Kyllä Simca

Simcan muistolle

oli paras ranskalainen auto: se kesti hyvällä pidolla jopa tuhat kilometriä: sitten vasta piti vaihtaa moottori ja vaihdelaatikko, eikä tarvinut viimasuojaa

10

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihanaa, kiitos vit..

      kiitos tuosta suuresta historiallisesta ja tärkeästä tiedonannosta.

    • muistatkohan edes?

      Terveisiä 1950- ja 1960-luvuilta ja sen ajan tekniikalta.

    • Beaulieu

      Simca tonni, korjaamoiden onni.
      Mutta kuka muistaa simcan aikaansa edellä olevan version, tila-auton 35 vuoden takaa, nimittäin Simca Ranchon. Komea ja poikkeuksellinen auto.
      Huhu muuten kertoo että tsekit ovat anastaneet Ranchon piirustukset ja tehneet niiden pohjalta tuon Yetin. ON kyllä selkeää yhdennäköisyyttä.

    • tonnin pommi

      Meillä oli ennen Simca tonni, kesti enemmän kuin tuhat kilsaa, taisi olla jo yli 100000km mittarissa ennen kuin kone hajosi. Ei ne kuuskytluvulla kestäneet kuplatkaan sen enempää ja vw pakussa kesti sama mylly jakelukäytössä n.40000km. Amerikan autot ja amazonit kesti kyllä huomattavasti enemmän. Nykyään on paremmat öljyt ja ruisku koneet sekä tiet on päällystetty, jos vielä sais uuden amazonin niin ei tarvis ostaa kuin yksi auto, se kestäisi yhden miehen iän.

      • maksoi paljon

        Volkkarin koneet hajosivat tai vaativat suuria remontteja usein n. 50 000 km:n kohdalla On kokemusta kahdesta uudesta: VW 1200 kulutti nokka-akselin nokat pilalle syynä ilmajäähdytteisen heikko voitelu ja VW 1600 katkaisi ventttiilin varren moottorista vauhdissa. Syynä ilmajäähdytteisen voitelu- ja materiaaliongelmat, konstruktiohan oli jo hyvin vanhanaikainen todellisuudessa.Tuli ulos osia moottorin kyljestä, piti vaihtaa uusi moottori. VW:n maine kestävänä autona oli parempi kuin mitä todellisuus. Sanottiin: Volkkari oli "huollossa" sitä ei korjattu. Oltiin hiljaa moottoriremonteista. Niinpä. Se Simcan moottori oli paljon kestävämpi.


      • NoSe
        maksoi paljon kirjoitti:

        Volkkarin koneet hajosivat tai vaativat suuria remontteja usein n. 50 000 km:n kohdalla On kokemusta kahdesta uudesta: VW 1200 kulutti nokka-akselin nokat pilalle syynä ilmajäähdytteisen heikko voitelu ja VW 1600 katkaisi ventttiilin varren moottorista vauhdissa. Syynä ilmajäähdytteisen voitelu- ja materiaaliongelmat, konstruktiohan oli jo hyvin vanhanaikainen todellisuudessa.Tuli ulos osia moottorin kyljestä, piti vaihtaa uusi moottori. VW:n maine kestävänä autona oli parempi kuin mitä todellisuus. Sanottiin: Volkkari oli "huollossa" sitä ei korjattu. Oltiin hiljaa moottoriremonteista. Niinpä. Se Simcan moottori oli paljon kestävämpi.

        Olin kuskina miljoona kertaa, kun Simca tonnilla rällättiin. Ainakin 150.000 km oli ajettu siinä vaiheessa, eikä ollu mitään harmia. Varpaanjäläkiä oli kylläki kattoverhhoilussa aika lailla, mutta sehän kuuluu nuoruudessa asiaan.


      • autohistoriaa
        NoSe kirjoitti:

        Olin kuskina miljoona kertaa, kun Simca tonnilla rällättiin. Ainakin 150.000 km oli ajettu siinä vaiheessa, eikä ollu mitään harmia. Varpaanjäläkiä oli kylläki kattoverhhoilussa aika lailla, mutta sehän kuuluu nuoruudessa asiaan.

        Simcan moottorit olivat kestäviä, pellit sen sijaan ruostuivat helposti kun kaikki savetut tiet suolattiin Suomessa todella kunnolla ja autoissa ei ollut oikein minkäänaista alustasuojausta tehtaalta lähtiessä. Sen 1950-60-70 lukujen ruostumisen seurauksena ranskalaiset autotehtaat oppivatkin seuraavilla vuosikymmenillä jo suojaamaan autojen alustat hyvin.
        Ne vitsit: Simca tonni korjaamoiden onni, vuoden auto ehkä kahdenkin jne olivat peräisin sylttytehtaalta eli lähinnä kilpailijoiden myyntimiehiltä. Simcoja kun myytiin siihen aikaan paljon ja se harmitti perinteisiä kilpailijoita. Se 1000 oli hinnaltaan hyvinkin kilpailukykyinen.
        Lisää Simcasta mm. http://www.autowiki.fi/index.php/Simca
        http://www.autowiki.fi/index.php/Simca_1000


    • V8rules

      Simca tuhat ee, ei sillä mitään tee!

    • EIIKINÄ

      Paskaa kaikki SIMCApommit. Kolme pommia on ollut ja täyttä paskaa kaikki samoin kuin vauksahall VIATkin pastori luukaksen sähkövehkeillä ja täydellisen insinöörin aivottomilla toteutuksilla. Ihan sama mitä sanotte mutta kokemus puhuu täällä, Menkööt ne patongin mussuttelijat ja taan litkijät suohon.

    • renuun_rauta

      Sitte oli Renault R8 Gordini, mylly 1300 ja 110 din hv. Noita sportteja tuotiin meillekin ja osa siviiliajoon ja osa radoille/ralleihin. Kone noissa oli tehty kilpa-ajoon eli ei kestänyt arkikäytössä kuin noin 20.000 km ja sitten koneremppa. Sinisorsaksi tuota sanottiin kun sai vain sinisenä valkoisella vauhtiraídalla. Mitä nuita maantiellä näki ennen nopeusrajoitusten aikaa, ne piti semmoset 160 matkanopeutena, tehdas ilmoitti huippuja joku 190.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5124
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4278
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2441
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2234
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1988
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1908
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1587
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1521
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1237
    10. Kerranki asiat oikein

      Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1164
    Aihe