Myyjän tervehtiminen

kotkotkot

Mistähän se johtuu, että asiakas on yleensä se, joka tervehtii myyjää ensin? Olen niin kahdessa kaupassa huomannut, että myyjä ei huomaa asiakasta ennen kuin asiakas itse ilmaisee itsensä tervehtimällä. Minä en ainakaan viitsi enää puhua mitään, kun myyjä ei huomaa ja kun tulee vastaan niin katsoo sivulle tai kattoon. Ja jos joku keräys on menossa niin asiakas täytyy aina pyytää keräilymerkkiä.

22

3336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+15

      Meillä ei mitään keräilymerkkejä jaella, mutta vastaava esimerkki: Heti kun joltain kysyt etukorttia, niin sit taas ollaan jäkättämässä, että miksi sitä pitää aina kysellä.

      Ja tuolla tervehtimisellä tarkoitat varmaankin tervehtimistä muualla myymälässä kuin kassalla. Kassallahan puolet asiakkaista tervehtii ensinnäkin vasta myyjän jälkeen, ja sanoilla "muovikassi" tai "punanen LM". Minä en kaikkia asiakkaita myymälässä sanoin tervehdi. Usein pelkkä hymy ja katsekontakti riittää. Teen töitä, enkä ehdi huomata jokaista asiakasta.

      • työnkuvasi

        Työsi on nuolla maksajaa eli asiakasta.


      • ex myyjä

        Jos ja kun.. Liikkeessä käy satoja jopa tuhansia asiakkaita, ei TODELLAKAAN JAKSA jokaista asiakasta tervehtiä..Eivätkä kaikki asiakkaat edes pidä siitä.

        Ei se myyjäkään miään robotti ole.. Mutta se, että vaikka nyökkää, hymyilee jos katse kohtaa on ihan ok.
        Jos olet noin heikkotuntoinen asiakas, etttä loukkaannut jos sinua ei huomata, pysy kotona.
        Asiakaspalvelu on mailman huonoiten hinnoiteltu työ ja maailman raskain.

        Ainoa mikä pitää hengissä on ne KIVAT asiakkaat.


      • 34trfg
        ex myyjä kirjoitti:

        Jos ja kun.. Liikkeessä käy satoja jopa tuhansia asiakkaita, ei TODELLAKAAN JAKSA jokaista asiakasta tervehtiä..Eivätkä kaikki asiakkaat edes pidä siitä.

        Ei se myyjäkään miään robotti ole.. Mutta se, että vaikka nyökkää, hymyilee jos katse kohtaa on ihan ok.
        Jos olet noin heikkotuntoinen asiakas, etttä loukkaannut jos sinua ei huomata, pysy kotona.
        Asiakaspalvelu on mailman huonoiten hinnoiteltu työ ja maailman raskain.

        Ainoa mikä pitää hengissä on ne KIVAT asiakkaat.

        Noin niinku kärjistettynä jos kaikki sun asiakkaat jäisi kotiin, niin sulla ei olis töitä. Tai vois olla töitä, muttei firmalla rahaa maksaa sulle palkkaa siitä. Asiakaspalvelu ei myöskään ole "huonoiten hinnoiteltu" ja aina voit kokeilla siivoojan hommia. Maailman raskaintakaan se tuskin on, tai voit kokeilla ompelijan töitä kiinalaisessa farkkutehtaassa.


      • näinikään

        Kyllä huomaa ettei Suomessa ymmärretä yhtään mitään asiakaspalvelusta saati asiakkaiden kohtelusta.

        "Teen töitä, enkä ehdi huomata jokaista asiakasta."

        Sinut on palkattu kassaksi eli palvelemaan asiakkaita. Ellet 'ehdi' huomata jokaista asiakasta, teet työsi huonosti.


    • 10+15

      Ei ole.

      • kotkotkot

        Monet haluavat, että myyjä huomaa asiakkaat, kun tulevat kauppaan. Oletko ajatellut, että jotkut asiakkaat ovat sen verran yksinäisiä, että heille myyjän tervehtiminen merkitsee paljon. Eräs myyjäkin sanoi, että monelle myyjän tervehtiminen ja hymy ja vaikka puhuminen on ehkä heidän päivän pelastus. Olet varmaan myyjänä isossa kaupungissa, ettet kerkiä ja ehkä et halua olla asiakkaan kanssa lähemmin tekemisissä. Ihmettelen suuresti, että jotkut ovat vihaisia, kun myyjä kysyy kanta-asiakaskorttia. Itse olen iloinen siitä, kun myyjä kysyy sitä, kun itse ei aina muista antaa.


      • åagjåirg

        Jos asiakkaat häviää, sinulla ei ole töitä. Asiakkaat maksaa firmalle joka maksaa palkkasi.

        Mene margariinitehtaalle jos haluat katsoa kuinka flora paketti liukuu hihnalla, ilman että ketään pitää tervehtiä.

        lyön vaikka vetoa että olet joku ammattiyhdistysaktiivi kuka on etunenässä saamassa potkut seuraavien yt-neuvottelujen aikana ja omasta mielestäsi tietenkin tärkein työntekijä koko firmassa. ha ha ha sanon minä!


    • 10+15

      Jos jäisin juttelemaan jokaisen asiakkaan kanssa tai yrittäisin edes tervehtiä heistä jokaista, en ehtisi tehdä töitäni.Kyse ei ole siitä, ettenkö haluaisi olla asiakkaan kanssa tekemisissä. Kassalla tervehdin jokaista ja monen kanssa turisen myös niitä näitä.

    • Kepsuttia!

      Kyllä ainakin minun käyttämissäni kaupoissa myyjä likipitäen aina tervehtii. Itse en ole edes kiinnittänyt huomiota siihen, kumpi ensin tervehtii, myyjä vai asiakas. Onko sillä edes yhtään mitään väliä?

      En minä kavereiltanikaan odota, että he tervehtivät ensiksi ja vetäisi hernettä nenään, jos minun TÄYTYY tervehtiä ekaksi.

      Sinulla taitaa olla elämä aika hyvin, kun tällainen asia on niin tärkeä ja iso murhe.

    • Tzadaztdaz

      Isossa marketissa tervehtiminen saattaa unohtua kassallakin esim. jos edellinen asiakas on haukkunut sinut pataluhaksi ja uhannut haastaa oikeuteen sen vuoksi kun et ole avannut muovipussia auki tai jos olet/et ole laittanut jogurttua hihnalle tms. vakavaa. Sillon on vaan niin sekaisin että ei pysty ajattelemaan, keskittyy vaan siihen että lyö ja rahastaa oikein.

      Toinen on se, että itse ainakin rutiinilla tervehdin silloin kun siirrän "seuraava asiakas" kapulan pois, jos en silloin saa katsekontaktia asiakkaaseen niin en muista enää myöhemmin olenko moikannut vai en. Kassalla menee 10 000 - 19 000 euron edestä asiakkaitta, jos keskimäärin asiakas on 75 euroa, niin silloin kassalla menee päivässä läpi 253 asiakasta, ei voi kaikkia muistaa et ketä on tervehtiny.

      Jos on vaikea ymmärtää kassatyön realiteetteja ja pitää vetää V**** päähän pienistä niin suosittelen tutustumaan työhön henkilökohtaisesti. Sitä ei asiakkaana ollessaan ymmärrä miten montaa lankaa pitää hoidella kassan samaan aikaan, mm. vahtia pelikoneita, lyödä tavarat oikein, neuvoa missä on riisi, liikuttaa kahta hihnaa niin ettei mikään mene ruttuun, neuvoa miten askelmittari toimii, missä on lähin alko(englanniksi tai ranskaksi), miten tehdään joku ruoka(englanniksi), miten hiivaa käytetään(englanniksi), vastata huimiin syytoksiin ja haukkuihin ym. ym. ym. ym. ym. ym. keksiä vastauksia miksi kaikkia maan prismoja ei voisi yhdistää käytävällä toisiinsa hakea 50 tavaraa ostoskärryyn ja toimittaa ne kuskille ym. ym. ym. ym. ym. ym. ym .ym ym .ym. ym .ym ym. ym. painella välissä 130 110 ym. ym. ottaa vastaan uhkaukset, haukkumiset,kaiken maailman syytökset miksi viiliä pitää kääntää viivakoodinlukijan edessä idiootti et ole käynyt kouluja etkä ole tarpeeksi kaunis!

      Kiitos olen käynyt sekä yliopiston että 2 muuta koulua mallikoulun ja missikisoihinkin ym. pyydettiin ja toimin nyt akateemisessa ammatissa mutta extraan lomilla.

    • Väärä valinta.

      Myyjänä olen.Tervehdin kyllä asiakkaan muuloinkin kun kassalla.Ongelma on se,että on asiakkaita jotka urputtavat,että heitä on tervehditty väärin.Hei ei ole oikea tapa.Huomenta,päivää tai iltaa on sopiva.Ei siis riitä,että tervehdin vaan pitäisi vielä tietää mikä tervehdys miellyttää ketäkin.

    • Kaupan töissä

      Tervehdn aina asiakasta ensin. Asiakkaan tervehdys voi olla aivan mitä tahansa: Huvittavimpia ovat: "Mikä on sinisen Chesterfieldin numero?", "Punaista Marlboroa!", murahdus tai vihainen tuijotus.

      Tavaratalon kassamyyjä saa kuulla työvuoronsa aikana täysin asiattomia valituksia. On jonoa, on hintavirheitä, on vanhentuneita päiväyksiä elintarvikkeissa, on tarjoustuotteet lopussa, on vääriä hintalappuja tuotteissa. Kassamyyjien syytä nämä eivät ole - valittakaa suoraan tavaratalojohtajalle!

      Asiakaspalvelutyö kaupassa on huonosti palkattua ja aliarvostettua vuorotyötä. Kaupassa ollaan töissä vain pakosta. Työ on yksitoikkoista, pakkotahtista ja henkisesti uuvuttavaa liukuhihnatyötä. Monelle asiakkaalle olisi avartava kokemus työskennellä kaupassa vaikkapa vuosi. Ehkäpä asenne kaupan asiakaspalvelijoihin muuttuisi kunnioittavammaksi.

      • näinikään

        Anteeksi nyt vain mutta asiakaspalvelijan tehtävä on palvella asiakkaita. Heidän tulee kunnioittaa asiakasta - ei päinvastoin.

        Monelle suomalaiselle kassalle olisi avartava kokemus työskennellä jonnin aikaa ulkomailla samassa hommassa. Heräisi siihen todellisuuteen että Suomessa kassatyö on todella helppoa. Ulkomailla sitä hymyä on oltava kokoajan, palkka on pienempi ja päivät pidempiä.


      • rteacs
        näinikään kirjoitti:

        Anteeksi nyt vain mutta asiakaspalvelijan tehtävä on palvella asiakkaita. Heidän tulee kunnioittaa asiakasta - ei päinvastoin.

        Monelle suomalaiselle kassalle olisi avartava kokemus työskennellä jonnin aikaa ulkomailla samassa hommassa. Heräisi siihen todellisuuteen että Suomessa kassatyö on todella helppoa. Ulkomailla sitä hymyä on oltava kokoajan, palkka on pienempi ja päivät pidempiä.

        Et ole ilmeisesti käynyt Ranskassa. Siellä on etiketti myös asiakkaille. Tarjoilijoitakin kunnioitetaan.


    • Ihmisiä ollaan mekin

      Tervehdin asiaksta aina, siis aina ensin.

      Ei tunnun kivalta, kun osa ei vastaa. Örähtää jotain tai ei sano mitään. Monesti tervehdin vielä toisen kerran, että asiakas varmaan kuulee.

      • Ysk, ysk

        Pyrin aina tervehtimään asiakkaan ensin. Mutta on tilanteita jossa joudun hetken aikaa työskentelemään selin sisääntuloon päin ( pakkaus, hinnoittelu, tilauksen teko) ja minulla ei ole silmiä selässä. Asiakas pääsee tulemaan tiskin taakse minun huomaamatta. Olisiko se liikaa pyydetty, että asiakas jotenkin ilmaisisi saapuneensa, eikä jäisi hiiren hiljaa selkäni taakse seisomaan. Myymälässä on hiljaisemman hetken aikana ennätettävä tekemään monenmoisia töitä ja valitettavasti kaikkea ei voi tehdä siinnä myyntitiskillä. Hyvä asiakas, jos myyjä on sinuun selin voisitko selkeästi ilmaista itsesi vaikka vienosti yskähtämällä jos tervetiminen ensin tuntuu vaikealta.


    • 20+2=22

      Olen itse kassalla töissä ja olen ihmetellyt miksi asiakkaiden on niin vaikeaa vastata tervehdykseen. Ruuhka-aikana ei ehdi jokaista kauppaan tulevaa tervehtiä, kun tulevat liikkeeseen, mutta kun he tulevat kassalle tervehdin jokaista asiakasta ja osalle tämä on suoranainen kirous.
      Asiakkaiden on myös hyvin vaikeaa saada suustaan sana kiitos.
      Aina se kassa-täti ei ole syypää, myös asiakkaiden pitäisi osata käyttäytyä kapuassa.
      Ja jos jokin tavara on rikki, se ei ole kassan vika vaikka hänet usein siitä haukutaan. Samoin kuin siitä, jos jokin tarjoustuote on loppu.

    • peräjunttilaonsuomi

      Tämähän on kaikkinensa tätä perisuomalaista kulttuuria. Tuntemattomia ei uskalleta tervehtiä, se kaupan kassakin on suorastaan vihollinen kun kehtaa hymyillä ja tervehtiä ystävällisesti.

      Kyllä tämä maa on niin peräjunttiloiden peräjunttila töykeine ihmisineen. Ei ihme että täällä kärsitään kamalasti masennuksesta ja muista mielenterveyshäiriöistä kun vuorovaikutuksesta ihmisten kanssa suuri osa on negatiivista. Vieraisiin ihmisiin suhtaudutaan lähes poikkeuksetta kauhealla varautuneisuudella ja heti epäillään toisesta pahaa. Lisäksi aspahan on hyvä kohde tuntea itsensä paremmaksi/ylempänä olevaksi valta-asemansa puolesta. On valta valittaa ja kritisoida ilman seurauksia joten pitäähän se hyödyntää. Sylkykuppi on valmiina edessä eikä voi työnsä puolesta vastata samalla mitalla. Mikäs sen herkullisempi tilaisuus ilkeälle ihmiselle.

      Monessa muussa maassa ihmiset arvostavat toisiaan ja kohtelevat toisiaan ystävällisesti. Vaan ei täällä.

    • tk251

      Tervehdin asiakasta aina ensin kassalla ollessani, myös niitä joihin en saa katsekontaktia. Vastaavat sitten tai eivät, ei sillä niin väliä. Minä olen työni siltä osin tehnyt :) Muualla myymälässä tervehdin niitä asiakkaita joihin saan katsekontaktin joko sanoilla, hymyllä, nyökkäyksellä tilanteesta ja asiakkaan tuttuudesta riippuen.

      En pahoita mieltäni jos asiakas ei tervehdi takaisin sillä hyvin harvoin asiakas jättää tervehtimättä. Jos asiakas jättää tervehtimättä yleensä syy on se asiakkaan huomio on suunnatta muualle kuten juttelee kaverin/tutun kanssa joka siinä vieressä, puhuu puhelimeen, on omissa ajatuksissaan. Puhelimeen puhujatkin useimmat suovat ainakin sen hymyn ihan siinä kassallakin ja se riittää minulle :)

    • Anonyymi

      Mua ärsyttää ainakin kaupoissa kun yritän rauhassa tehdä valintaa ja koko ajan joku tulee tervehtimään ja tarjoamaan apua.. kyllä mä osaan kysyä apua jos tarvitsen. Tulee kytätty olo.

      • Anonyymi

        niinhän se on. Ja sitten kun valinnassa ja etsimisessä ei onnistu, niin heti alkaa asiakkaan mäkätys, että missä ne myyjät oikein piilottelevat, kun pitäisi olla apua tarjoamassa ja asiakasta palvelemassa. Sellaisessa ajattelussa myyjä on aina väärässä ja asiakas oikeassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      321
      8267
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      101
      6513
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      175
      3755
    4. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      77
      2998
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2610
    6. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2573
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2316
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      124
      2301
    9. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2054
    10. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      28
      1687
    Aihe