suruaika

leski

onko olemassa mitään määriteltyä sueuaikaa esim puolison kuoleman jälkeen jolloin voi aloittaa uuden seurustelusuhteen. Haluaisin mielipiteitä suruajan pituudesta.

19

9130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Mielestäni suruajalla ei ole mitään tarkkaa pituutta, toisilla vuosia toisilla vaan viikkoja ihan vaan se mikä itsestä tuntuu oikealta ajalta!

• Leski myös

itsestäsi vain tuntuu. Sukulaiset ym. saattavat olla eri mieltä ja kummastella, mutta itsellesi on sitä parempi, mitä nopeammin pääset normaaliin elämään kiinni ja samalla toipumaan ! Itselläni seurustelu alkoi ikäänkuin huomaamatta, piankin, ja perästäpäin ajatellen se lohtu oli todella tarpeen; en osaa kuvitellakaan, kuinka kauan toipuminen muuten olisi kestänyt..Se ei sulkenut surua ja kaipausta pois, ne vain muuttivat hiljalleen haaleammiksi. Jatka elämistä,täydesti!

• katsellut
        Leski myös kirjoitti:

itsestäsi vain tuntuu. Sukulaiset ym. saattavat olla eri mieltä ja kummastella, mutta itsellesi on sitä parempi, mitä nopeammin pääset normaaliin elämään kiinni ja samalla toipumaan ! Itselläni seurustelu alkoi ikäänkuin huomaamatta, piankin, ja perästäpäin ajatellen se lohtu oli todella tarpeen; en osaa kuvitellakaan, kuinka kauan toipuminen muuten olisi kestänyt..Se ei sulkenut surua ja kaipausta pois, ne vain muuttivat hiljalleen haaleammiksi. Jatka elämistä,täydesti!

huomannut pitkän elämäni varrella, että suruaika päättyy varsinkin naisilla heti kun ruumis on jäähtynyt.

• leski 36
        katsellut kirjoitti:

huomannut pitkän elämäni varrella, että suruaika päättyy varsinkin naisilla heti kun ruumis on jäähtynyt.

..eihän semmosta ole..ainakaan mun mielestä...mieheni kuoli n.vuos sitten ja kyllä tosi raskasta on..aika ajoin..kai se on kaikilla vähän eri asia,mutta itellä tuntuu ettei se lopu koskaan..on niin kauhea ikävä...jotkut ihmiset kirjottelee tänne tosi älyttömiä viestejä...niinku nyt toi katsellut..siis mut tuli kauhee olo tommosesta tekstistä,mut kaikillla ei ole mitään tuntemuksia...

• katsellut
        leski 36 kirjoitti:

..eihän semmosta ole..ainakaan mun mielestä...mieheni kuoli n.vuos sitten ja kyllä tosi raskasta on..aika ajoin..kai se on kaikilla vähän eri asia,mutta itellä tuntuu ettei se lopu koskaan..on niin kauhea ikävä...jotkut ihmiset kirjottelee tänne tosi älyttömiä viestejä...niinku nyt toi katsellut..siis mut tuli kauhee olo tommosesta tekstistä,mut kaikillla ei ole mitään tuntemuksia...

Pyydän sinulta ja kaltaisiltasi sydämestäni anteeksi. Kyllä minulla on tunteet ja tuntemukset hyvinkin voimakkaat. Tunteista johtuen kirjoitinkin edellisen viestini, sillä olen nähnyt sellaisiakin leskiä joista kirjoitin. Kunnioitan ja arvostan kaltaistasi naista, te olette helmiä täällä lasinpalasten joukossa.

• mailanen
        leski 36 kirjoitti:

Leskimies vastasi tahdon seuraa ilmoitukseeni ja kertoi suruajan päättyvän loppiaisena. Kuitenkin ihastuimme reilu kuukausi ennen tuon suruajan päättymistä. Nyt kun siihen päivään on reilu viikko,hän vetäytyikin pois läheisyydestä. Ilmoitti vaan,ett haluaa olla yksin ja eikä tämän pitäisi vaikuttaa syntyneeseen kiintymykseemme eikä tunteisiimme. Minä tietenkin olen aivan ymmälläni ja yritän uskoa kaiken jatkuvan ennallaan sitten loppiaisen jälkeen. Olenko liian hyväuskoinen

• jk

puolisonnkuolemanjälkeen ai ytään sytääytäalkaa seuruatella

• kisukka110

moi mullakin on kuollut kaveri mirka se oli mulle tärkeä

• k-s

Moro

En ole leski, mutta vanhempani ja isovanhempani olen menettänyt. Mielestäni surulle annettava aikansa ja sijansa ja vainajaa muisteltava. Se hyvien tapojen mukaista.

Pari kuukautta on ainakin oltava läheisen kuoleman jälkeen pois erilaisista riennoista (esim. tanssit). Ei ole läheisen omaisen arvon mukaista, jos tänne jääneillä on kovin lystiä ja hauskaa kekkeriä. Olen kasvanut tämmöiseen arvomaailmaan ja iän myötä käsitykseni on voimistunut.

Minun suvussani ei ole ollut tapana, että lesket enää seurustelevat saati avioituvat. En tuomitse muita, mutta itse en ole siihen tottunut.

• Kirjoittaja
        k-s kirjoitti:

Moro

En ole leski, mutta vanhempani ja isovanhempani olen menettänyt. Mielestäni surulle annettava aikansa ja sijansa ja vainajaa muisteltava. Se hyvien tapojen mukaista.

Pari kuukautta on ainakin oltava läheisen kuoleman jälkeen pois erilaisista riennoista (esim. tanssit). Ei ole läheisen omaisen arvon mukaista, jos tänne jääneillä on kovin lystiä ja hauskaa kekkeriä. Olen kasvanut tämmöiseen arvomaailmaan ja iän myötä käsitykseni on voimistunut.

Minun suvussani ei ole ollut tapana, että lesket enää seurustelevat saati avioituvat. En tuomitse muita, mutta itse en ole siihen tottunut.

Silloin tällöin on tapanani pyörähtää tällä palstalla lukemassa kirjoituksia.
        Nyt pisti silmiini oma viestiketjuni.

Kirjoitit että et ole leski mutta mielestäsi leski ei saisi avioitua uudelleen.
        Aika outo mielipide, eikös se olisi sama haudata se leski vainajan mukana samaan hautaan.

Johan se vihkitilaisuudessakin mainitaan että kunnes kuolema teidät erottaa, juridisestikkin asiaa käsitellään kuin avioeroa.

Tätä asiaa ei varmaan voi käsittää muut kuin sellaiset jotka ovat jääneet leskeksi ja vieläpä nuorina.
        Itse olin alle 40 vuotias kun jäin leskeksi.

Tuohon aikaan kun aloitin tuon ketjun tunsin olevani vaikeassa tilanteessa, tunsin ympäristön paineen suruajasta mutta halusin myös aikuisen läheisyyttä.

Suuriin osa sukulaisistani patistelivat minua liikkeelle tapaamaan muita ihmisiä ja osa oli vastaan seurustelua.
        Pahiten vastaan oli vaimoni äiti (anoppini) joka sai kokea pari vuotta myöhemmin mitä leskeys merkitsi.
        Hänen suruaikansa tuntui jäävän lyhyemmäksi kuin minun, oli iloisia ryyppyreissuja ja useita "kavereita".
        Eli pahin tuomitsija käyttäytyi paljon radikaalimmin kuin minä itse kun sama tilanne tuli vastaan.

Oikeanlainen kumppani voi myös auttaa paljon surutyössä.
        Mitä tulee vainajan muistamiseen niin vainajaa voi muistaa vaikka aloittaisi uuden elämän, itse käyn uuden kumppanini kanssa vaimoni haudalla ja myös toisin päin, kävin eilen kumppanini kanssa hänen edesmenneen miehen haudalla.

Kuvat ovat näkösällä ja lapsille puhutaan heistä, ei vainajia tarvitse unohtaa.

• 36

Menetin mieheni 33 vuotiaana vakavan sairauden jälkeen. Häiden sijasta tuli järjestää hautajaiset.
      Mielestäni on kaksi eri käsitettä surusta - surutyö mitä teet sisälläsi ja se, mitä yhteisö kuvittelee olevan hyvä/ sopiva. Itselläni kului nyt kolme vuotta, ennen kuin ns pysytin tulemaan ulos "me" ajattelusta ja löysin taas sen, kuka olin omana itsenäni. Alussa kuvittelin, että puolessa vuodessa sen surun suree ja elämä jatkuu. Läheiset ja kaverini ottivat vuoden päästä vihjailleen asian puheeksi, että olisi kiva jos löytäisin jonkun ja en jäisi yksin "loppuelämäksi".

Avioerossa useimmiten rakkaus loppuu ja suhde päättyy. Kuolemassa parisuhde päättyy vaikka rakkaus kestää. Koen sen kuitenkin näin, että oma elämä jokaisella on elettävänä ja nykypäivänä on yhteisöltä ihmeellistä odottaa nuorelta että se eläisi tsölibaatissa loppuelämän. Uuden suhteen aloittaminen ei tarkoita, että edesmennyt on unohdettu.

• Anonyymi

Avioerossa usein päättyy vain toisen osapuolen rakkaus.

• Life goes on

Alotuskirjoitus on jo vuodelta 2004 mutta asia on edelleen sama: suruaika on se mitä jokaisesta itsestä tuntuu. Muitten mielipiteistä viis.

• leski N

ei ole suruaikaa,itse ajattelin uuden perheen surun helpottamiseksi.ei ole voinut unohtaa,haudalle ei enää ennätä joka päivä.mutta ajtuksia ei estä lentämästä.kultaisia muistoja ei kadota.

• Sisko 46

Vain sinä tiedät milloin olet siihen valmis. En usko, että nykyisin on enää mitään säädyllistä suruaikakäytäntöä vaan jokainen elää kuin kokee. Toiset jatkavat elämää nopeammin toiset hitaammin.
      Sisareni ei toipunut miehensä kuolemasta ollenkaan ja omien sanojensa mukaan suri itsensä sairaaksi.
      Hän itsekin nukkui pois nyt 22.12.2009 - noin kuusi vuotta puolisonsa jälkeen. Ketään uutta ystävää hän ei ottanut mutta yritti mennä muutoin eteen päin. Ja kun hän kuuli sairastavansa syöpää niin elämään syttyi uusi palo, mutta jo liian myöhään.
      Neuvoisinkin, että me jotka olemme elossa niin yritetään tehdä elämästä hyvä - sellainen hyvä elämä kuin itsekullekin sopii.
      Kaikkea hyvää sinulle.

• Jali Raita

on 40 vuorokautta kristillisen uskomme mukaan.
      Jali Raita
      Somero

• oli puoli

vuotta suruaika. Silloin ei saanut käydä tanssimassa eikä ravintolassa ja piti muutenkin elää säädyllisesti.

• tovviel

Minä en ymmärrä noita tapoja enkä kaavoja. Mielestäni jokainen ihminen käsittelee asiat omalla tavallaan ja ajallaan. Leskeksi jäin muutamia vuosia sitten ja se on ollut tiukka paikka. Ei kukaan voi mennä sanomaan toiselle miten sinun on tehtävä, sillä kyllä sitä saa kamppailla että pystyy edes jollain tavalla jatkamaan täällä. Se tyhjyys ja yksinäisyys puolison menetyksen jälkeen on käsin kosketeltavaa ja sitä ei täytä mikään. Sen verran olen seurannut muitakin samassa tilanteessa eläviä ihmisä, ja jos huomaan että joku on löytänyt elämäänsä uuden kaverin, tai muuta sisältöä, on se antanut lohtua ja tovoa että kyllä minäkin tästä selviän.

• Juuri noin.
        tovviel kirjoitti:

Minä en ymmärrä noita tapoja enkä kaavoja. Mielestäni jokainen ihminen käsittelee asiat omalla tavallaan ja ajallaan. Leskeksi jäin muutamia vuosia sitten ja se on ollut tiukka paikka. Ei kukaan voi mennä sanomaan toiselle miten sinun on tehtävä, sillä kyllä sitä saa kamppailla että pystyy edes jollain tavalla jatkamaan täällä. Se tyhjyys ja yksinäisyys puolison menetyksen jälkeen on käsin kosketeltavaa ja sitä ei täytä mikään. Sen verran olen seurannut muitakin samassa tilanteessa eläviä ihmisä, ja jos huomaan että joku on löytänyt elämäänsä uuden kaverin, tai muuta sisältöä, on se antanut lohtua ja tovoa että kyllä minäkin tästä selviän.

Niin se on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      253
      3432
    2. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3394
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      1994
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1686
    5. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    6. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      14
      1396
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      386
      1231
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1149
    9. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    10. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      73
      1005
    Aihe