Helppiä lipaston entisöintiin.

just older

Antakaas vinkkejä appiukonmäntyisen lipaston uusintaan, millä lakalla lakata se ja monestiko pitää hioa?

Lipasto mäntyä ja ruiskutettu jollain huonolla teollisuuslakalla aikoinaan, näyttää onnettomalta, haluaisin paremman lakkapinnan siihen.

Toinen kysymys. Entäpä puinen ruokapöytä, jonka pinta niin kulunut ja inhottavat hiusvärijäljet jääneet pöydän pintaan, mutta muuten hyvä pöytä, jota en haluaisi hävittää?

Kiitos vinkeistä jo etukäteen!

1

1040

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näppistuntumalla

Minä olen hionut kokopuisista huonekaluista lakan hiomakoneella kokonaan pois. Olen hionut karkealla niin kauan, että olen saanut puhtaan ja tasavärisen puupinnan esiin. Sen jälkeen olen siirtynyt hienompiin papereihin aina 180 asti.

Jos lipasto on viilutettu, niin koneella hioen viilupinta puhkeaa tai ohenee tosi herkästi, ja lipsato on entinen. Viilutetun hioisin varovaisesti ja huolellisesti kauttaaltaan käsin. Pinnan uudistaisin alkuperäisen kaltaisella lakalla. Silloin ei ole niin tarkkaa, että kaikki vanha lakka on poistettu, koska uusi lakka sulautuu vanhaan. Vaikea sanoa, minkä tyyppinen alkuperäinen lakka on. Sen vois päätellä siitä, milloin lipasto on valmistettu.

15 vuotta sitten, kun minulla ei ollut hiomakoneita, putsasin erään astiakaapin lakanpoistajalla. Sellulakka oli paikoin imeytynyt syvälle loimukoivun epätasaiseen puuainekseen, ja jouduin vielä hiomaan pintaa aika paljon käsin.

Jos lipasto on jostain 1950 luvun paikkeilta, niin se voi olla lakattu sellulakalla. Se on kovaa, ja alkuun voi tuntua, että lakka ei lähde. Jos lakkaa on imeytynyt syvälle, eikä kaikkea saa pois, niin toisentyyppisellä lakalla pinnasta voi tulla laikukas.

Kunnostin pari vuotta sitten -50-60 luvuilla valmistetut umpikoivuiset keittiökalusteet, jotka oli lakattu sellulakalla. Hioin ne puuta myöden puhtaiksi, ja lakkasin uudestaan sellulakalla. Ovet olivat niin kuluneet ja vielä viilutettuja, että onnistuin vain neljässä ovessa. Loput kaapit ovat toistaiseksi avokaappeina. En ole kiirehtinyt ovien kanssa, kun astiat ovat kätevästi käden ulottuvilla.

Yhden seinäkaapin kokopuisen rungon hioin vähän aikaa sitten puuvalmiiksi, ja pinta on niin puhdas, että ajattelin vahata sen. Viilutetuista ovista on lakka kuorinut lähes kokonaan pois. Saan ne helposti niin puhtaaksi, että ne voi vahata.

Minulla on enemmänkin noita 40-60 luvun koivuisia kokopuuhuonekaluja. Niitä on helppo kunnostaa. Pari lipastoa, pöytä, tuoleja ja kamapauspöytä odottavat vielä vuoroaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7306
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4048
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3575
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3110
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2269
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      51
      2265
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37