Olin koirani kanssa iltalenkillä ja tapahtui seuraavaa. Kävelin kotiin päin Hätilänkatua (Hämeenlinna) ja yhtäkkiä sattui ikävä asia. Koirani takatassu jäi kiinni katkaistun rautaisen valotolpan reikään. Koirani hätääntyi ja minä hätäännyin tapauksen johdosta. Yritin sitten tottakai auttaa koiraani irti ansasta huonoin seurauksin. Sain puremajälkiä vasempaan poskeen, molempiin käsiin ja vasempaan jalkaan. Koira oli reiässä kiinni noin 5minuuttia tehden puremajälkiä minuun. Jossain vaiheessa lensin selälteni ja huomasin sitten, että koira oli päässyt itse irti reiästä. Lähdin sitten kotiinpäin puoliksi shokissa koirani kanssa. Soitin ambulanssin, minut vietiin ensiapuun, jossa annettiin jäykkäkouristuspiikki, lääkäri tutki puremajäljet ja määräsi antibioottikuurin. Ambulanssimies kertoi, että onneksi koira ei raadellut kaulavaltimoa auki, jos hyviä puolia asiasta etsii. Kamala tilanne silti kaikkinensa. Itse voin nyt ihan hyvin fyysisesti, mutta psyykkisessä puolesta en oikein tiedä. Minulle on jäänyt eräänlainen trauma siitä hätääntyneen koirani ulinoista, hammasteluista ja haukunnasta. Koiralle ei tapahtuneen johdosta olisi käynyt mitenkään… kävelee ja juoksee normaalisti ainakin vielä. Ehkä se silti hieman nuoleskelee ja puhdistelee takatassuaan normaalia enemmän. Itselleni koituu rahallista menoerää ambulanssikyydistä, ensiavusta ja lääkkeistä, jotka minun mielestäni on tapahtunut minulle ja koiralleni JOHTUMATTOMASTA syystä. Onnettomuus tapahtui ja toivon, että se oli ensimmäinen ja viimeinen laatuaan.
Vakuutusyhtiö ei maksa ensimmäisen päätöksen johdosta latin latia. Väittää vaan sitä, kun koira on kunnossa ja niinhän se onkin ONNEKSI! Mites sitten minä? Minulle on koitunut 50Euron ylimääräinen maksuerä puhumattakaan henkisistä traumoista. Näin täällä suomessa oikeusvaltiossa/hyvinvointivaltiossa. Yleisten katujen pitää olla turvallisia, mutta sellainen 'ansa' oli silti jätetty tienvarteen. Miksi oli jätetty, sitä en tiedä.
Harvinainen onnettomuus
284
9800
Vastaukset
- 20+3
Ikävä juttu mutta miten ihmeessä oma koira edes tuollaisessa tilanteessa omistajaa puree . Itselläni ollut myös pahoja tlanteita mutta omat koirat ei kyllä minua pure ! Omaan korvaan koira kuulostaa vaaralliselta vaikka tilanne onkin ollut koiralle epämiellyttävä ja varmaan kivuliaskin mutta jos koiran ja omistajan luottamus on kunnossa ei tuollaista tapahdu .
Eihän se koira välttämättä ymmärrä, että isäntä yrittää vain auttaa sitä pois ansasta. Tottakai sillä koiralla on kipuja, kun tassunsa ansaan iskee!! Sen muistan, että se tassu kynsineen oli sellaisen rautaliuskan välissä. Minuun kohdistuneet purennat ovat vain osoituksena siitä, että koirallakin on ollut hätä ja ansassa ollessaan tuntenut kipuja. Suomeksi sanottuna... vittumainen tilanne ja enkä toivo kenellekään vastaavaa. Koirani ei ole vaarallinen ollut muuten, vaan olemme maailman parhaimpia ystäviä keskenämme ja kommunikaatio pelaa viimeisen päälle.
- setteritx3
Höpönlöpöjä puhut nyt.Ikävä kyllä.
Koira on vain eläin joka elää vaistojensa varassa. Täydessä paniikissa jopa sinun paras ystäväsi saattaisi käydä sinuun käsiksi ja käyttäytyä hyvin aggressiivisesti sinua kohtaan.
- näin se vaan on..
Herätys!!
Kyllä se kuule sinunkin koirasi puree vaikka sinua, kun vain olosuhteet sattuvat olemaan otolliset. Just tuollainen tilanne, jossa koira hätääntyy ja luulee olevansa hengenvaarassa ja ainoa paikallaolija olet sinä. Koira tulkitsee, että sen ahdinko liittyy jotenkin ainoaan paikallaolijaan, ihan sama onko se lapsi tai kouluttaja, petoeläin puolustaa hädässä itseään ja tekee ihan mitä tahansa mitä on tarpeen henkensä pitimiksi. Huvittaa todella suuresti lukea näitä koiranomistajien vuodatuksia, että minun koira ei ainakaan tee sitä eikä tätä. Koira ei ole ihminen ja hätätilanteessa se toimii kuin tyhmä petoeläin eikä rationaalinen olento. Herätkää pahvit!! - Jatta..
Kyllä niitä vahinkoja satuu ei sille aina voi mitäään. Tolaisessa tilanteesa täytyy pyrkiä ensimäiseksi koiraa rauhoitamaan ja siten otaa pois. Koira on hätääntynyt ja se on saatanut katso et se on isänän vika. Koirahan on kuin 4-5 lapsi. En usko et se siitä sen kumemin otaa kohdeta oot pelastanut sen se ymärtää sen ja on sinun kaverisi. Tiedän kun oon joutunut toiset imisten tekmiä koiria hoitaaman ja kunton laitamaan kun ovat kiusaaneet kohdeleet huonosti. Toivon vain onea sinulle ja koiralle.
Ikävä juttu sinulle, että sait kipeitä vammoja, mutta paras kaverisi joutui melkoiseen paniikkiin ja koira ei kuitenkaan ajattele yhtä selkeästi,kun ihminen (ehkä) että isäntä tässä nyt yrittääkin auttaa. Koiran päässä voi "ajatus" kääntyä ihan päinvastaiseksi. Minä en ainakaan usko, että koirasi tulee muuten tekemään koskaan enään samoin, se oli sen hetken pelko-paniikki häiriö yllättävässä oudossa tilanteessa. Koira pelkäsi henkensä ja tassunsa puolesta saattoi uskoa, etä sinä aiheutit sen hänelle yllättäen, kun yritit auttaa. Se olisi niin helppoa tämä elämä, jos koiratkin osaisi puhua samaa kieltä :)
Toivottavasti saamasi ruhjeet paranee pikaisesti! Hyvä myös, että koiralle ei käynyt pahemmin.- BitBultokki11447
Jatta.. kirjoitti:
Kyllä niitä vahinkoja satuu ei sille aina voi mitäään. Tolaisessa tilanteesa täytyy pyrkiä ensimäiseksi koiraa rauhoitamaan ja siten otaa pois. Koira on hätääntynyt ja se on saatanut katso et se on isänän vika. Koirahan on kuin 4-5 lapsi. En usko et se siitä sen kumemin otaa kohdeta oot pelastanut sen se ymärtää sen ja on sinun kaverisi. Tiedän kun oon joutunut toiset imisten tekmiä koiria hoitaaman ja kunton laitamaan kun ovat kiusaaneet kohdeleet huonosti. Toivon vain onea sinulle ja koiralle.
Miten sä autat muka toisten koiria kun et osaa edes kirjoittaa???
- Tessut rules
Jatta.. kirjoitti:
Minä kyllä olen lukenut tutkimuksen jossa maailman viisain koira on päässyt jopa kaksi vuotiaan lapsen tasolle, ei suinkaan neljän saati viiden! :D Tosin linkkiä ei ole laittaa kun en muista oliko teevee ohjelma vai joku paperiversio.
- ...
näin se vaan on.. kirjoitti:
Herätys!!
Kyllä se kuule sinunkin koirasi puree vaikka sinua, kun vain olosuhteet sattuvat olemaan otolliset. Just tuollainen tilanne, jossa koira hätääntyy ja luulee olevansa hengenvaarassa ja ainoa paikallaolija olet sinä. Koira tulkitsee, että sen ahdinko liittyy jotenkin ainoaan paikallaolijaan, ihan sama onko se lapsi tai kouluttaja, petoeläin puolustaa hädässä itseään ja tekee ihan mitä tahansa mitä on tarpeen henkensä pitimiksi. Huvittaa todella suuresti lukea näitä koiranomistajien vuodatuksia, että minun koira ei ainakaan tee sitä eikä tätä. Koira ei ole ihminen ja hätätilanteessa se toimii kuin tyhmä petoeläin eikä rationaalinen olento. Herätkää pahvit!!Heh, koira ei ole ihminen, eipä joo. Mitä ne ihmiset tekeekään, ne on vielä arvaamattomampia.
- eija h
BitBultokki11447 kirjoitti:
Ei se koirakaan osaa lukea mitä väliä? Se miten koiraa auttaa, kun ei osaa edes kirjoittaa : vastaus tässä.
- Minä10000
whitehorserider kirjoitti:
Eihän se koira välttämättä ymmärrä, että isäntä yrittää vain auttaa sitä pois ansasta. Tottakai sillä koiralla on kipuja, kun tassunsa ansaan iskee!! Sen muistan, että se tassu kynsineen oli sellaisen rautaliuskan välissä. Minuun kohdistuneet purennat ovat vain osoituksena siitä, että koirallakin on ollut hätä ja ansassa ollessaan tuntenut kipuja. Suomeksi sanottuna... vittumainen tilanne ja enkä toivo kenellekään vastaavaa. Koirani ei ole vaarallinen ollut muuten, vaan olemme maailman parhaimpia ystäviä keskenämme ja kommunikaatio pelaa viimeisen päälle.
Mutta eihän oma koira pure omistajaansa missään tilanteessa. Nyt kannattaa oikeasti miettiä, millainen johtajuus suhde teillä on!!!
- Mihnä10000
näin se vaan on.. kirjoitti:
Herätys!!
Kyllä se kuule sinunkin koirasi puree vaikka sinua, kun vain olosuhteet sattuvat olemaan otolliset. Just tuollainen tilanne, jossa koira hätääntyy ja luulee olevansa hengenvaarassa ja ainoa paikallaolija olet sinä. Koira tulkitsee, että sen ahdinko liittyy jotenkin ainoaan paikallaolijaan, ihan sama onko se lapsi tai kouluttaja, petoeläin puolustaa hädässä itseään ja tekee ihan mitä tahansa mitä on tarpeen henkensä pitimiksi. Huvittaa todella suuresti lukea näitä koiranomistajien vuodatuksia, että minun koira ei ainakaan tee sitä eikä tätä. Koira ei ole ihminen ja hätätilanteessa se toimii kuin tyhmä petoeläin eikä rationaalinen olento. Herätkää pahvit!!Olen ollut koitrani kanssa ihan vastaavassa tilanteessa. Kaikki nivelsiteet poikki polvesta. Ei koira minua kyllä purrut, eikä muutenkaan käyttäytynyt agressiivisesti. Kyseessä rottweiler.
- KoiraSusi.
Susikoira käyttää nenää, mikäli sitä menee pitelemään nenästä.
- shokkihoitoako
Miten koiran shokki eroo ihmisestä. No, ihminen sentään voi yrittää ajatella jotenkin realistisesti. Koira taas ei kykene ajattelemaan, että apua on tulossa ja, että minun täytyy nyt rauhoittua.
Elekieli on se, millä koira kommunikoi. Huoli olisi suuri, jos koira olisi purrut omistajaa syyttä suotta - nyt koira oli itse paniikissa ja pelästyi, kun sitä yritettiin auttaa. Puhumattakaan siitä, että omistaja itse oli paniikissa. - tiuku6
niinkuin ihmisissä niin on koirissakin eroja käytöksen suhteen hätätilanteessa.
Minulla on ollut 5 erirotuista koiraa eri aikoina. 3 narttua ja 2 urosta. uroksksien adrenaalit ovat herkemmässä eivätkä ota apua tai alistu hoitotoimenpiteisiin kuten nartut. Luotan enemmän narttuihin että eivät tee hädänkään hetkellä omistalle mitään. Tällä hetekellä minulla on uros ja narttu ja narttu on se lauman johtaja ja siten itsemarmempi omasta asemastaan. urokseen en 100 % luota sitä on kuullosteltava eikä mitään kovin äkkinäisiä esim. hellyyden osoituksia sille voi antaa . se on vanha koira, halasin sitä, ehkä sitä saatui johonkin ja sain poskeeni naarmun sen hampaista,, kiitokseksi hellyydenosoituksestani. En myöskään ole koskaan pahoinpidellyt sitä millään lailla joskus eleilläni ,bodylanguage, kyllä osoittanut että en ihan pidä sen kaikista tekemisistä. - Paikkansa kullakin
Jos laumanjohtajuus on kunnossa, niin koira ei pure. Ja kun omistaja on lauman johtaja, ja koira lauman hierarkiassa alimpana, koira luottaa omistajaansa ja siihen, että johtaja hoitaa tilanteen kuin tilanteen.
Ja, please, älkää asiasta tietämättömät taas jaksako vastata tyyliin: "koiraa siis pitää hakata ja alistaa" tms. Siitähän ei laumanjohtajuudessa ole kysymys. Koskaan, missään tilanteessa, omistaja ei saa fyysisesti koiraa kurittaa. Se on ehdoton edellytys luottamuksen syntymiselle ja oikealle johtajuudelle. Johtajuus pitää "ottaa" ihan muulla tavoin. Mm. Anders Hallgren on kirjoittanut aiheesta useita kirjoja. Ihan vain niille tiedoksi, jotka taas jaksavat innostua aiheesta väärällä tavalla. - Paikkansa kullakin
tiuku6 kirjoitti:
niinkuin ihmisissä niin on koirissakin eroja käytöksen suhteen hätätilanteessa.
Minulla on ollut 5 erirotuista koiraa eri aikoina. 3 narttua ja 2 urosta. uroksksien adrenaalit ovat herkemmässä eivätkä ota apua tai alistu hoitotoimenpiteisiin kuten nartut. Luotan enemmän narttuihin että eivät tee hädänkään hetkellä omistalle mitään. Tällä hetekellä minulla on uros ja narttu ja narttu on se lauman johtaja ja siten itsemarmempi omasta asemastaan. urokseen en 100 % luota sitä on kuullosteltava eikä mitään kovin äkkinäisiä esim. hellyyden osoituksia sille voi antaa . se on vanha koira, halasin sitä, ehkä sitä saatui johonkin ja sain poskeeni naarmun sen hampaista,, kiitokseksi hellyydenosoituksestani. En myöskään ole koskaan pahoinpidellyt sitä millään lailla joskus eleilläni ,bodylanguage, kyllä osoittanut että en ihan pidä sen kaikista tekemisistä.Koiralle halaaminen on sama kuin astuminen! Yritit astua urosta, mikä on kovin dominoiva ele, mitä koiralle voi tehdä! Ei ihme, että sait hampaasta! Opetelkaa hyvät ihmiset koirien kieltä ja lakatkaa inhimillistämästä niitä liikaa. Siten koiratkin voivat paremmin, eikä tulisi niin usein näitä puremistapauksia. Ei koirat pidä halaamisesta, vaikka siihen pakotettuina tottuvatkin (alistuvat). Sitten joku vieras tulee, ja "astuu" sitä rakasta fifiä, jota "saa halata, se rakastaa sitä", niin fifi puree ja sitä ihmetellään sitten ihan kauheesti. "Ei ikinä oo tuota tehny, mikä sitä vaivaa?" Huoh.
- ...
Mihnä10000 kirjoitti:
Olen ollut koitrani kanssa ihan vastaavassa tilanteessa. Kaikki nivelsiteet poikki polvesta. Ei koira minua kyllä purrut, eikä muutenkaan käyttäytynyt agressiivisesti. Kyseessä rottweiler.
Sulla onkin maailman varmin koira! Minun rotikalta meni tassu murusiksi luusyövän vuoksi pikkuhiljaa...varmasti oli tuskia muttei ikinä kohdistanut mitään uhkaa meihin perheen jäseniin. Toi ko. tapauksen koira on arvaamaton ja heikkohermoinen, ei tod. luotettava koira.
- Jatta..
BitBultokki11447 kirjoitti:
Ei kirjoitus luoneta muuta. Eikä koirat opia ota kirjoista. Se on korvien välissä. osaako ihiminen autaa eläintä. Sinulla luutavasti on heiko.
- dfyuiokl,.-äöåp
Jatta.. kirjoitti:
- satuu
- mitäään
- Tolaisessa
- tilanteesa
- rauhoitamaan
- siten
- otaa
- saatanut
- katso
- isänän
- kumemin
- otaa
- kohdeta
- ymärtää
- toiset
- tekmiä
- kunton
- laitamaan
- kiusaaneet
- kohdeleet
- onea - eest
Jatta.. kirjoitti:
Ei kirjoitus luoneta muuta. Eikä koirat opia ota kirjoista. Se on korvien välissä. osaako ihiminen autaa eläintä. Sinulla luutavasti on heiko.
Ollako sina virolaine?
- .............
Komppaan siitä, että normaali koira ei panikoituessaan tee tuollaista jälkeä, joten jatkossa tämä asia on syytä tiedostaa. Nythän se on vain tullut ilmi. Olen ollut antamassa ensiapua hyvinkin pahoja haavoja saaneita koiria. Sekä omia, että vieraita. Omien koirien kanssa on helpompaa, vieraiden koirien kanssa on ensimmäinen temppu ollut koiran rauhoittaminen, ja kuonon sitominen kiinni. Koska tosiaan juuri näin siinä saattaa joidenkin koirien kanssa käydä. Ja jos apua antava panikoi, se pahentaa riskiä todella paljon.
Mitä siihen ansaan tulee, olisin itse yhteydessä tienkunnossapidosta vastaavaan, heilläkin on vakuutuksia, ja noihin vakuutuksiin voi saada ne korvaukset. Ja heidän vastuulla on nimenomaan korjata pian vaaranpaikat, usein heillä ei ole tietoakaan asioista, jos eivät sivulliset niistä ilmoita. Tuossa tilanteessa ei voi koiraa rauhoittaa. Oli vain onni onnettomuudessa, että se pääsi itse irti siitä ansasta ja jälkeen päin ONNEKSI takatassuun ei tullut vakavampaa.
(Olen ollut antamassa ensiapua hyvinkin pahoja haavoja saaneita koiria. Sekä omia, että vieraita. Omien koirien kanssa on helpompaa, vieraiden koirien kanssa on ensimmäinen temppu ollut koiran rauhoittaminen, ja kuonon sitominen kiinni.)
Siis... minä sain purennat, koska yritin auttaa koiraani pois ansasta.
Olen ollut tiekunnossapitoon jo monesti yhteydessä. Vastuussa oleva taho on luvannut minulle korvauksen tapahtuneesta. Tänään sain sen tietää, kun olin yhteydessä. Se nyt oli selvää, että vakuutusyhtiö ei mitään korvaa. Ansa on nyt sieltä kaivettu/poistettu kokonaan ja täytetty reikä soralla.
(Komppaan siitä, että normaali koira ei panikoituessaan tee tuollaista jälkeä)
Oletkos aivan varma asiasta?
Syysterveisin kaikille vastanneille kumminkin.- hurtat on hurttia
Sanon taas että järki käteen! Itselleni on käynyt samanlainen tilanne ja minulla on kokemusta koirista reilut 3o vuotta. on toden näköisesti käynnyt niin että koira on jäätyään kiinni pelästynyt ja säikähtänyt sinua siinä ja yhdistänyt sinut ja kivun kun sinut siinä ensimäisenä näki.
Hei, koira ei ole ihminen vaan vaistojen varassa toimiva eläin.- tapiotar
hurtat on hurttia on järkirealisti, kiitos, että tuollaisia ihmismielipiteitä on: ymmärrät eläimen sielunelämää! Ei niitä voi ihmisen järjenjuoksun tai moraalin/kulttuurin mukaan arvioida, vaan tavallisen petonisäkkään. Ainahan pelästynyt eläin (kissa, koira, kani, rotta...) puree hätäännyksissään jos on vastaavassa tilanteessa, joutunut ikään kuin nurkkaan ahdistetuksi eikä osaa erottaa auttajia ja vainoajia.
Sanoisin jopa että terve reaktio koiralta (vaikka jotkin rodut voivat silti olla vaarallisia, muistetaan pitää koirat kiinni ja irti tuntemattomista pienemmistä ja isommista lajitovereistaan). - refleksiä vaan
Kyllähän ihminen esim. veden varaan joutuessaa tarrautuu paniikissa ja saattaa hukuttaa senkin pelastajansa. Shokki on shokki, kai olette nähneet, kun joskus ihmistä läpsitään kasvoille jotta tokenee paniikista.
Siinä olet oikeassa. Näin se asia on lyhyesti ilmoitettuna. Kirjoittelehan tarkemmin omasta kokemuksesta. Mielenkiinto heräsi vain. Tämä voi kuullostaa hieman hullulta, mutta tapahtuneen johdosta minun ja koiran ystävyyssuhde vain vahvistui. Tarkennuksena vielä. Koira siis pureskeli minua ollessaan ansassa kiinni, eikä siis jälkikäteen, niinkuin on oletettu ainakin kertaalleen.
- 11+5
Siis ei ja ei ... sillon on jotain pielessä jos oma koira puree omistajaa ! oli tilanen mikä tahansa ! itse saan koiran havahtumaan vaikka olisi kuinka paniikkissa kun kovemmalla käskevällä äänellä sanon NYT! Koira jää odottamaan ja sitten varmista nettä koira näkee että se olen minä joka siihen koskee ja ei muuten pure ja on jalkaa irrotettu ja loppujenlopuksi pelastuslaitoksenkin voimin ...pahaa jälkeä ja pitkään parani mutta ei purrut koira vaikka tuskasta huusi !
Et halua uskoa että sinun ja koirasi suhteessa on jotain pielessä ? mietippä sitten miten pahasti käy jos toisenkerran tulee vastaava tilanne eteen ? Koirasi saattaa myös olal pelko agresiivinen . Pelko agresiivisuuden kanssa voi elää mutta se asia täytyy tiedostaa . Yleensä kun on kerran päässyt puremaan seuraavalla kerralla ottaa vähän kovemmin ja sitten taas kovemmin kun rohkeus purra kasvaa .
Toivottavasti otat vakavasti sinun ja koirasi ongelman .- eija h
Ei tässä ole ollut mitään muuta ongelmaa kuin koiran sietämätön kipu, kun tassu jäänyt kiinni, se on purrut sen takia, ettei ole kestänyt kipua, ja kuka muu siihen nyt osui kuin omistaja. Niinhän kärsivä koirakin puree, jos joku sairaus, niin vaistojen varassa oleva koira tekee.
(Toivottavasti otat vakavasti sinun ja koirasi ongelman .)
Ei minulla ole mitään ongelmaa koiran kanssa. Kunnioittaa minua arjen askareissa. Tottakai se koira on hämillään, kun tassu kynsineen on yhtäkkiä ansassa rautaliuskan välissä ja koko jalka ties missä vääntyneessä asennossa ja yrittää päästä pois. Ja sillä hetkellä kun se ansaan joutui, niin mistä helvetistä se pelastuslaitos yhtäkkiä apuun saapuu. Työnnä sinä paljaana oleva jalkateräsi johonkin terävään ja ikävään ja vääntele hieman. En toivo kenellekään vastaavaa ja oli onni onnettomuudessa, ettei koirana ollut vielä isompi ja vahvempiluonteinen koira esim. doberman tai rotweiler. Oma koirani karjalankarhukoira/skotlanninpaimenkoira rotuinen nyt ei ole pieni sekään ja jälkeenpäin olen ymmärtänyt, että ei pureskellut minua ihan satasella. Koskaan ja ei milloinkaan koira ei ole ollut agressiivinen minua tai muita tuttuja kohtaan.
Voit olla osittain oikeassakin, mutta vaikea on silti yhtyä samaan ajatukseen.- Uskotko itsekään?
Todistelujen ja vakuuttelujen määrästä voi päätellä, että saattaisi ehkä ollakin ongelma...
- ...
JOS sinulla olisi ollut rottweiler, et olisi tullut purruksi!!!
... kirjoitti:
JOS sinulla olisi ollut rottweiler, et olisi tullut purruksi!!!
Niin toivottavasti rottweilerin isäntä tai kukaan muukaan ihminen saa kyseiseltä rodulta tai miltään rodulta raatelua osakseen samaisessa tilanteessa.
Tervehdys kaikille vielä. Katson omalta näkökantilta keskustelun päättyneeksi. Haluan unohtaa koko tapahtuman. Keskustelkaa keskenänne te muut asiasta, jos haluatte.
Syysterveisin T: whitehorserider
P.S. Sen vielä kerron, että muistaakseni koirani otti kevyttä juoksuaskelta ja sitten naks. Varmaan koiralla on ollut armoton kipu, kun sen juoksu yhtäkkiä päättyykin. Rauhallinen ja leppoisa tilanne muuttui yhtäkkiä painajaiseksi... miettikää sitä.- 9+1
No jokaisella on tietenkin oma mielipide ja vastaavanlaisesta onnettomuudesta hampaitta selvitty .
Itse toivon lämpimästi ettei aloittajalle käy pahemmin tulevaisuudessa .
Hyvää syksyä kaikille :) Terve! On vielä pakko kommentoida. Ehkä tilanteesta teki vakavan se, että tilanne muuttui millisekunneissa eli koira hätääntyi/panikoitui ja isäntä myös. En voi olla vaan ja koira kärsii ansassa ollessaan ja näin ollen minäkin paniikissa yritän tehdä jotain. Koira vaistoaa minussa paniikin, yhtyy siihen ja lopputulos siltä osin selvä.
Jaahas... tuo koiruus tulikin nyt tähän liki ja alkoi puskemaan kuonolla selkään jostain syystä. Nyt katselee ikkunasta kaunista kevätaurinkoista ilmaa ja minä isäntänä rapsuttelen korvan takaa.- Kevät syksyllä
Kevätaurinkoista ilmaa tähän aikaan syksystä? Oletko provo?
Kevät syksyllä kirjoitti:
Kevätaurinkoista ilmaa tähän aikaan syksystä? Oletko provo?
Anteeksi kirjoitusvirhe... siis syysaurinkoista ilmaa piti kirjoittaa. Tämä keskustelu ei ole provo, vaan aivan tosi juttu. Tapaus on harvinainen ja näin todellakin on käynyt. TEKME (Hämeenlinnan Valot OY) ja toimitusjohtaja kertoo, jos joku epäilevä haluaa kysyä. Minua ette välttämättä tietenkään usko.
Tervehdys...
Mun on pakko puuttua tähän ikävään tilanteeseen joka sattui veljelleni. Ensinnäkin koira on minun, ja toiseksi tämä koiruus ei ole vihainen kenellekkään jonka tuntee!! Jos jollakin jää jalka jumiin ja vääntää paniikissa, niin jokainen voi kuvitella miltä se tuntuu!! Koira ei siinä tilanteessa kuuntele omistajaansa eikä muita ja kuvittele että nyt tuli pelastaja tilanteeseen....tuossa tilanteessa olisi jopa poliisi ottanut poliisikoiralta puremia vastaan! Joten, pitäkää ne neuvonne ihan ominanne....ja miettikää uudestaan omalle kohdallenne tuommoista tilannetta...
maestro39- wertyuiuioi
Pikkaisen on luottamuskysymys koiran kohdalta..omani ei olisi purrut en todellakaan usko sillä hieman vastaavaa on sattunut (jäi kerran lapsiporttiin kiinni ja paniikissa muttei purrut vaikka keuhkot lysyssä ja juuttui pahasti mutta saimme lopulta irti ilman sahaa ;) ja vastaavia sattunut..koirani ollut hirveä häseltäjä mutta suuri kynnys purra missään tilanteessa edes toista koiraa saati minua.
Paniikkiin/riuhtomiseen olisi mennyt mutta puremiseen on matkaa. Varsinkin kun olisin sanonut tiukan paikalla ja ei..ja olisin toiminut paniikissa rauhallisesti ja luottamusta herättäen. - sasaka
ÖÖÖ..... mutta koira vvoi olla vaaralinen
- titijaomistaja
Tuota tuota...
Itselläni tapahtui kerran koirapuistossa niin, että koirani kun sinkoili ja säntäsi ympäriinsä, minä istuin puiston penkillä, niin koira sitten nilkkansa hirveän kovasti iski penkin betonialustaan, joka siis on n. 20cm korkealla kun hiekka alta on kulunut pois (terveisiä Helsingin kaupungille, olisi kiva että puistoja huollettaisiin useammin). Koira oli tulossa luokseni ja siis alle metrin päässä minusta kolahti niin että koko penkki tärähti. Koira aloitti kauhean huudon ja itkun ja hädissään pyöri ympyrää kolmella jalalla hyppien ja etutassa tiukasti koukussa... Huusi kuin hyeena. Itsekin toki säikähdin valtavasti tilannetta, sillä kopsaus ei todellakaan ollut mikään pieni (koira on sakemanni)!! Olin varma että nyt murtui luita. Siinä samassa, kun koira jalkansa satutti, olin noussut seisomaan ja käskin heti koiraani: "ISTU!" koira uikutti edelleen, mutta lakkasi pyörimästä. Seuraava voimakas käsky "Titi, ISTU!" Koira istui ja huusi. Otin napakasti koiran jalasta kiinni ja katsoin nilkkaa jutellen koiralle samalla tavallisella äänellä: "joo, ihan varmaan sattui kauheasti kun noin kovasti kopsahti! Ei kyllä näy mitään. Taitetaas vähän, ei taida tehdä kipeetä? Nyt äiti vähän puristaa. Ei taida sattua? Otapa iisisti nytten. Vapaa." Koira sitten aavistuksen ontuen jäi jalkoihini... Pian kuitenkin taas innostui riehumaan ja nauttimaan vapaudestaan muiden koirien kanssa ja onnettomuus oli unohdettu. :) Jalassa ei vieläkään (2kk myöhemmin) ole merkkejä murtumasta tai venähdyksestä yms. Eli kuten kokemuksesta tiedämme, polven tai varpaan iskeminen pöydänreunaan tai sohvanjalkaan osaa tehdä kyllä hirveän kipeetä, vaikka pahoja vammoja ei syntyisikään. Koira siis vain huusi kipua ja säikähdystä. Minä omistajana säikähdin kovasti sekä kopautusta että koiran reaktiota, mutta pysyin silti rauhallisena ja itsevarmana. Silloin koira totta kai luotti ja helpottui, kun laumanjohtaja tulee häntä auttamaan. Johtaja on rauhallinen ja käyttäytyy normaalisti = koira rauhoittuu ja ymmärtää tilanteen olevan täysin normaali. Ei siis hätää. Jos taas omistaja näyttää koiralle säikähdyksensä ja menee paniikkiin, koira ei tietenkään luota sinuun ja puolustautuu ettet vain vahinossa aiheuta lisää harmia. Mitään pahaa se tuskin sinulle halusi. Puolustautui vain. Eli muista itse pysyä äärimmäisen rauhallisena, kuin mikään koko maailmassa ei hetkauttaisi sinua! :) Silloin koira luottaa sinuun.
Voit vaikka verrata: jos joudut leikkaukseen ja tapaat kirurgin juuri ennen leikkausta. Kirurgi tärisee pelosta ja änkyttää ja on hirveän epävarma että osaakohan hän nyt tämän tehdä. Miten reagoit? Itse ainakin vaatisin leikkauksen keskeyttämistä ja toista kirurgia paikalle: ilman tappelua kyseinen kirurgi ei minuun koske! Koira siis näki sinussa epävarmann kirurgin eikä antanut sinun koskea siihen ilman tappelua. :)
Toivottavasti jatkossa pystyt hillitsemään itsesi paremmin!
Syysterkuin,
Titi ja omistajaNo juu tottakai maltti pitäisi säilyttää ja olla panikoimatta. Olitko sitten itse hetken päässä puoliksi veressä, kun koirasi jalkaa tarkistit? Veri kun elementtinä tulee mukaan kuvioihin, niin .... niinpä. Sitten kävellään kotiin päin naama puoliksi tunnottomana ja kädet verta tippuen. En viitsi edes puhua järkytyksestä, mikä jälkeenpäin seurasi. En nukkunut seuraavana kolmena yönä ollenkaan, kun kokoajan asia painoi mieltä.
Ihminen kun joutuu puoliksi shokkiin, niin sellaiselta ihmiseltä ei voi vaatia rauhallisuutta yms. yllä mainittuja seikkoja.
Samainen koira sai kerran eräänä päivänä orapihlajapiikin tassuunsa ja ulvahti ilkeästi. Sanoin koiralle vahvasti ja rauhallisesti, että nyt eesisti. Löysin sen piikin sieltä tassusta ja nyppasin pois. Asia OK ja koira antoi minun auttaa. Onnettomuuksia on monenlaisia...Niin ja sitten vielä. Koirani ei pelkästään lyönyt tassuaan mihinkään, vaan se jäi kiinni siihen saatanan ansaan. Siis jäi KIINNI.
- Kyllälähteetaas
Loistava kirjoitus.
- ylva-li
Niin ja sitten vielä. Koirani ei pelkästään lyönyt tassuaan mihinkään, vaan se jäi kiinni siihen saatanan ansaan. Siis jäi KIINNI.
sillähän polliisit ja eläinlekurit suosittelevat pidettäväxi kissoja ja koiria kii autos, et paitsi, et ne lentää kuin ohjus törmäyxes, mut myös six, et kivulias ja shokissa oleva eläin tarttuu auttajan käteen hampaineen.
- Mustin isi
Eu hyvää päivää titin äiti hahahahyahahahahah
- ei-hyv-ei
piikille vaan tollanen piski..
- Hortonoomiksi ?
Siis nariset 50 eurosta.
Olikohan ensimmäinen koirasi ?
Koira hätääntyy ja jos auttaja on epävarma , niin hätääntyy lisää.
Tutkituta kuulolappujesi väli ja mieti onko sinusta koirankasvattajaksi vai olisiko soveliaampi kasvattaa yrttejä.- nimimerkki1937234652
Jos esim. auto-onnettomuudessa koira ei ole omassa tilassaan esim. laitettu verkolla eristettyyn auton peräpäähän tms. Tuolloin koira kipua kokiessaan PUREE OMISTAJIAAN eikä siinä tottelevaisuuskoulutukset paina pskaakaan. Hölmö maa. Eläin on eläin.
- pomeranian
Eli siis koira ei ollutkaan aloittajan vaan tämä veljen?!
Joten luottamus pulaa siis on, vaikka aloittaja nyt shokissa toisin väittää... :"Koira vaistoaa minussa paniikin, yhtyy siihen ja lopputulos siltä osin selvä."
Noinhan siina juuri kay ja en pitaisi tuota halyttavana tai minaan piilo aggressiona, koira ei vaan aina osaa erottaa kivun aiheuttajaa ja auttajaa.
Hienoa, etta yritit auttaa koirasi pinteesta ja etta ei kaynyt pahemmin teille kummallekaan. Itsellani ollut koiria koko elaman mutta mitaan vastaavaa ei ole onneksi tapahtunut. Pari kertaa jaanyt koiralle luu kurkkuun mutta onneksi tallaisissa tapauksissa koira tajuaa, etta ihminen yrittaa auttaa laittamalla kaden kurkkuun ja ei lahde puremaan.- vähärispektii
Ite oon kissanomistaja ja on vähän jo kokemusta noista eläimistä. Koska kissa on ei-laumaeläin ja hieman alkuperäistä villiyttään säilyttänyt, on ihan helppo tajuta myös koiran itsesuojeluvaiston sille äärimmäiseltä tuntuneessa vaaratilanteessa. Koiran aivot eivät ole esim. delfiinin tasoa joten en ihmettele. Onhan joillakin ihmeisillekin ongelmia tajuta mitkä on oikeita vaaroja mitkä taas ei.
- Kuula kalloon
Jokos ymmärrät hankkiutua eroon rakista?
- häpeä varjoos
Onko noin hulluja oikeasti kuin sinä "kuula kalloon" ? Luulin että tuollaisia umpijuntteja on vain jenkkien keskilännessä tai etelävaltioissa.
- sample
Moikka whitehorserider!
Mulle on käynyt hieman samankaltainen tilanne itselle, paljon paljon pienemmässä mittakaavassa.
Koirani kiersi haistellessaan puun ympäri hihnansa sillä tuloksella, että takaisinpäin kiertäessään onnistui kiertämään hihnan toisen takajalkansa ympärille. Koira hätääntyi kun hihna kiristyi kintun ympärillä sitä enemmän, mitä enemmän se pyristeli. Juttelin itse koiralle rauhallisesti (koirani oli silloin nuori, noin reilun vuoden ikäinen tanskandoggi) ja koira sätki aivan kauhuissaan. Pääsin lähelle, jolloin koiran veuhtoessa sen hampaat pääsivät sääreeni kiinni. Pitkä naarmu tuli jalkaani, mutta koira kyllä lopetti kun älähdin kovasti että "EI!"
Minä ymmärtäisin tuon tilanteen niin, että vaikka koiralla olisikin selkeä johtaja, niin kipu voi olla niin kova, tai tilanne ahdistava ja pelottava (sekä tuottaa koko ajan enemmän kipua) eikä koira ymmärrä mikä sen aiheuttaa. Koira saattaa tuollaisessa tilanteessa yhdistää kivun sinuun, joka olet siinä lähimpänä. Se voi puolustautua (vaikka olisitkin johtaja).
Meilläkään koirani ei ole koskaan uhmannut minua missään tilanteessa, ikää tällä koiralla on nyt 2,5v. Meillä on selvät rajat ja johdonmukaiset säännöt, joita noudatetaan aina. Toisinsanoen koirani tietää, että minä olen pomo, eikä sen tarvitse yrittää pyrkiä pomon paikalle.
Sen verran voin myöntää näihin aiempiin kommentteihin nähden, että koirallani on selkeästi vähemmän pitkäjänteisyyttä, eikä hermot ole parhaasta päästä (vertauskohteena 11v newfoundlandinkoira, joka on ihan lammas tähän toiseen kaveriin nähden) Tämä nuorempi koira on vaatinut selkeästi enemmän työtä ja treeniä, vaatii selvät rajat ja ulkoillessa kontaktin koko ajan. En tiedä minkä ikäinen tuo sinun koirasi on, joka kävi kiinni, mutta ehkä tapaus jotain kertoo koiran käytöksestä ääri-tilanteissa. Meillä on myös kiva ja leppoisa koira, johon luotan täysin, niin kauan kun mitään yllätyksiä ei tule. Ja niiden yllätysten varalle täytyy olla mm. lenkeillä koira jatkuvassa kontaktissa, että sekä koiralla että minulla on turvallinen ja luottavainen olo.- EL.as -. k:IM
sample
Joo.
Toisten hauvvelien kanssa joutuu tekemään vähän extra duunia.
Moni ei tajua, kuinka hyvin hauvveli aavistaa omistajan liikkeet, jos hauvveli on ns:alamainen omistajalleen. - leo felis eläin
Vielä kun porukat tekis yhtä paljon treeniä lapsiensa kanssa rajojen määrittelyssä, niin johan auvo aukeis
- EL.a . K.IM
http://mina.suomi24.fi/whitehorserider
Se puri sua siksi, ettet suojellut sitä.
Hauvvelit tarvitsevat lauman johtajaa.
Se funtsaili, että et ole johtaja-ainesta, koska sitä sattu koipeen, jos oli normi iltalenkki.- välikysymys.
Voisitko kertoa mitä tuo nimimerkki tarkoittaa? "EL.a . K.IM"? Miksi se on niin pitkä, ja lyhenteitä?
- 17
"Minulle on koitunut 50Euron ylimääräinen maksuerä"
Oliko ambulanssin hälyttäminen sitten tarpeetonta vammoihin nähden, jos siitä on tullut menoja? Kela korvaa ainakin taksikyydin normaalisti silloin kun päästävä nopeasti lääkäriin. Ja sekin kuulemma pitäisi osata itse arvioida, että onko ambulanssi välttämätön vai riittääkö taksi.- aina kuluja
Ambulanssin käytöstä tulee aina kuluja, riippumatta siitäkin kuka sen on hälyttänyt. Esimerkiksi kaverini joutui vakavaan auto-onnettomuuteen, poliisit soittivat ambulanssin, kaveri maksoi laskun. Toinen esimerkki, itse jouduin lähtemään ambulanssikyydillä Hyvinkään sairaalasta naistenklinikalle synnyttämään, koska Hyvinkäällä ei ollut resursseja siihen, että synnyttäisin keskosen siellä. Ei ollut puhettakaan tietenkään, että käyttäisin muuta kyytiä kuin ambulanssia, mutta itsepä sen laskun sitten maksoin kun se tuli..
- Sekalinjainen
Liki puoli vuosisataa koirien kanssa puuhastelleena on pakko muistuttaa ihmisiä siitä että niin koirien, kissojen kuin hevostenkin kanssa voi sattua kaikenlaisia tapaturmia, myös omistajalle / hoitajalle. Hätääntyessään ja suurta kipua tuntiessaan eläin menee paniikkiin eikä välttämättä siinä tilanteessa tunnista tuttua ihmistä.
Asiaan vaikuttaa moni seikka, kuten esimerkiksi eläinyksikön yksilöllinen kyky sietää kipua. Luonnollisesti kipuherkempi yksilö reagoi rajummin kuin joku paremmin kipua sietävä. Myös roduissa on eroja, niin koirissa kuin kissoissakin puhumattakaan hevosista. Esimerkiksi nöffi tai brittikissa tai työlinjainen suomenhevonen voi ottaa jonkin tilanteen ihan rauhallisesti, kun taas vastaavassa tilanteessa belggari, siamilainen tai lämppäriravuri voi "hyppiä seinille".
Tärkeintähän olisi että ihminen pystyisi pysymään tuossa tilanteessa rauhallisena ja varomaan eläimen luonnollisia reaktioita. On muistettava että eläin elää vaistojensa ja viettiensä varassa eikä ajattele kuten ihminen.
Emmekä me ihmiset tässä ole yhtään sen parempia. Yrittäähän hukkumassa oleva henkilö paniikissa ollessaan usein hukuttaa apuun tulleen henkilön. Kun kokee olevansa hengenvaarassa, niin sitä puolustautuu automaattisesti jopa auttajaa vastaan.
Aloittajalle, hyvä ettei käynyt pahemmin ja tsemppiä toipumiseen!- LJkm
tämä on niin faktaa!!!! Joten sinä joka kirjoitit että koiralla ja omistajalla on jotain pielessä kun koira reagoi näin... toiv. luet edellisen kommentit ja viisastut hieman!!!
- Kaikenlaisia
Ja FEIKKI taas ! Lääkkeet ottamatta. Kuuleppas nyt ,ei valotolppia katkaista. Ne nostetaan ylös "juurineen". Et varmaankaan ole nähnyt ,kun tolppia uusitaan.
No soita sitten Hämeenlinnan TEKMEEN (Hämeenlinnan Valot OY) ja kysy sieltä, oliko sinne jätetty se ansa. Toimitusjohtaja tietää.
- kepakoli
leka ja sillä selvä:)
- 13+16=?
Jokainen tietää että koira voi käydä omistajan kimppuun vaikka olisi kuinka äitin puudeli tai isin musti. Näille "minun koira ei ikinä purisi minua" tyypeille ei voi kun nauraa :) Suosittelisin kyllä isojen koirien kieltämistä. Niitäkun ei monikaan pidättele kun vaistot/pelko/paniikki jyrää vähäisenkin itsehillinnän, ihan sama vaikka omistaja vieressä oliskin niin "lauman johtajaa". Nähty on.
- yuhjkn
Hei 13 16. Enemmän minä ihmisiä pelkään, tuolla on kadut puolillaan ssellaisia tapauksia jotka "pitäisi kieltää"..
- tuota..
Millä tavalla irroitit koiraa? Sattuiko koiraa silloin enemmän sählätessä? Vai saiko koira stressin muusta kivusta, ja hätäännyksestäsi. Luotatko koiraan enää.
- YKSIMIES
ET OO KUNNOLA KOULUTTANUT KOIRASI TAI SE ON HOMATTU SITEN VENÄJÄLTÄ SE KOIRASI
- famous 12
''ET OO KUNNOLA KOULUTTANUT KOIRASI TAI SE ON HOMATTU SITEN VENÄJÄLTÄ SE KOIRASI '' Voi näitä tietämättömiä ihmisiä...ihan nauratttaa!!!!
- juntteja suomessa on
famous 12 kirjoitti:
''ET OO KUNNOLA KOULUTTANUT KOIRASI TAI SE ON HOMATTU SITEN VENÄJÄLTÄ SE KOIRASI '' Voi näitä tietämättömiä ihmisiä...ihan nauratttaa!!!!
Ei ne ole edes tietämättömiä, ne on vaa niin HEL VET IN TYHMIÄ...
- Maikka5554
Opettele kirjoittamaan vai onko liian vaikeeta. Paraskii viisas.. heh, ei osaa ees kirjoittaa.:)
- lkm
Maikka5554 kirjoitti:
Opettele kirjoittamaan vai onko liian vaikeeta. Paraskii viisas.. heh, ei osaa ees kirjoittaa.:)
Ei kai nyt osaa kun on ite ryssä.
- 4243wf4e
En jaksa lukea kaikkia ketjun viestejä, mutta nämä ns. eläinasiantuntijat jotka väittävät että koirassa on vikaa jos se MISSÄÄN tapauksessa puree omistajaansa eivät tiedä koirista lopulta tuon taivaallista.
Mitä kultaisin, hyväkäytöksisin ja koulutetuinkin koira voi purra vaikka sitä niin suuresti rakastamaansa emäntäänsä esim. haavoittuneena.
Esimerkki.
Koira on saanut tassuunsa lasinsirun joka tuottaa sille suurta kipua. Omistaja menee liika luottavaisesti nyhtämään sitä pois osaamatta ottaa huomioon koiran kipuja, pelkoa ja mielentilaa. Hyvinkin voi purra.
T. kennelikasvattaja- niin..
Eläimille ei saa tuottaa kipua. Nekin tarvitsevat joskus nukutuksen, puudutuksen, kipulääkkeet toimenpiteiden ajaksi.. asiantuntijan. Kipu voi myös stressata.
- sadfasdfeee
Tilasit itsellesi ambulanssin? Eikö taksilla päässyt?
Vakuutuksissa on tietenkin omavastuut.Se on kuule silleen täällä Hämeenlinnassa, että ensiapuvastaanotolle ei pääse kuin ambulanssilla. Pitää olla vähintään puolikuollut, täysin veressä , jos taxilla meinaa päästä ensiapuun. Näin täällä Hämeenlinnassa ja tämä on fakta!
- ????????????????????
Se on kuule silleen täällä Hämeenlinnassa, että ensiapuvastaanotolle ei pääse kuin ambulanssilla. Pitää olla vähintään puolikuollut, täysin veressä , jos taxilla meinaa päästä ensiapuun. Näin täällä Hämeenlinnassa ja tämä on fakta!
Kyllähän taksi vie annettuun osoitteeseen kun on rahaa maksaa. Eihän taksi nyt ilmaiseksi mihinkään vie.
???????????????????? kirjoitti:
Kyllähän taksi vie annettuun osoitteeseen kun on rahaa maksaa. Eihän taksi nyt ilmaiseksi mihinkään vie.
No tottakai taxikin vie sairaalaan, jos rahaa on. Kyse olikin siitä, että pääseekö HETI ensipuun hoidattamaan puremia. Nimittäin Hämeenlinnassa se on todella vaikeaa... usko tämä.
- mari.
Koira ei ymmärtänyt miksi sattuu ja yhdisti kivun omistajaan. Tietenkin koira, niin kuin kuka tahansa muu, yrittää puolustautua jos tuntee olonsa uhatuksi ja jos vielä tuntee kovaa kipua, onnettomuus on ymmärrättevä.
Samankaltainen tilanne mulla kävi, tosin kissan kanssa. Maailman kiltein kissa, joka ei koskaan pure eikä raavi, jäi kiinni kynnestään sohvaan. Tassu kääntyi ikävään asentoon ja yritin auttaa tassua irti. Kissa iski hampaansa käteeni. Ei kissa siinä vaiheessa ymmärtänyt, että yritän auttaa, se tunsi kipua ja tietenkin yhdisti minut siihen ikävään tunteeseen ja yritti puremalla päästä tilanteesta pois.
Toipumisia sinulle ja koirallesi!
Pisteet vielä siitä, ettet kiikuttanut koiraa viimeiselle piikille! - toinen taapertaja
meidän piskille jäi ikuinen kammo, kun sen tassu meni sadevesikaivon ovaalinmuotoisesta rei´ästä läpi ja tassu juuttui äkisti.
sadesäällä jos kuuli lorinan, niin paniikki iski ja heittäytyi mahalleen eikä liikkunut ennenkuin paikallisti missäpäin kaivo on. paikallistamisen jälkeen halusi kaivosta poispäin.
senverran aikaamyöden helpotti että riitti kun vaihdettiin toiselle puolen jalkakäytävää kaivon sattuessa kohdalle ja nopeasti ohi.
että kyllä se kiinni juuttuminen laukaisee helposti paniikin. - rantareitin juice
On sulla heikko psyyke, kun tommosesta otat ittees! Kyllä varmaan maailma on sulle julma paikka, kun kaikenmaailman "ansoja" viritellään katujen varrelle.
Olis varmaan parempi pysyä neljän seinän sisällä ja antaa koira pois, ettei vaan lisää tule katastrofeja.
Ei elämästä selviä hengissä... - Lapinkoira tyttö
Ihmetyttää suuresti tuo sinun ja koirasi välinen suhde. Sinä et tunnu olevan isäntä taloudessasi vaan koira on ottanut vallan. Jos eläisit normaalia elämää koiran isäntänä se ei ikinä käy isännän päälle vaan korkeintaan ulvahtaa kivusta joka tapaturmasta aiheutui. Koiran isännyys pitää ottaa eikä se saa aiheuttaa koiralle fyysistä tai henkistä traumaa. Koira on laumaeläin ja jos se näin käy kimppuusi pienen tapaturman takia et ole koirasi isäntä, (lauman johtaja) niin suosittelen sinulle että vaikka pidätkin koirista niin etsi koirallesi toinen koti jossa koira saa arvoisensa huomion (lauman) jäsenenä eikä käy ihmisten kimpuun arvaamattomasti.
- uudeltamaalta
hei lapinkoira tyttö. katseleppas koirien ulkoiluttajia niin huomaat karun todellisuuden.95 prosenttia ei todellakaan hallitse koiriaan.ja miksi koska suurinosa ei pidä koiraa eläimenä vaan puolisona tms.mitään sääntöjä ei noudateta,ja jos vaikka huomautat koiran paskantamasta kasasta saat haisevan vastalauseen.eihän toi paskakasa lasten hiekkalaatikon kupeessa voi haitata.jos koira puree omistajaansa tai muuta on joku pahasti pielessä,joten koira piikille ja omistajalle pohdintaan onko minusta koiran kasvattajaksi.
esim minun naapurin muija paskattaa joka aamu koiransa toisen naapurin postilaatikon juureen koska ei aamutakissa tarkene koiraa pidemmälle taluttamaan.siitäkin on keskusteluja käyty moneen otteeseen.
- r23rf23
Lueppa sinäkin täältä muutakia oikeasti fiksuja vastauksia ennenkuin tulet toitottamaan luulotietojasi.
Ajattele tilanne jossa sinulta on jalka murtunut. Sitä tulee joku vääntämään paikalleen. Sattuu niin perkeleesti, eikö? Jos pysyt tajuissasi huudat ja anelet tuskissasi auttajaasi lopettamaan VAIKKA tiedät että hän yrittää vain auttaa. No mites kun koira kokee moista kipua? Siihen tulee ihminen häsäämään ja kipu vaan lisääntyy. Koira saattaa toki ymmärtää jos häntä autetaan, mutta sitä se ei ymmärrä miksi se kipu lisääntyy joten se puolustautuu ja yrittää poistaa kivun aiheuttajan. Ei ole niin vaikea ymmärtää. Sinusta koiran pitäisi kestää ja odotella kun joku tuottaa sille hirveää kipua eikä se itse ymmärrä miksi niin on. Se on kuitenkin vain eläin. ÄLKÄÄ INHIMILLISTÄKÖ SITÄ! Ihana eläin, mutta siltkin eläin. - uhigyugygfvtfvtfv
Joo en jaksa lukea, mutta mieluummin mä ainakin varmaankin tappaisin itseni, kuin olisin ainakaan Iltalehden toimittaja, että moro vaan ja tassuli taa tolle aloitusjulkaisulle. JA EI JAKSA SADANNETTA KERTAA aloitusta koirista etusivullannne, kun fooruminne; on vaikkakin iltalehden ja Seiskan, niin silti kai voisi keskustella muustakin, kuin pervojen läskipesepaksutakalisto- kuuskyut kiloo ruuasta- kotirouvien koiraongelmista tai friikkien rikkaiden potaattinokkien tökönokkaongelmista, kun pitäisi äärimmäisnm rumasta suomi- töpselinokasta päästä niiden eroon, et niinku JOS jotakin normaalia saisi EDES joskus tällä lukea nimettömällä foorumilla, kun nimettöminä suollatte mun lukijan niskaan?!! Ja mikö v*tun rikollinen mun viestintää vainoaa, kun joku sekopää haluaa väkisin tunkea mun viestiiin sanan " paku" ja v*ttu kaks kertaa korjasin tota muodostuvaa virhettä. Runkut saa viestiä omineen ja siihen ei pidä sotkea kansalaisia ja vittu en halua olla vääristelyn uhri siksim että tällainen Suomi24 on saastainen ja täysin röyhkeä ja paskakasojen ylläpitämä, näemmä ja kokemuksellani!!
- Kuula päähän koirall
Kuula päähän koiralle!
- haima_
Oikein huima 50e voi tsiisus :D
- moneymoneymoney
Kysymys ei ollut rahasta vaan periaatteesta,urpo!
- Mari.
Mua on jotenkin aina huvittanu, säälittänyt ja suututtanut ihmiset, jotka ovat sitä mieltä, että "koiran pitää....". Koiran PITÄÄ kävellä vierellä nuuhkimatta (luonnotonta), koiran PITÄÄ olla hiljaa (luonnotonta), koiran PITÄÄ antaa saamansa ruoka pois (luonnotonta). Koiran PITÄÄ olla purematta vaikka revitään korvista tai muuten kiusataan (luonnotonta). Koiran PITÄÄ olla kiltisti hiljaa tuhoamatta paikkoja seinien sisällä (luonnotonta). Noin esimerkiksi.
Ja ei, en tarkoita, että koira pitää jättää kouluttamatta. Koirilta vain vaaditaan aivan liikaa, koiraparkojen on pakko käyttäytyä toisin kuin niille olisi ominaista. Tottakai siitä tulee konflikteja. Ja taas koira on syyllinen.
Missä vaiheessa ihmiset tajuavat, että koira on kuitenkin vain koira, joka käyttäytyy lajinmukaisella tavallaan, olematta julma tai ilkeä? Koira ei osaa olla kumpaakaan.
Musta on naurettavaa, että jotkut täällä toitottavat, että aloittajan ja koiransa välisessä suhteessa on jotain vialla. Syventyisivät hieman enemmän koiraan ja siihen miten sellainen käyttäytyy. Aamen.- Suomenlapinkoirat
Jos koira puree isäntäänsä, on silloin isännän ja koiran suhteessa jotain pielessä, oli tilanne mikä tahansa.
Koira pitää haasteista ja tietyt rodut jopa vaativat niitä voidakseen hyvin. Koira ei voi hyvin, jos se ei ole varma paikastaan laumassaan, eli perheessä. Koira on hankala ja se saattaa käyttäytyä agressiivisesti, jos käskytyssuhteet ei ole selvät ja se pyrkii ohjaamaan laumaansa. Kun koira tietää paikkansa laumassa, eli että koira on se joka tottelee isäntäänsä, se voi rentoutua, koska lauma ei ole sen vastuulla. Suomenlapinkoirat kirjoitti:
Jos koira puree isäntäänsä, on silloin isännän ja koiran suhteessa jotain pielessä, oli tilanne mikä tahansa.
Koira pitää haasteista ja tietyt rodut jopa vaativat niitä voidakseen hyvin. Koira ei voi hyvin, jos se ei ole varma paikastaan laumassaan, eli perheessä. Koira on hankala ja se saattaa käyttäytyä agressiivisesti, jos käskytyssuhteet ei ole selvät ja se pyrkii ohjaamaan laumaansa. Kun koira tietää paikkansa laumassa, eli että koira on se joka tottelee isäntäänsä, se voi rentoutua, koska lauma ei ole sen vastuulla.Säkin varmaan ottaisit ihan rennosti, jos jalkasi on jumissa ja sattuu niin julmetusti...huutaisit hoosiannaa silkasta ilosta, kun kerta on niin hauska tilanne. Oli tilanne sitten mikä tahansa...voivoi ???
- Mari.
Suomenlapinkoirat kirjoitti:
Koira pitää haasteista ja tietyt rodut jopa vaativat niitä voidakseen hyvin. Koira ei voi hyvin, jos se ei ole varma paikastaan laumassaan, eli perheessä. Koira on hankala ja se saattaa käyttäytyä agressiivisesti, jos käskytyssuhteet ei ole selvät ja se pyrkii ohjaamaan laumaansa. Kun koira tietää paikkansa laumassa, eli että koira on se joka tottelee isäntäänsä, se voi rentoutua, koska lauma ei ole sen vastuulla.Tilanteessa, jossa koira on paniikissa ja tuntee kipua, koiran ensisijainen tarve on päästä pois tilanteesta. Aloittajan tilanteessa koira ei päässyt ahdistavasta ja kivuliaasta tilanteesta pois, joten ainoa keino on puolustautua. Sen sanoo jo järkikin.
Paniikissa ja tuskissaan olevalle koiralle johtajan läsnäolo tai -olottomuus ei ole ensimmäinen ajatus mielessä. Koiralla on tarve puolustautua, koska puolustautumattomuus voi johtaa kuolemaan, ja kuolema on se, mitä jokainen elävä olento välttelee kaikin mahdollisin keinoin.
Vaikka tässä tapauksessa omistaja ei tehnyt mitään väärin, koira ei sitä voi tietää. Omistaja oli lähellä ja kipu kasvoi -> omistaja aiheutti sen -> koira puolustautuu koska ei pääse poiskaan.
Otetaan esimerkki: sinut ahdistetaan nurkkaan ja tunnet olosi ahdistuneeksi ja pelkäät kuollaksesi, mitä teet? Olet tyynesti paikoillasi vai puolustaudut? - ruokkiva käsi
maestro39 kirjoitti:
Säkin varmaan ottaisit ihan rennosti, jos jalkasi on jumissa ja sattuu niin julmetusti...huutaisit hoosiannaa silkasta ilosta, kun kerta on niin hauska tilanne. Oli tilanne sitten mikä tahansa...voivoi ???
Totta vitussa huutaisin kivusta,mutta en kävis ketään pahoinpitelemään!!!
- 3koiraa ja mä
maestro39 kirjoitti:
Säkin varmaan ottaisit ihan rennosti, jos jalkasi on jumissa ja sattuu niin julmetusti...huutaisit hoosiannaa silkasta ilosta, kun kerta on niin hauska tilanne. Oli tilanne sitten mikä tahansa...voivoi ???
ei koira oikeasti sais käydä omistajan päälle vaikka kuinka sattuis. mulla on 3koiraa ja kaikki on ollu aika tapaturma alttiita ja on myös juuttunu jalastaan kiinni risukkoon ja huutanu ku syötävä vaan ei MISSÄÄN nimessä oo purru mua kun oon menny irrottaa. olen myös outoa koiraa mennyt auttamaan kun on maassa maannut ja huutanut kivusta eikä sekään ole reagoinu tuollalailla kun su koiras? (vai oliko se veljes koira?) ja nuo rodutki jo vaatii kunnon koulutuksen ja vahvan johtajuuden koiraan (en ole yhtään tervepäistä collieta tavannut) niin sinuna miettisin nyt vakaasti onko teillä turvallinen ja mukava yhteinen tulevaisuus tän koiran kanssa.. kaikesta päätellen on sun ensimmäinen koira ja aika vahvaluontoisen koiran oot valinnu.. jos kuitenki väität että teidän suhde on kunnossa ja plaaplaa niin ota edes yhteyttä paikkakuntasi ongelmakoirakouluttajaan ja pyydä häntä tutustumaan teihin koirakkona ja arvoimaan suhteenne pohjaa. seuraavalla kerralla voi olla joku muu niiden hampaiden ulottuvilla ku sinä!!
- samaa mieltä
maestro39 kirjoitti:
Hyvä Maestro39
- Fiktiofakta
Puhuin aloittajan tapauksesta tutulleni ja hän on totaalisesti koiraihminen kuin voi vaan. Hän tuntee koiraluonteita ja on kouluttanut niitä jo yli 40vuoden ajan. Vahvalla kokemuksella hän kertoi minulle että tuo aloitus on fuullaa ja on todella pieni mahdollisuus että koira puree omistajaansa tuossa tilanteessa. Oikein hyvät perustelut tuli ja mietin pitkään asiaa.
Aluksi uskoin aloittajan kertomukseen mutta kun kuulin ammatti-ihmisen näkemyksen niin en menisi enää sanomaan jutun pitävyyttä. Kahden vaiheilla olen. Pidän hyvin mahdollisena sitä että tämä oli vain juttu ja vilkkaan mielikuvituksen tuotetta.
Kaikista juttu ei mene todellakaan läpi, se on varma vaikka juttu olisikin mahdollista. Näin ollen juttu olisi "fiktio-faktaa", eli mahdollista, mutta ei todellisuudessa tapahtunutta.
Jos ei muuta niin aloittajan pitää vakavasti harkita satukirjailijan uraa tai mennä lääkäriin, ehkä kumpaankin.Kaikki on totta, mitä olen kertonut. Ja jos et usko, niin soita Hämeenlinnan TEKMEEN (Hämeenlinnan Valot OY) toimitusjohtajalle ja kysy.
Korvausasioissa käännyin myös eläinsuojelu vastaavan puheille, kerroin tilanteen. Vastaus oli, että koira ei hätäänyksissään välttämättä ymmärrä kivuissaan, että isäntä yrittää auttaa. Lääkärissähän minä jo kävinkin jäykkäkouristuspiikillä yms, tiedoksi vain.Valitettavasti tämä juttu on TOSI! Tämä koira joka ansaan joutui on minun. Jos satuja haluat lukea niin paikalliseen kirjastoon satuosastolle mars, mars.
Veljelleni vain sattui todella ikävä ja harvinainen epäonni, joka saattaa kuulostaa fiktiofaktalta.
Minä lopetan omalta osaltani keskusteluun osallistumiseni nyt! Koira voi tällä hetkellä mainiosti ja elämä jatkuu...toivomus olisi jos ulkona liikkuessanne näette "ansoja" niin ilmoitatte niistä asianomistaville tahoille.
maestro39- !!!!!
maestro39 kirjoitti:
Valitettavasti tämä juttu on TOSI! Tämä koira joka ansaan joutui on minun. Jos satuja haluat lukea niin paikalliseen kirjastoon satuosastolle mars, mars.
Veljelleni vain sattui todella ikävä ja harvinainen epäonni, joka saattaa kuulostaa fiktiofaktalta.
Minä lopetan omalta osaltani keskusteluun osallistumiseni nyt! Koira voi tällä hetkellä mainiosti ja elämä jatkuu...toivomus olisi jos ulkona liikkuessanne näette "ansoja" niin ilmoitatte niistä asianomistaville tahoille.
maestro39Oletko liian laiska ulkoiluttamaan itse koiraasi?
Veljesi ei ole koirasi isäntä ja siksi suhtautui auttamiseen agressiivisesti. - todistaja?
Kaikki on totta, mitä olen kertonut. Ja jos et usko, niin soita Hämeenlinnan TEKMEEN (Hämeenlinnan Valot OY) toimitusjohtajalle ja kysy.
Korvausasioissa käännyin myös eläinsuojelu vastaavan puheille, kerroin tilanteen. Vastaus oli, että koira ei hätäänyksissään välttämättä ymmärrä kivuissaan, että isäntä yrittää auttaa. Lääkärissähän minä jo kävinkin jäykkäkouristuspiikillä yms, tiedoksi vain.Ai että tämä toimitusjohtaja oli siis paikan päällä koko tapahtuman ajan? Kun kerran tietää, että KAIKKI mitä olet kertonut on totta.
- 1234321
minunkin koira on näykkäissyt kun on jäänyt tassustaan kiinni, ei se tarkoita että se on paha vaan on vain säikähtänyt ja ottaa kiinni siitä mikä on lähellä...
- jgxsfhgry
Näykkäisy on eri asia kuin pureminen verille...
- Eläinlääkäriin
Jos oma koirani olisi purrut minua olivat ne olosuhteet millaiset tahansa niin ottaisin järjen käteen ja veisin koirani eläinlääkärille lopetettavaksi.
Eläin on eläin ja ihminen on ihminen. - Koira.
On eläin ei siis ihminen,siksipä hätääntynyt eläin käyttäytyy peloissaan eläimen tavoin,eli pakenee vaikka "auttajan"suuntaan ja puree eteen tulevat.
- koirulit
Hei kaikki eläinystävät!
Tietenkin koira tekee noin,sehän on niiin hädissään ettei itseasiassa tiedä mitä se tekee...Nokkassehan lintukin auttajaansa.Kaikki rengastajat tietää ettei ole lainkaan ihmeellistä et lintu nokkasee.Eläintä taytyy ymmärtää eikä siitä kannata sen kummempia traumoja ottaa.On omakoira minuakin purrut (astuin vahingossa tassulle ) ja toinen kerta kun vedin tassuista sängyn alta pois nyt vaan ymmärrän että koirani on sensitiivinen jalkojensa kanssa...Kuka mitenkin.Toiset puree kun pestään ja toiset kun leikataan kynsiä että se on vähän niinkuin oma vika ...siis omistajan.Oma koirani on ny 11 v eikä nyt enää ole sattunut mitään...Kaikkea hyvää sinulle äläkä hellitä...en minäkään.- gfjghjg
Vain kouluttamattomat koirat käyttäytvät tuolla tavalla. Esimerkkisi eivät ole kpoulutetun koiran käytökselle normaaleja. Mutta mitä muuta voi odottaa näiltä koiruliini-omistajilta, jotka suhtautuu omaan koiraansa kuin se olisi perheen oma pikkulapsi.
- Puhu pukille
gfjghjg kirjoitti:
Vain kouluttamattomat koirat käyttäytvät tuolla tavalla. Esimerkkisi eivät ole kpoulutetun koiran käytökselle normaaleja. Mutta mitä muuta voi odottaa näiltä koiruliini-omistajilta, jotka suhtautuu omaan koiraansa kuin se olisi perheen oma pikkulapsi.
Äläpäs nyt jauha potaskaa. Mun sakemannini oli aivan varmasti koulutettu. Siitä on todisteena kilpailutuloksia. Maastoon ei pääse, jos ei esim. tottelevaisuusosuus kilpailutilanteessa mene putkeen.
Oltiin kouluttamassa koiraa viestille maastossa ja se juoksi lasiin. Se nappasi mua kädestä kiinni, kun yritin auttaa sitä vuotavan tassun paikkaamisessa. Pahempaa vahinkoa ei tullut. Kun se nappasi kädestäni kiinni, niin jähmetyin paikoilleni, puhuin rauhoittavasti ja koira antoi sitten vihdoin ja viimein monien irvistelyjen jälkeen katsoa jalkaa. Sen verran pahasti se oli mennyt, että siihen jouduttiin ompelemaan hiton paljon tikkejä.
Kun päästiin eläinlääkäriltä ja se alkoi heräillä nukutuksesta, niin se ei oikeesti sietänyt ketään vierelleen. Se halusi olla omissa oloissaan ja se toki niin koiralle, kuin ihmisellekin pitää suoda. Pahimman mentyä ohitse muutamassa päivässä se sitten itse alkoi hakeutua laumaan.
En usko, että mm. susilaumassa vahva johtajasusi käy kiusaamassa laumansa jäsentä huomatessaan jäsenen olevan loukkantunut. Se antaa haavoittuneen maata ja nuolla haavojaan. Se jäsen liittyy laumaan viimeistään sitten, kun nälkä alkaa vaivata.
- Totuus on
Kunhan valitsee koirarodun lempeyden ja laadun mukaan voi olla varma että jokainen ikäväkin hoitotoimenpide ja shokki selviytyy ongelmitta,itselläni bernin paimenkoira eli 11 vuotta,sattui sitä sun tätä-hirvittävät korvakivut,vaikean kroonisen bakteerisaidauden vuoksi,lääkärit ei voineet auttaa vaan keksinpä omat rohdot ja jokainen ilta kun tauti alkoi vaivata koirani tuli ja pyysi apuani asettumalla kyljellen ja raappien korvaansa,kun rohtoni korvaan valuttelin maailma aukesi ja taas mentiin,sopu ja sointu vallitsi koko yhteisen aikamme ajan.Turhaa on valita agressiivisia rotuja.....Susikoirat pelottaa ja niitä ei tarvi kuin rikolliset ja elämää pelkäävät ihmiset.
- totuuden torvelle
Saksanpaimenkoiria on ollut mutta rikosrekisteri on puhdas enkä ole vielä elämää pelännyt ja ikääkin on kertynyt, eli se siitä.
- susi vai koira
Susikoira ei ole koirarotu vaan koiran ja suden risteytys. Tarkoititko ehkä Saksanpaimenkoiraa??? HIEMAN eri asia...
- huooohh...
susi vai koira kirjoitti:
Susikoira ei ole koirarotu vaan koiran ja suden risteytys. Tarkoititko ehkä Saksanpaimenkoiraa??? HIEMAN eri asia...
Susikoira on saksanpaimenkoira. Koirasusi on koiran ja suden risteytys.
- minä7
Minuakin kerran meitin hurtta puri 7 vuotta sitten eipä oo sen jälkeen purru tottelee ja kiehnää ympärillä nykyään ja kerjää huomiota hyvä rekku tuo mutta seinäänpä läväytin tuon silloin.
- Metsontassu
Jotain tuossa tarinassa on pahasti pielessä. Jos koira luotaa, niin tuollaisissa tapauksissa se pyytää apua isännältään/emännältään.
Oma asiallisesti kasvatettu koira rauhallisessa ympäristössä ei pure ainakaan auttajaansa. Kiitää nuolemalla kättä, ja on iloinen.
Itselläni on nyt jo kolmas Labradorinnuotaja ja siinä välissä myös Samojedin koira. Ensimäisenä sekarotuinen karhukoira. Olivathan ne villejä pentuina, mutta rauhallinen ympäristö ja rauhallinen kasvattaja/kouluttaja siirtää omaa itseään myös koiraan. Koira saa siitä myös itseluottamusta. Kaverina pitää.
Hyvinkin kyseessä voi olla niin, että ao. koiraa on pidetty huonosti, ja että se nelijalkainen ystävämme ei enää luota ihmisiin ainakaan tässä tapauksessa.
Pitää tosiaan muistaa aina se, että asillisesti kasvatettu/koulutettu koira luotaa ihmiseen. Pitää häntä laumanjohtajana.
Onhan tässä telmitty koirien kanssa, ja leikkisästi vaan etuhampaillan näykii, mutta eivät pure.
Nyt ao. ketjun avaajan pitää mennä itseensä. Miettiä, että onko tämä nelijalkainen ystävämme ollenkaan hänen ympäristöön sopiva.- Totta.
TÄYSIN SAMAA MIELTÄ "Metsontassun kanssa". Ja oikeastaan tuo ei ole mielipidekysymys vaan fakta.
- elämä on
Jäin ainakin itse ihmettelmään eikö noita tilanteita ole päässyt harjoittelemaan. Kyllähän koiran koulutusaikana sattuu ja tapahtuu yllättäviä pikkuvahinkoja ja miksei tietysti myöhemminkin eli se että koira olisi kokemukseta tiennyt että kivun lähde voi tulla myös muualta. Harmi että assosioiduit näin isoon kipuun yllättäen eli luottamusta joutuu taas rakentamaan alusta. Mun mielestä kannattaa ainakin aluksi käydä tapahtumapaikalla tekemässä tokoa ja se valotolppa kannattaa kanssa käydä läpi koiran kanssa, rikkinäinen valotolppa on EI. Seuraa koiran reaktiot ja sen mukaan sitten etenet koulutuksessa ettei jää traumoja kummallekaan.
- nikaliini
ihan mielenkiinnosta haluan tietää minkä rotuinen koirasi on ?
Minulla itsellä on 2 koiraa ja niille on sattunut vahinkoja (myös vakavia) eivätkä ole koskaan edes meinanneet purra minua, olleet vain iloisia jos niihin on sattunut ja olen mennyt niitä auttamaan.Karjalan karhukoira/ Scotlannin paimenkoira sekarotuinen. Kiva kaveri, kun ei vaan ansaan joudu ja kipua tunne. Ikä 7vuotta uros.
- 19+10
Karjalan karhukoira/ Scotlannin paimenkoira sekarotuinen. Kiva kaveri, kun ei vaan ansaan joudu ja kipua tunne. Ikä 7vuotta uros.
Joo, no nykycollieista sen uskookin. Toki on olemassa vielä kunnollisiakin collieitakin, mutta liian suuri osa on säälittäviä. Josta syystä meille ei enää tullut pk. collieta. Puhukaa mitä puhutte, pitkään ja monta pk. collieta omistaneena en enää löytänyt sellaista, minkä halusin. Vaihdoin siis rotua.
Ja sen suuremmalla syyllä, seuraavissa onnettomuuksissa tähän on hyvä varautua. Muuten, omat collieni eivät ole ikinä purreet minua, vaikka aika ikäviä tapaturmia niille sattuikin vuosien varrella. Ja vaikka kuinka olivat tuskissaan, sain hoitaa niitä. Ilman pelkoa puremista. Olivat todella loistavia lapsiperheen koiria, eikä niitä juuri mikään hetkauttanut. Mutta tilanne on nykyään valitettavasti toinen. TUntuu, että vähintään puolet eivät anna omistajien sa edes harjata häntää, tai pelkäävät suurinpiirtein omaa varjoaansakkin. Lassie-elokuvien varjopuoliko vai mikä, mutta laatu on romahtanut. Onneksi vielä löytyy muista roduista oikeanlaista hermorakennettakin.
Ja poikkeuksetta, jos jollakulla on ollut vastaavia ongelmia colliensa kanssa, ne ovat vain pahentuneet iän myötä. Eikä otokseni perustu vain muutamaan collieen. Rodunvaihto oli suuri ja tavallaan haikeakin päätös. Mutta en ole katunut sitä kyllä kertaakaan. Eikä nykyisetkään koirani pure minua, vaikka joudun auttamaankin ikävissä tilanteissa. Ensimmäisenä aina on se oma reaktio (jota voi muuten mielikuvaharjoitellakkin). Eli omistaja ottaa homman haltuun, ja antaa panikoivallekkin koiralle sen vaikutelman, että tilanne hoituu, pieni hetki. Ja sitten vaan hoidetaan se tilanne. Joskus on pakko tuottaa kipuakin. Ei omat koirani ole ainakaan ikinä siitä mitään ongelmaa ole ottaneet. Muuten, ei purrut viimeksi vierastakaan ihmistä koirani, vaikka oli todella paniikissa. Kaivoin sen pahasti purtuna noin seitsemänkertaa itseään isomman koiran hampaista. Vieras otti syliin, kun itse pidin hyökkääjää aisoissa. Tuskat oli varmasti helvetilliset. Mutta hammasta se ei antanut. Vaikka kuinka paniikissa olikin. Tämä koira ei ollut collie. Mutta periaate on sama. Kun sille koiralle tarpeeksi painokkaasti kertoo, että ihminen hoitaa tilanteen, se auttaa koiraakin siinä paniikissa. Minä kerroin omalle koiralleni, että tämä sivullinen auttaa minun kanssani, se ei purrut. Vaikka olikin kohdannut juuri elämänsä kamalimman tilanteen. Ja ihan takuulla kovat tuskatkin. Itse osasin pysyä rauhallisena (sen hetken, eläinlääkärille mennessä oli kuskina ihan toinen, en olisi itse pystynyt millään ajamaan autolla, kaikki energia meni sen koirani hoitamiseen sen paniikkihetken jälkeen).
En sano, että koira on huono. Sanon vain, että tämä on syytä tiedostaa. Ja miettiä, miten seuraavalla kerralla toimisi toisin. Itseäni on purrut paniikissa oleva vieras koira. Vaikka pelastin sen hengen hyvinkin todennäköisesti. Mutta se koira oli muutenkin kauniisti sanottuna omituinen. Hermorakenteeltaan hermostonut. Eniten ketutti omistajan suhtauminen tilanteessa. Sen mielestä oli aivan oikeutettua koiran pureminen sivullista pelastajaa. Kun siihen ei olisi saanut koskea. Omistaja siis itse ei kyennyt mihinkään toimintaan eikä ollut edes lähellä siinä tilanteessa. Koira oli yksin yleisellä paikalla, ja ihan itse aiheutti rähinällään tilanteensa. En sano, että piikille joutaa koira, jos näin reagoi. Sanon vaan, että jatkossa asia pitää tosiaankin pitää mielessä. Ison koiran hampaat ovat vaaralliset.
Aloittajan aloitusviesti oli varmaankin tunnekuohussa kirjoitettu. Sen ymmärtää kyllä. Koiranomistajan tulee kuitenkin ymmärtää varautua äkillisiin tilanteisiin. Tienpitäjää voi kyllä yrittää syyttää, mutta kun oikein ajattelee, niin kaikkea vaan ei voi millään joku tiemestarikaan tietää. Eli koiran omistajankin on vaan omalta osaltaan hyväksyttävä tietty riski. Ihan niin kuin metsässä liikkujat pohtivat niitä riskejä. Koiralle on kuitenkin jatkossa tärkeää, että omistaja ymmärtää, miten voi auttaa koiraansa jatkossa paremmin. Tietysti toivoen, että ikinä ei moiseen enää joudu. Mutta koirankin elämässä on riskejä. 19+10 kirjoitti:
Joo, no nykycollieista sen uskookin. Toki on olemassa vielä kunnollisiakin collieitakin, mutta liian suuri osa on säälittäviä. Josta syystä meille ei enää tullut pk. collieta. Puhukaa mitä puhutte, pitkään ja monta pk. collieta omistaneena en enää löytänyt sellaista, minkä halusin. Vaihdoin siis rotua.
Ja sen suuremmalla syyllä, seuraavissa onnettomuuksissa tähän on hyvä varautua. Muuten, omat collieni eivät ole ikinä purreet minua, vaikka aika ikäviä tapaturmia niille sattuikin vuosien varrella. Ja vaikka kuinka olivat tuskissaan, sain hoitaa niitä. Ilman pelkoa puremista. Olivat todella loistavia lapsiperheen koiria, eikä niitä juuri mikään hetkauttanut. Mutta tilanne on nykyään valitettavasti toinen. TUntuu, että vähintään puolet eivät anna omistajien sa edes harjata häntää, tai pelkäävät suurinpiirtein omaa varjoaansakkin. Lassie-elokuvien varjopuoliko vai mikä, mutta laatu on romahtanut. Onneksi vielä löytyy muista roduista oikeanlaista hermorakennettakin.
Ja poikkeuksetta, jos jollakulla on ollut vastaavia ongelmia colliensa kanssa, ne ovat vain pahentuneet iän myötä. Eikä otokseni perustu vain muutamaan collieen. Rodunvaihto oli suuri ja tavallaan haikeakin päätös. Mutta en ole katunut sitä kyllä kertaakaan. Eikä nykyisetkään koirani pure minua, vaikka joudun auttamaankin ikävissä tilanteissa. Ensimmäisenä aina on se oma reaktio (jota voi muuten mielikuvaharjoitellakkin). Eli omistaja ottaa homman haltuun, ja antaa panikoivallekkin koiralle sen vaikutelman, että tilanne hoituu, pieni hetki. Ja sitten vaan hoidetaan se tilanne. Joskus on pakko tuottaa kipuakin. Ei omat koirani ole ainakaan ikinä siitä mitään ongelmaa ole ottaneet. Muuten, ei purrut viimeksi vierastakaan ihmistä koirani, vaikka oli todella paniikissa. Kaivoin sen pahasti purtuna noin seitsemänkertaa itseään isomman koiran hampaista. Vieras otti syliin, kun itse pidin hyökkääjää aisoissa. Tuskat oli varmasti helvetilliset. Mutta hammasta se ei antanut. Vaikka kuinka paniikissa olikin. Tämä koira ei ollut collie. Mutta periaate on sama. Kun sille koiralle tarpeeksi painokkaasti kertoo, että ihminen hoitaa tilanteen, se auttaa koiraakin siinä paniikissa. Minä kerroin omalle koiralleni, että tämä sivullinen auttaa minun kanssani, se ei purrut. Vaikka olikin kohdannut juuri elämänsä kamalimman tilanteen. Ja ihan takuulla kovat tuskatkin. Itse osasin pysyä rauhallisena (sen hetken, eläinlääkärille mennessä oli kuskina ihan toinen, en olisi itse pystynyt millään ajamaan autolla, kaikki energia meni sen koirani hoitamiseen sen paniikkihetken jälkeen).
En sano, että koira on huono. Sanon vain, että tämä on syytä tiedostaa. Ja miettiä, miten seuraavalla kerralla toimisi toisin. Itseäni on purrut paniikissa oleva vieras koira. Vaikka pelastin sen hengen hyvinkin todennäköisesti. Mutta se koira oli muutenkin kauniisti sanottuna omituinen. Hermorakenteeltaan hermostonut. Eniten ketutti omistajan suhtauminen tilanteessa. Sen mielestä oli aivan oikeutettua koiran pureminen sivullista pelastajaa. Kun siihen ei olisi saanut koskea. Omistaja siis itse ei kyennyt mihinkään toimintaan eikä ollut edes lähellä siinä tilanteessa. Koira oli yksin yleisellä paikalla, ja ihan itse aiheutti rähinällään tilanteensa. En sano, että piikille joutaa koira, jos näin reagoi. Sanon vaan, että jatkossa asia pitää tosiaankin pitää mielessä. Ison koiran hampaat ovat vaaralliset.
Aloittajan aloitusviesti oli varmaankin tunnekuohussa kirjoitettu. Sen ymmärtää kyllä. Koiranomistajan tulee kuitenkin ymmärtää varautua äkillisiin tilanteisiin. Tienpitäjää voi kyllä yrittää syyttää, mutta kun oikein ajattelee, niin kaikkea vaan ei voi millään joku tiemestarikaan tietää. Eli koiran omistajankin on vaan omalta osaltaan hyväksyttävä tietty riski. Ihan niin kuin metsässä liikkujat pohtivat niitä riskejä. Koiralle on kuitenkin jatkossa tärkeää, että omistaja ymmärtää, miten voi auttaa koiraansa jatkossa paremmin. Tietysti toivoen, että ikinä ei moiseen enää joudu. Mutta koirankin elämässä on riskejä.Terve!
On tuossa ihan tottakin, mitä kirjoitit. Mitä minulle tapahtui, niin oli silkkaa epäonnea ja tuollaisia asioita ei voi edes harjoitella tai opettaa koiralle, mitä tapahtui. Mitä tulee tunnekuohuun, niin tuo ei ole totta. Tapauksesta on tasan tarkkaan kuukausi ja kolme päivää. Puremajäljet ovat lähes toipuneet. Asia tulee kumminkin välillä edelleen tunnetasolle ja on esim. vaikea saada unta.
(Koiranomistajan tulee kuitenkin ymmärtää varautua äkillisiin tilanteisiin.)
Totta! Tilanne voi todellakin muuttua millisekunneissa. Miten sitten asiaa harjoittaa? Mikään ei ole itsestään selvyys ja sen olen oppinut. Minulla on ollut koiria yli 20 vuotta ja vastaavaa ei ole koskaan tapahtunut eli oli ollut ensimmäinen kerta. Heitetään asiat sitten vaakaan. Mitä vaaka näyttää? 99,99% pelkkää positiivista ilman suurempia haavereita ja 0,01% eli yhden epäonnisen tapahtuman. Mutta tuokin 0,01% riittää hengenvaaralliseen tilanteeseen. Monet ovat sanoneet, että koira on vaarallinen. Tässä tapauksessa ovat väärässä. Vai pitävätkö he minua aivan pölkkypäänä ja en muka itse tiedä, missä mennään, kun kokemusta koirista kumminkin löytyy. Ja tälle koiralle ei todellakaan anneta tappotuomiota ettäs tiedätte! Saa koira kuolla sitten luonnollisen kuoleman hyveineen sekä paheineen.
- masa129846457
Hyvä, että koira puri sinua eikä jotain vierasta. Hanki kuule oikea elämä, nyt se pyörii koirien ympärillä.
- Normaali käytös
Koirasi toimi, kuten tunteva (eläin tai ihminen) toimii. Koirasi toiminta oli täysin normaalia.
Mietipä asiaa, vaikka näin: Ihminen astuu tuollaiseen ansaan. Kun pelastaja tulee paikalle ja alkaa vapauttamaan loukkaantunutta, niin ihminen sanelee kaikki rumat sanat ja saattaa tirvastakin pelastajaansa, mikäli pelastaja vähänkin aiheuttaa lisää kipua.
On se sitten kumma, kun jotkut ajattelevat, että koiran pitää olla niin lojaali omistajaansa kohtaan, että kestää ja sietää kaiken kivun ja tuskan ja se ei saisi näyttää tuskaansa ulospäin. Sen pitää maata ja olla, kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan, vaikka sillä olisi hirveät kivut ja paniikki ylimmillään. Ihmiseltähän tuollaista suoritusta ei vaadita.- Mari.
Komppaan täysin!
Täysin samaa mieltä ollaan. Koira ei ole mikään robotti ja ohjelmoitavissa. Koiralla on tunteet, aistit ja luonne. Tee sitä, tee tätä, ole hiljaa, paikka... välillä tuntuu, että koirilta vaaditaan liikaa. Se, mitä minulle tapahtui, niin on huonoa onnea. Moni herkempi ihminen olisi jo tapattanut koiran, mutta minä en. Ymmärrän kai asian myös koiran näkökulmasta ja se jos jokin on yksi tärkeä asia myös ymmärtää, jos koiraa pitää. Koira ei ole mikään status tai posliinikoira, vaan elävä ja tunteva olento, joka todellakin yrittää tehdä parhaansa omalta osaltaan.
- haukku1
"Koirani ei ole vaarallinen ollut muuten, vaan olemme maailman parhaimpia ystäviä keskenämme ja kommunikaatio pelaa viimeisen päälle. "
Niin aina siihen asti kunnes tulee se ensimmäinen kerta...
Vika kuitenkin on siihen asti ollut siellä hihnan toisessa päässä 95% tapauksista. Ne loput 5% on oikeasti päästään vialla olevia koiria joille ei auta kuin lopetus.
Oli koira minkä rotuinen vain jos se on päästään terve ja tietää paikkansa isäntäänsä/emäntäänsä alempana ei koira reagoi tuolla tavalla vaikka olisi mikä tilanne. Vieraaseen ihmiseen tuollainen reaktio pelokkaalta ja kivuliaalta koiralta voi olla ymmärrettävä. - 7+6
Meidän perheen koira puri minua kerran kun sai hillittömän raivokohtauksen toiselle koiralle. En ollut kerinnyt reagoida tilanteeseen tarpeeksi aikaisin eli koiralla kerkesi "klikata". Kuulemma voi näin käydä, että tietyssä tilassa on jo aivan sama mitä yrität koiralle mölistä. Vaikea herättää se siitä tilasta. Mä en keksinyt muuta kun pitää sitä tiukasti kiinni ja haarojeni välissä ettei karkaa kimppuun. Eli olin itsekin ihan tuohduksissa ja hermostuksissani ja välitin väärää signaalia koiralle (not good...). Koira upotti siinä louskutuksen ohessa kulmahampaansa mun reiteen mutta havahtui sitten miltei saman tien että "mitä helvettiä menin tekemään". Olin kanssa melko shokissa sen jälkeen kun rupesi reisi polttelemaan ja puutumaan. Koskaan en ole pitänyt koiraa sinänsä vaarallisen enkä pitänyt sen jälkeenkään. Vaikka se on perheenjäsen, täytyy pitää mielessä että se on myös eläin ja kunnioittaa sitä tosiasiaa että se ei ajattele ja toimi kuten ihminen vaikka se kovin inhimilliseltä voi usein vaikuttaakin. Vastuullinen koiranomistaja ei koskaan voi sanoa että luottaa koiraansa ja sen edesottamuksiin ehdoitta. Tuolla ulkona siis. Kotioloissa sitä saattoi pyöritellä miten päin tahansa ja ottaa ruokakupin kesken safkankin pois. Se vaan katteli tylsänä että "miks sä nyt noin..? Meinasitko antaa takaskin...jooko..?"
- miksii
miksi? niin suuri sana on se miksi,miksi katainen on pääministerinä miksi halonen on presidenttinä? miksi siis miksi lipponen pyrkii edelleenkin presidentiksi? miksi?
- asdfkapsodfioed
Koira ei ole älyllinen olento. Kun aikaa kuluu tarpeeksi, niin koira ja isäntä alkavat muistuttamaan toisiansa. (hehheh) Kun kuljetat koiraa autossa, tulis se olla häkissä tai valjaissa kiinni. kolarin sattuessa se voi purra pahastikin vapaana ollessaan. vammat tulee silloin kasvoihin. kioran koulutuksen avain on toistot ja palkitseminen. se siis oppii reflekseillä kaiken ilman ajattelun häivääkään. jos koiran omistaja ei tätä ymmärrä, niin kannatttaisi jättää hankkimatta.
Valitettavasti tämä juttu on TOSI! Tämä koira joka ansaan joutui on minun. Jos satuja haluat lukea niin paikalliseen kirjastoon satuosastolle mars, mars.
maestro39- yksimies
ei oo koirassa vika vaan koulutajassa vaan
- Roo38
Koiraan ei ikävä kyllä voi aina 100% luottaa. Koira on koira ei ihminen. Luulen että koirasi koki olonsa uhatuksi jolloi reagoi niinkuin kirjoitit. Syy tuskin selviää koskaan, mutta se mitä sinä voit tehdä on seurata tilannetta. Jos koira on agressiivinen se tulee vielä uudelleen esiin vastaavassa tilanteessa. Sitä en tosiaankaan sinulle toivo...
- KEP - EY
Ihmiseen ei ikävä kyllä voi aina 100 % luottaa. Ihminen on ihminen - ei koira.
- heikku31
eihän ihmisiinkään voi luottaa 100%..luotan paljon enemmän koiraani kuin joihinkin ihmisiin..näin se vaan on..
Kyllä noita koirankusettajia on jo aivan liikaa.
Kaikki navetan taa- Maryne40
Kyllä olet väärä ihminen pitämään koiraa, isännyys pahasti pielessä. Vika on Sinun, ei missään tapauksessa koiran. Et ole osannut elää koiran kanssa, oletkohan nainen, tuntuu siltä. Koira koulutetaan rakkaudella, ei koskaan lyömällä se on pahinta mitä ihminen koiralleen tekee. Yleensä sen löytää edestään, uskoisin että Sinulle on käynyt näin. Isäntä ja koira ovat parhaita ystäviä keskenään, siitä on lähdettävä.Ystävää ei koskaan lyödä tai kohdella huonosti, tämä pätee niin ihmisiin kuin myös lemmikkiin.
Kuinka kehtaat valittaa jostain 50 euron menetyksestä, Sinunlaisesi ihminen ei saisi koskaan pitää koiraa, ikävä kyllä, teidän laisia on paljon.
En myöskään ymmärrä mitä henkisiä traumoja voi tuosta saada, rakkaudella kouluttamaan koiraa, siitä se taas lähtee. Pelkään että et osaa etkä olle "koiraihminen" kirjoituksestasi päätellen.
Mikähän koira Sinulla on ?
Olen kouluttanut paljon koiria ja itselläni 2 sakemannia, isoja uroksia.
Vielä sanoisin - jos on ongelmia niin AINA on ihmisessä vika, ei KOSKAAN koirassa tai eläimessä. Ei ole ongelma koiria, on ongelma ihmisiä.Väärin! Minulla on koirista vuosien kokemus. Luetko ollenkaan mitään viestejä?Koira käyttäytyi niinkuin käyttäytyi ollessaan 'ansassa' ja tunsi armotonta kipua.
Minun on pakko kuule sanoa sinulle, että haista kuule....
Saatanan idiootti, KAIKEN SYY ON SE ANSA!! Menikö perille?- 4+20
Kirjoituksen sisältö kertoi, että aloittajalle vastasit. Silti jauhoit ihan puhdasta paskaa tonne joukkoon, tai sitten olen missannut täysin kohdat joissa aloittaja on hakannut koiraansa....
Sakemanni, iso uros? Mitähän niille syötät, koska iso sakemanni on pakko olla todella läski...Lähinnä keskikokoisia ovat kaikki, paitsi ne mussut jotka syötetään suoraan pöydästä ja ulkoillaan kotipihalla.
Ainut asia, missä olet edes lähes oikeassa on...Vika on aina ihmisessä, ei koskaan koirassa. Aloittaja hakee korvauksia johonkin 50 euron summaan...Itse lähinnä ilmoittaisin suoraan eteenpäin tästä asiasta, kuten hän myöhemmin teki ja kunnossapito sitten korjasi tämän kohdan. Ihan sillä, ettei vastaavaa käy muille, varsinkaan ettei pieni lapsi tohon viritykseen kaadu. - Piippeli-Pii
VAI ETTÄ TÄLLÄ VASTAAJALLA ON "ISOJA UROKSIA, JOITA ON KOULUTTANUT" - NIIN MINULAKIN ON OLLUT :D ;D ;D
- Nirri pois
Tuohon koiraan ei ole enää luottamista. Sulla on vähän liian inhimillinen tapa suhtautua siihen, kun puolustelet sen käytöstä. Nirri pois vaan.
- KaukoViisasKauko
Aloittajalle voisin kyllä sanoa, että en ole lukenut tämän ketjun muita kirjoituksia, mutta veikkaan että ne ovat tosi lapsellisia eipäs juupas keskustelun tapaisia häirikkövastauksia. Otan osaa.
Minkä rotuinen koirasi...tai sorry, sillä tuskin on väliä. Koirasi yksinkertaisesti joutui paniikkiin jäätyään tassustaan kiinni, siitä en omaa koiraani moittisi, enkä ainakaan veisi tappo-piikille!!! Minua on oma koira purrut samantapaisessa tilanteessa, silloin pitäisi vain toimia rauhallisesti...puhua koiralle rauhallisesti ja muutenkin rauhoitella. Liiallinen sählääminen koiran ympärillä saa koiran vaan hätääntymään entistä enemmän. Äläkä vain nyt jälkeenpäin moiti asiasta koiraa, koirat elävät tässä hetkessä, eivätkä ymmärrä miksi heitä jälkeenpäin moititaan! Hyvät jatkot sinulle!!
- jhjfm
Vaatisin korvausta kaupungilta, jonka vastuulla katujen kunnossapito on.
Asia on siinä mielessä valmis, että saan korvauksen vastuussa olevalta taholta. En vakuutusyhtiöltä. 'Ansasta' vastuussa oleva taho sitten tappelee vakuutusyhtiön kanssa ja hyvä niin.
- raskasta oli
Koira on yleensä silloin vihaista rotua vaikka näyttää puhtaalta, minua taas ei korani Karjalan karhukoira laskenut sisään, oli piilottanut löytämänsä luun pihaan Kesämökilla, koska koira oli muuten vihaista sorttia, päätin lopettaa koiran ja ammuin sen, pelkäsin että se puree muita ja lastamme, ei srellaista riskiä voi ottaa Hirvikoirankaan vuoksi, olin hyvin masentunut ja jopa itkeä tirautin mutta elämä on kovaa.
HUOM!!!! Koira ei ole ihminen! Miksi ihmeessä tälle palstalle aina ajautuu noita rääväsuita, jotka heti vaativat koiraa tapolle...en todellakaan tekisi niin! Mieti itseäsi, sinä/te jotka tappaisitte lemmikkinne, mitä itse olet tehnyt, esim. muille ihmisille, vietiinkö sut piikille, tai saunan taakse ja kuula kalloon! Järkyttävää puhetta! Koira sai yksinkertaisesti kipeää ja koska ei ole ihminen, epäili isäntäänsä!! Lopettakaa esim. kaljapullojen rikkominen tienvierustoihin...niihinhän koirat usein astuvat, sillon veisin mieluummin pullonrikkojan piikille!!
- ei epäilyksiä
Mutta koiranhan ei kuuluisi epäillä isäntäänsä. Tosin tässä tapauksessa ei ollutkaan koiran isäntä vaan ulkoilutti veljensä koiraa...
- jäppis 67
koira kyllä tietää mitä tekee,turha sitä on enempää pohtia!!
- epicnoobs
Että Suomesta löytyy alyvapaata porukkaa. :'DDDD
Kirjoittaja haukutaan ja kommenteissa viitataan toisiin kommentoijiiin ja kaikki haukutaan ja loppujenlopuksi kaikki ovat idiootteja! HYVÄ SUOMALAISET ! - mä olin joskus
vakuutus petosta ajatellut kai, en tiedä tai sit pelkkää feikkiä vaan, meil on kenneli ja ei mitää ollut koskaan
"Yleisten katujen pitää olla turvallisia, mutta sellainen 'ansa' oli silti jätetty tienvarteen. Miksi oli jätetty, sitä en tiedä. "
Yleensä kadut onkin turvallisia kävellä, ehkä siinä oli muutostyöt meneillään.
Ei kai kukaan voi olettaa , että joku kävelisi tienvieressä kun tiekin on olemassa.
Mä en oikeen ymmärrä teidänlaisia ihmisiä. Joka asiassa ollaan hakemassa korvauksia, vaikka itseasiassa tässäkin tapauksessa on kyse vain omasta sähläilystä.
Ei ole mitään syytä maksaa korvauksia!Ei ole ollut muutostöitä. Sinne oli jätetty 'ansa' ja taisi olla vuosia siellä. Nyt se paska on sieltä poistettu ja täytetty asianmukaisesti soralla. Kyseessä ei ole oma sähläily, vaan huonoa onnea iltalenkillä. Ja korvauksetkin luvattiin ja on kuulemma maksussa... ei tietenkään vakuutusyhtiöltä. Saavat sitten vastuutaho ja vakuutusyhtiö keskenään tapella asiasta.
Ei ole ollut muutostöitä. Sinne oli jätetty 'ansa' ja taisi olla vuosia siellä. Nyt se paska on sieltä poistettu ja täytetty asianmukaisesti soralla. Kyseessä ei ole oma sähläily, vaan huonoa onnea iltalenkillä. Ja korvauksetkin luvattiin ja on kuulemma maksussa... ei tietenkään vakuutusyhtiöltä. Saavat sitten vastuutaho ja vakuutusyhtiö keskenään tapella asiasta.
Ja mikäköhän tämä niinsanottu vastuutaho nyt mahtaa olla joka jättelee ansoja sinne tänne?
Jotenkin en usko tätä juttuu nyt ollenkaan.radikaalihiiri kirjoitti:
Ja mikäköhän tämä niinsanottu vastuutaho nyt mahtaa olla joka jättelee ansoja sinne tänne?
Jotenkin en usko tätä juttuu nyt ollenkaan.Vattenfall OY. Hämeenlinnan TEKMEn alueita ovat nyt, mutta Vattenfallin jäljiltä se 'ansa' jostain syystä oli sinne jäänyt. Asiassa ei mielestäni ole mitään tahallista, vaan jostain syystä se 'ansa' sinne oli jätetty, kun keskustelin Vattenfallin henkilön kanssa asiasta. Ei ollut hänkään kovin iloinen asiasta.
Vattenfall OY. Hämeenlinnan TEKMEn alueita ovat nyt, mutta Vattenfallin jäljiltä se 'ansa' jostain syystä oli sinne jäänyt. Asiassa ei mielestäni ole mitään tahallista, vaan jostain syystä se 'ansa' sinne oli jätetty, kun keskustelin Vattenfallin henkilön kanssa asiasta. Ei ollut hänkään kovin iloinen asiasta.
Puhut koko ajan jostain ansasta?
Minun mielestä ansa on sellainen johon toivotaan jonkun lankeavan, tuskin tässä sellaisesta on ollut kyse.
Mitä näihin korvauksiin tulee, niin mielestäni ei ole syytä maksaa koska mitään ei ole tapahtunutkaan. Koiralle ei käynyt kuinkaan ja omat vammasi ovat ..hmm.
En ole koskaan kuullut sellaisesta , että joku taho korvaisi oman koiran puremia.- Spick & Span
No tuota onhan tässä äskettäin pudonnut ihmisiä sadevesiviemäriinkin, huolestuttavin seurauksin, kun niiden kansi ollut pois paikaltaan... Tässä koirajutussa kyse ihan verrattavasta "ansasta" - eli siis jätetään tielle tai tien viereen vaarallisia juttuja rakennustöiden jälkeen.
Jos olisi ollut lapsen jalka kyseessä, juttu olisi huomenna lööpeissä!! radikaalihiiri kirjoitti:
Puhut koko ajan jostain ansasta?
Minun mielestä ansa on sellainen johon toivotaan jonkun lankeavan, tuskin tässä sellaisesta on ollut kyse.
Mitä näihin korvauksiin tulee, niin mielestäni ei ole syytä maksaa koska mitään ei ole tapahtunutkaan. Koiralle ei käynyt kuinkaan ja omat vammasi ovat ..hmm.
En ole koskaan kuullut sellaisesta , että joku taho korvaisi oman koiran puremia.Vattenfall Oy on luultavasti joskus päivittänyt katuvalaistusta ja sen myötä jostain syystä sinne oli jätetty/ unohtunut vanha rautainen tolpan tynkä, josta tuli myös raskaan oloinen sähkökaapeli. Kyseessä siis vanha katutolppa. 'Ansa' terminä on mielestäni osuva, vaikka sitä mielestäni ei tahallaan sinne ole jätetty. Oikea ansa jätetään tahalleen tarkoituksella. Jokainen voi keksiä oman termin ansa nimikkeelle.
- JK
V AI NIINNKÄVI
- koira kouluttaja
kylläpäs täällä on kaikkitietäväistä porukkaa.Olen kouluttanut suomessa, ruotsissa ja norjassa koiria lukemattoman määrän ja ten sitä työtä edelleen joten tiedän mistä puhun.Jos omistaja nyt on vaan kertonut totta niin koira on vain hätääntynyt jäädessään kiinni ja yritti suojella itseään, koska todennäköisesti pentuna saanut rankasun kun on jäänyt tassustaan kiinni paikkaan missä ei olisi saanut olla.Tämä tapahtuma ei liity välttämättä omistajan tekemään virhe opetukseen vaan sinne mistä pentu on haettu.Näkemällä koiran voisin arvioida tarkemmin mistä koiran käytös johtuu mutta koiraa on ihan turha syyttää.Se mitä korvauksiin tulee niin tapiola tai if ei korvaa koskaan mitään vaikka niin sanovat vakuutusta hankkiessa.Näiltä kahdelta vakuutus yhtiöltä saa korvauksen vasta oikeudenkäynnin jälkeen ja tästäkin on kokemusta koska olen tehnyt yhden suomen parhaimman lakimiehen kanssa sopimuksen joka hoitaa näitä asioita mitkä tulevat minun kauttani.Koirissa ei ole vikoja vaan koiran tuottajassa, omistajassa tai ulkopuolisissa ihmisissä jos sitä on päästy härnäämään tai kiusaamaan esim. kun koira on ollut aitauksessa.
- Asia tuntija
Osaat todennäköisesti kouluttaa koiria, mutta oikeinkirjoituksessa sekä sisälukutaidossa on pahasti pielessä. Kannattaa lukea koko ketju ennenkuin näin asiantuntevan kommentin antaa.
- hmmh
Ota selvää kuka on vastuussa sen reiän paikkaamisesta tai merkitsemättä jättämisestä ja vaadi niitä korvaamaan sinulle aiheutuneet kulut vakuutusyhtiön kautta.
Tutulleni kävi niin, että hän oli pimeässä "ajotunnelissa" (öisin portti kiinni) jossa oli lamppu mennyt rikki eikä sitä ollut huollettu, menemässä ovesta sisään, kaatui kynnykseen ja löi leukansa ja hampaansa. Kynnys oli niin suuri ja rikkinäisen lampun takia sitä ei nähnyt että hän kompastui siihen. Hän menetti hampaansa ja naama ihan turvonneena toista viikkoa. Se, joka omisti kyseisen rakennuksen (julkinen rakennus) oli vastuussa tapahtuneesta ja homma meni sen vakuutusyhtiön piikkiin. Joutui korvaamaan kaikki aiheutuneet kulut ja enemmänkin.
Otat vaan rohkeasti selvää kuka ollut sen reiän paikkaamisesta vastuussa ja ajat asiaa eteenpäin. Kyllä se pitää vastuuseen saada tien laiminlyönnistä oikea henkilö. Ties kuinka paljon pahemminkin olisi voinut käydä. Tsemppiä!Minkälaisin perustein , sanotaan nyt vaikka sinä hakisit korvauksia kyseisessä tapauksessa?
Viestiketjun aloittaja on niitä kuitenkin jo jonkinlaisin perustein hakenut.
- DogiVanKenobi
Omalta isolta tanskandoggiurokselta murtui aikonaan onnettomuudessa tassu ihan huolella ja koira tietenkin ihan raivotuskissaan huusi ja oli peloissaan. Painautui minua vasten kun yritin auttaa, vaikka sattui, ja ei kyllä ollut pienintäkään irvistelyä minulle vaikka kuinka teki kipeää. Onneksi, iso koira olisi tehnyt pahaa jälkeä. Luottamuksen pitää olla molemminpuolista, jotta koira voi olla hyvä kumppani.
Harmi että sinulle kävi noin ja hyvä että olette päässeet sopuun koiran kanssa jälkikäteen, eikä koiraa tarvinnut lopettaa.
Mutta että valittaa 50 eurosta?? Se ei ole kovin suuri menoerä taloudessa missä on koira, hei haloo... Ei kukaan muu voi olla velvollinen maksamaan sinulle hyvitystä tuollaisesta onnettomuudesta, joka on kurjien sattumusten summa! Rahaa tulee ja menee, yleensä lähinnä menee.(Mutta että valittaa 50 eurosta?? ) Niinpä...
Kyse on periaatteesta, vitutuksesta ja järkytyksestä johtuvaa kaikki.
Koiran kanssa on kaikki ihan hyvin ja sopu. Uskokaa nyt jo!Ja tärkein unohtui. Se 'ansa' on nyt sieltä poistettu ja täytetty soralla turvalliseksi vastuutahon toimesta. Ymmärrettävää eikö?
- Kaikki hyvin???
(Mutta että valittaa 50 eurosta?? ) Niinpä...
Kyse on periaatteesta, vitutuksesta ja järkytyksestä johtuvaa kaikki.
Koiran kanssa on kaikki ihan hyvin ja sopu. Uskokaa nyt jo!Jos kaikki on hyvin niin miksi täällä sitten niin kiihkomielisenä vakuuttelet ja todistelet, että kaikki on hyvin..?
- Kipu tekee sekavaksi
Sun koira oli vapaana ja siksi se ei enää tuntenut tarvetta puolustautua. Se ei tuntenut enää uhkaa. Se haki turvaa sinusta.
Kiinni oleva ansassa kipuileva koira käyttäytyy aivan toisella tapaa kuin jo vapaaksi ansasta päässyt kipeilevä koira.
- huihau
Ootteko te nyt ALOITTAJA ja hänen VELJENSÄ päättäneet kumman koira se nyt oli... Kummasti ristiriitaisuutta tässä aloittajan/veljen tekstissä kun koko ketjun lukee. Ei ihme jos toisen koira puree, matalampi kynnys purra vierasta kuin omistajaa. Ilmankos on poikinut monenlaista kommenttiakin. Noh, koirat haukkuu ja karavaani kulkee :)
Sen koiran omistaja on veljeni. Mitä sitten? Tottakai minäkin sitä ulkoilutan, jos sopiva hetki koittaa. Mikä ongelma tuossa nyt sitten piilee? Ja luulen hieman, että olisi purrut veljeänikin samassa tilanteessa. Ja luulen hieman, että poliisikin olisi ottanut puremia vastaan poliisikoiralta tuossa tilanteessa. Mielipiteet ovat hieman jakautuneet 50/50 näistä puremisista, mutta onko omakohtaista kokemusta asiasta. Minulle kävi huonosti ja toivottavasti muille ei käy niin huonosti. Oletteko täysin varmoja, että oma koira/ koira ei pure vastaavassa tilanteessa?
- Paula P.
Sen koiran omistaja on veljeni. Mitä sitten? Tottakai minäkin sitä ulkoilutan, jos sopiva hetki koittaa. Mikä ongelma tuossa nyt sitten piilee? Ja luulen hieman, että olisi purrut veljeänikin samassa tilanteessa. Ja luulen hieman, että poliisikin olisi ottanut puremia vastaan poliisikoiralta tuossa tilanteessa. Mielipiteet ovat hieman jakautuneet 50/50 näistä puremisista, mutta onko omakohtaista kokemusta asiasta. Minulle kävi huonosti ja toivottavasti muille ei käy niin huonosti. Oletteko täysin varmoja, että oma koira/ koira ei pure vastaavassa tilanteessa?
Juu kyllä on palveluskoiratkin omistajiaan purreet... ja ihan hyvätkin koirat. Kyllä sitä sattuu. Mutta turha siitä tehdä elämää suurempaa kärsimystä.
MUISTAKAA MYÖS VANHA MUTTA HYVÄ SANONTA:
HAMPAAT OVAT KOIRAN KÄDET
eli koira tavallaan yritti mielestään irrottaa kipua aiheuttavaa ansaa jalastaa. Koirahan ei voinut tajuta, mihin sen jalka oli joutunut ja sillä heitti vähän volttia. Ei sen ollut tarkoitus satuttaa sinua eikä kyseessä ollut hyökkäys vaan pelosta ja säikähdyksestä johtunut primitiivireaktio. - sun mun vai sen
Mutta aikaisemmin väitit,että koira on sinun...
- säikähti
Minua koiramme puri kerran hätäpäissään, kun olimme veneessä myrskyävällä järvellä. EI IKINÄ SEN JÄLKEEN.
- hauhauchampion
Oletko ottanut huomioon että koiralla voi olla myös neurologista ongelmaa, ts. iän tai jonkin sairauden mukanaan tuomia kipuja, joita sinä et arkioloissa huomaa, mutta poikkeavan tilanteen sattuessa ne tulevat lisäksi ilmi (kuten nyt näin voimakkaana puremisreaktiona).
Toisekseen tuo on totta, tämä omistussuhteesta kritisointi. Johtaminen on erilaista omistajan/ulkoiluttajan kesken - johtajaa kiputilanteessa kunnioitetaan, koska ylempiarvoinen suojelee aina heikompiaan. Ulkoiluttaja on alempiarvoinen ja heikompi eikä pysty auttamaan, tai se voi jopa hyökätä tilaisuuden tullen tasa-arvoisempaa kohtaan vahvistaakseen asemaansa - näin hyvin hyvin karkeasti koiramaailmasta esitettynä.
Koirien ajatusmaailma on hyvin erilainen kuin ihmisten, joten käyttäytyminenkin on kaukana inhimillisestä. Ja, koiria lienee joka junaan kuten omistajiakin.Olen miettinyt sitäkin. Koira on mielestäni oma persoonansa hyveineen sekä paheineen. Mutta eikös me muutkin olemme kaikki erilaisia... ihmiset ja eläimet omia persooniamme kaikki erilaisia. Koira on mielestäni täysin terve, mutta se on tietenkin vain minun mielipiteeni 7 vuotta kokeneena ja seuranneenani koiraa.
no problem if no trap- Jutta & Bess
ANNA MUN KAIKKI KESTÄÄ... ETTÄ NEURO-ONGELMAA... HAH HAH. Mielestäni ei ollut omistajan tai koiran vika. Koira säikähti ja toimi kuin susi siinä tilanteessa. KOIRA = SUSI eli ääritilanteissa se susi sieltä aina pyrkii paljastumaan.
KOIRASI ON IHAN NORMAALI - ÄLÄ USKO NÄITÄ KAIKKIA HAU-HAU-HÖPÖTTÄJIÄ. - ansa ja ansa
Olen miettinyt sitäkin. Koira on mielestäni oma persoonansa hyveineen sekä paheineen. Mutta eikös me muutkin olemme kaikki erilaisia... ihmiset ja eläimet omia persooniamme kaikki erilaisia. Koira on mielestäni täysin terve, mutta se on tietenkin vain minun mielipiteeni 7 vuotta kokeneena ja seuranneenani koiraa.
no problem if no trap"ANSA"!!! Katso sanakirjasta mitä ansalla tarkoitetaan!
- ölkijuhtfrde
Jutta & Bess kirjoitti:
ANNA MUN KAIKKI KESTÄÄ... ETTÄ NEURO-ONGELMAA... HAH HAH. Mielestäni ei ollut omistajan tai koiran vika. Koira säikähti ja toimi kuin susi siinä tilanteessa. KOIRA = SUSI eli ääritilanteissa se susi sieltä aina pyrkii paljastumaan.
KOIRASI ON IHAN NORMAALI - ÄLÄ USKO NÄITÄ KAIKKIA HAU-HAU-HÖPÖTTÄJIÄ.KOIRA EI OLE SUSI. KOIRA ON KOIRA JA SUSI ON SUSI. MYÖSKÄÄN KROKOTIILI EI OLE ELEFANTTI!
- Tapaturma oli ikävä
Olen miettinyt sitäkin. Koira on mielestäni oma persoonansa hyveineen sekä paheineen. Mutta eikös me muutkin olemme kaikki erilaisia... ihmiset ja eläimet omia persooniamme kaikki erilaisia. Koira on mielestäni täysin terve, mutta se on tietenkin vain minun mielipiteeni 7 vuotta kokeneena ja seuranneenani koiraa.
no problem if no trapMitäpä, jos jättäisit oman onnensa nojaan nuo koirista mitään tietämättöminen haukkumiset ja venkomiset? Pysyttelet rauhallisena ja tarkkailet koiran käytöstä näin päivien jälkeen. Jos mitään kummosta ei ilmaannu, niin asia on kunnossa ja jatkatte, kuten ennenkin. Se oli sinusta ja koirasta johtumaton ikävä tapaturma.
Tuo koiran käytös tuollaisessa tilanteessa on täysin normaalia. Tsemppiä niin sinulle, kuin koirallekin.
Ja noille urveltajille, jotka vähättelevät sitä, että 50 €uron takia haetaan korvauksia sanoisin, että haistakaa hapan. Se, että joku taho joutuu puuttumaan asiaan ja siitä tulee pöytäkirjamerkintä saattaa tulevaisuudessa säästää, jopa ihmisen hengen. Aivan oikein teit, kun nostit asian pöydälle.
Moi! En ole koskaan lyönyt koiraa tai kiusannut sitä. Miksi sen edes tekisin, kun kyseessä on yksi parhaimpia kavereitani. En ole käyttäytynyt väkivaltaisesti koiraani kohtaa edes onnettomuuden jälkeen, koska omalla tavallani ymmärrän sen, miksi eläin käyttäytyy niinkuin käyttäytyy ollessaan ansassa kiinni kipujen kera. Koiran ja minun ystävyyteni on edelleen vahva ellei jopa vahvempi. Luottamusprosenteista en osaa sanoa muuta kuin yllä olevan.
- hauhauchampion
Siis tätä juuri tarkoitan että koiraa ei pidä inhimillistää (tehdä persoonaa). Koira ei erota hyveitä eikä paheita vaan menee vaistojensa (viettiensä) varassa sekä sen mitä sille on koulutettu. Koirasi sisältää lähes sata prosenttia opetettua ja/tai opittua käyttäytymistä - mitä sille on koulutettu, mitä se on itse oppinut, tai jätetty kouluttamatta. Koiran vieteistä taasen riippuu kuinka sen prosentit täytetään (=koulutetaan). Koiria voi täten sanoa erilaisiksi "persooniksi" raaka-aineiltaan, vastasyntyneenä.
Tämän takia koira tällaisen tilanteen (kuten sinulle kävi) edessä puri, mutta se ei johdu koiran persoonasta vaan siitä kuinka sen vaistot laumassa toimivat yhdistettynä siihen mitä sille on opetettu käyttäytymisestä. Tai: siitä piilevästä sairaudesta ts. viasta.
Täten poliisikoirakaan ei pure omaa ohjaajaansa, ja jos purisi, vika on silloin muualla kuin koirassa - virhe käskyssä, virhe koulutuksessa, sairaus. Ei perimä eikä persoona käske puremaan johtajaa tuollaisessa tilanteessa.
Tästä samaisesta aiheesta on tuolla aikaisemminkin jo kerrottu.Yhdyn kyllä osittain kirjoitukseesi. Mutta hei... mitään ei olisi tapahtunut ilman sitä 'ansaa'. Tuollaisia 'ansa' testejä ei voi käytännössä edes harjoittaa/ kouluttaa koiralla, koska se on jo eläinrääkkäystä pahimmasta päästä. Minä, koira tai kukaan muukaan ei ole täydellinen, vaan pyrimme tietenkin siihen.
- hauhauchampion
Yhdyn kyllä osittain kirjoitukseesi. Mutta hei... mitään ei olisi tapahtunut ilman sitä 'ansaa'. Tuollaisia 'ansa' testejä ei voi käytännössä edes harjoittaa/ kouluttaa koiralla, koska se on jo eläinrääkkäystä pahimmasta päästä. Minä, koira tai kukaan muukaan ei ole täydellinen, vaan pyrimme tietenkin siihen.
Toisaalta ansa kertoi nyt kaiken koirasi käyttäytymismallista, tosin teille molemmille hyvin kivuliaalla ja yllättävällä tavalla. Tämä käyttäytymismalli on se mitä koirasi soveltaa moneen pieneenkin asiaan, asioihin mitä et välttämättä itse olekaan tullut edes ajatelleeksi. Kuinka laumavietit näkyvät sinun ja veljesi seurassa, kuinka koira käyttäytyy yhdessä/erikseen, kuinka koira reagoi eri tilanteisiin jne. jne. Koirilla on myös vain yksi johtaja, laumassa ei ole useampaa johtajaa. Johtajan ja erilaisten laumanjäsenten kanssa käyttäydytään eri tavoin - pääsääntöisesti hyvin harvoilla ihmisillä on käsite siitä miten koira asemansa laumassa on käsittänyt. Mutta, tästä aiheesta löytyy varmasti (huom. luotettavista lähteistä) enemmän tietoa eikä siitä tässä nyt enempää.
Tällaisia ansatestejä ei tietenkään tehdä, vaan käyttäymismalli opetetaan myös sieltä pienistä asioista.
Ymmärrän että haluat tietää miksi isossa tilanteessa kävi kuten kävi, joten osa tämän ketjun hyvistä vastauksista koettaa sitä sinulle kukin omalla tavallaan valaista... Kyllä se siitä valaistuu, ja täydellisyyteen pitääkin pyrkiä :) Et liene ensimmäinen ihminen joka valaistuu monesta asiasta koirien maailman suhteen vasta sitten kun jotain vakavampaa sattuu, mutta parempi varmastikin myöhään kuin ei koskaan. Parempia jatkoja lenkkeilyyn teille.
- Vastuuttomat valitta
Voi herranjumala.
Kun ei itse katso missä kulkee, niin sitten pitäisi vakuutusyhtiön, Kelan tai veronmaksajien korvata. Traumaterapiaako sinun pitäisi vielä saada ?
Hanki elämä.
Puhu koiralle, niin eiköhän traumat parane.whitehorserider kirjoitti:
Haista sinä kuule iso paska! Anonyyminä vielä vetelet... mistä teitä sikiää?
Minä lohdutuan sua ihan omalla nimelläni. Kaikkea voi sattua ja kaikkeen ei voi varautua.
Meille kävi tälleen. Tää nyt ei ole mikään purujuttu, mutta kaikkea voi sattua ja se ei todellakaan ole koiran tai omistajan/ulkoiluttajan vika. Olin pari viikkoa sitten koirani kanssa metsässä harjoittelemassa jälkeä. Se on sellanen junnu ja kova menijä. Siltä pitää ennen harjoituksen aloitusta juoksuttaa kunnolla, että siltä saa enemmän puhdin pois. Se, kun ei vielä jaksa keskittyä tehtäviin, jos sillä on höökä päällä. Meillä on sellanen metsäpolku, missä päästän sen vapaaksi. Se painaa tuulispäänä ison harjun harjalle. Se kääntyy siellä katsoman, jota missä se mamma luuraa. Annan sille alhaalla käsillä käskyn, että sen pitää palata takaisin. Se juoksee tuota rumbaa (ylös...alas) jonkun aikaa.
Annoin alhaalta käskyn palata. Sehän palasi ja tuli yhtenä tuulispäänä polkua pitkin alas. Olen opettanut sen pysähtymään eteeni ja sen se on aina tehnytkin. Polku oli liukas sateen jäljiltä. Kattelin sen lähestymistä ja hokasin, että ei perkele se pysähdy vaan tulee päin. Hyppäsin polun sivuun, mutta niin teki koirakin. Ihan hyvä väistö, mutta ikäväksemme väistettiin toisiamme samalle puolelle polkua. Huonostihan siinä kävi. 22 kg tulla rysähti noin 20-30 km tuntinopeudella sivulta mun polvitaipeeseeni ja tunsin, kun jossakin rusahti. Polven sisäsyrjän nivelsiteet siinä multa meni. Koiralle, kumiluuta kun tuntuu olevan ei käynyt mitään. Nyt sitä ollaan koipi metallilla tuettuna vielä ainakin noin neljä viikkoa ja töistä pois kait ensivuoden puolelle asti. Kuten huomaat, että kaikkea voi sattua ja se todellakaan ei ole koiran vika.
Nyt jotkut älykääpiöt sanoo, että se koira isotteli mulle, koska et ole sen johtaja. Ja että se ilmaisi tuolla käytöksellään (juoksemalla päin), että olet laumassa sen alapuolella ja se johtaa sua. Ei pidä paikkaansa. Se oli puhdas tapaturma, jolle ei koira, enkä minä voinut mitään. Jälkiviisaana voisin todeta, että jos mä olisin jäänyt seisomaan siihen polulle, niin koiran väistö olisi onnistunut. Se kaikki oli kiinni sekunnin sadasosista ja sellaiseen reagointiin ei edes koira pysty.
Tsemppiä sulle ja koiralle. Kuten mulle lääkärikin sanoi, että jos ei koskaan mitään muuta tee, kuin makaa sohvalla, niin koskaan ei mitään satu, mutta onko se silloin ihmisarvoista elämää.
- eläin on eläin
Karjalan Karhukoira ei ole seurakoira, vaan metsästyskoira. Niitä ei pidä pitää, kuin isoissa aitauksissa ja antaa liikuntaa reilusti metsästyksen yms merkeissä.
Nimim: perseeseen purrut, kun pikkupoikana luulin jo ystäväksi. - Jämsänkoskinen
Karjalan Karhukoira ei ole seurakoira, vaan metsästyskoira. Niitä ei pidä pitää, kuin isoissa aitauksissa ja antaa liikuntaa reilusti metsästyksen yms merkeissä.
Komppaan tätä.. Ja vaikka kyseessä olisikin sekarodun omaava yksilö, niin luonteita ei risteytys kadota mihinkään.
Ja isäntään koira luottaa AINA pääsääntöisesti enemmän vaikka olisikin kuinka kaveria jonkun muun ihmisen kanssa.. Eli en usko että tilanteessa jossa omistaja olisi ulkoiluttanut koiraansa, olisi välttämättä käynyt näin kuin veljen kohdalla kävi. Koira valitsee sen yhden Isännän ja vaalii tätä. Jos ei, niin kyse on jostain muusta konfliktistä, mutta se on jo toinen juttunen se. - Paula P.
Koiran käyttäytyminen oli tilanteessa aika normaalia, ja nimeltään primitiivireaktio, jollaisia tapahtuu myös ihmisillä runsaasti... eli kun joudut yllättävään hätään, haukut ja huudat ja jopa läpsit syytöntä vierelläsi... Kyseessä on mielestäni siis ihan normaalikoira, jolla primitiivipuoli toimii, eikä sillä ole estoja.
Ihmettelen, miksei vakuutus korvaa? Tee valitus ja perustele loogisesti, tee siis looginen, aukoton perusteluketju siitä, miksi sinä ansaitset korvaukset. Pyydä joku filosofiystäväsi / logiikan osaaja apuun.
Millainen vakuutus Sinulla on?- kikkelitonttu
Ei ole vakuustusta eikä koiraa!
- 35
Samaa mieltä, toisessa viestissä on toisen ja toisessa toisen koira, aloittaja alkuun puhui kuin omasta koirastaan ja sitten olikin yhtäkkiä vain veli joka käytti koiraa pihalla. Jos et sen omistaja ole ja siihen menet häsläämään itse vielä enemmän paniikissa ja shokissa niin onpa kumma että puree sua, Vaikka koiran kanssa tuttu olisitkin niin tavallaan olet ihan vieras sille. Kyllä sitä mieltä olen kanssa että tälläisissä tilanteissa laumanjohtajan kuuluu olla koiran tukena ja turvana ja ennen kaikkea rauhallinen, mut ei se sua satunnaista käyttäjää pidä laumanjohtajanaan, joten eikös tuo ole ihan luonnollinen reaktio. Otetaanpa huomioon että koira ei purrut sinua yhtä ainoata kertaa vaikkapa kädestä, vaan useammasta kohtaa, eikö tämä kerro jo ettei se luota suhun, olet vieras. Oikean omistajan kanssa olisi voinut käyttäytyä siinä tilanteessa ihan eri tavalla. Kukin on erilainen luonteeltaan, toiset luonteikkaampia ja toiset rauhallisempia ja alistuvampia, mut kuitenkin koiran pitää olla sen mukainen että sille sen kouluttaja/omistaja pärjää, ns. joku hätätilanne tulee ja koiralla on silloin muka lupa purra omistajaa tai sen laumanjohtajaa, eri asia jos johtajuutta kokeilee, mut muuten sanoisin että niitä hätätilanteita vois alkaa tupsahtelemaan tiuhempaan tahtiin jos sen mahdollistat koirallesi. Ei oo kyllä vielä mistään kuulunut että susilaumassakaan muussa kuin haaste mielessä lauman muut sudet menee lauman johtajaa puremaan missään ns. hätätilanteessa, ei niillä ole varaa siihen, se johtaja susiko sitten samanlaisena petona ymmärtäis että kyseessä on hätätilanne ja se susi on vain paniikissa ja sen takia puree? Niille jotka pitävät normaalina että omistajaa purraan voi sanoa että kyllä se silloin on parempi semmoset koirat jättää kokeneemmille ja vielä että mahdollistat koirasi purra sinua etkä komenna. En sano etteikö koira voisi yrittää purra omistajaa tai sitten purra omistajaa, tilanteesta riippuen mutta kyllä koiralle paikkansa laumassa pitää näyttää, muuten käy niin että itse nukut taivasalla ja koira sisällä. Enkä paikkaansa näyttämällä tarkoita että hakkaamalla mutta ei kyllä pään silittelylläkään.
- golden gate
shit happens.
- MortalKombat. . .
Koira vs Ihminen - 1-0 ^^
- Sivusta katsoja:
50 euroahan on olematon raha nykyaikana kalliissa maassamme, että tuollaista ei kannata surra. Siihen kysymykseen, pitäisikö koira lopettaa, päättää omistaja.
Esim. jalkapallopeleissä, ihminen saattaa lyödä toista "hätä" tilanteessa ja paniikissa, että voi sitä kaikkea sattua... - koiria x6
koiran luottamus ei selkeestikkään ole parasta laatuaan sinua kohtaan...
koira ollut selvästi itse paniikissa kun on ollut jalastaan kiinni, sitten sinä lähdet sitä irrottamaan niin on tuntenut olonsa uhatuksi.
eli koiralla ei vaan ole ollut luottamusta sinua kohtaan.
ja koirahan lopetti kuitenkin puremisen heti irti päästyään?
tai ei ole purrut kyseisen tapahtuman jälkeen?
itselläni on suojeluskoira rotu joka on ollut aina hyvin tarkka tassuistaan ja kyljistään...minulle ei ole koskaan murissut ym hoitotilanteissa mutta eipä kellään muulla ole asiaa mennä sen tassuihin koskemaan tai kylkiä rapsuttelemaan.
nyt vaan kehittämään sitä luottamusta, vaikkakin tiedän että hankalaa enää luottaa koiraan joka on käynyt sinuun kiinni.
hankkiudu tilanteisiin joissa voisit kuvitella koiran kadottavan luottamuksensa ja harjoitelkaa.
kehoitan kuitenkin laittamaan koiralle kuonokopan ettei enää käy hassusti. - ????????????
Oman koirasi vai veljesi koiran?
- lkjhgf
Vastasin aloitukseen, mutta tämä tulikin tänne ihan loppuun.
- 2 bulldoginomistaja
Jotkut koirat valitettavasti puolustautuu näin.. Yllättävä tilanne, joka on koiralle outo, voi laukasta puremisen. Koirasi varmasti pääsee yli tapahtuneesta, itsellesi voit vaikka välttääksesi uudestaan näin tapahtumasta, niin tarkkailla maastoa, koira voi vaikka orapihlaja aitaan puhkaista silmänsä.. Ja jos tilanne oli kerta luonteinen en huolestuisi, ainoastaan että kenellekään tuntemattomalle/lapselle en koiraani antaisi kävelytettäväksi, jos tilanne uusiutuu voi seuraukset olla kurjat.
Moni ihminen on menettänyt toisten ihmisten tekemisten tai valheiden takia paljon enemmän kuin 50 e.
Koira voi hätääntyessään purra omistajaansa.Vanhempieni naapurin pihasta juoksi koira kadulla taluttajan kanssa kulkeneen pikkukoiran kimppuun. Pikkukoira hätääntyi ja puri paniikissa omistajaansa. Mitään korvauksia eivät saaneet.
Jos tiedettäisiin kuka ansan on tehnyt tilanteesi olisi eri. Pahimmassa tapauksessa joutuisit siltikin kuuntelemaan menetyksesi lisäksi vain haistatteluja.- ap.
Verottaja on yksi vesitautinen rakki, joka pitäisi pakottaa matokuurille ja sitten lopettaa, ilmisel...ilmihumalainen kommari
- TRÖLLIHÄN TÄMÄ!
Trololololololololll!!!1
- juttuja riittää
on hauska lukea näitä -koira heti piikille- juttuja; itselläni on monirotuinen jo iäkkäämpi koira, löytöeläinkodista haettu, joka on purrut minua kolme kerta...ja kunnolla.
Miksikö en ole vienyt sitä lopetettavaksi?
Koira on älykäs, sitä on selvästi koulutettu mutta sillä on myös huonoja kokemuksia ollut elämänsä varrella.
Tämän parin vuoden aikana se on muuttunut valtavasti, vaikka jotkut traumat ilmeisesti säilyvät aina; kitos ihmisille (kusipäille) jotka ovat kohdelleet sitä huonosti.
Olen miettinyt tilanteet läpi. joissa se on purrut minua ja siihen on vaan suhtauduttava rauhallisesti, määrätietoisesti ja siten, että minä olen pomo ja se joka käskee.Ja pelästyessään se reagoi suuttumalla, mutta on oppinut hillitsemään itseään eikä ole purrut kuin silloin alkuvaiheessa.
Koiraa ei lyödä, ei pelotella...kivun tuottamista se selvästi pelkää eli tietyt tilanteet kuten korvien puhdistaminen on oma lukunsa, mutta siitäkin selvitään, kun itse pysyy rauhallisena.
Eli pitää muistaa tosiaan, että koira on eläin, mutta siitä saa kasvatettua vanhemmallakin iällä ihan kelpo koiran, mikäli sitten ei ole kyse oikeasti luonnevikaisesta yksilöstä; silloin on parempi koirallekin päästä pois. - Hämis korvaamaan
"Kävelin kotiin päin Hätilänkatua (Hämeenlinna) ja yhtäkkiä sattui ikävä asia. Koirani takatassu jäi kiinni katkaistun rautaisen valotolpan reikään."
Oletko ottanut asiassa yhteyttä Hämeenlinnan kaupunkiin? Heidän valotolpasta lienee kyse. Hämeenlinnan kaupungin kuuluu korvata vahinko! - Koira on vaarallinen
Asiasta pitää ilmoittaa viranomaisillleheti, että hakevat koiran pois!
Koira on vaarallinen ja se pitää lopettaa!
Tämä on ihan selvä asia jos koira puree isäntäänsä se puree ketä tahansa nyt järki käteen ennen kuin sattuu pahempaa!!! - koirakuiskaaja
Ihminen ja eläin käyttäytyvät eri tavalla. Molemmat saitte shokin mutta eri syystä. Koiran kohdalla se on ohi, omasi näyttää jatkuvan. Älä jatka sitä miettien miten et ole saanut latin latia korvauksia vaan unohda asia ja ota oppia koirastasi. Koirasi on edelleen sama lemmikkisi, vain sinä saatat muuuttua jatkamalla prosessia ja tekemällä siitä numeroa nyt jo Suomi24 sivuilla. Älä takerru jokaieen elämän pieneen sattumukseen vaan jatka sitä muissakin pienissä kolhuissa päämäärätietoisesti lemmikkiäsi rakastaen ja omaa elämääsi rakentaen.
- Sakira
Koira on eläin ja käyttäytyy sen mukaisesti. Kiinni jäätyään koiran refleksi on pureminen. Koirani kannuskynsi jäi vuosia sitten heiniin kiinni ja koira yritti repiä tuskissaan jalkaansa irti, kun se ei onnistunut yritti koira purra jalkaansa poikki, ja kun menin sitä auttamaan, puri se minua. Koira on eläin. Toisessa vastaavassa tapauskessa auton alle jäänyt koira shokkitilassa puri minua, ja puri laikkausta aloittavaa lääkäriä.Koira on eläin, sen refleksi on pureminen.
- hurttalandia
Minä en joskus ymmärrä näitä koiraihmisiä. Mitäs siitä, jos koira "hiukan" puree. Koko jutulle voisin sanoa, että niin? Entäs sitten? Jos se koira on edelleen niiin ihana, niin miksi täällä sitä ruikutat. Hyvä, että puri omistajaa, eikä esim. vastaantulevaa lapsiperhettä, jos sellainen olisi ollut. Ei se vakuutuskaan lähde jokaista asiaa korvaamaan, jos tolppa ei ihmiselle ole vaarallinen. Voi, kun koirat purisivatkin aina omistajiaan, eikä muita vastaantulevia ihmisiä.
- tuntuu vähän siltä
että lemmikkivillitys on mennyt liiallisuuksiin. Halutaan suuria ja näyttäviä hurttia, joista ei koskaan voi olla varma miten käyttäytyy. Kerrostaloissa ei koirat ole oikeassa ympäristössään, joten ei kumma jos niitten nupeissa ongelmat pahenee ja alkaa fiiraamaan.
Ok-talojen pihoista koirat ryntäävät ohikulkijoiden kimppuun, jos vain irti pääsevät. Ja kuinka lukuisia mahtaakaan olla uhkaavasti käyttäytyvien koirien hyökkäilyt eri tilanteissa, jotka eivät johda pahempiin seuraamuksiin, eikä siis ole raatelutapauksena uutisissa.
Jotenkin päättelen, että suuressa osassa koiria on suoranaista vikaa. Eikä omistajatkaan suureksi osaksi ole minkäänlaisia asiantuntijoita, mutta mielipiteitä kyllä riittää jokaisella.
Mutta kuten täällä on todettu, että koira puri ulkoiluttajaansa, se on parasta tässä tapauksessa!
- onnettomuus
Vakuutusyhtiö ei ole vastuussa tien varressa olevasta 'ansasta'. Mutta kunta/kaupunki on. Eli kuntaan vaan yhteys ja tee valitus tuommoisesta.
Koira toimi vaistojensa varassa, sitä sattui eikä koira voinut tietää mikä sitä satuttaa. Sinä olit lähellä ja koira purki kivun sinuun. Turha syyttää koiraa tai pelätä sitä jatkossa. Tsemppiä teille! - Bdd
Eläinten kanssa tulee olla varovainen, oli sitten oma, vieraan tai luonnonvarainen. Omakin voi tehdä yllättäviä asioita. Joten tarkkaavaisuus ei saisi kadota missään vaiheessa. Pienienkin eleiden lukeminen on tärkeää.
Itse en näe syytä, miksi vakuutusyhtiön pitäisi korvata jotain tuossa tilanteessa. Oma koira, ja riskit pitäisi tiedostaa, kun koira on lemmikkinä. Tarpeellista varovaisuutta ei oltu noudatettu.
Hyväntahtoisuus on hyve, mutta sitä pitäisi käyttää joskus harkitenkin. - totta on
siis oma koirasi puri sinua? no et tietenkään ole oikeutettu saamaan yhtään mitään korvauksia asiasta voit valittaa esimerkiksi kok jyrki kataiselle,mutta miksi edes oletat että voisit saada korvauksia? taidatkin olla s24 sen ankka jonka koettaa herättää huomiota, kyllä minä teidät haistan aina 1000km päähän
- rella
Jos sinulla on iso koti vakuutus niin se korvaa koiran toiselle ospuolelle eli sinulle aiheutuneen vahingon.
Korvaako oikeesti? Meillä on laaja kotivakuutus ja siihen on kytketty koiran vakuutus (koiran osuus jotain 40-50 €uroa vuodessa), toiselle osapuolelle aiheutuneet vahingot muistaakseni 85.000 €uroon asti. Onko niin, että siinä vakuutuksessa täytyy olla mainittuna se koira?
- Tahkola
Miten tuollainen AKKA voi olla "valkoisellahevosellaratsastaja" ???
50 euroa, kyllä olet KÖYHÄ !
Kyllä Hämeenlinnan teknisen keskuksen johtajalla oli varmasti sietokyky äärimmilleen venytettynä, että jaksoi tuollaista AKKAA kuunnella !
Jos olet sitä mieltä että yhteiskunnan tulee järjestää täysin vailla vaaroja oleva ympäristö olet kyllä aivan VAUVAN tasolla !
Koira on eläin, sille ympäristö on vain erilasia signaaleita. Sen tunteet ovat mekaanisia eläimen kemiallisia geenijälkiä.
Voi hitto te koiraihmiset olette yksinkertaisia LÄLLYJÄ !No entäpä, jos tuohon "ansaan" olisi astunut pieni lapsi ja telonut jalkansa? Olisitko edelleenkin sitä mieltä, että lapsen hoitajan/huoltajan syytä tuo kaikki oli? Eihän tuollaisia viritelmiä edes saa jättää yleisille paikoille.
Ja taas anonyymi mahtailija linjoilla.
Ei minun talouteni 50euroon kaadu. Kyse on periaattesta, vittuuntumisesta ja järkytyksestä. Ja mitä tärkeintä. Se ongelmakohta on nyt yleiseltä kadulta poistettu. Vattenfallin ja TEKMEN (Hämeenlinnan Valot OY) vastuuhenkilöt ovat olleet erittäin ymmärtäväisiä minua kohtaan tapahtuneen johdosta.
- seehveri80
Kuinka kovaa koira puri? On meinaan iso ero pureeko aggressiivisesti vai haluaako vain päästä tilanteesta pois.
Kynsiä leikatessa tein vahingossa ison haavan ja verta tuli paljon. Koira puri välittömästi päästäkseen pois tilanteesta. Ulisi ja puri käden koko matkalta olkapäästä ranteeseen. Mustelmiahan tuosta tuli ja pieniä verestäviä jälkiä. Tilanteen rauhoituttua koira oli häpeissään häntä koipien välissä. Antoi sitoa haavan eikä käyttäytynyt aggressiivisesti. Jos koira olisi ollut aggressiivinen tai halunnut vahingoittaa, niin kirjoittaisin nyt vain yhdellä kädellä.
Stressaavassa tilanteessa ei pidä itse syöksyä paniikissa koiran luokse. Koira voi tulkita tämän hyökkäyksenä tai luulla sinun aiheuttavan kivun. Pitää olla itse rauhallinen ja vaikka jutella koiralle, jotta se tajuaa ettet ole satuttamassa. - Kukkapuro2
Huomenia, aina voit tiedustella tienhoidolta epämääräistä tapaturmariskiä aiheuttavasta "loukosta" tienposkessa, onko se THL tai paikallinen kunta/kaupunki, joka huoltaa teitä. Toivottavasti haavasi paranevat pian, ilman jälkiseuraamuksia! Koiran kanssa kannattaa jatkaa normaalisti, syventäen yhteistyötä koulutuksen avulla. Toivovan Sinulle tulevia mukavia vuosia lemmikisi kanssa.
- Therona
Minusta on ihan ymmärrettävää, että koira puree hätääntyessään. Varsinkin, jos ihminen hätääntyy myös ja vahvistaa koiran käsityksen siitä, että nyt on vaarallinen tilanne. Pitää aina muistaa että ihmisen mielentila vaikuttaa myös koiraan. Koiraan ei kannata koskea ennenkuin se on saatu vähän rauhoittumaan. Ja silloinkin varovasti ja rauhallisesti (varsinkin tässä kyseisessä tilanteessa, kun pitää yrittää auttaa koira pois "ansasta").
Siinä suhteessa olen samaa mieltä niiden kanssa jotka puhuvat luottamusongelmasta, että koira ei luota ihmiseen joka on paniikissa tai muuten "negatiivisessa mielentilassa" (vihainen, peloissaan jne). Arkielämässä koira voi olla hyvinkin luottavainen ja tasapainoinen kyseisen ihmisen kanssa, mutta ääritilanteissa luottamus saattaa hetkellisesti mennä mikäli ihminen ei kykene olemaan "hyvä johtaja". Enkä tällä tarkoita kritisoida aloittajan johtajuutta. Varmasti kaikki koiranomistajat tekevät virheitä, kun yllättäviä tilanteita sattuu. Sehän on vaan inhimillistä. - Hessu the man
Ihmeetelen vaan, että aina kun koira puree yms. niin miksi kuvaan laitetaan aina Sakemanni....PRKL!
- SuckOnMyBALSS
Ai siinä olikin tilanne että vieras tyyppi ulkoilutti vierasta koiraa..
OLISIT HETI KERTONU!
AI ETTÄ OIKEIN MAESTRO JA VALKOISELLAHEVOSELLARATSASTAJA... Taitaa olla vähän pimpelipompeliporukkaaa =))))))
TROLLOLLOLLOL!!!!- 14+15
Sinun nimimerkkisihän se kertookin suurista älynlahjoista..
- jebouuuu
Mitenkähän tämä aloittajapössö esitti asian tälle teknisen asiain johtajalle..varmaan oli ihan sekavaa piripäässäpörinää..sylki roiskui ja vaahto lenteli joka paikkaan
Ihan kuule vakavasti otti asian ja ei kestänyt kuin kaksi päivää tapahtuneesta, kun loukko oli poistettu se saatanan reikä täytetty.
- Asssholediggger
Naama ainakin näyttää Jaakko Tepolta !
- DogsitterXC
Minusta sinulla on vaarallinen koira. Ja minusta sinä nyt vain yrität rahastaa. Jos 50 sinulle on noin kova kynnys, niin voi voi. Ehkä sinulla ei ole varaa pitää koiraa ja kouluttaa sitä kunnolla.
Minulla on ollut elämäni aikana useita koiria, muutaman olen joutunut pelastamaan vastaavanlaisista tilanteista ja vain yksi on käyttäytynyt vastaavalla tavalla. Silloinkaan en uskonut että koirassani olisi mitään vikaa ja koira käyttäytyi normaalisti pitkän aikaa. Kunnes joutui tilanteeseen, missä taas hätääntyi, silloin vahingoitti tai oikeastaan yritti vahingoittaa 12-vuotiasta tyttöä. Onneksi pääsin väliin eikä mitään pahempaa tullut. Sen jälkeen koirani lopetettiin.
Lopettamista suosittelen sinullekin.- heikku31
kyseessähän ei ollut tyypin OMA koira...jos hän itse omistaisi koiran,niin tietäisi ettei 50 e ole iso raha kun ottaa huomioon koiran kulut..ruuat,rokotukset,madotukset yms yms yms...
- An_pharius
Onpas tästä aiheeta noussut kauhea älämölöö.. Ja hohhoijakkaa teidän haistattelijoiden kanssa. Menkää päiväunille, jos ette parempaa tekemistä keksi, kuin v**tuilla suht vakavasta aiheesta. Harmi, että sinulle, whitehorserider, ja koirallesi sattui tällainen tapaturma. Toiv. sinulle ja karvaiselle kaverillesi ei satu vastaavaa enää jatkossa. Päivänjatkoa kaikille ~ *
- Voimia:)
Hei! otappa yhteyttä sähkölaitokseen ja tai kaupungin kunnossa pitoon ja selitä tilanne . Heillä on vakuutukset
- hähtäh
ööö... vakuutusyhtiön maksamalla rahallako se henkinen trauma häviää ja koira oppii tavoille???
- ´Maniaaa
Joo-oo. Sillä on ihmeellisen tervehdyttävä vaikutus!
Tuntuukin että pääasia tässä stoorissa on että kuka maksais ja mahdollisimman paljon.
Se onki sitten sivuasia, että keskuudessamme vaeltaa koiranomistaja, joka ei osaa hallita lemmikkiään ja ilmiselvästä vaarallinen koira. - No mutta haloo!!!
SUN oma koira puri SUA! Ja SÄ tarvit korvauksia! Koira puri koska oli ansassa ja tunsi kipua. Mitäs jos se joutuu ansaan teillä kotona? Jää vaikka romahtavan kaapin alle? Tai oven väliin? Mistä sä sitten haet korvauksia?
Ny on kuule paree, että suljet suus täällä ja viet koiras kouluttajalle tai armaampaan paikkaan. Ja sä voisit käydä pari koiran käsittelykurssia ja vasta sen jälkeen harkita niin PIENTÄ koiraa, että vaikket pärjääkään sen kanssa, se ei saa kovin isoa aikaan, Tai vaikka kissaa tai marsua!
Tää on jotakin uskomatonta!
"Koirani hätääntyi ja minä hätäännyin tapauksen johdosta. Yritin sitten tottakai auttaa koiraani irti ansasta huonoin seurauksin. Sain puremajälkiä vasempaan poskeen, molempiin käsiin ja vasempaan jalkaan. Koira oli reiässä kiinni noin 5minuuttia tehden puremajälkiä minuun."
Siis 5 minuuttia annoit hurtan pureskella itteäs!(Tää on jotakin uskomatonta!)
Niin totta tosiaan, kas kummaa että hokasit.
Toivon sinullekin, että et joudu vastaavaan tilanteeseen.
Koira oli noin 5 minuuttia kiinni ansassa, eikä siis jatkuvasti purrut minua. Onneksi pääsi itse irti.
- Alkaa riittää
Hei, antakaa jo alottaja paran olla rauhassa!! Tyyppi teki parhaansa hankalassa tilanteessa, ja kuka tahansa koira ois voinu hätääntyessään purasta. Se ei tee kyseisestä koirasta häiriintynyttä, eikä ulkoiluttajasta eläinrääkkääjää, jos paniikissa yrittää koiraa auttaa!! Ja tuskin aloittaja vaatii korvauksia rahastusmielessä, eiköhän se ole vain periaatekysymys. Onko ihmisiltä kadonnut täysin kyky asettua toisen ihmisen asemaan?
- nesta
Ole huoleti. Koirasi toimi normaalisti. Tuttavani 8v. kultainen noutaja joutui auton tönäisemäksi vahingoittuen lievästi. Koira oli paniikissa ja puri auttamaan tullutta isäntäänsä. Kyseinen omistaja oli kokenut koiran omistaja ja siitä huolimatta hän hätäännyksissään ryntäsi varomattomasti auttamaan koiraansa. Koira oli erittäin kiltti ja luotettava mutta toimi tilanteessa kuten eläin toimii.
Tällä palstalla näyttää hulluus ja ilkikurisuus saaneen vallan. Tosin asiallisiakin kirjoittajia on runsaasti. Älä välitä "provojen" teksteistä.
Iloitse koirastasi tapauksesta huolimatta. Hyvää syksyä sinulle ja koirallesi. - Eläinten ystävä
Mitä enemmän isoja koiria taajamissa on sitä enemmän vahinkoja ne aiheuttavat. Kimppuuni on hyökännyt ainakin toistakymmentä hurttaa ilman aihetta. Omistajiensa aiheuttamista stresseistä, loisista (syövät toistensa jätöksiä) ym ärsyyntyneinä. En kyllä suukottelisi. Eräskin teki tarpeensa ystäväni sänkyyn. Koiravero takaisin.
- Eiseymmärrä
Koiraasi yksinkertaisesti sattui ja se meni shokkiin, eikä ymmärtänyt, että sitä yrität auttaa. Ei muuta, ei se sitä vihoissaan tms. tehnyt, eikä ole aihetta lopetukseen.
Ja Eläinten ystävä, joka on kaikkea muuta kuin nimensä mukainen, kommentit voi jättää aivan omaan arvoonsa. - Villakuono
Huonosti koulutettu! Hyvin koulutettu ei olisi tuollaista tehnyt.
- koirienpuolesta
mulla 3v koira, eikä ole ikinä edes näyttäny hampaita eli irvistäny kellekkää ei ihmiselle ei koiralle... koirani on ollut aiemmin kodissa jossa sitä lyöty sanomalehdellä, kuritettu remmillä...ym. koirapuistossa se on kaikkien kaveri, toiset koirat useasti kiusaa mutta ei mitään.. osaa lähteä pois paikalta. entistä kissaani se piti hyvänä useasti. olen useasti vahingossa astunut koirami hännälle koira vinkahtaa ja tulee heti sen jälkeen nuolemaan kasvoni. me ollaan parhaimmat kaverit. koiraani on lapset vetäny hännästä ym muuta sellaista mitä pienet lapset tekee tajuamatta että se sattuu, mutta ei ole mitään tehny... taas poistuu vain paikalta... se kun koira tuntee kipua niin ei sen pitäisi varsinkaan omaan omistajaan käydä käsiksi kyllä koira silloin vaistoaa ja tajuaa että omistaja haluaa vain auttaa. koulutuksesta kiinni. ja siihen turha vedota vaikka olis mikä rotu, olkoon bitbull tai rottweiler... kouluta hyvin... siitä se lähtee. mutta olen pahoillani sinun ja koirasi koettelemuksista kumminki. ärsyttää vaan ku ihmiset tulee tänne marisee, katsokaa peiliin. ei muuta
- ( . __.)
Niin... Varmaan huonosti koulutettu tai jtn... Mutta minkä ikäinen se ol ikun sen hankit?? Jos hankit sen jossakin keskiässä 2-4v tai jtn, niin sen muistot saattoivat hämätä sitä, jso sille on vastaavaa ennemmin tapahtunut, ja sitä
on vain lisää kidutettu. Mutta jos olet hankkinut sen ihan pennusta saakka...
Niin en osaa sanoa. Oonhan vasta 9v : D Ja kirjtoan aikuismaisesti... Mut ihan sama... Ei ole kyllä tuo normaalia... - doglife
Huomaa kyllä tämänkin keskustelun älykkyysosamäärän. Omasta mielestäni koira hätääntyneenä puri ulkoiluttajaa jalan jäätyä ansaan. Olisiko sen koiran pitänyt jäädä tuskissaan siihen ansaan ja ulkoiluttajan vaan katsella sivusta tilannetta tekemättä yhtään mitään. Kaikkinensa urhea teko ulkoiluttajalta mennessään auttamaan tuskissaan olevaa koiraa.
Ja nämä kommentoijat, jotka vaan hokee että kuula kalloon tai nirri pois eläimeltä, niin huomaa kyllä että järjen juoksu ei ole ihan satasen luokkaa. Eihän korvaussumma iso ole mutta periaatekysymys. Tuntuu myös siltä että osalla kommentoijista ei ole koskaan ollutkaan koiria, vaikka toisin väittävät. Ollaan niin kouluttajia, niin kouluttajia ja kaikkitietäväisiä että oikeen naurattaa jo täälläkin..onneksi tilanteessa ei käynyt pahemmin. - rtyjftjhth
En ymmärrä ihmisiä jotka tulevat tänne inisemään omia asioitaan... Oma koirani puri minua aikanaan peukalosta, kun koiraltani katkesi sääriluu takajalasta, sääri meni siis viiteen osaan ja pohjeluu katkesi siinä kaupanpäällisinä. Ymmärsin täydellisesti koirani reaktion kun menin koskemaan siihen jalkaan. Tuska ja hätä oli suunnaton, minulla sekä koirallani. Ei koira voi ymmärtää että miksi siihen sattuu ja shokin vuoksi saattaa purra myös sitä joka yrittää auttaa. Minua ärsyttää muutenkin kun koiran puremia uutisoidaan typerästi. perkele, koira puree oikeasti tosi harvoin ketään, jos verrataan ihmiseen joka huumepäissään tai humalassa vahingoittaa kanssa ihmisiään. Koiranvihaajia nämä jutut vain ruokkii, ei mitään muuta. Tapahtuma on tottakai valitettava mutta ei näitä juttuja kannata tulla tänne itkemään.
- Otammeko opiksi?
Ehkä opimme tästä ikivästä esimerkistä jotakin?
Näin voi tapahtua kenelle vaan tuossa tilanteessa.
Kannattaakin ehkä jatkossa harkita (hädässä harkintakyky voi pettää) auttaako koiraansa naama puruetäisyydellä
pois moisesta pälkähästä eli uskaltaako ottaa sellaisen riskin?
Vai onko olemassa muitavaihtoehtoja koittaa saada koira irralleen turvallisesti?
Jos on pakko niin on syytä käyttää apua taikka apuvälineitä aina arvaamatonta
eläintä pelastaessa.
Jo pelkkä levy suojaa ja kaikillahan on kanki ja leikkurit mukana aina?
Ja jälkiviisautta vaikka syyttömille jakaa. - Vanha Kääkkä
Aihe kuin aihe, aina löytyy turhaa p"#%"n jauhantaa.
Eläin on eläin. Jopa koulutettu poliisikoira on purrut
isäntäänsä vastaavanlaisessa tilanteessa. Koira
hätääntyy ja tuntee kipua, ainoa mahdollinen kivun
aiheuttaja (koiran mielestä) on se isäntä, kun muita
ihmisiä eikä eläimiä näy. Itsellänikin virallisen
koulutustunnuksen omaava koira näykkäsi kiinni,
kun jouduin irroittamaan sitä vähän vastaavissa
oloissa, keskellä metsää ei niin vain saada sitä
eläinlääkäriä rauhoituspiikkeineen paikalle. - Fakta homma
Yksi mikä on 100% varmaa on se että koira puree isäntäänsä jos se on luonnevikainen sairas eläin. Tämä on faktaa eikä muuksi muutu vaikka kuinka käänneltäis ja väänneltäis, totuus ei pala tulessakaan.
- kouluttajakin
>Olen kouluttanut kaikenrotuisia koiria 10v. Yksikään ei ole minua vasten
noussut ja mikäli olisi noussut niin tiedän ,että siinä on vain yksi ratkaisu.
Syksyllä 2010 omistaja ilmoitti ,että hänen saksan paimenkoira on seonnut ja
käy omistajan kimppuun. Sanoin ,että tulen käymään ja panin suojavaatteet
päälle ja menin häkkiin. Kimppuun se kävi minullekin mutta tunti meni meni
ja otin luonnon pois koiralta ja nyt edelleen pelaa omistajan perheessä..
Jos koira käy omistajan kimppuun se on huonosti koulutettu tai luonnevikainen
asiassa ei ole mitään muuta selitystä.- laumaeläin
Onneks oli suoja-asu? Oletko nähnyt ikinä kesyn paviaanin hampaita?
- Hyljerukkaset
Paksut hylkenahkakintaat kannattaa ottaa jatkossa mukaan kävelyreissulle tollaisen koiran kanssa. Jos koira taas tulee hulluksi, niin anna sen purra kinnasta, josta se ei saa hampaitansa kuitenkaan menemään läpi.
Toimii tollasille 15-20 kg kokoisiin koiriin saakka. Sitä isommat tarvii vielä tuhdimmat kintaat käteen, ne isot puree sen verta lujaa.
Hyväpuruinen koira on vaan ilo ja kunnia omistajallensa. Kyllä meilläkin koirat puree, viimeksi 3 v sitten kun jouduttiin väkisin syöttämään antibioottia kapseleina.
Ei suostunut syömään jauhettuna eikä pillereinä minkään ruuan sisällä. Mutta hyljekintaat käteen vaan, koiralta kuono auki, ja pilleri niin pitkälle ettei takas enää tullut. Koira puri ja rähisi opeaation ajan, mutta sen jälkeen oli taas täysin lauhkea.
Kintaita se alkoi sen verran kunnioittamaan, että ne ei tarvii olla kuin mukana, ja niitä vähän näyttää niin eipä pure yhtään. kyllä se vaan tosi on että hätääntyneenä oma uskollinen ystävä voi käydä kiinni, se ei sillon mieti kivun aiheuttajaa, itselläni kokemusta tappelu tilanteesta oma sakemanni otti minua kädestä kiinni ja puri kämmenen läpi, oma oli virheeni ottaessani koiraani niskasta kiinni, nähtävästi tappelu tilanteessa luuli minua toiseksi koiraksi, hännästähän pitäisi erottaa tappelu. se oli ainut kerta 16v aikana, ja kyllä oli koirani nolo kun tilanteen tajusi.
kuitenkin koirakin voi erehtyä ja toimii vaiston mukaan.- -
Höpön löpön ystäväiseni. Koira ei pure omistajaansa, vaikka olisi kuoleman hädässä, jos sitä on luottamuksella koulutettu. Palkitaan ja otetaan tarvittaessa tiukemmin.
T. 2 Rottista, 3 dopperia ja 5 sakua. (kaikki omalla tilallani). Joskus villiintyvät hevosistani, ei tarvitse kuin sormi nostaa, niin siihen jää. Kovasti tein jokaisen yksilön kanssa aikoinani töitä. Toki nää city puudelit on asia erikseen, eivät saa luontaista haastetta riittävästi ja alkavat kuvittelemaan itsestään ties mitä.Kyllä sä sitten olet pätevä. Mä olen ihan kateellinen tuollaiselle koiran omistajalle. Olet kertakaikkiaan maailman huippu. Sun kannattaisi jakaa tuo hieno osaamisesi jopa bisnesmielessä meille kaikille "mistään mitään tietämättömille" koiran omistajille. Kertakaikkiaan tunnet koiran, kuin koiran katsomalla sitä sekunnin karvoihin ja mitään ongelmia sulla ei koskaan koiran kanssa ole ollut. Olet ainutlaatuinen. Namukkapalalla/palkitsemisella päästät koiran kivuliaasta tilanteesta, kuin tosta vaan sormia napsauttamalla. On se vaan hienoa, että kärsivä koirakin tottelee sua ja vaan sua. Olet aivan ihmeellinen. Vautsia, mikä tapaus.
- koiran lopettaja
selvitä,mikksi ja kuka on jättänyt,jos ei pysty selvitystä tekemään poliisille.ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kärsiä vahinko nahoissaan.mikäli sinulla on mäyräkoiraa isompi koira.on paras kun lopetat sen.sellainen koira ei ole terve joka puree isäntää.minun koira on joutunut vastaavanlaiseen ahdinkoon eikä se minua purrut vaikka vedin sitä jalasta.jalka verillä koiralla.
- 2 bulldoggia
Voi ystävä hyvä, jos mäyräkoirasi on lauhkea luonnoltaan se on hyvä, löytyy myös vahvempi tahtoisia koirarotuja, jotka eivät ole niin helppoja, ei koiria pidä heti lopettaa jos yksi vastoinkäyminen tulee vastaa...!! vaan koulutus ja luottamuksen palautus on vaihtoehto tälle vaihtoehdolle. Apua voi hakea myös hyviltä koirakouluttajilta, näin uskon että mäyräkoira on helpompi koira, kun taas esim. sakemannit/dopparit/eräät terrierit tarvitsevat paljon enemmän omistajiltaan tahtoa ja aktivitettia liikuntaa.
Asian vierestä: tärkeää on että kun koiraa valitsee, niin pitää pystyä täyttämään ne vaatimukset, jotka rotu tarvitsee, kaikki ei valitettavasti ole perehtynyt rotuun tarpeeksi ja syntyy ongelmia, jotka olisi voitu välttää rodun valinnalla..
- Saksanpaimenkoirako
sinua puri >:(
Kiitos kaikille vastanneille. Täällä porukat ovat jakautuneet fifty fifty ajatuksineen. Minä haluan jättää keskustelun omalta osaltani nyt tähän. Itseasiassa en jaksa lukea anonyymia vittuilua eräiden taholta.
Elämässä tapahtuu hyviä sekä huonoja asioita tahtomattamme... sille emme voi aina mitään.
Syysterveisin keskustelun aloittaja.- mimselli
Olen vastaavan, tolpan katkaisusta johtuvan reiän nähnyt erään kunnan urheilukentän laidalla matkatessani Suomen kamaralla. Ihmettelin, eikö jo maalaisjärki sano, ettei tuollaisia "reikiä" jätetä, koska pienen lapsen jalkakin siihen olisi saattanut juuttua.
Voisko kunnan ympäristöpuoli parantaa tekosijaan? - Kukit Ramoon
Juma ! Mikä ketju yhdestä rakista ja omimastajasta joka ei edes paskoja keräile ja nyt huutaa vakuutusta apuun..... voe helevetto, ammu se rakkis jos se noin raatelee..... mitäs jos siinä olis ollut lapsia paikalla? HÄ?
Mitä siellä riehut? Olikos sinulla jotain asiaakin, vaikka et tiedä tapahtuneesta yhtään mitään? HÄ??
Jos sulla on jotain asiaa, niin soita sitten 045-1320737... perkele!ETKÖ SOITAKKAAN?!? 045-1320737 . TILANNE MUISTUI TAAS MIELEEN JA VITUTTAA SUUNNATTOMASTI TUOLLAISET ÄLYKÄÄPIÖT KUIN SÄ!!!! HÄ.... SAATANA SINUNKIN KANSSASI. HÄ! MENETIN TAAS YÖUNENI, KUN TULI ASIA MIELEEN... SAATANAN ÄLYKÄÄPIÖ.
- Ou mai gaad
"Koira oli reiässä kiinni noin 5minuuttia tehden puremajälkiä minuun."
Teki 5 minuuttia puremajälkiä sinuun??Et sitten päässyt yhtään edemmäksi,varsinkin kun koira oli käpälästään kiinni eikä olisi perään päässyt????????????- YKSIMIES
EIOO KOIRAN VIKA VAANKULUTAJASSA SE ON SE VIKA KOIRA ON IHAN SYYTÖN
- Pumina
No huh huh. En olis uskonut että tällaiset huippu "koirankasvattajat" eivät tajua että Koira on ELÄIN. Kyllä se tuollaisessa tilanteessa joutuu paniikkiin ja puree ketä tahansa joka on lähellä. Tiedän kokemuksesta. Ja muistakaa se, hyvät kirjoittajat, että jokainen koira on yksilö ja reagoi tuollaisiin tapahtumiin yksilöllisesti. Ei siinä johtajuudessa ole mitään vikaa. Olen kerran pelastanut rusakon pahasta paikasta ja se piru puri minua mut en mä silti ole alkanut pelätä rusakoita. Mut jokainen tavallaan.
- Pikaista paranemista
Täällä parikin nimimerkkiä ottaa kantaan kommentoijien kielivirheisiin asioiden sijasta. Mitä sillä on väliä, miten kirjoitetaan, jos vain asia tulee ymmärretyksi. Jos joku ei puhu suomea äidinkielenään, virheitä tulee ja saakin tulla - ette tekään luultavasti puhu muita kieliä täydellisesti.
Mutta sitten itse asiaan. Televisiossa on (ehkä liikaakin) koirankasvatusohjelmia, ja niissä on hyödyllistä opetusta lauman johtajana olemisesta. Aloittajan kirjoittama tapaus oli kieltämättä aika yllättävä ja muistutti siitä, että koira tosiaankin on eläin eläimen vaistoineen. Juuri tätä seikkaa käytetään kouluttamisessa hyväksi. - Nyymii
Koirat onkin vaarallisia. Siksi kissa: "purrrrNAU!"
- Ei sutta lemmikiksi
Miksiköhän susi puree? Jaa-a... Voi teitä puolijauhoisia.
- yksimies
kiran vika eioo vaan kiorankuluttajassa se on vika koira on ihansyytön
- Shrink
Äärimmäinen tilanne, johon et osannut varautua, eikä koirasikaan huomannut reikää..
Mikäli koirasi ei normaalisti käyttäydy agressiiviseti (esim. toisten koirien vastaantuloon, tai ihmisiin)
Kipu on laukaissut koirassasi tuon reaktion, siihen (koiraasi) on sattunut ja reaktio on kertomasi kaltainen.
Vähän kyllä vaikuttaa myös siltä, että koirasi on vahva uros ja ilmeisemmin n.3v ja näin myös kokeilee, kuka on lauman johtaja ?
En tiedä, mutta tällaisiakin epäilyjä tulee mieleen.............. - säännöllisesti käyn
tekstisi mukaan et ole saanut jäykkäkouristusrokotetta. Se on saatava aina 10v välein
- hohohdw
Mita mita ma thea, ku koirani kuu loppu ikku avas suu ja sano mööi sul on vatsassa kakareikä- ma osta ketjusaha ja sahata jalka poiki
Minulla ja eksälläni oli kissa ja koira jotka eivät tulleet toimeen keskenään, kissa kyllä tykkäsi koirasta mutta koira ei kissasta jolloin pari kertaa sattui niin että koira sai kissa suuhunsa ja puisteli ja väliinhän oli mentävä jolloin kissa tarrasi hädissään minuun tai eksään kiinni jolloin tuli ikäviä vammoja kun kissa puri ja kynsi mutta kissa on minulla edelleen ja eikä pure tai kynsi missään tilanteessa. Silloin kun kissa puri eksääni niin hän oli viikon pois töistä kun käsi ei toiminut kunnolla ja minulle itselleni jouduttiin tuikkia jäykkäkouristuspiikit muutamaan kertaan, antibiotti kuurit tuli tutuiksi.
- pöpöpöpöpö
Elämet on erilaisia, niin kuin mekin, toiset meistä pystyvät olemaan rauhallisia hätätilanteessa, toiset meistäkin saattavat olla aika vaarallisia kun hätä tulee, moni unohtaa hätätilanteessa ystävänsä ja ajatus sumenee. Koirasi joutui shokkiin. Varmasti se on ollut sille kamalaa huomata purreensa sinua. Ota turvallisen vahva auktoriteettiasema koiraasi, ei väkivallalla vaan huolenpidolla, ole jämäkkä mutta turvallinen. Koirasi tarvitsee sinua nyt paljon, lenkkeile sen kanssa paljon ja vietä laatuaikaa ja ole rauhallinen.
- Metsontassu
"Koirasi tarvitsee sinua nyt paljon, lenkkeile sen kanssa paljon ja vietä laatuaikaa ja ole rauhallinen"
Ei ao koira ole ketjun avaajan, vaan hänen veljensä! Taluttaja oli siis vieras ihminen koiralle. Ei luottanut.
- Metsontassu
Tässä jutussa mätää joku ja pahasti. Ensinäkin ketjussa aloittaja kertoo koiran raadelleen omistajaansa, mutta sitten selvisikin, että ei omistakaan, vaan veli omistaa. Oli ollut vain ulkoiluttamassa. Koira ei siis luottanut tähän "taluttajaan"
Koirakouluun joutasi moinen tumpelo koiran retuuttaja. Jos koira luotaa omistajaansa, niin on sitten kyseessä mikä rotu tahansa, ei ole mitään ongelmaa.
Olikohan tämä ao. ketjunavaaja kännissä taluttaessaan veljensä koiraa? Alkaa vaikuttamaan jo siltä.
Olis paljonkin keskusteltavaa ketjun avaajan kanssa koirista ja niiden hoidosta, mutta antaa ny olla. Voihan syy tuohon olla veljenkin, koska koira on hänen. Ei ole kouluttanut koiraansa. Tiedä häntä. Koira luottaa oikeaan isäntäänsä, mutta EI retuttajiin!Soita sitten, jos on kysyttävää. 045-1320737. Tuohon sinun kommenttiisi voisi jopa loukkaantua, mutta ymmärrän toki ihmisen erehtyväisyyden.
- koiranainen.123
Pakko oli kirjoittaa kun kerranki on ihminen joka ymmärtää koiraansa.
Ei koira pure tahallaan vaan siksi että sillä kävi kipiää ja paniikissa vielä kaiken lisäksi tämä on ymmärrettävää.
Koira on eläin ! muistakaa ihmiset se!
Rapsutuksia koiralle ja pikaisia paranemisia omistajalle joka todella ymmärtää ja rakastaa koiraansa!Vieläkin tulee se tilanne välillä mieleen... menee yöunet. Mutta kai se tästä ja pakkohan se on.
Terve kaikille vastanneille. Ihmettelen suuresti tätä ajojahtia minun ja koiran suhteen. Eikö se mene nyt perille, että mitään ei olisi tapahtunut ilman sitä ansaa sitä saatanan reikää, mihin koira vahingossa tassunsa iski? Minulla ja koiralla on kaikki ihan OK ja ollaan kavereita edelleen. Antaa palaa sitten, jos on kysyttävää 045-1320737 ja Masaa voi kysyä.
On todella hienoa kuulla puolella teistä vastanneista suoranaista vittuilua. Yöunethan tässä menettää. SOITTAKAA SOITTAKAA, jos on kysyttävää. Päivystän vaikka tästä hetkestä alkaen.... soittakaa. Hermothan tässä menee perkele. Anteeksi kirosanat kumminkin, mutta kun minulla on näköjään niin helppoa, kun mietin tapahtunutta ja koiran ulinoita, ilmeitä ja koko helvetin asiaa. Kaverista kumminkin oli kyse.- soo soo
Koirat ovat pikku pikku enkeleitä! Ei niistä saa sanoakaan pahaa!
Laitetaan vielä pinkki huppari ja töppöset jalkaan että näyttää oikein söpöltä
Ja sitten kaikki lenkille näiden pikku enkeleiden kanssa!
AH, herttileijaa!
Ei se haittaa vaikka puree, pikku enkeli on vain hätääntynyt tai poissa tolaltaan
pusi pusi pusi
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394983Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734219Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192105MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401888- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711483OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941144