivaasta.ylifariseus_1 kirjoitti: "Jesaja 14:12 Kerrotaan kirkkaasta tai kauniista aamutähdestä ja myöskin Lusiferista eri painoksissa ja verrataan maalliseen hallitsijaan."
Lucifer ON sama asia kuin aamutähti. Se on suomeksi valon tuoja. Se ei tarkoita alkujaan mitään paholaista tai langennutta arkkienkeliä.
"Ellen G. Whiten kirjoitukset ovat laajempaa kirkkohistoriaa ja ne tukeutuvat Lutherin ja muiden uskonpuhdistajien kirjoituksiin, ..."
Siis ne eivät perustu tältä osin Raamattuun. Lucifer-tarina on katolisen kirkon sepittämä. Tätä ei saa nurin millään viisastelulla.
Olen pettynyt siihen, että tällä foorumilla ei löydy minkäänlaista asiallista yritystä argumentoida esittämästäni aiheesta.
Olen osoittanut, että nimi Lucifer ja tuttu kertomus langenneesta arkkienkelistä ovat kotoisin Raamatun ulkopuolelta, katolisen kirkon piiristä keskiajalta.
Jos adventtiseurakunta oikeasti pitäisi kiinni raamatullisuudesta, johon se ilmoittaa sitoutuneensa, sen pitäisi heittää menemään nämä tarinat.
Missä ovat arvon adventistitohtorit, kun täällä tulee esiin kiusallinen kysymys? Onko niin, että koko oppirakennelma sortuu kuin korttitalo tämän kysymyksen myötä ja sen vuoksi pyritään olemaan vain mahdollisimman hiljaa ja toivotaan, että kysymys unohtuu?Vastine v.aarille.
Eikö v.aari ole ehtinyt lukea Raamatun viimeistä lehteä Ilm.22:16. Minä Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti.
Et näköjään usko enempää Raamattuun kuin Jeesukseenkaan, joka sanoo olevansa kirkas Kointähti.
Jeesus ei ole Lusifer, niinkuin se on kirjoitettu Jesajan 14:12. jossa Jaakon käännöksen mukaan sanotaan olevan Lusifer kointähti aamuruskon poika.
Voin ymmärtää tämän vain siten, että Jeesus on se kirkas Kointähti, joka on luonut lusiferin ja hänen kointähtensä, sillä ei ole muuta luotua kuin se minkä Jeesus Kristus meidän Kointähtemme on luonut.
On turha väittää, etteikö Lusifer sanaa löytyisi Raamatusta, sillä jos et löydä voit löytää sen elämästäsiylifariseus_1 kirjoitti: «Et näköjään usko enempää Raamattuun kuin Jeesukseenkaan, joka sanoo olevansa kirkas Kointähti.
Jeesus ei ole Lusifer, niinkuin se on kirjoitettu Jesajan 14:12. jossa Jaakon käännöksen mukaan sanotaan olevan Lusifer kointähti aamuruskon poika.»
Tässä ei keskusteltu ollenkaan siitä, mihin minä uskon. Kyse oli tarinasta, jossa arkkienkeli nimeltä Lucifer lankeaa ja heitetään maan päälle sekä kyseisen tarinan mahdollisesta raamatullisuudesta. Esitän, että tarina ei ole raamatullinen, vaan myöhemmin keksitty.
Kointähti on taivaankappale, jonka tunnemme nykyään planeetta Venuksena. Se näkyy joko aamulla juuri ennen auringonnousua tai sitten illalla heti auringon laskettua. Kointähdellä tarkoitetaan nimenomaan aamulla näkyvää Venusta.
Kointähti on voimakas vertauskuva: valon lähettiläs, valon tuoja. Siksi se on herättänyt kiinnostusta myös muinaisten kulttuurien mytologioiden muotoilijoissa.
Muun muassa Babylonin jumaluus Helel on yhdistetty kointähteen. Helel on vanhassa babyonialaisessa mytologiassa auringonnousun jumalan Shaharin poika. Tuohon Helel-jumaluuteen samasti itsensä ylpeä Babylonin kuningas, joka oli uhka ja vihollinen juutalaisille ja myös heidän uskonnolleen. Profeetta Jesaja kirjoitti katkeran pilkkalaulun tuosta kuninkaasta. Se on Jesajan kirjan luvussa 14.
Latinankieliseen Vulgata-käännökseen Jes. 14:12 on käännetty näin: "quomodo cecidisti de caelo lucifer qui mane oriebaris corruisti in terram qui vulnerabas gentes". Siinä on siis käännetty latinaksi erisnimi Helel. Lucifer tarkoittaa sananmukaisesti valon tuojaa.
Englanninkieliseen kuningas Jaakon käännökseen tuo nimi on otettu suoraan Vulgatasta ja siksi siellä lukee Lucifer. Muissa käännöksissä on yleisesti oltu uskollisempia alkutekstille. Suomalainen 1992 käännös kirjoittaa: "Kointähti, sarastuksen poika". Oikeastaan erisnimien kääntäminen on vähän niin ja näin, mutta ainakin merkitykset ovat tuossa oikein.
Vulgata-käännöksen syntymisen aikaan vuonna 405 ei tunnettu tuota kertomusta arkkienkeli Luciferista. Se on syntynyt myöhemmin.
«Voin ymmärtää tämän vain siten, että Jeesus on se kirkas Kointähti, joka on luonut lusiferin ja hänen kointähtensä, sillä ei ole muuta luotua kuin se minkä Jeesus Kristus meidän Kointähtemme on luonut.»
Minusta tämä on kaiken kaikkiaan erittäin sekavaa. Ei ole mitään Lusiferia ja hänen kointähteään, vaan kointähti on latinaksi lucifer – tai tarkemmin kääntäen lucifer on valon tuoja. Ja sana on kotoisin siitä, että on käännetty latinaksi babylonialainen jumaluuden nimi Helel.
On ihan naseva vertaus, että Jeesus Kristus ilmoittaa olevansa Kointähti, eli se, joka johdattaa valoon tai tuo valon. En näe syytä tulkita tuota yhtään sen mystisemmin tai konkreettisemmin.
«On turha väittää, etteikö Lusifer sanaa löytyisi Raamatusta, sillä jos et löydä voit löytää sen elämästäsi »
Sana löytyy tosiaan eräistä käännöksistä. Alkutekstistä sitä ei löydy. Ja kyseinen sana ei Vulgatassa tarkoittanut paholaista, vaan babylonialaista jumaluutta ja sitä kautta Babylonin kuningasta.
Tuo, että voin löytää Lusiferin elämästäni, on minulle täysin käsittämätön lause. Tarkoittaako se sitä, että huomaan itsessäni inhimillisiä heikkouksia ja joskus toimin tavalla, jota on syytä katua? Sellaiset asiat toki huomaan. Mutta ei niillä ole parhaan ymmärrykseni mukaan mitään tekemistä Lucifer-nimen kanssa.v.aari kirjoitti:
ylifariseus_1 kirjoitti: «Et näköjään usko enempää Raamattuun kuin Jeesukseenkaan, joka sanoo olevansa kirkas Kointähti.
Jeesus ei ole Lusifer, niinkuin se on kirjoitettu Jesajan 14:12. jossa Jaakon käännöksen mukaan sanotaan olevan Lusifer kointähti aamuruskon poika.»
Tässä ei keskusteltu ollenkaan siitä, mihin minä uskon. Kyse oli tarinasta, jossa arkkienkeli nimeltä Lucifer lankeaa ja heitetään maan päälle sekä kyseisen tarinan mahdollisesta raamatullisuudesta. Esitän, että tarina ei ole raamatullinen, vaan myöhemmin keksitty.
Kointähti on taivaankappale, jonka tunnemme nykyään planeetta Venuksena. Se näkyy joko aamulla juuri ennen auringonnousua tai sitten illalla heti auringon laskettua. Kointähdellä tarkoitetaan nimenomaan aamulla näkyvää Venusta.
Kointähti on voimakas vertauskuva: valon lähettiläs, valon tuoja. Siksi se on herättänyt kiinnostusta myös muinaisten kulttuurien mytologioiden muotoilijoissa.
Muun muassa Babylonin jumaluus Helel on yhdistetty kointähteen. Helel on vanhassa babyonialaisessa mytologiassa auringonnousun jumalan Shaharin poika. Tuohon Helel-jumaluuteen samasti itsensä ylpeä Babylonin kuningas, joka oli uhka ja vihollinen juutalaisille ja myös heidän uskonnolleen. Profeetta Jesaja kirjoitti katkeran pilkkalaulun tuosta kuninkaasta. Se on Jesajan kirjan luvussa 14.
Latinankieliseen Vulgata-käännökseen Jes. 14:12 on käännetty näin: "quomodo cecidisti de caelo lucifer qui mane oriebaris corruisti in terram qui vulnerabas gentes". Siinä on siis käännetty latinaksi erisnimi Helel. Lucifer tarkoittaa sananmukaisesti valon tuojaa.
Englanninkieliseen kuningas Jaakon käännökseen tuo nimi on otettu suoraan Vulgatasta ja siksi siellä lukee Lucifer. Muissa käännöksissä on yleisesti oltu uskollisempia alkutekstille. Suomalainen 1992 käännös kirjoittaa: "Kointähti, sarastuksen poika". Oikeastaan erisnimien kääntäminen on vähän niin ja näin, mutta ainakin merkitykset ovat tuossa oikein.
Vulgata-käännöksen syntymisen aikaan vuonna 405 ei tunnettu tuota kertomusta arkkienkeli Luciferista. Se on syntynyt myöhemmin.
«Voin ymmärtää tämän vain siten, että Jeesus on se kirkas Kointähti, joka on luonut lusiferin ja hänen kointähtensä, sillä ei ole muuta luotua kuin se minkä Jeesus Kristus meidän Kointähtemme on luonut.»
Minusta tämä on kaiken kaikkiaan erittäin sekavaa. Ei ole mitään Lusiferia ja hänen kointähteään, vaan kointähti on latinaksi lucifer – tai tarkemmin kääntäen lucifer on valon tuoja. Ja sana on kotoisin siitä, että on käännetty latinaksi babylonialainen jumaluuden nimi Helel.
On ihan naseva vertaus, että Jeesus Kristus ilmoittaa olevansa Kointähti, eli se, joka johdattaa valoon tai tuo valon. En näe syytä tulkita tuota yhtään sen mystisemmin tai konkreettisemmin.
«On turha väittää, etteikö Lusifer sanaa löytyisi Raamatusta, sillä jos et löydä voit löytää sen elämästäsi »
Sana löytyy tosiaan eräistä käännöksistä. Alkutekstistä sitä ei löydy. Ja kyseinen sana ei Vulgatassa tarkoittanut paholaista, vaan babylonialaista jumaluutta ja sitä kautta Babylonin kuningasta.
Tuo, että voin löytää Lusiferin elämästäni, on minulle täysin käsittämätön lause. Tarkoittaako se sitä, että huomaan itsessäni inhimillisiä heikkouksia ja joskus toimin tavalla, jota on syytä katua? Sellaiset asiat toki huomaan. Mutta ei niillä ole parhaan ymmärrykseni mukaan mitään tekemistä Lucifer-nimen kanssa.V.aarin vastaus kirjoitukseeni on kiitoksen arvoinen, sillä hän on ainoa joka on uskaltanut vastata kahta kointähteä koskeviin kysymyksiini.
Olemmeko personoineet kaksi erilaista kointähteä vastaamaan hyvyyden ja pahuuden olemusta taivaallisilla ja maallisilla näkökohdilla ?
Kysyisin v.aarilta kuka oli se pahuuden olento joka temppelin harjalla kehoitti Jeesusta hyppäämään alas ?
Oliko hän langennut enkeli, jota lusiferiksi kutsutaan vai kuka ?
Lopuksi olin huolissani voisiko pahuuden ruhtinas saada sinusta jalan sijaa ja näkemään kaiken vailla merkitystä taivaallisista pesän selvittäjistä, joita ovat Jeesus Kristus ja kapinoiva enkeliruhtinas joka heitettiin alas taivaasta.
Kaikilla totuuteen johtavilla ajatuksilla on merkitystä koskipa ne sitten tarua tai todellisuuttaylifariseus_1 kirjoitti:
V.aarin vastaus kirjoitukseeni on kiitoksen arvoinen, sillä hän on ainoa joka on uskaltanut vastata kahta kointähteä koskeviin kysymyksiini.
Olemmeko personoineet kaksi erilaista kointähteä vastaamaan hyvyyden ja pahuuden olemusta taivaallisilla ja maallisilla näkökohdilla ?
Kysyisin v.aarilta kuka oli se pahuuden olento joka temppelin harjalla kehoitti Jeesusta hyppäämään alas ?
Oliko hän langennut enkeli, jota lusiferiksi kutsutaan vai kuka ?
Lopuksi olin huolissani voisiko pahuuden ruhtinas saada sinusta jalan sijaa ja näkemään kaiken vailla merkitystä taivaallisista pesän selvittäjistä, joita ovat Jeesus Kristus ja kapinoiva enkeliruhtinas joka heitettiin alas taivaasta.
Kaikilla totuuteen johtavilla ajatuksilla on merkitystä koskipa ne sitten tarua tai todellisuuttaylifariseus_1 kirjoitti: «Kysyisin v.aarilta kuka oli se pahuuden olento joka temppelin harjalla kehoitti Jeesusta hyppäämään alas ?
Oliko hän langennut enkeli, jota lusiferiksi kutsutaan vai kuka ?»
Tuon Lusifer-nimen vain voisi minusta heittää pois, kuten olenkin jo useasti perustellut.
Minusta kyseessä on selvästi sama hahmo kuin Jobin kirjassa ja samoin Aikakirjoissa ja Sakarjassa. Saatanan tehtävänä on koetella ihmisiä kiusauksilla.
Matteus ja Luukas kirjoittavat yksityiskohtaisesti ja yhtäpitävästi Jeesuksesta paholaisen kiusattavana. Kaikissa kolmessa kiusauksessa on oikeastaan sama teema: itsekkyys tai yksilön kohottaminen yhteisen Jumalan yläpuolelle.
Tahallinen heittäytyminen temppelin harjalta vain osoittaakseen Jumalan suojelun toimivan on myös huomion suuntaamista itseensä siten, että rakkaus ja myötätunto kaikkia muita kohtaan jää syrjään.
Kaksi kiusauksista on kerrottu tapahtuviksi niin erilaisissa paikoissa: Jerusalemin temppelin harjalla ja korkealla vuorella, että olen ajatellut kyseessä olleen jonkinlaisen näkytilan. Muuten olisi aikaa kulunut niin paljon, että sen pitäisi näkyä kertomuksessa mainintana. Toinen mahdollisuus on tietysti ajatella jotakin yliluonnollista tempautumista paikasta toiseen. Makuasia. Minusta näkytila on luontevampi selitys. Kiusaukset ovat silläkin tavoin ymmärrettyinä todellisia.
"Pahuuden ruhtinas" saa jalansijaa, jos päästämme typerän itsekkyyden valloilleen. Taivasten valtakunta sisäisesti meissä tarkoittaa samastumista kaikkien elävien ja kärsivien olentojen elämään. Silloin toteutuu rakkauden kaksoiskäsky: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi" ja "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi".
Kysymys on valinnasta eikä silloin tarvitse jäädä murehtimaan jokaista pientä lankeamista. Niitä sattuu. Mahdollisuus valita aina uudelleen oikein on armo.- eremith21
v.aari kirjoitti:
ylifariseus_1 kirjoitti: «Kysyisin v.aarilta kuka oli se pahuuden olento joka temppelin harjalla kehoitti Jeesusta hyppäämään alas ?
Tuon Lusifer-nimen vain voisi minusta heittää pois, kuten olenkin jo useasti perustellut.
Minusta kyseessä on selvästi sama hahmo kuin Jobin kirjassa ja samoin Aikakirjoissa ja Sakarjassa. Saatanan tehtävänä on koetella ihmisiä kiusauksilla.
Matteus ja Luukas kirjoittavat yksityiskohtaisesti ja yhtäpitävästi Jeesuksesta paholaisen kiusattavana. Kaikissa kolmessa kiusauksessa on oikeastaan sama teema: itsekkyys tai yksilön kohottaminen yhteisen Jumalan yläpuolelle.
Tahallinen heittäytyminen temppelin harjalta vain osoittaakseen Jumalan suojelun toimivan on myös huomion suuntaamista itseensä siten, että rakkaus ja myötätunto kaikkia muita kohtaan jää syrjään.
Kaksi kiusauksista on kerrottu tapahtuviksi niin erilaisissa paikoissa: Jerusalemin temppelin harjalla ja korkealla vuorella, että olen ajatellut kyseessä olleen jonkinlaisen näkytilan. Muuten olisi aikaa kulunut niin paljon, että sen pitäisi näkyä kertomuksessa mainintana. Toinen mahdollisuus on tietysti ajatella jotakin yliluonnollista tempautumista paikasta toiseen. Makuasia. Minusta näkytila on luontevampi selitys. Kiusaukset ovat silläkin tavoin ymmärrettyinä todellisia.
"Pahuuden ruhtinas" saa jalansijaa, jos päästämme typerän itsekkyyden valloilleen. Taivasten valtakunta sisäisesti meissä tarkoittaa samastumista kaikkien elävien ja kärsivien olentojen elämään. Silloin toteutuu rakkauden kaksoiskäsky: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi" ja "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi".
Kysymys on valinnasta eikä silloin tarvitse jäädä murehtimaan jokaista pientä lankeamista. Niitä sattuu. Mahdollisuus valita aina uudelleen oikein on armo.V. Vaarilta hyvä ja selventävä vastaus, joka osuu asian ytimeen "kiusaajasta". Olen samaa mieltä myöskin tuosta Lusiferin kysymyksestä.
v.aari kirjoitti:
ylifariseus_1 kirjoitti: «Kysyisin v.aarilta kuka oli se pahuuden olento joka temppelin harjalla kehoitti Jeesusta hyppäämään alas ?
Kysymys on valinnasta eikä silloin tarvitse jäädä murehtimaan jokaista pientä lankeamista. Niitä sattuu. Mahdollisuus valita aina uudelleen oikein on armo.Vastine v.aarille.
v.aarin vastaukset ovat railakkaita kannan ottoja, siitä mitä tulee taivaallisten olentojen nimityksiin.
Olemmeko täysin väärässä pitäessämme Lusiferia langenneena enkelinä, joka oli alkujaan suojelevainen Kerubi, joka syöstiin alas taivaasta tottelemattomuutensa tähden.
Olenkin miettinyt kuka oli nimeltään temppelin harjalla ja vuoren huipulla neuvojaan jakanut pimeyden ruhtinas, joka sanoi: Minulle tämä kaikki on annettu, ja minä annan sen kenelle haluan.
Aamutähti on kyllä Venus jonka tiesitkin, mutta kenen tähti on viisisakarainen tähti, joka loistelee EURO-lipun ylimpänä valon kantajana.
Jos Eurotähdistö ei ole Lusiferin tähdistö, niin kuka istuikaan temppelin harjalla Jeesuksen kanssa ?
Oliko hän Lusiferina tunnettu paholainen, vaiko itse Per--------- Saa--------Lohikäärme, tai muu itsensä salaava persoona, joka voi ilmestyä eri muodoissaan.
Yksi asia on varma, ettei ketään maallista kuningasta tai hallitsijaa ole koskaan heitetty alas taivaasta, vaan tämän maailman ruhtinas on sieltä alas heitetty, olipa hänen nimensä tiedetty tai oletettu.
Jos v.aari on tutustunut Vapaamuurareiden opetuksiin, niin hän tietää, ettei Lusifer ole mielikuvituksen tuote. Monet pitävät häntä mestarinaan ja uskovat häneen enemmän kuin Jeesukseen Kristukseen tämän maailman hallitsijana ainakin Jeesuksen toiseen tulemiseen astiylifariseus_1 kirjoitti:
Vastine v.aarille.
v.aarin vastaukset ovat railakkaita kannan ottoja, siitä mitä tulee taivaallisten olentojen nimityksiin.
Olemmeko täysin väärässä pitäessämme Lusiferia langenneena enkelinä, joka oli alkujaan suojelevainen Kerubi, joka syöstiin alas taivaasta tottelemattomuutensa tähden.
Olenkin miettinyt kuka oli nimeltään temppelin harjalla ja vuoren huipulla neuvojaan jakanut pimeyden ruhtinas, joka sanoi: Minulle tämä kaikki on annettu, ja minä annan sen kenelle haluan.
Aamutähti on kyllä Venus jonka tiesitkin, mutta kenen tähti on viisisakarainen tähti, joka loistelee EURO-lipun ylimpänä valon kantajana.
Jos Eurotähdistö ei ole Lusiferin tähdistö, niin kuka istuikaan temppelin harjalla Jeesuksen kanssa ?
Oliko hän Lusiferina tunnettu paholainen, vaiko itse Per--------- Saa--------Lohikäärme, tai muu itsensä salaava persoona, joka voi ilmestyä eri muodoissaan.
Yksi asia on varma, ettei ketään maallista kuningasta tai hallitsijaa ole koskaan heitetty alas taivaasta, vaan tämän maailman ruhtinas on sieltä alas heitetty, olipa hänen nimensä tiedetty tai oletettu.
Jos v.aari on tutustunut Vapaamuurareiden opetuksiin, niin hän tietää, ettei Lusifer ole mielikuvituksen tuote. Monet pitävät häntä mestarinaan ja uskovat häneen enemmän kuin Jeesukseen Kristukseen tämän maailman hallitsijana ainakin Jeesuksen toiseen tulemiseen astiylifariseus_1 kirjoitti: «Olenkin miettinyt kuka oli nimeltään temppelin harjalla ja vuoren huipulla neuvojaan jakanut pimeyden ruhtinas, joka sanoi: Minulle tämä kaikki on annettu, ja minä annan sen kenelle haluan.»
On tärkeää muistaa, että sanoja on "valheen isä". Yhtä hyvin voisi suuryrityksen tsuppari esiintyä omistajan elkein.
«..., mutta kenen tähti on viisisakarainen tähti, joka loistelee EURO-lipun ylimpänä valon kantajana.»
Viisikanta eli pentagrammi on geometrinen peruskuvio, jolla on ollut ymmärrettävästi monenlaista symbolista merkitystä eri kulttuureissa. Se on myös ollut suosittu valtioiden lipuissa. Euroopan yhteisön lipun lisäksi samainen viisikanta on monissa muissakin lipuissa, kuten vaikkapa Yhdysvaltain ja Kuuban lipussa ja olipa se nyt jo sortuneen Neuvostoliitonkin lipussa. Ei näistä sen syvempiä tulkintoja kannata vetää.
Viisikannan janat muuten leikkaavat toisensa niinsanotun kultaisen leikkauksen suhteessa. Se on jotenkin ihmissilmälle miellyttävän harmoninen kuvio.
«Yksi asia on varma, ettei ketään maallista kuningasta tai hallitsijaa ole koskaan heitetty alas taivaasta, vaan tämän maailman ruhtinas on sieltä alas heitetty, olipa hänen nimensä tiedetty tai oletettu.»
Jesaja 14 käyttää Babylonin kuninkaan itse esittämää pöyhkeää samastumista sarkastisen pilkan aiheena. Siitä tuo "taivaalta putoaminen".
«Jos v.aari on tutustunut Vapaamuurareiden opetuksiin, niin hän tietää, ettei Lusifer ole mielikuvituksen tuote.»
Pidän olennaista osaa vapaamuurareiden historioista pateettisena hölynpölynä, jolta puuttuu historiallinen pohja. Yhdistyksen suljettu luonne, salaiset riitit ja monet vaikutusvaltaiset jäsenet ovat vain luoneet sille mystisen hohteen. Vapaamuurariliike on lähtöisin vasta 1700-luvulta .v.aari kirjoitti:
ylifariseus_1 kirjoitti: «Olenkin miettinyt kuka oli nimeltään temppelin harjalla ja vuoren huipulla neuvojaan jakanut pimeyden ruhtinas, joka sanoi: Minulle tämä kaikki on annettu, ja minä annan sen kenelle haluan.»
On tärkeää muistaa, että sanoja on "valheen isä". Yhtä hyvin voisi suuryrityksen tsuppari esiintyä omistajan elkein.
«..., mutta kenen tähti on viisisakarainen tähti, joka loistelee EURO-lipun ylimpänä valon kantajana.»
Viisikanta eli pentagrammi on geometrinen peruskuvio, jolla on ollut ymmärrettävästi monenlaista symbolista merkitystä eri kulttuureissa. Se on myös ollut suosittu valtioiden lipuissa. Euroopan yhteisön lipun lisäksi samainen viisikanta on monissa muissakin lipuissa, kuten vaikkapa Yhdysvaltain ja Kuuban lipussa ja olipa se nyt jo sortuneen Neuvostoliitonkin lipussa. Ei näistä sen syvempiä tulkintoja kannata vetää.
Viisikannan janat muuten leikkaavat toisensa niinsanotun kultaisen leikkauksen suhteessa. Se on jotenkin ihmissilmälle miellyttävän harmoninen kuvio.
«Yksi asia on varma, ettei ketään maallista kuningasta tai hallitsijaa ole koskaan heitetty alas taivaasta, vaan tämän maailman ruhtinas on sieltä alas heitetty, olipa hänen nimensä tiedetty tai oletettu.»
Jesaja 14 käyttää Babylonin kuninkaan itse esittämää pöyhkeää samastumista sarkastisen pilkan aiheena. Siitä tuo "taivaalta putoaminen".
«Jos v.aari on tutustunut Vapaamuurareiden opetuksiin, niin hän tietää, ettei Lusifer ole mielikuvituksen tuote.»
Pidän olennaista osaa vapaamuurareiden historioista pateettisena hölynpölynä, jolta puuttuu historiallinen pohja. Yhdistyksen suljettu luonne, salaiset riitit ja monet vaikutusvaltaiset jäsenet ovat vain luoneet sille mystisen hohteen. Vapaamuurariliike on lähtöisin vasta 1700-luvulta .Vastine v.aarille.
v.aari näkee vähemmän tärkeänä minkälainen tähtilippu liehuu minkin valtion lippusalossa ja kuinka sitä seurataan.
Tietäjät itäisiltä mailta lähtivät seuraamaan tähteä, joka johti seimen äärelle Betlehemissä, jossa Jeesus lapsi lepäsi.
Seurasivatko tietäjät Kointähteä, eli Venusta jonka Jeesus sanoi olevan kirkas Kointähti tarkoittaen itseään.
En käy väittelemään oliko Venus yhtenä tähtenä Bethelemin tähti-ilmiössä, vai oliko se yhtä-aikainen useamman tähden yhteenliityminen siihen ajan kohtaan kun Jeesus syntyi.
Mielenkiintoinen yhtymäkohta Kointähdestä liittyy Englannin Kuningattaren valtaistuin puheeseen: Itämaan tietäjät lähtivät seuraamaan tähteä, jos tämän tähden valo oli valkeutta, niin kuinka suuri onkaan valkeus.
Elisabeth jatkoi: Meidän nykyiset tiedemiehet ovat lähteneet seuraamaan tiedon tähteä ja jos se on valoa, niin kuinka suuri onkaan valkeus, mutta jos se on pimeyttä, niin kuinka suuri onkaan pimeys.
Uskoisin v.aarin olevan osittain samaa mieltä kanssani, keskustelu on ollut avartavaa kanssasi.
- LÖPÖLÖPÖ!
Tietosi on fiktiota.
LÖPÖLÖPÖ! kirjoitti «Tietosi on fiktiota.»
Tämä oli tavattoman tiiviisti ilmaistu.
Voisiko sitä hiukan avata niin että minäkin ymmärtäisin?
Mikä tarkkaanottaen on fiktiota?
"Onko oppi Lusiferista raamatullinen?"
En välitä toistamiseen ottaa kantaa siihen, onko sinun oppisi Lusiferista raamatullinen, sillä sinä et kestä vastausten kuulemisia. Mutta lukijoiden kanssa toteaisin, että pitää olla varsinainen pölkkypää, ellei havaitse hyvän ja pahan välistä taistelua ihmisissä ja maailmassa. Kaikkinainen hyvyys personoituu Jumalaan ja kaikki paha personoituu . . .AnttiVKantola kirjoitti: «En välitä toistamiseen ottaa kantaa siihen, onko sinun oppisi Lusiferista raamatullinen, sillä sinä et kestä vastausten kuulemisia.»
Kovin huolehtivaista. En ole aivan niin heikko, pelko pois. Tuon tapaiset lauseet ovat myös hyvin tavallisia verukkeita tilanteessa, jossa omat perustelut ovat loppuneet.
Kysymys oli siis nimestä Lucifer ja siihen liitetystä tarinasta. Siis siitä, ovatko ne Raamatusta vai katolisen kirkon legendatehtaalta.
«...pitää olla varsinainen pölkkypää, ellei havaitse hyvän ja pahan välistä taistelua ihmisissä ja maailmassa.»
Tämä on eri aihe. Siihenkin näemmä haluat tuoda suosikkityylisi mukaisesti sanan pölkkypää. Olen oppinut, että tuo tyyli on tavallisin silloin, kun ollaan heikoilla asian suhteen.
Paljon on kärsimystä ja typeryyttä, tottahan sen tiedämme. Sen sijaan pahan henkilöitymän havaitsemiseen tarvitaan myös tietty tapa ajatella ja uskoa. Sitä ei löydy suoraan maailmaa tutkimalla.- 2+18
v.aari kirjoitti:
AnttiVKantola kirjoitti: «En välitä toistamiseen ottaa kantaa siihen, onko sinun oppisi Lusiferista raamatullinen, sillä sinä et kestä vastausten kuulemisia.»
Kovin huolehtivaista. En ole aivan niin heikko, pelko pois. Tuon tapaiset lauseet ovat myös hyvin tavallisia verukkeita tilanteessa, jossa omat perustelut ovat loppuneet.
Kysymys oli siis nimestä Lucifer ja siihen liitetystä tarinasta. Siis siitä, ovatko ne Raamatusta vai katolisen kirkon legendatehtaalta.
«...pitää olla varsinainen pölkkypää, ellei havaitse hyvän ja pahan välistä taistelua ihmisissä ja maailmassa.»
Tämä on eri aihe. Siihenkin näemmä haluat tuoda suosikkityylisi mukaisesti sanan pölkkypää. Olen oppinut, että tuo tyyli on tavallisin silloin, kun ollaan heikoilla asian suhteen.
Paljon on kärsimystä ja typeryyttä, tottahan sen tiedämme. Sen sijaan pahan henkilöitymän havaitsemiseen tarvitaan myös tietty tapa ajatella ja uskoa. Sitä ei löydy suoraan maailmaa tutkimalla.Tein haun raamatusta sanalla Lucifer. Eikä löytynyt yhtään jaetta. Onko Lucifer oikein kirjoitettu?
- Löytyy
2+18 kirjoitti:
Tein haun raamatusta sanalla Lucifer. Eikä löytynyt yhtään jaetta. Onko Lucifer oikein kirjoitettu?
Jes. 14:12 How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations! [O Lucifer: or, O day star]
- 2+18
JOs englanninkielisessä raamatussa on tuo, niin miksei suomalaisessa?
Kts. nämä;
Juud 6, Hes 28:13-17, 2 Pt 2:4.
Noin raamatussa lukee asiasta mm.
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.9
yst. jari- IhmisetLuulevatAina
Oletetaan, että kaikkivaltiaalla on vastustaja, olisiko hän/se heikko kenties? Vai olisiko se pimeä puoli, synkkä, hirveä, kauhea, mahtava. Olisiko kaikessa toisia enkeleitä taitavampi, muutoinhan koko taistelu olisi päättynyt alkuunsa. Suuria voimia ei kannattane pilkata, eikä liikaa palvoa, sellainenhan voi kiinnittää huomion 'muurahaiseen'.
- 18+2
Missä kohtaa raamatussa lucifer joukkeineen syöstään taivaasta pois?
- hellu-s
Hesekiel kuvaa 28:12-15 Tyyron kuninkaan ylpeyttä ja suurta lankeemusta
esittäen samalla miten saatana tulee palvotuksi maallisissa hallitsijoissa.
Sama kuva on Jes.14:12-17, jossa Baabelin kuninkaan takaa loistaa koko
"tämän maailman ruhtinas", jota profeetta kuvaakin nimellä "Kointähti" eli
Lusifer, aamuruskon poika.
Jesaja kuvaa saatanan lankeemusta, saatana sanoi:"Tahdon tehdä itseni korkeimman vertaiseksi,"silloin sai synti alkunsa saatanassa. Syöstynä alas taivaasta on saatana tehnyt maan ja sen ilmapiirin väsymättömän toimintansa paikaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164